انبر قفلی چیست و چه کاربردی دارد؟

انبر قفلی چیست و چه کاربردی دارد؟

انبر قفلی چیست و این ابزار دستی جهت انجام چه فعالیت هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟ انبر قفلی نوعی انبر است که جهت نگه داشتن مهره و سرپیچ ها و مواردی از این قبیل، مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به صورت مفصل به پرسش شما عزیزان، در خصوص کار انبر قفلی چیست پاسخ خواهیم داد. همچنین آشنایی با بهترین برند انبر قفلی از دیگر مباحثی است که در این مقاله از مجله راندنو به صورت کامل به آن می پردازیم.

نخستین انبر قفلی در سال 1924 توسط یک آهنگر به نام ویلیام پترسون اختراع شد. Vise Grips نام دیگر انبر قفلی به انگلیسی است که در آن زمان بر این محصول نامگذاری شد. اگر شما هم قصد اطلاع از کاربردهای انبر قفلی را دارید، تا انتهای مقاله انبر قفلی چیست با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آشنایی با انبر قفلی

پیش از هر چیز لازم است تا به سؤال انبر قفلی چیست پاسخ دهیم. همانطور که در ابتدا به این موضوع اشاره نمودیم، این ابزار دستی نوعی انبر است که به منظور ثابت نگه داشتن پیچ و مهره ها، نگه داشتن اشیاء گوناگون و همچنین نگه داشتن لوله ها به عنوان آچار لوله گیر، مورد استفاده قرار می گیرد. انبرهای قفلی از دو فک ثابت و قابل تنظیم برخوردار هستند.

فاصله میان دو فک این ابزار دستی توسط یک پیچ که در قسمت انتهایی این ابزار قرار دارد، تنظیم می شود. همچنین توجه داشته باشید به کمک این پیچ، می توان انبر را قفل نمود. همچنین این انبر از دو دسته تشکیل شده است که یکی ثابت و دیگری به صورت متحرک است. جنس انبر قفلی از فولاد صیقلی شده ساخته شده است و لبه های آن صاف و هموار هستند.

به طور کلی این ابزار با قابلیت هایی که دارد، در محل مورد نظر به خوبی ثابت می شود. از این رو این امکان را در اختیار شما کاربران قرار می دهد تا فعالیت های فنی خود را به آسانی انجام دهید.

انبر قفلی چیست
انبر قفلی چیست

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار دستی


انواع انبر قفلی

انبر قفلی باتوجه به کاربردهایی که دارد در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. در این بخش از مقاله انبر قفلی چیست شما را با انواع این ابزار دستی آشنا خواهیم نمود.

انبر قفلی دم باریک

انبر دم باریک یکی از رایج ترین انواع انبرهای قفلی است که جهت خم کردن لوله های مسی کاربرد دارد. فک این انبر قفلی همانطور که از نامش مشخص است، به انبر دم باریک شبیه است. کاربرد اصلی این انبر قفلی باز و بسته کردن پیچ هایی است که توسط انبرهای صاف، امکان باز و بسته نمود آنها وجود نداشته باشد.

انبر قفلی دهانه صاف

این انبر از کاربرد به سزایی برخوردار است که دو فک آن از ظاهر یکسانی برخوردار هستند. باز و بسته نمود انواع مختلف پیچ ها، از رایج ترین کاربرد این ابزار دستی است. همچنین افرادی که به فعالیت های تأسیساتی مشغول هستند، به عنوان یک ابزار اصلی به این محصول در جعبه ابزار خود، نیاز دارند.

انبر قفلی همه کاره

این ابزار همانطور که از نامش مشخص است، از کاربرد گسترده ای برخوردار است. از قسمت پایینی این انبر می توان به عنوان چکش و از قسمت بالایی ان می توان به منظور خارج نمودن پیچ استفاده نمود. لازم به ذکر است که شکل ظاهری این ابزار با دیگر انبرهای قفلی تفاوت دارد.

انبر قفلی دهانه گرد

در این بخش از مقاله انبر قفلی چیست به بررسی انبر قفلی دهانه گرد خواهیم پرداخت. قسمت داخلی این انبر، گرد شکل است و معمولاً جهت نگه داشتن و باز و بسته نمودن اتصالات از این ابزار استفادده نمود.

انبر قفلی زنجیری

قسمت دهانه این انبر یک زنجیر قرار دارد که با استفاده از آن می توان قطعات مختلف را به آسانی باز و بسته نمود. برای این کار تنها کافی است زنجیر را دور قطعه مورد نظر بپیچید.

انبر قفلی زنجیری
انبر قفلی زنجیری

انبر قفلی دهانه V

این انبر ترکیبی از دو انبر قفلی دهانه گرد و دهانه تخت است و نسبت به این دو انبر از قدرت پایین تری برخوردار است. باز و بسته نمودن اتصالات و نگه داشتن اجسامی که از شکل ظاهری گردی برخوردار هستند، از کاربردهای این انبر قفلی است.

