بلوور چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنایی با دستگاه دمنده و مکنده

بلوور چیست؟ | آشنایی با دستگاه دمنده و مکنده

بلوور چیست و چه کاربردی دارد؟ امروزه ابزارآلات زیادی جهت کنترل هوا طراحی شده اند. هریک از این ابزار از ویژگی های خاصی برخوردار هستند و به یک نحو خاص فعالیت های مورد نظر کاربران را انجام می دهند. دستگاه بلوور که برخی از افراد آن را با نام فوتک نیز شناسایی می کنند، ابزار مهم و کاربردی محسوب می شود که در انواع گوناگونی تولید و به فروش می رسد.

بلوور یا دستگاه دمنده و مکنده یک ابزار برقی کاربردی جهت از بین بردن و تمیز کردن گرد و غبار به شمار می آید. عملکرد این دستگاه به گونه ای است که هوا را از قسمت ورودی خود دریافت می کند و سپس از قسمت خروجی آن را با فشار خیلی زیاد خارج می نماید. البته شما می توانید از انواع مختلف بلوور در موقعیت های مختلف استفاده کنید.

اگر قصد خرید دستگاه بلوور را دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سؤال بلوور چیست پاسخ خواهیم داد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد دستگاه دمنده و مکنده

احتمالاً برای شما نیز سؤال پیش آمده که کاربرد بلوور چیست؟ لازم به ذکر است که انواع بلوور در دو نوع اصلی، یعنی مدل های دمنده و مکنده در بازار به فروش می رسند. هریک از این مدل ها و ساختارها از ویژگی های خاص و منحصر به فردی برخوردار هستند. در ادامه این بخش از مقاله به کاربردهای این ابزار می پردازیم:

  • تمیز کردن قطعات و سیستم های کامپیوتری
  • از بین بردن و پاکسازی گرد و غبار فضای داخلی خودروها
  • تمیز کردن گرد و غبار حاصل از برش در نجاری
  • باد کردن وسایل بادی
  • ایجاد آتش و شعله ور کردن آتش
  • ساخت انواع سیمان و داروهای مختلف
  • تمیز کردن ماشین های چمن زنی
  • تمیز کردن حیاط از برگ ها و خرده ریزهای سنگ
  • خشک کردن مایعات و آب باران
  • پاکسازی لوسترها، پرده ها و …

در این قسمت از مقاله بلوور چیست کاربرد های انواع بلوور را به صورت عمومی برای شما ذکر کردیم. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که هریک از انواع بلوورهای تولیدشده جهت انجام کارهای مختص به خود مورد استفاده قرار بگیرد. به عبارتی اگر از یک دستگاه بلوور جهت پاکسازی خودرو و حیاط استفاده می کنید، جهت تمیز کردن سیستم های کامپیوتری، نباید از همان دستگاه استفاده کنید.

کاربرد دستگاه دمنده و مکنده
کاربرد دستگاه دمنده و مکنده

انواع بلوور

حال که به مقدمات اصلی در مورد انواع بلوور پرداختیم، نوبت به بررسی انواع و ساختارهای مختلف این محصول می رسد. همانطور که پیش از این نیز به این موضوع اشاره کردیم، این محصول در انواع گوناگونی تولید و به بازار عرضه می شود که هریک از این مدل ها از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. در ادامه این بخش از مقاله بلوور چیست انواع این محصول کاربردی را مورد بررسی قرار می دهیم.

بلوور خانگی

بلوورهای خانگی از اندازه های کوچکی برخوردار هستند و همانطور که از نامشان مشخص است، جهت مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین این محصول وزن کمی دارد و از قابلیت حمل و جابه جایی آسانی برخوردار است. با استفاده از این دستگاه می توانید فعالیت های مربوط به تمیز کردن گرد و غبار در خانه را انجام دهید.

بلوور خانگی
بلوور خانگی

بلوور برقی

این مدل بلوور با استفاده از برق 220 ولت فعالیت می کند. به عبارتی فقط هنگامی می توانید از مدل های مختلف این محصول استفاده نمایید که به برق شهری دسترسی داشته باشید. این دستگاه نیز در ابعاد گوناگون تولید و به بازار ارائه می شود.

