گشتاور سنج یا ترکمتر دریل چیست

گشتاور سنج یا ترکمتر دریل چیست؟

ترکمتر دریل چیست و چه کارایی دارد؟ گشتاورسنج یا ترکمتر دریل قطعه ای است که در انواع دریل برقی و شارژی وجود دارد. با تنظیم این قطعه می توانید میزان سرعت و چرخش دریل را تنظیم نمایید. به طور کلی این مکانیزم موجب تنظیم گشتاور می شود و از آسیب به قطعه کار، جلوگیری می کند.

خرید انواع دریل
خرید انواع دریل

ساختار انواع پیچ گوشتی و دریل های برقی و شارژی با یکدیگر تفاوت دارد. به همین دلیل دقت اندازه گیری هر یک از دریل های موجود در بازار با یکدیگر تفاوت دارد. در این مقاله به بررسی گشتاور سنج دریل و انواع آن می پردازیم. پس تا انتهای مطلب ترکمتر دریل چیست با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

گشتاورسنج دریل چیست؟

در ابتدای این مقاله به سؤال ترکمتر در دریل چیست پاسخ می دهیم. همانطور که در ابتدا گفته شد، این وسیله گشتاور دستگاه را به میزان مورد نیاز تنظیم می کند. همچنین از آسیب به قطعه کار، پیچ و دستگاه جلوگیری می کند. گشتاور نیرویی است که باعث حرکت مته و چرخش آن می شود. این ابزار مجهز به سیستم تنظیم گشتاور است و برای انجام کار های پیچیده مناسب است.

شما برای ایجاد حفره های ساده، از مته دریل استفاده می کنید. اما برای سطوح متراکم و باز و بسته کردن پیچ های بزرگ، علاوه بر سرعت بالا به گشتاور بالایی نیز احتیاج دارید. در واقع گشتاور میزان نیروی مورد نیازی است که پیچ گوشتی به پیچ وارد می کند و موجب چرخش آن می شود. در نتیجه با تنظیم ترکمتر می توانید میزان نیروی مورد نیاز را به آن وارد کنید.

وقتی ترکمتر را به درستی استفاده می کنید، چرخش مته دریل بعد از رسیدن به گشتاور که از قبل تنظیم شده است را متوقف می کند. همین موضوع باعث می شود سر پیچ سالم بماند و سطح کار بخاطر نیروی بیش از حد آسیب نبیند. تلرانس خطای این ابزار میان 1 تا 4 درصد است. در بازار این ابزار را با نام های گشتاور سنج، ترکمتر یا ترک رنچ هم می شناسد.

ترکمتر دریل چیست
ترکمتر دریل چیست

تاریخچه ترکمتر

در این بخش از مطلب ترکمتر دریل چیست به بررسی تاریخچه تولید این ابزار می پردازیم. تولید ترکمتر در سال 1918 در شهر نیویورک توسط شهرداری این شهر انجام شد. مأمورین شهرداری از ترکمتر برای باز و بسته کردن پیچ و مهره های اتصالات آب شهری استفاده می کردند. سرانجام در سال 1920 فردی به نام Walter p. Chrysler این ابزار را پیشرفته تر نمود و پس از آن موفق شد آچارهای آلن را تولید کند.

در سال 1983 نیز تولید این ابزار افزایش یافت و در صنایع مختلف خودروسازی، خطوط تولید و کارگاه های صنعتی مورد استفاده قرار گرفت.

اعداد روی دریل شارژی

این اعداد به شما اجازه می دهد میزان گشتاور دستگاه را تنظیم کنید. این اعداد استاندار مخصوص به خود را دارند و به صورت واحد کار می کنند. شروع این اعداد از 1 تا 24 متغیر است. اعداد موجود بر روی گشتاور دریل، تعیین کننده قدرت و سرعت دستگاه هستند. به عبارتی درجه بندی های این قطعه تعیین کننده کاهش و افزایش سرعت دستگاه است.

به همین دلیل شما با توجه به کاری که می خواهید انجام دهید، گشتاور را بر روی عدد مورد نظر تنظیم نمایید.