انبر قفلی دماغه طوطی

باز و بسته نمودن مهره هایی که به صورت شش گوش هستند، از اصلی ترین کاربرد این انبر قفلی به شمار می آید. به طور کلی از این ابزار می توان جهت باز و بسته کردن قطعاتی که شکل طاهری نامتعارفی دارند، از این انبر استفاده نمود.


بیشتر بخوانید: مهره چیست و چه کاربردی دارد؟


انبر قفلی دهانه C

دهانه این ابزار به شکل حرف C انگلیسی است که برای نگه داشتن دو قطعه ابزار مناسبی محسوب می شود. استفاده از این ابزار در مشاغل جوشکاری، از کاربرد ویژه ای برخوردار است.

انبر قفلی دهانه بزرگ

این انبر از دو فک نسبتاً گرد تشکیل شده است که شعاع این فک ها زیاد هستند. نگه داشتن لوله هایی که قطر آنها زیاد است، از اصلی ترین کاربرد این انبر است.

انبر قفلی دهانه تخت

این انبر از دهانه های پهنی برخوردار است که به منظور نگه داشتن فلزات، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین خم کردن انواع فلز از دیگر کاربردهای این ابزار است که در بخش های آهنگری از کاربرد ویژه ای برخوردار است.

انبر قفلی جوشکاری

انبر قفلی جوشکاری نوع دیگری از انواع این ابزار دستی است که فک آن به صورت U شکل است. این انبر همانطور که از نامش مشخص است، جهت انجام فعالیت های جوشکاری، پرچ کاری، لحیم کاری و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع انبر قفلی
انواع انبر قفلی

کاربرد انبر قفلی

در بخش ابتدایی مقاله انبر قفلی چیست به رایج ترین و کلی ترین کاربرد این ابزرا دستی پرداخته شد. انبر قفلی یک ابزار کارآمد است که به نوعی مانند انبردست و گیره عمل می کند. به طور کلی از این ابزار می توان جهت مصارف گوناگونی استفاده نمود. در ادامه این بخش از مقاله شما را با کاربردهای متنوع انبر قفلی آشنا خواهیم نمود.

بستن

در ابتدا به این موضوع اشاره نمودیم که بستن و نگه داشتن قطعات از رایج ترین کاربردهای انبر قفلی است. استفاده از این ابزار راه حل مناسبی برای کاربردهای متعدد است که می توان به عنوان گیره نیز از آن استفاده نمود. علاوه بر جوشکاری، در صنایع چوب هم می توان از این ابزار برای بستن قطعات دیگر استفاده نمود. لازم به ذکر است که استفاده از انبر قفلی به صورت مستقیم بر روی چوب، موجب آسیب به چوب می شود.

نگه داشتن

لحیم کاری و چسباندن قطعات از فعالیت هایی هستند که حرارت ایجاد می کنند. به همین دلیل شما نمی توانید به صورت مستقیم به قطعه مورد نظر دست بزنید. از این رو با استفاده از انبر قفلی می توانید به فضاهای محدود و بخش های فرو رفته قطعات دسترسی داشته باشید و فعالیت مورد نظر را انجام دهید. به عبارتی انبر قفلی یکی از اصلی ترین ابزارهایی است که برای انجام فعالیت های دقیق به آن نیاز خواهید داشت.

بیرون کشیدن میخ، منگنه و سایر اتصالات

انبر قفلی بر روی اجسام مختلف، نیروی زیادی وارد می کند. در نتیجه برای خارج کردن میخ ها و دیگر اتصالات محکم، می توان از این ابزار استفاده نمود. توجه داشته باشید که قدرت نگهداری این ابزار از انبردست های معمولی بیشتر است. همچنین اتصال دهنده های شکسته و بدون کلگی، که با چکش میخ کش هم جدا نمی شوند را می توان با استفاده از انبر قفلی به آسانی خارج نمود.

برش سیم و شکل دادن به آنها

طراحی کلی این ابزار به گونه ای نیست که تنها برای برش سیم ها کاربرد داشته باشد. اما برخی از انواع انبر قفلی، به گونه ای طراحی شده اند که قسمت عقب فک های آن از قابلیت برش سیم برخوردار هستند. قطعه سیم چین این محصول موجب شده است تا انبر قفلی به ابزاری جهت برش و خم کردن سیم ها تبدیل شود.

تعویض دسته و دستگیره های شکسته

از انبر قفلی می توان به عنوان دستگیره جایگزین، در شرایطی که دسته های کنترل یک دستگاه آسیب دیده باشند، استفاده نمود.

