چراغ قوه چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ قوه چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ قوه چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ چراغ قوه وسیله ای است که با تولید نور، موجب روشن کردن محیط های تاریک می شود. استفاده از این وسیله در منازل، صنایع و محیط های دیگر کاربردهای زیادی دارد. این تجهیزات در اندازه های مختلفی تولید می شود. همچنین قابلیت حمل و جابه جایی آسانی دارد و در مدل های مختلف تولید می شود.

خرید انواع چراغ قوه
خرید انواع چراغ قوه

چراغ قوه ها از یک پوشش شفاف نقره ای تشکیل شده اند. این پوشش شفاف به منظور بازتاب نور در این ابزار تعبیه شده است. این ابزار دستی توسط باتری، انرژی الکتریکی را به لامپ های مختلف تبدیل می کند. نتیجه تبدیل انرژی این تجهیزات، تولید نور و روشنایی محیط مورد نظر است. در این مقاله به معرفی انواع چراغ های قوه و ویژگی آنها پرداخته شده است. پس تا انتهای مطلب چراغ قوه چیست با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه‌ می خوانیم:

انواع چراغ قوه

در ابتدای مقاله چراغ قوه چیست به بررسی انواع این محیقمی پردازیم. چراغ قوه ها براساس نوع عملکرد و میزان نور منتشر شده، در مدل های مختلفی تولید می شوند.

چراغ قوه لیزری

این  چراغ ها نور زیادی از خود تولید می کنند و برد زیادی دارند. با استفاده از مدل های لیزری این محصول می توانید مسافت های طولانی را نشانه گذاری کنید. به طور کلی نمونه های لیزری برای علامت دادن گزینه مناسبی هستند. نوردهی چراغ های لیزری معمولاً در سه نوع ثابت، چشمک زن و لیزری است. لازم به ذکر است این تجهیزات روشنایی، قابلیت شارژ شدن دارند.

چراغ قوه پیشانی

چراغ های پیشانی بند برای افرادی مناسب است که مشغول به انجام فعالیتی هستند که نمی توانند از دستان خود برای نگهداری چراغ قوه استفاده کنند. کونوردان، کارکنان معادن، صخرع نوردان و دوچرخه سواران از این محصول استفاده می کنند. این وسیله با استفاده از یک کش بر روی پیشانی قرار می گیرد. استفاده از این محصول بر روی پیشانی، هیچگونه خستگی برای افراد به وجود نمی آورد.

چراغ قوه پلیسی

در این بخش از مطلب چراغ قوه چیست به بررسی نمونه های پلیسی این محصول می پردازیم. این چراغ ها نمونه حرفه ای این تجهیزات هستند و برخی افراد آن را با نام چراغ نگهبانی نیز می شناسند. این چراغ قوه از روشنایی بسیار زیادی برخوردار است. همچنین مورد استفاده نیروهای دریایی، مأموران امداد و نجات، کوهنوردان و طبیعت گردان قرار می گیرد.

این محصول به صورت ضد آب و با بدنه ای مستحکم تولید می شود. لازم به ذکر است این چراغ ها توسط باتری کار می کنند. معمولاً در ساخت آنها نیز از لامپ ال ای دی استفاده می شود.

چراغ قوه شکاری

مدل های شکاری از بدنه ضد آب و مستحکمی برخوردار هستند. این تجهیزات نور زیادی تولید می کند و از قابلیت تنظیم برخوردار است. لازم به ذکر است چراغ قوه های شکاری موقعیت حیوانات را به طور واضح در اختیار شکارچیان قرار می دهند.

چراغ قوه چیست
چراغ قوه چیست

چراغ قوه پزشکی

در پاسخ به چراغ قوه پزشکی چیست باید بگوییم این نوع از چراغ ها مورد استفاده پزشکان قرار می گیرد. چراغ قوه های پزشکی از قابلیت تنطیم نور برخوردار هستند و لنز آنها به آسانی کوچک و بزرگ می شود. جراحان و دندان پزشکان با استفاده از این محصول تسلط خود را بر روی بیمار افزایش می دهند.

چراغ قوه اضطراری

در ادامه این بخش از مقاله چراغ قوه چیست به آشنایی با چراغ اضطراری می پردازیم. چراغ قوه های اضطراری در مواقعی که برق قطع شده باشد، بر روی دیوار نصب می شود. لازم به ذکر است این چراغ ها به صورت شارژی تولید می شوند. توجه داشته باشید پیش از استفاده، باید آن را شارژ کنید تا در صورت لزوم از روشنایی آن استفاده  کنید.

به طور کلی عملکرد این محصول به گونه ای است که نور لازم را در محیط منزل منتشر می کند.

چراغ قوه زنون

در ساختار این محصول همانطور که از نامش مشخص است، چراغ زنون به کار رفته است. زنون نوعی لامپ است که از دو الکترود کاتد و آند ساخته شده است. یکی از اصلی ترین تفاوت های این چراغ با دیگر نمونه های موجود در بازار، ساختار آن است. به طور کلی لامپ LED قدرتمند در این ابزار وجود دارد که موجب ایجاد نور زیاد در محیط می شود. لازم به ذکر است چراغ قوه های زنون از انواع مدل های پلیسی هستند.