بلوور برقی
بلوور برقی

بلوور شارژی

از دیگر انواع دستگاه دمنده و مکنده می توان به بلوورهای شارژی اشاره کرد. این دستگاه نیز همانطور که از نامش مشخص است، بدون استفاده از انرژی برق فرآیند تمیزکاری را انجام می دهد. این مدل بلوور یک باتری لیتیوم داخلی دارد و با استفاده از این باتری داخلی فعالیت های مورد نظر را به طور کامل انجام می دهد. بلوور های شارژی در ابعاد مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند.

بلوور شارژی
بلوور شارژی

بیشتر بخوانید: ابزار برقی بخریم یا ابزار شارژی؟


بلوور صنعتی

این مدل بلوور جهت مصارف صنعتی کاربرد دارد و نسبت به نوع خانگی این محصول، از قدرت بیشتری برخوردار است. بلوور صنعتی اندازه بزرگ تری دارد و از قدرت بیشتری برخوردار است. موتور این ابزار قدرت بالایی دارد و جهت انجام کارهای بزرگ و صنعتی می توان از آن استفاده کرد.

لازم به ذکر است که بلوورهای صنعتی خود به انواع گوناگونی تقسیم می شوند. در ادامه به انواع بلوور صنعتی اشاره خواهیم کرد:

  • روتس (Roots Lab Blower)
  • اسکرو (Screw Blower)
  • ساید چنل (Side Channel Blower)
  • فن (Fan Blower)
بلوور صنعتی
بلوور صنعتی

بلوور بنزینی

انرژی تأمین شده دستگاه بلوور بنزینی برخلاف دستگاه های برقی و شارژی، توسط سوخت تأمین می شود. فرآیند هوادهی این ابزار، با استفاده از بنزین صورت می گیرد. همچنین این دستگاه از پرقدرت ترین و قوی ترین بلوورها به شمار می آید.

بلوور بنزینی
بلوور بنزینی

انواع فیلتراسیون دمنده نجاری

در این بخش از مقاله بلوور چیست به انواع گوناگون فیلترهای این محصول می پردازیم. لازم به ذکر است که بخش فیلتراسیون این ابزار از مهم ترین قسمت های آن محسوب می شود. در لیست زیر، نوع عملکرد فیلتراسیون این ابزار را مورد بررسی قرار می دهیم.

فیلتر های پارچه ای

فیلترهای پارچه ای از کارآمدترین انواع فیلترهای این محصول به شمار می آیند که از محبوبیت بالایی در میان شرکت های تولیدی برخوردار هستند. این فیلترها بازدهی بیش از 99 درصد دارند و می توانند ذرات بسیار ریز را نیز جداسازی کنند.

اسکراب های مرطوب

در این نوع سیستم ها جهت پاکسازی محیط مورد نظر، از آب استفاده می شود. زیرا تماس مایع یا آب با گرد و غبار، موجب بازده بیشتر این دستگاه می شود.

رسوب گیرهای الکترو استاتیک

این مدل فیلتر می تواند از نیروی الکترو استاتیک استفاده نماید. در این دستگاه ها چندین الکترود تخلیه با ولتاژ بالا و جریان مستقیم، میان الکترودهای جمع آوری کننده بر روی زمین قرار می گیرند. کارکرد این نوع سیستم ها به گونه ای است که هوای آلوده به واسطه راه هایی که میان این الکترودها تعبیه شده اند، جریان پیدا می کند و گرد و غبار توسط نیروی الکترواستاتیک از هوا جدا می شود.

جداکننده های اینرسی

در این نوع دستگاه ها، گرد و غبار به سمت مشخصی هدایت و به واسطه نیروی گرانش، به محفظه جمع آوری گرد و خاک منتقل می شود. در این دستگاه ها همانطور که از نامشان مشخص است، از نیروی سانترفیوژ، اینرسی و یا گرانشی جهت جداسازی گرد و غبار از هوا بهره گیری می شود.

انواع فیلتراسیون دمنده نجاری
انواع فیلتراسیون دمنده نجاری

ساختمان و اجزای تشکیل دهنده بلوور

همانطور که پیش از این به کاربردهای این ابزار اشاره کزدیم، این وسیله جهت هوادهی و نظافت محیط های گوناگون نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این بخش از مقاله بلوور چیست به اجزای تشکیل دهنده این ابزار کاربردی می پردازیم.

