مقایسه لامپ ال ای دی با رشته ای

مقایسه لامپ ال ای دی با رشته ای

مقایسه لامپ ال ای دی با رشته ای می تواند در هنگام خرید لامپ به شما کمک بسیار زیادی کند. با پیشرفت تکنولوژی، صنعت نورپردازی و تجهیزات مربوط به آن نیز پیشرفت بسیار زیادی کرده است. لامپ های مختلفی به بازار عرضه شده است که هرکدام ویژگی های خاصی دارند. از جمله مهم ترین این لامپ ها می توان به لامپ ال ای دی و لامپ رشته ای اشاره کرد.

این لامپ ها دو نمونه از لامپ های پرکاربرد در بازار برق ایران هستند. لامپ های رشته ای قدمت بیشتری دارند اما پیشینه لامپ LED به سال های اخیر بازمی گردد.

هردوی این لامپ ها دارای مزایا و معایبی هستند. با این حال لامپ LED لامپ بهتر و کارآمدتری است. لامپ ال ای دی نسبت به لامپ رشته ای مصرف انرژی کمتر و طول عمر بیشتری دارد. در مقابل لامپ رشته ای CRI بیشتری دارد و نور آن رنگ اجسام را واقعی تر نشان می دهد.

خرید انواع لامپ ال ای دی
خرید انواع لامپ ال ای دی

اگر قصد دارید برای مجموعه خود لامپ خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به مقایسه لامپ ال ای دی با رشته ای می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

لامپ ال ای دی چیست

لامپ ها در انواع و مدل های متفاوتی در بازار موجود هستند که در ادامه به بررسی و مقایسه لامپ ال ای دی با رشته ای خواهیم پرداخت. برای مقایسه این دو با یکدیگر ابتدا بهتر است که در مورد هرکدام به طور جداگانه توضیح داده شود تا به شباهت ها و تفاوت های این دو لامپ با یکدیگر پی ببریم.

امروزه لامپ ال ای دی با توجه به کیفیت مناسبی که دارد، در بین مردم بسیار محبوب است. این لامپ علاوه بر کم مصرف بودن، نور خوبی را برای شما به ارمغان می آورد. این لامپ ها در واقع 90 درصد انرژی دریافتی خود را به نور و روشنایی تبدیل می کنند و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می گردند. همچنین لامپ های LED بسیار مقرون به صرفه هستند. بنابراین این لامپ ها در دسته لامپ های کم مصرف قرار می گیرند.

لامپ ال ای دی چیست؟
لامپ ال ای دی چیست؟

نور این لامپ ها معمولاً آفتابی، سفید و یخی است و روشنایی آنها همانند روشنایی روز است. از این جهت باعث اذیت چشم های انسان نمی شوند و آسیبی به چشم وارد نمی کند. این لامپ ها در انواع و مدل های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند که هر کدام کاربردها و ویژگی های مخصوص به خود را دارند و در تمامی محیط ها قابل استفاده هستند.

در ساختار این لامپ ها از جیوه و مواد مضری استفاده نشده است. به همین دلیل استفاده از آن برای محیط زیست و سلامت انسان ضرری ندارد.


بیشتر بخوانید: تاریخچه لامپ ال ای دی


لامپ رشته ای چیست

لامپ رشته ای دارای رشته های فلزی به نام تنگستن است که در درون یک حباب قرار گرفته اند. جریان الکتریکی از این رشته ها عبور می کند و با عبور جریان الکتریکی، این فلز داغ می شود و از خود نور تولید می کند. در مقایسه لامپ ال ای دی با رشته ای باید گفت که این لامپ ها تکنولوژی متفاوتی نسبت به لامپ های ال ای دی دارند.

این دسته از لامپ ها جزو اولین لامپ هایی بودند که اختراع شدند. اگر بخواهیم به تفاوت این دو لامپ بپردازیم، باید بگوییم که لامپ های رشته ای در مقایسه با لامپ های ال ای دی بازده نوری کمتری دارند و مصرف انرژی آنها بسیار بالاتر است. همچنین این لامپ ها عمر بسیار کمتری دارند. بنابراین استفاده از این لامپ ها مقرون به صرفه نیست و برق بسیار زیادی مصرف می کند.

این لامپ ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند و هرکدام کاربردهای خاص خود را دارند و می توان از آنها در فضاهای مختلف استفاده کرد.

