پیچ گوشتی شارژی چیست و چه کاربردی دارد؟

پیچ گوشتی شارژی چیست و چه کاربردی دارد؟

دریل پیچ گوشتی شارژی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ پیچ گوشتی شارژی از انواع دریل ها است که از کاربردهای زیادی در صنایع و منازل برخوردار است. فعالیت هایی مانند مونتاژکاری و باز و بسته کردن پیچ ها با استفاده از این ابزار با سرعت بالایی انجام می گیرد. همچنین این ابزار قابلیت حمل آسانی دارد و طرز کار با آن بسیار آسان است.

خرید انواع پیچ گوشتی شارژیشکل سری این ابزار به پیچ گوشتی های معمولی شباهت دارد. با این تفاوت که به نیروی انسانی کمتری نیاز دارد و می توانید سری آن را تعویض کنید. همچنین این دریل برای بستن پیچ بسیار کاربردی است و جای پیچ گوشتی های دستی را گرفته است. همانطور که از نام این ابزار مشخص است، انرژی لازم برای انجام کار را از طریق باتری تأمین می کند.

این محصول از موتور الکتریکی برخوردار است و در برخی مدل ها گیربکس وجود دارد. این ابزار محدودیتی در استفاده ندارد تنها کافی است پیش از استفاده، باتری آن را به اندازه کافی شارژ کنید. همچنین قابلیت جابه جایی آسانی دارد و می توان آن را از محیطی به محیط دیگر حمل نمود. لازم به ذکر است بستن و باز کردن پیچ های مختلف، از رایج ترین کاربرد پیچ گوشتی شارژی به شمار می آید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی دریل های پیچ گوشتی شارژی و ساختار کلی آنها بپردازیم. پس تا انتهای مطلب پیچ گوشتی شارژی چیست با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع پیچ گوشتی شارژی

این ابزار براساس نوع عملکرد به 2 دسته تقسیم می شود. در این بخش از مقاله پیچ گوشتی شارژی چیست به بررسی انواع این دریل می پردازیم.

  • پیچ گوشتی شارژی ضربه ای: نوع ضربه ای این دریل مانند چکش عمل می کند و برای انجام کارهایی سنگین و صنعتی مناسب است.
  • پیچ گوشتی شارژی الکتریکی: این مدل ابعاد کوچکتری دارد و برای انجام فعالیت های کوچکتر استفاده می شود.
انواع پیچ گوشتی شارژی
انواع پیچ گوشتی شارژی

قسمت های مختلف پیچ گوشتی شارژی

انواع دریل های پیچ گوشتی شارژی از مشخصات فنی خاصی برخوردار هستند. درداین بخش از مقاله پیچ گوشتی شارژی چیست به بررسی بخش های تشکیل دهنده این ابزار می پردازیم.

باتری

باتری از اصلی ترین قسمت های تشکیل دهنده و منبع تغذیه این ابزار شارژی است. باتری این محصول در انواع نیکل کادمیوم و لیتیوم یون تولید می شود. نمونه کادمیوم قیمت ارزان تر اما اندازه بزرگتری دارد. لازم به ذکر است که شارژ کمتری را در خود ذخیره می کند. نوع لیتیوم یون نیز اندازه کوچکتر و قیمت بیشتری دارد. اما شارژ را در مدت زمان بیشتری در خود ذخیره می کند.

سه نظام

سه نظام بخشی از این ابزار است که مته دورن آن قرار می گیرد. این قسمت باتوجه به نوع مته، در سایزهای مختلفی تولید می شود. کاربردی ترین اندازه  سه نظام برای این ابزار، 10 و 13 میلی متر است. توجه داشته باشید انتخاب سایز این قطعه با توان و گشتاور ابزار رابطه مستقیم دارد.

کنترل سرعت

دیمر یا کلید کنترل سرعت از دیگر قطعاتی است که در ساختار این محصول وجود دارد. توسط این بخش می توانید افزایش یا کاهش سرعت چرخش دستگاه را تنظیم کنید. لازم به ذکر است این قطعه در دو نوع مکانیکی و الکترونیکی ساخته می شود.

کلید چپگرد و راستگرد

بر روی این ابزار یک کلید به نام راست گرد و چپ گرد تعبیه شده است. کار اصلی این کلید، تعویض جهت چرخش مته است. همچنین برای باز و بسته کردن پیچ ها می توان از این کلید استفاده کرد.

گشتاور

عملکرد نیروی گشتاور از دیگر ویژگی های این ابزار به شمار می آید. این قابلیت میزان نیروی چرخشی دریل ها است که برحسب نیوتون متر محاسبه می شود. توسط این قطعه اگر به نیروی گشتاور بیشتری نیاز داشته باشید، می توانید گشتاور بالاتر را انتخاب کنید.

