انواع تست کابل شبکه

انواع تست کابل شبکه و دستگاه های تست کابل

انواع تست کابل شبکه برای اطمینان از صحت عملکرد کابل شبکه و اندازه گیری سرعت آن ها به کار گرفته می شوند. روش های مختلفی برای تست و ارزیابی این کابل ها وجود دارد. تسترهای فلوک از مشهورترین تسترهای کابل و پچ کورد شبکه هستند و اغلب تسترها نیز به این برند تعلق دارد. به همین دلیل به تست کابل شبکه گاهاً تست فلوک نیز گفته می شود.

خرید انواع کابل شبکه
خرید انواع کابل شبکه

با معرفی تکنولوژی های جدید و نیاز به سرعت های بالاتر، کابل شبکه که نقش مهمی در سرعت شبکه ایفا می کند، باید بدون نقص باشد. همچنین دیگر اجزای شبکه نیز باید بدون عیب باشند تا شبکه سرعت، کارایی بالا و پایداری داشته باشند. برای انتخاب کابل شبکه، گزینه های بسیار زیادی وجود دارد و دلیل آن هم تنوع بالای محصولات و برندهای گوناگون در این حوزه است. وجود محصولات بسیار زیاد باعث می شود تا برای خرید انواع کابل شبکه به دستگاه تستر و نتیجه های آن نیاز باشد.

اگر قصد خرید کابل شبکه دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی انواع تست کابل شبکه می پردازیم:

تستر شبکه

تسترهای کابل شبکه مجموعه ای از ابزارآلات هستند که می توانند تجهیزات شبکه را آزمایش کنند و اتصالات آن را بررسی کنند. برای نصابان شبکه تستر وسیله ای ضروری است. به کمک این وسیله ها می توان شبکه را عیب یابی کرد و یا تجهیزات و اتصالات جدید به شبکه اضافه کرد.

انواع تست کابل شبکه
انواع تست کابل شبکه

بیشتر بخوانید: کابل کشی شبکه


انواع تست فلوک

همانطور که پیشتر گفته شد، تسترهای مختلفی برای ارزیابی کابل شبکه وجود دارد اما یکی از مهمترین برندهای آن ها تست فلوک است. شرکت فلوک زیرمجموعه کمپانی بزرگ Danaher یکی از کمپانی های بزرگ تجهیزات آنالیز و اندازه گیری است.

از دیگر انواع تست های شبکه می توان به تستر کابل شبکه Coax – CrossTalk – Insertion Loss – Continuity – Tone Generator اشاره کرد:

به صورت کلی دو نوع تست کابل شبکه یا تست فلوک وجود دارد:


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کیستون شبکه


تست پرمننت (Permanent Test)

تست فلوک پرمننت نوعی تست است که کاربرد بسیار زیادی در شبکه دارد. در این تست ابتدا دو سر کابل کیستون زده می شود و سپس به وسیله ماژول های پرمننت که متعلق به خود دستگاه تستر فلوک است، کابل به دستگاه متصل می شود. به دلیل اینکه برای انجام این تست به ماژول های پرمننت نیاز است، تست کمی سخت انجام می شود. اما این تست بسیار معتبر و دقیق است به گونه ای که اکر کابل در این تست تایید شد، به تست های دیگر نیازی نیست.

اگر شبکه بزرگی دارد و اطلاعات زیادی در این شبکه جابه جا می شود، کابل ها باید سرعت و عملکرد مناسبی داشته باشند به همین دلیل بهتر است از تست پرمننت برای ارزیابی استفاده کنید تا از عملکرد زیر ساخت های شبکه خود اطمینان پیدا کنید.

در زمان کیستون زدن کابل شبکه باید دقت کنید این کار به درستی صورت بگیرد زیرا در بسیاری از مواقع کابل سالم و استاندارد است اما کیستون یا پچ کورد استاندارد نیست و جواب تست نیز اشتباه می شود.

تست پرمننت (Permanent Test)
تست پرمننت (Permanent Test)

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل شبکه


تست چنل (Channel Test)

تست چنل نمونه ساده تر تست پرمنت است که در آن ابتدا دو سر کابل شبکه سوکت زده می شود و سپس به کمک پچ کورد کابل ها به دستگاه وصل می شوند. کابلی که تست پرمنت را پاس کند، حتماً تست چنل را نیز پاس می کند. اما عکس این قضیه امکان پذیر نیست.

پارامترهای تستر کابل شبکه

برای آشنایی بیشتر با انواع تست کابل شبکه با پارامترهای آن آشنا خواهیم شد:

Nominal Velocity of Propagation (NVP)

این پارامتر برابر با سرعت انتشار نور در خلا است و به دو صورت 0.72c یا 72% نمایش داده می شود. تمامی کابل های شبکه استاندارد باید پارامتر NVP آن ها بین 0.6c و 0.9c داشته باشد.

Dc Loop Resistance

این پارامتر نشان دهنده میزان مقاومت کابل است که با طول کابل رابطه مستقیم دارد. هدف از انجام این تست و به دست آوردن این پارامتر این است که تکنسین های شبکه بفمهند که در صورت اتصالات اشتباه مقاومت کابل بیش از حد مجاز نشود. هرچه مقدار مس در یک کابل بیشتر باشد، عدد نمایش داده شده در این پارامتر کمتر خواهد شد. زیرا خلوص کم مس سبب بالاتر رفتن مقاومت در یک کابل می شود.