بستن پیچ ها

یکی دیگر از کاربردهای انبر قفلی در شرایطی است که دسته پیچ گوشتی حین انجام کار می شکند یا در جای نامناسبی قرار می گیرد. در این شرایط فک های انبر، سری پیچ گوشتی را می گیرند تا گشتاور لازم برا آن ایجاد شود. توجه داشته باشید که این روش ایمنی بالایی ندارد اما وقتی نیمی از پیچ در قطعه فرو رفته باشد، می توانید به صورت موقت کار خود را انجام دهید.

تخریب و شکل دهی به قطعات

یکی دیگر از کاربردهای انبر قفلی تخریب و یا خم کردن قطعاتی مانند پلاستیک و فلزات نازک است. به گونه ای که فک های انبر قفلی، قطعه مورد نظر را نگه می دارند و باعث می شوند تا شما با انرژی بیشتری قطعه مورد نظر را بچرخانید، خم کنید و یا آن را به شکل دلخواه درآورید.

تثبیت و مونتاژ قطعات

مونتاژ قطعات مختلفی مانند حلقه های زنجیر، شکل دهی به اتصالات سیم و موارد دیگر از دیگر کاربردهای این ابزار است.

کاربرد انبر قفلی
کاربرد انبر قفلی

نحوه کار با انبر قفلی

نحوه استفاده از انبر قلی یکی از مباحثی است که در این بخش از مقاله انبر قفلی چیست به آن می پردازیم. روش کار با انبر قفلی پیچیدگی خاصی ندارد و هر کاربر بدون مهارت خاصی می تواند از این ابزار دستی استفاده نماید. همانطور که گفتته شد، انبرهای قفلی از یک پیچ تنظیم کننده برخوردار هستند. همچنین برای تنظیم فاصله آرواره ها، از پیچ خود استفاده می کند.

پس از تنظیم پیچ ها، فک ها با یک کلیک بسته می شوند که صدایی هم برای اطمینان از بسته شدن آن ایجاد می شود. در نتیجه انبر در سر جای خود قفل می شود و فک ها همچون گیره عمل می کنند و قطعه مورد نظر را می گیرند. همچنین توجه داشته باشید که به منظور آزاد کردن فک ها، یک اهرم جداگانه در دسته آن تعبیه شده است. با فشار دادن این دسته نیز می توان فک ها را از یکدیگر جدا نمود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پیچ


نکات مهم در انتخاب و خرید انبر قفلی

همانطور که به کاربردهای انبر قفلی پرداخته شد، این ابزار یکی از کاربردی ترین انبرهای موجود در بازار است. از این رو هنگام تهیه و خرید این ابزار باید شرایط خاصی را در نظر داشته باشید. در این بخش از مقاله انبر قفلی چیست به نکات مهمی که حین خرید این ابزار دستی باید به آنها توجه داشته باشید، می پردازیم.

  • نوع انبر یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که باتوجه به کاربرد خود باید مناسب ترین مدل این ابزار را انتخاب نمایید. به طور مثال اگر با اجسام دایره ای شکل سروکار دارید، انبرهایی که فک منحنی دارند، گزینه مناسبی به شمار می آیند.
  • بهتر است که جنس انبر قفلی از کروم وانادیوم ساخته شده باشد.
  • کیفیت بالای پیچ تنظیم کننده، از دیگر فاکتورهای مهم در خرید این ابزار است.
  • توجه داشته باشید که شیارهای موجود در این ابزار دستی، نشان دهنده میزان کیفیت این محصول هستند. پیشنهاد ما به شما این است که پیش از خرید، چند بار فک های انبر را باز و بسته نمایید تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.
  • روکش دسته انبر قفلی از دیگر فاکتورهای قابل توجه در انتخاب این محصول است. انبرهایی که از دسته پهن تر و سیلیکونی برخوردار هستند، خوش دست تر هستند و کار با آنها به آسانی انجام می گیرد.
  • برند تولیدکننده انبر قفلی از دیگر پارامترهای مهمی است که در انتخاب شما تأثیر به سزایی خواهد گذاشت. از این رو سعی بر این داشته باشید که کالای مورد نظر خود را از برندها و فروشگاه های معتبر خریداری نمایید.
نکات مهم در انتخاب و خرید انبر قفلی
نکات مهم در انتخاب و خرید انبر قفلی

بهترین برند انبر قفلی

در ادامه این بخش از مقاله انبر قفلی چیست لیستی از برترین و شناخته شده ترین مارک های انبر قفلی را برای شما آماده کرده ایم:

  • انبر قفلی ایران پتک
  • انبر قفلی جنیوس
  • انبر قفلی تاپ تول
  • انبر قفلی هنس
  • انبر قفلی توسن
  • انبر قفلی رونیکس و …

امیدواریم که مقاله انبر قفلی چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به کاربردی ترین انواع انبر قفلی و کاربرد آنها، پرداخته شده است. جهت خرید انبر قفلی و اطلاع از قیمت انبر قفلی می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان انواع ابزار دستی را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت ابزار دستی و انبر قفلی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان ابزار دستی را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.