رنگ بندی کابل شبکه | استاندارد کابل LAN

رنگ بندی کابل شبکه | استاندارد کابل LAN

رنگ بندی کابل شبکه قوانین و استاندارد خاصی دارد که باید رعایت شود. ترتیب رنگبندی در سوکت ها موضوع بسیار مهمی است. عدم رعایت آن ها باعث ایجاد اختلال و به وجود آمدن یک شبکه ناپایدار می شود. برخی افراد تصور می کنند اگر رنگ بندی دو سر کابل شبکه برابر باشد، کافی است. در صورتیکه چنین نیست. اگر استانداردهای رنگ در کابل شبکه رعایت نشده باشد، سیستمی کند خواهید داشت که انتقال داده در آن به درستی صورت نمی گیرد.

خرید انواع کابل شبکه
خرید انواع کابل شبکه

برای برقراری ارتباط در شبکه و انتقال صحیح داده ها، نحوه سوکت زدن و نوع رنگ سیم ها در کابل شبکه باید اصولی و استاندارد باشد. اگر قصد دارید شبکه خود را کابل کشی کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی استاندارد کابل شبکه LAN و نحوه صحیح رنگ بندی این کابل ها می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تاریخچه استاندارد رنگ بندی کابل شبکه

استاندارد رنگ TIA/EIA 568-A در سال 1995 تصویب شد. البته در سال 2002 این استاندارد با استاندارد TIA/EIA 568-B جایگزین شد و پس از آن روز به روز آپدیت و به روز رسانی می شود. استانداردهای ارائه شده مربوط به پین های خروجی و سوکت های کابل شبکه یا کابل های به هم تابیده Twisted Pair هستند. این سوکت ها می توانند از نوع T-568A و T-568B زده شوند.

در کابل های شبکه 8 سیم وجود دارد که با رنگ های اصلی و فرعی از هم متمایز شدند. در ادامه به تفاوت میان این دو استاندارد و رنگ بندی کابل شبکه خواهیم پرداخت.

رنگ بندی کابل شبکه
رنگ بندی کابل شبکه

بیشتر بخوانید: انواع تست کابل شبکه


سوکت کابل شبکه

در این بخش از موضوع رنگ بندی کابل شبکه به بررسی سوکت کابل می پردازیم. کابل های شبکه برای اتصال به دستگاه های مختلف به سوکت نیاز دارند. سوکت روی کابل شبکه نصب می شود و از این طریق اتصال کابل با سایر تجهیزات فراهم می شود. به این محصولات سوکت RJ45 نیز گفته می شود.

سوکت به نقاط ابتدایی و انتهای کابل ها متصل می شود و برای کابل های Cat5 تا Cat6a از جنس پلاستیک مرغوب و برای کابل های Cat7 به بالا از فلز استفاده می شود.

سوکت ها دارای پین هایی از جنس مس هستند که قطر آن ها و تعداد آن ها سبب تمایز بین این سوکت ها می شود.

رنگ های اصلی کابل شبکه

چهار رنگ اصلی در کابل شبکه عبارتند از:

  • سبز
  • آبی
  • نارنجی
  • قهوه ای

رنگ بندی کابل شبکه به کمک این رنگ ها تکمیل می شود. هر یک از این سیم ها وظیفه ای دارند به عنوان مثال سیم رنگ سبز وظیفه ارسال سیگنال مثبت، سیم رنگ آبی وظیفه رد و بدل کردن صدا و سیم رنگ نارنجی وظیفه دریافت داده ها را برعهده دارد. سیم رنگ قهوه ای نیز به عنوان سیم کمکی در نظر گرفته می شود.

رنگ های اصلی کابل شبکه
رنگ های اصلی کابل شبکه

رنگ های فرعی کابل شبکه

چهار رنگ فرعی در کابل شبکه عبارتند از:

  • سفید سبز
  • سفید آبی
  • سفید نارنجی
  • سفید قهوه ای

این سیم ها نیز همانند سیم های رنگ اصلی، هرکدام وظیفه ای برعهده دارند. به عنوان مثال سیم سفید سبز وظیفه ارسال سیگنال منفی، سیم سفید آبی وظیفه انتقال سیگنال صدا و سیم سفید نارنجی وظیفه دریافت داده ها را برعهده دارد. سیم سفید قهوه ای نیز همچون سیم قهوه ای به عنوان سیم کمکی در نظر گرفته می شود.


بیشتر بخوانید: کابل کشی شبکه


ترتیب رنگ کابل شبکه استاندارد T-568A

یکی از مهم ترین موضوعات در رنگ بندی کابل شبکه بررسی استانداردهای کابل شبکه همچون T-568A است. منظور از استاندارد T-568A قرار گیری سیم ها به رنگ بندی مطابق زیر در سوکت شبکه است:

ترتیب رنگ کابل شبکه استاندارد T-568A
ترتیب رنگ کابل شبکه استاندارد T-568A

ترتیب رنگ کابل شبکه استاندارد T-568B

دیگر استاندارد رنگ بندی کابل شبکه مربوط به استاندارد T-568B است. رنگ بندی سیم های درون کابل در این استاندارد مطابق عکس زیر است و باید به این شکل در سوکت قرار بگیرد:

ترتیب رنگ کابل شبکه استاندارد T-568B
ترتیب رنگ کابل شبکه استاندارد T-568B

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل شبکه


منظور از کابل شبکه Cross

در این بخش از مقاله رنگ بندی کابل شبکه به بررسی کابل های کراس می پردازیم. در برخی از شبکه ها از کابل های شبکه Cross استفاده می شود. شبکه هایی که هدف آن اتصال دستگاه های مشابه است، از کابل شبکه Cross استفاده می کنند. در این مدل دو سر کابل استانداردهای مختلفی دارند. در یک سمت استاندارد A و در سمت دیگر از استاندارد B استفاده می شود. به عنوان مثال از این استاندارد می توانید برای اتصال روتر به روتر، سوئیچ به سوئیچ، هاب به هاب و … استفاده کنید.

منظور از کابل شبکه Cross
منظور از کابل شبکه Cross

منظور از کابل شبکه Straight

حال که با استاندارد در شبکه هایی که قرار است تجهیزات مختلف به هم متصل شوند، از این کابل شبکه استفاده می شود. در نقاط ابتدایی و انتهایی این کابل شبکه از یک نوع استاندارد مشابه استفاده شده است. به عنوان مثال هر دو سر کابل شبکه استاندارد A یا استاندارد B دارند. پچ کورد شبکه که به بازار عرضه می شود، اغلب از این نوع ترکیب برای نقاط ابتدایی و انتهایی کابل استفاده می کند.

منظور از کابل شبکه Straight
منظور از کابل شبکه Straight

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه Crossover و Straight