Propagation Delay

این پارامتر معادل تاخیر در انتشار است و به مدت زمانی گفته می شود که یک سیگنال از یک سر سیم به انتهای آن انتقال پیدا می کند. واحد این پارامتر نانوثانیه ns است.

Wire Map

این پارامتر درواقع مهمترین پارامتر در تست های کابل شبکه است و سالم بودن زوج سیم ها و تجهیزات دیگری همچون پچ پنل، کیستون، سوکت و … را اثبات می کند.

Insertion Loos

این پارامتر میزان کاهش انرژی سیگنال در سمت گیرنده را اندازه گیری می کند. هر سیگنال در مسیر حرکت انرژی دارد که با گذشته زمان و حرکت در طول کابل، انرژی آن کمتر می شود.

Delay Skew

میزان اختلاف زمان انتشار سیگنال در سریع ترین زوج سیم و کندترین زوج سیم توسط این پارامتر نمایش داده می شود. به دلیل اینکه احتمال دارد درصد خلوج در زوج سیم ها یکی نباشد، شرکت سازنده کابل شبکه از موارد مختلفی در ساخت زوج سیم ها استفاده می کنند به همین دلیل پیدا کردن این پارامتر ظرورت پیدا می کند. در شبکه هایی که استاندارد گیگابیت اترنت اهمیت دارد، این تست انجام می شود. زیرا از هر 4 زوج سیم های کابل شبکه برای انتقال دیتا استفاده می شود. پارامتر Delay Skew در یک کابل شبکه 100 متری نباید عددی بیشتر از 50 نانو ثانیه را نشان دهد.

Return loss

این پارامتر نشان می دهد که میزان سیگنال برگشتی به سمت فرستنده چقدر است و حاصل آن از اختلاف امپدانس یا کانکتور کابل به وجود می آید. در صورتیکه کابل بیش از حد کشیده شود یا در کانکتورهای آن مشکلی وجود داشته باشد، این تست پاس نمی شود.

NEXT (Near-End Cross talk)

زوج سیم های کابل شبکه برای جلوگیری از دریافت نویز به هم تابیده شده اند. هر چه در هم پیچیده شدن این زوج سیم ها بیشتر باشد، مقدار این پارامتر نیز افزایش پیدا می کند. در نتیحه کابل می تواند پهنای باند بیشتری داشته باشد.

پارامترهای تستر کابل شبکه
پارامترهای تستر کابل شبکه

بیشتر بخوانید: آموزش سوکت زدن کابل شبکه


انواع دستگاه های تست کابل لن

انواع تست کابل شبکه اطلاعات مختلفی را در زمینه سرعت، عملکرد، کارکرد و … در اختیار ما می گذارند. به طور کلی سه دسته تستر داریم:

  • تستر معمولی
  • تستر دیجیتال
  • تستر چندکاره یا Full

این دو تستر عملکرد یکسانی دارند و نتایج مشترکی را نمایش می دهند. اما در تستر دیجیتال نتایج برروی صفحه ال سی دی نمایش داده می شود. تستر چند کاره می تواند علاوه بر عملکرد کابل شبکه، کابل تلفن، دوربین مدار بسته، یو اس بی و … را نیز بررسی کند.

دستگاه های ساده تر قابل حمل هستند و اغلب با باتری کار می کنند. اما تستر و ردیاب حرفه ای کابل شبکه قدرتمند است و می تواند پارامترهای مختلفی از کابل را اندازه گیری کند. لازم به ذکر است که تستر کابل شبکه فیبر نوری با کابل شبکه مسی تفاوت دارد.

نحوه تست کابل شبکه

در انواع تست کابل شبکه از دستگاه های مخصوص استفاده می شود. پیش از آغاز تست ابتدا باید مشخص کنید که آیا کابل شما شیلددار است یا بدون شیلد. سپس باید دسته بندی و کتگوری کابل را نیز مشخص کنید و سپس ابتدا و انتهای آن را به دو قسمت تستر متصل کنید و تستر را روشن کنید. یک سر کابل به ورودی TX و سر دیگر آن به پورت RX متصل می شود.

دستگاه 9 چراغ برای هر کدام از سری های کابل دارد. 8 چراغ اول برای سیم های کابل شبکه هستند و چراغ نهم نیز مربوط به وضعیت اتصال به زمین است. اگر به ترتیب هر 18 چراغ روشن شدند، یعنی کابل مشکلی ندارد.

نحوه تست کابل شبکه
نحوه تست کابل شبکه

بیشتر بخوانید: تاثیر نویز روی کابل شبکه


نحوه تست کابل شبکه بدون تستر

در این بخش از مقاله انواع تست کابل شبکه به روش تست بدون دستگاه اشاره خواهیم کرد:

  • کابل باید از لحاظ ظاهر بررسی شود. روی بدنه کابل نباید هیچ پارگی یا پیچ خوردگی وجود داشته باشد.
  • محل اتصال کابل به تجهیزات اکتیو و پسیو باید بررسی شود تا اتصال به درستی صورت گرفته شود.
  • سیگنال اتصال باید بررسی شود. اگر در تلویزیون پیام عدم دریافت سیگنال مشاهده شد، یعنی اتصال کابل مشکلی دارد. در کامپیوتر نیز می توانید وضعیت اتصال را در سمت راست نوار وظیفه پیدا و بررسی کنید.