  1. دمنده
  2. فن
  3. فیلتر هوا
  4. سوپاپ
  5. مخازن
  6. مبدل
  7. موتور
ساختمان و اجزای تشکیل دهنده بلوور
ساختمان و اجزای تشکیل دهنده بلوور

تبدیل دمنده به مکنده

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که بخواهید این ابزار را از حالت دمش به مکش تبدیل کنید. برای انجام این کار ابتدا باید لوله خرطومی را از دهانه مکنده یا قسمت جلویی جدا نمایید و بر روی دهانه هوای خروجی از موتور نصب نمایید. با این کار جریان هوای خروجی از جاروبرقی متمرکز می شود و دستگاه از دمنده به مکنده فرآیند کار را انجام می دهد و بدین ترتیب یک دستگاه بلوور به وجود می آید.

تفاوت فن دمنده و مکنده

از تفاوت های این دو فرآیند می توان به فن آنها اشاره کرد. اگر به طور کلی بخواهیم به فن این دو فرآیند بپردازیم، باید بگوییم که فن دمنده تنها بر روی یک نقطه متمرکز است، تنها آن نقطه را تهویه می کند و موجب خنکی آن نقطه می شود. به عبارتی پره های دمنده به گونه ای طراحی شده اند که تنها بر روی یک نقطه تمرکز دارند.

فن مکنده نیز نوعی فن صنعتی است و برخلاف دمنده ها بر روی یک نقطه متمرکز نمی شود و نسبت به آن، از قدرت بیشتری برخوردار است. همچنین برای تهویه و خنک سازی محیط های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت فن دمنده و مکنده
تفاوت فن دمنده و مکنده

نکات ایمنی کار با بلوور

در این قسمت از مقاله بلوور چیست به نکات مهم هنگام کار کردن با دستگاه بلوور می پردازیم:

  • در ابتدا هنگام استفاده از این ابزار، از تجهیزات ایمنی مانند عینک، کلاه و … استفاده نمایید.
  • از این دستگاه در محیط های مرطوب یا بارانی استفاده نکنید.
  • هنگام استفاده از این دستگاه، سر نازل را به طرف افراد نگه ندارید.
  • این دستگاه را دور از دسترس اطفال و افراد ناتوان نگهداری نمایید.
  • از این ابزار جهت تمیز کردن سطوح خیس استفاده نکنید زیرا خطراتی مانند برق گرفتگی را به دنبال دارد.

بهترین مارک بلوور

در حال حاضر برند های زیادی در سراسر جهان در زمینه تولید بلوور فعالیت می کنند. برای اکثر کاربران این سؤال به وجود می آید که بهترین مارک بلوور چیست؟ برای پاسخ به این سؤال، در لیست زیر برترین و محبوب ترین برندهای تولیدکننده بلوور را به شما معرفی نموده ایم:

  • بلوور رونیکس
  • بلوور هیوندای
  • بلوور بوش
  • بلوور پروتک
  • بلوور سیلور
  • بلوور توسن
  • بلوور ماکیتا
  • بلوور اوکم
  • دمنده و مکنده آروا
  • دستگاه دمنده و مکنده آپ اسپریت

همچنین از برترین و شناخته شده ترین انواع بلوورها می توان به بلوور رونیکس مدل 1209، 1204، 1206، 1205 و … اشاره کرد. بلوور آروا 5641 نیز از محبوب ترین دمنده و مکنده های موجود در بازار است.

بلوور چیست
بلوور چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ابزار رونیکس


قیمت بلوور

قیمت نهایی که شما باید برای خرید بلوور پرداخت کنید، تحت تأثیر یک سری عوامل خاص متغیر است. وضعیت اقتصادی، میزان تورم، تعداد واسطه ها و نوع دستگاه، از جمله عوامل به شدت مهمی هستند که تأثیرات زیادی بر روی قیمت نهایی انواع بلوور می گذارند.

امیدواریم که مبحث بلوور چیست و همچنین کاربردهای این دستگاه، برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید و اطلاع از قیمت انواع بلوور در سایت راندنو می توانید مشخصات دمنده و مکنده و قیمت انواع این محصول را مشاهده نمایید و بهترین انتخاب را داشته باشید.