لامپ رشته ای چیست؟
لامپ رشته ای چیست؟

بیشتر بخوانید: لامپ ادیسونی چیست و چه کاربردی دارد؟


مزایای استفاده از لامپ LED

  • طول عمر: یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از لامپ های ال ای دی طول عمر بالای آنها است. این لامپ ها در حدود 50 هزار تا 60 هزار ساعت کار می کنند. در موضوع مقایسه لامپ ال ای دی با رشته ای طول عمر اهمیت بسیار زیادی دارد. همان طور که گفته شد، این لامپ ها از طول عمر بالایی برخوردار هستند و طول عمر آنها تنها به مدت زمان روشن بودن آنها بستگی دارد و به هیچ عنوان با روشن و خاموش کردن زیاد، از طول عمر آنها کاسته نمی شود.
  • بازده نوری: بازده نوری بسیار بالای این لامپ ها از دیگر مزایای لامپ ال ای دی است. با این وجود که این لامپ ها بازده خوبی دارند اما انرژی کمی مصرف می کنند.
  • سرعت راه اندازی: روشن شدن به موقع این لامپ ها از دیگر مزیت های لامپ LED به شمار می آید. به محض این که ولتاژ به این لامپ ها برسد، این لامپ ها روشن می شوند.
  • نور سالم: عدم وجود امواج و پرتوهای ماوراء بنفش و مادون قرمز یکی از مزیت های مهم این لامپ ها محسوب می شود. زیرا این امواج می توانند سلامتی انسان را به خطر بیندازند و باعث ایجاد مشکلات و بیماری های مختلف شوند.
  • قابلیت تنظیم نور: امکان تنظیم زاویه تابش از دیگر مزیت هایی است که لامپ های ال ای دی از آن برخوردار هستند.
  • تنظیم شدت نور: تنظیم شدت نور از دیگر مزیت هایی است که این لامپ ها دارند و با کنترل سطح ولتاژ به راحتی می توان شدت نور را تنظیم کرد.
مزایای استفاده از لامپ LED
مزایای استفاده از لامپ LED

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از لامپ ال ای دی


مزایای استفاده از لامپ رشته ای

در ادامه موضوع مقایسه لامپ ال ای دی با رشته ای به بررسی مزیت های لامپ رشته ای می پردازیم. لامپ های رشته ای مزیت های کمتری نسبت به ال ای دی دارند. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • نور گرم و آرام‌بخش: این لامپ ها معمولاً دارای حرارت نوری زیادی هستند و نور گرم و آرامش بخشی را در محیط اطراف پخش می کنند. این لامپ ها می توانند به گرم شدن محیط نیز کمک کنند که این یکی از مزایای لامپ های رشته ای محسوب می شود.
  • نصب و راه اندازی ساده: این لامپ ها در مقایسه با دیگر لامپ ها نصب بسیار ساده و آسانی دارند و بدون نیاز به مدار جانبی و یا بدون هرگونه تخصصی در این زمینه می توان به راحتی آنها را نصب نمود. لامپ های رشته ای به ترانس جهت راه اندازی نیاز ندارند.
  • سازگاری با جریان الکتریکی: از دیگر مزایای این لامپ ها این است که لامپ های رشته ای هم با جریان مستقیم و هم با جریان متناوب قابل نصب هستند و با هردوی این جریان ها سازگاری دارند.
  • قابلیت استفاده ار دیمر: یکی از مزایای این لامپ ها قابلیت استفاده از دیمر برای آن ها است. به کمک دیمر می توان شدت نور این تجهیزات را کنترل کرد و جلوه های بصری زیبایی را به وجود آورد.
مزایا استفاده از لامپ رشته ای
مزایا استفاده از لامپ رشته ای

بیشتر بخوانید: لامپ فیلامنتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟


تفاوت لامپ ال ای دی و رشته ای

در این مقاله به بررسی دو لامپ ال ای دی و رشته ای و  مقایسه لامپ ال ای دی با رشته ای پرداختیم.

  • فرق لامپ ال ای دی با رشته ای در طول عمر آنها است. طول عمر لامپ از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر بخواهیم طول عمر در این دو لامپ را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که لامپ های رشته ای طول عمر کمتری دارند. ولی لامپ های ال ای دی از لامپ هایی هستند که از طول عمر بالایی برخوردارند.
  • تفاوت دیگر این دو لامپ با یکدیگر در مصرف انرژی و برق آنها است. لامپ های ال ای دی مصرف انرژی کمی دارند ولی لامپ های رشته ای در دسته لامپ های پرمصرف قرار گرفته اند.
  • تفاوت دیگر در تولید نور و گرما است. لامپ های ال ای دی معمولاً نور زیادی تولید می کنند ولی حرارت زیادی ندارند. برعکس لامپ های رشته ای حرارت بسیار بالایی تولید می کنند و نسبت به لامپ های ال ای دی بازده نور مناسبی نیز ندارند.
  • قیمت و هزینه این لامپ ها از دیگر تفاوت های مهم این دو لامپ است که معمولاً لامپ های رشته ای بسیار ارزان قیمت هستند. اما قیمت لامپ های ال ای دی تقریباً 8 برابر بیشتر از لامپ های رشته ای است. ولی با این وجود، با توجه به مصرف انرژی کمی که لامپ های ال ای دی دارند و طول عمر آنها بسیار بیشتر است، خرید این لامپ ها مقرون به صرفه تر است.
مقایسه لامپ ال ای دی با رشته ای
مقایسه لامپ ال ای دی با رشته ای

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ مناسب برای منزل