در لیست زیر تعداد ذیگری از بخش های تشکیل دهنده این محصول نام برده شده است:

  • گیربکس
  • قفل اسپیندل
  • کلید دو یا سه حالته
  • لامپ ال ای دی
  • شارژر
قسمت های مختلف پیچ گوشتی شارژی
قسمت های مختلف پیچ گوشتی شارژی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پیچ گوشتی شارژی


مزایای پیچ گوشتی شارژی

همانطور که در ابتدا گفته شد، کار با این ابزار موجب افزایش راندمان کار می شود. در این بخش از مطلب پیچ گوشتی شارژی چیست به بررسی مزایای استفاده از این کالا می پردازیم.

  • استفاده از این دریل موجب صرفه جویی در زمان می شود.
  • برخورداری از قابلیت حمل و جابه جایی آسان
  • افزایش سرعت و عملکرد در انجام فعالیت ها

فرق دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی

برای بسیاری از کاربران این سؤل پیش آمده است که دریل شارژی و پیچ گوشتی شارژی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ در این بخش از مطلب پیچ گوشتی شارژی چیست به بررسی تفاوت های این دو ابزار می پردازیم.

تفاوت براساس کاربرد

این دو ابزار باتوجه به ساختار و نوع قدرت، از کاربردهای گوناگون برخوردار هستند. همانطور که از نام پیچ گوشتی های شارژی مشخص است، ابزاری برای باز و بسته کردن پیچ ها هستند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای هر پیچ، باید از پیچچ گوشتی متناسب استفاده کرد. در مقابل عمده کاربرد دریل های شارژی، در سوراخکاری سطوح مختلف است.

تفاوت براساس قدرت و توان

در ابتدا باید بدانید هر دو ابزار ار توان های متنوعی برخوردار هستند. از این رو نمی توان به طور دقیق این دو دریل را براساس توان با یکدیگر مقایسه نمود. اما لازم است بدانید برای باز و بسته کردن پیچ های معمولی به نیروی کمتری نیاز دارید. اما برای سوراخکاری سطوح، به نیروی بیشتری ننیاز دارید. درنتیجه توان، می تواند یکی از تفاوت های این دو ابزار باشد.

تفاوت براساس ساختار

نوع گیربکس این دو ابزار از تفاوت های اصلی آنها است. گیربکس پیچ گوشتی ها معمولاً به صوزت تک سرعته است و ترکمتر دارند. با وجود این ویژگی شما می توانید دستگاه را متناسب با نوع پیچ تنظیم کنید. در مقابل گیربکس دریل های شارژی به صورت دوسرعته تولید می شود و باتوجه به نوع فعالیت، می توانید آن را در حالت قدرتی یا سرعتی قرار دهید.

فرق دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی
فرق دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی

بیشتر بخوانید: تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی


نکات مهم استفاده از پیچ گوشتی شارژی

استفاده از این ابزار به رعایت کردن نکات خاصی نیاز دارد. در این بخش از مقاله پیچ گوشتی شارژی چیست شما را با طرز صحیح استفاده از این ابزار آشنا می نماییم.

  • پیش از شروع کار، از سرعت و گشتاور پایین دریل کاری را شروع کنید. سپس به تدریج سرعت را افزایش دهید تا از سطح کار شما محافظت شود.
  • از ریختن آب و روغن در دستگاه خودداری نمایید.
  • در صورت عدم استفاده از دستگاه، کلید راستگرد و چپگرد را در حالت قفل قرار دهید.
  • صبر داشته باشید تا باتری دستگاه به طور کامل تخلیه شود و سپس آن را شارژ کنید.
  • از قرار دادن باتری در مجاورت فلزات خودداری نمایید.
  • در صورت تغییر جهت چرخش مته، پس از توقف کامل دستگاه جهت آن را تغییر دهید.
نکات مهم استفاده از پیچ گوشتی شارژی
نکات مهم استفاده از پیچ گوشتی شارژی

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی


راهنمای خرید پیچ گوشتی شارژی

پیش از این با اجزای تشکیل دهنده دریل های پیچ گوشتی شارژی آشنا شدید. به همین دلیل هنگام تهیه دریل پیچ گوشتی شارژی باید به نکات خاصی توجه داشته باشید. باتوجه به این نکات، می توانید از خرید خود اطمینان حاصل نمایید. در این بخش از مطلب پیچ گوشتی شارژی چیست شما را با نکات مهم در خرید این ابزار آشنا می نماییم.

  • توجه به سایز سه نظام
  • نوع باتری
  • طراحی ارگونومی ابزار
  • برخورداری از دسته مناسب
  • ابعاد و شکل ظاهری پیچ گوشتی شارژی
  • گارانتی و ضمانت کالا
پیچ گوشتی شارژی چیست
پیچ گوشتی شارژی چیست

امیدواریم که مقاله پیچ گوشتی شارژی چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به معرفی دریل پیچ گوشتی از نوع شارژی پرداخته شد. جهت خرید پیچ گوشتی شارژی با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این ابزار را مشاهده نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت دریل پیچ گوشتی شارژی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصولات را برای شما فراهم نموده است.

همچنین خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.