اعداد روی دریل شارژی
اعداد روی دریل شارژی

بیشتر بخوانید: دریل شارژی چیست و چه کاربردی دارد؟


تنظیم گشتاور دریل شارژی

در این بخش از مقاله ترکمتر دریل چیست به بررسی درجه بندی گشتاورها می پردازیم:

  • گشتاور 1 تا 4: مناسب برای پیچ های ریز
  • گشتاور 5 تا 7: مناسب برای پیچ های ریز در مواد نرم
  • گشتاور 8 تا 10: مورد استفاده برای پیچ های ریز در مواد نرم و سخت
  • گشتاور 11 تا 13: کاربردی برای پیچ های سخت
  • گشتاور 14 تا 16: مناسب باز و بسته کردن پیچ های بزرگ
  • گشتاور 17 تا 24: مورد استفاده برای انواع پیچ بزرگ در مواد سخت

بیشتر بخوانید: پیچ گوشتی شارژی چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع ترکمتر

آچار ترکمتر ها با توجه به نوع عملکرد در انواع متخلفی تولید می شوند. در این بخش از مقاله ترکمتر دریل چیست به بررسی مدل های مختلف آچار ترکمتر می پردازیم.

ترکمتر تقه ای

این نوع ترکمتر با ایجاد تقه یا ضربه، شما را از اعمال گشتاور بر روی سطح کار مطلع می کند. ساختار این محصول بسیار ساده است و مقاوت بسیار بالایی در برابر آسیب ها دارد. محل تنظیم فشار مورد نیاز در هنگام کار، بر روی دسته و انتهای این ابزار قرار گرفته است. برای کارهای معمولی و مکانیکی نیز این ابزار کاربرد زیادی دارد. اعمال گشتاور این محصول تا 300 نیوتن است و دقت آن معادل 3 درصد است.

ترکمتر کمر شکن

ترکمتر کمرشکن شباهت زیادی به ترکمترهای تقه ای دارد. با این تفاوت که در صورت رسیدن به میزان فشار در نظر گرفته شده، از بخش بالا یا وسط خم می شود. به همین دلیل این ترکمتر کمر شکن نامگذاری شده است. این محصول مانند نوع تقه ای صدای خاصی ندارد. از این محصول می توان در درجه بندی های عددی بالا استفاده نمود.

ترکمتر دیجیتال

با توجه به میزان گشتاور اعمال شده در زمان بستن پیچ، بر روی نمایشگر دیجیتال عدد مورد نظر را برحسب نیوتن را نشان می دهد. اسفاده از این ابزار در صنایع دفاع، هواپیمایی و آزمایشگاهی کاربرد فراوان دارد. در لیست زیر به معرفی تعدادی از ترکمترهای دیجیتال پرداخته شده است:

  • ترکمتر دیجیتال معمولی
  • ترکمتر دیجیتال با قابلیت سنجش زاویه
  • ترکمتر دیجیتال الکترومکانیکال

ترکمتر کرنومتری

در این بخش از مقاله ترکمتر دریل چیست به معرفی آچار گشتاورسنج کرنومتری می پردازیم. مدل های کرنومتری از ساده ترین انواع این محصول هستند. استفاده از این ابزار دستی آسان است و این امکان را برای شما فراهم می کند تا میزان گشتاور را تنظیم نمایید. توجه نمایید این ابزار در بازه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکمتر جغجغه ای

این ابزار همانطور که از نامش مشخص است، ظاهری شبیه به جغجغه های معمولی دارد. این ابزار به صورت صنعتی تولید شده است و محبوبیت زیادی در میان افراد دارد.

وظیفه ترکمتر دریل

در این بخش از مطلب ترکمتر دریل چیست به بررسی کاربرد اصلی این محصول می پردازیم. یکی از اصلی ترین تفاوت های دریل پیچ گوشتی شارژی و دریل معمولی، در میزان کنترل گشتاور آن ها است. بسیاری از پیچ گوشتی های شارژی از یک ترکمتر درجه دار برخوردار هستند که تنظیم گشتاور را فراهم می کند. توجه نمایید برای سطوح نرم و دیوارهای گچی، از گشتاور با درجه پایین تر استفاده می شود تا میزان فرو رفتگی پیچ در دیوار تنظیم شود.

از گشتاور بالا نیز برای چوب های سخت و ایجاد حفره بزرگ در سطح مورد  نظر، استفاده می شود. همچنین پس از انجام کار می توانید ترکمتر را بر روی حالت سوراخکاری قرار دهید.

گشتاور سنج یا ترکمتر دریل چیست
گشتاور سنج یا ترکمتر دریل چیست

بیشتر بخوانید: تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی


آچار ترکمتر و ترکمتر دریل چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در انتهای مقاله ترکمتر دریل چیست به تفاوت های آچار ترکمتر و گشتاورسنج دریل ها می پردازیم. آچار ترکمتر یک ابزار دستی است که برای اندازه گیری میزان گشتاور اعمال شده بر روی پیچ استفاده می شود. اما ترکمتر دریل یا حلقه تنظیم گشتاور مکانیزمی است که در ساختمان دریل ها و پیچ گوشتی ها تعبیه شده است تا میزان گشتاور خروجی آن تنظیم شود.