چراغ قوه آویز

این تجهیزات در دو طرف خود USB و Micro USB دارند. چراغ قوه های آویز را با استفاده از یک کابل می توانید به پاور بانک، لپ تاپ و تجهیزاتی مشابه وصل کنید و فضای محیط را روشن کنید. استفاده از این ابزار داخل اتومبیل و در زمینه تعمیرات خودرو، کاربرد دارد.


بیشتر بخوانید: چراغ قوه چگونه کار می کند


ویژگی های یک چراغ قوه خوب

درذ این بخش از مطلب چراغ قوه چیست به بررسی ویژگی های بهترین چراغ قوه می پردازیم:

  1. برخورداری از لامپ های ال ای دی که نمونه پیشرفته تر لامپ های دیگر هستند.
  2. چراغ قوه ها از  قابلیت تنظیم نور در حالت های مختلف برخوردار هستند.
  3. باتری چراغ قوه ها، از قابلیت شارژ  شدن برخوردار است.
  4. این تجهیزات قابل تجدید هستند و در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می گیرند.
  5. اطراف لامپ این محصول یک عدسی قرار دارد که مانند بازتابنده عمل می کند و بر نحوه پراکندگی نور تأثیر دارد.

اجزای تشکیل دهنده چراغ قوه

در این بخش از مطلب چراغ قوه چیست به معرفی قطعات تشکیل دهنده این محصول می پردازیم:

  • لامپ: از اصلی ترین بخش چراغ قوه ها است و وظیفه ایجاد نور را بر عهده دارد.
  • بدنه اصلی: در برگیرنده قطعات داخلی چراغ است که در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شود.
  • ورق اتصال فلزی: این بخش اتصال میان باتری، لامپ و دکمه دستگاه را فراهم می کند.
  • سوئیچ یا دکمه چراغ قوه: با استفاده از این دکمه روشن و خاموش شدن چراغ قوه تعیین می شود.
  • رفلکتور: این بخش بازتابنده نور است که به شکل یک ورقه براق آلومینیومی ساخته شده است.
  • باتری: مهم ترین بخش تشکیل دهنده چراغ قوه و منبع تغذیه آن است.
  • لنز: لنز قطعه ای پلاستیکی و شفاف است که در انتهای چراغ قرار دارد.
اجزای تشکیل دهنده چراغ قوه
اجزای تشکیل دهنده چراغ قوه

انواع لامپ چراغ قوه

همانطور که می دانید لامپ یکی از اصلی ترین بخش های تشکیل دهنده این ابزار است. در این بخش از مقاله چراغ قوه چیست به بررسی انواع لامپ های به کار رفته در این تجهیزات می پردازیم. در ساختار این محصول یک لامپ رشته ای و یک یا چند لامپ LED به کار می رود. همچنین واحد سنجش روشنایی لامپ ها لومن است که در ادامه به بررسی لامپ های استفاده شده در  چراغ قوه ها و کاربرد آنها می پردازیم:

  • لامپ های 20 – 10 لومن: لامپ هایی با این میزان نوردهی، مناسب برای استفاده در محیط های کوچک و بررسی محدوده نزدیک کاربرد دارند.
  • لامپ های 150 – 20 لومن: برا گشت زنی در اطراف محوطه خاص و منازل مناسب هستند. میزان تابش پرتو نور این محصول تا 120 متر است.
  • لامپ 200 – 160 لومن: برای فعالیت هایی مانند کوهنوردی، پیاده روی، کمپینگ و مواردی از این قبیل مناسب هستند. میزان تابش پرتو این لامپ ها 250 متر است.
  • لامپ 500 – 200 لومن: چراغ قوه هایی با این لامپ ها برای انجام فعالیت های فنی، شکار و ماهیگیری مناسب هستند.
  • لامپ های 1000 – 600 لومن: شعاع پرتو نور این لامپ ها بیش از 300 متر است. از این رو در شرایط ماهیگیری، کمپ و کوهنوردی نیز مناسب هستند.
  • لامپ های بیش از 1000 لومن: معمولاً این لامپ ها در چراغ قوه های پلیس استفاده می شوند.

نکات مهم برای خرید چراغ قوه

در این بخش از مقاله، لیستی از راهنمای خرید چراغ قوه برای شما آورده شده است:

  1. توجه به میزان نور خروجی
  2. توجه به مدت زمان نگهداری شارژ
  3. توجه به وزن و اندازه محصول
  4. در نظرگیری نوع باتری
نکات مهم برای خرید چراغ قوه
نکات مهم برای خرید چراغ قوه

امیدواریم که مقاله چراغ قوه چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به آشنایی با انواع چراغ قوه و کاربرد آنها پرداخته شد. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت چراغ قوه و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این تجهیزات را برای شما فراهم نموده است.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.