کابل پنل خورشیدی چیست | معرفی کابل فتوولتائیک

کابل پنل خورشیدی چیست | معرفی کابل فتوولتائیک

کابل پنل خورشیدی چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل پنل خورشیدی یا کابل فتوولتائیک (Photovoltaic) نوعی کابل برق است که در سیستم های خورشیدی از آن استفاده می شود. این کابل ها با نام کابل های PV نیز شناخته می شوند. از این کابل ها برای اتصال بخش های مختلف یک سیستم تولیدی برق خورشیدی استفاده می شود. کابل های خورشیدی در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند و وجود آن ها در سیستم هایی که از باتری های خورشیدی تغذیه می کنند، الزامی است.

اگر قصد خرید کابل مناسب برای پنل های خورشیدی دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال کابل پنل خورشیدی چیست پاسخ خواهیم داد و ویژگی های آن را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل فوتوولتائیک چیست؟

در ابتدای این مقاله به سوال کابل پنل خورشیدی چیست پاسخ خواهیم داد. این کابل ها برای اتصال بخش های مختلف یک سیستم خورشیدی به کار گرفته می شوند. سیستم خورشیدی از چند پنل‌ خورشیدی، کنترلر (Controller)، اینورتر (Inverter)، باتری و مصرف‌کنندگان نهایی یا همان وسایل الکتریکی همچون کامپیوتر و دیگر موارد تشکیل شده است.

کابل های پنل خورشیدی به صورت تک رشته عرضه شده اند و برروی آن ها عبارت Photovoltaic حک شده است. به وسیله این کابل ها می توان پنل های مختلف خورشیدی را به هم متصل کرد و یا پنل ها را به کابل‌ های DC اینورتر خورشیدی اتصال داد. به کابل پنل خورشیدی کابل سولار نیز گفته می شود.

کابل پنل خورشیدی چیست
کابل پنل خورشیدی چیست

بیشتر بخوانید: سیم و کابل مورد استفاده در خانه


ویژگی کابل پنل خورشیدی

حال که دانستیم کابل پنل خورشیدی چیست به بررسی ویژگی های این کابل می پردازیم.

اتلاف انرژی کم

از آن جایی که در پنل های خورشیدی تبدیل انرژی به جریان برق با سرعت کم انجام می شود، ولتاژ نیز در این پنل ها پایین است. پس میزان جریان در آن زیاد می شود. همین موضوع سبب افزایش اتلاف انرژی در این سیستم ها شده است. به همین دلیل کابل های خورشیدی باید به گونه ای طراحی شوند که کمترین اتلاف انرژی در آن ها رخ بدهد.

مقاومت بالا

از طرفی این کابل ها دائما در زیر نور آفتاب و اشعه خورشید هستند و باید در مقابل اشعه، حشرات، گرد و خاک، رطوبت، سرما و گرما مقاوم باشند. همچنین احتمال آتش سوزی به دلیل بالا رفتن دما در این کابل ها وجود دارد. کابل های خورشیدی باید به گونه ای طراحی شده باشند که نسوز و غیرقابل اشتعال باشند. حتی در صورت آتش سوزی نیز به خود به خود خاموش شوند. بازه دمایی قابل تحمل برای این کابل ها بین 90 تا 150 درجه سانتی گراد است.

ویژگی کابل پنل خورشیدی
ویژگی کابل پنل خورشیدی

بیشتر بخوانید: تاثیر انتخاب سیم و کابل نامناسب


ساختار کابل پنل خورشیدی

همان طور که در ابتدای مقاله کابل پنل خورشیدی چیست به آن اشاره شد، کابل های خورشیدی کابل هایی یک رشته هستند. هادی این کابل ها از جنس مس است که با پوشش نازکی از قلع پوشانده شده است.

این کابل ها از یک روکش دو لایه از جنس XLPE بهره برده اند. لایه خارجی این روکش از کابل در برابر اشعه های فرابنفش محافظت می کند. لایه داخلی نیز از در برابر حرارت مقاوم است.

برای این که این کابل ها برای نصب و اتصالات مناسب باشند، از هادی های افشان در ساخت آن ها استفاده شده است. به همین دلیل کابل باتری خورشیدی انعطاف پذیر است.


بیشتر بخوانید: کابل awg چیست و چه کاربردهایی دارد؟


انواع کابل پنل خورشیدی از نظر جریان

یکی از موضوعات مهم در مقاله کابل پنل خورشیدی چیست انواع این کابل ها است. کابل ها خورشیدی براساس نوع جریان به دو دسته تقسیم بندی می شوند.

دو نوع کابل AC و DC در سیستم های خورشیدی به کار گرفته می شود. در یک سیستم خورشیدی پس از تبدیل انرژی خورشیدی به برق، جریان وارد اینورتر می شود و سپس در آن به برق مستقیم تبدیل می‌ شود. اینورتورها به کمک کابل های AC به شبکه برق خانگی یا اداره ها متصل می شوند. البته اینورتر می تواند تک فاز یا سه فاز باشند. با توجه به تعداد فاز اینورنرها، در هرکدام از آن ها از  کابل های 5 رشته یا 3 رشته استفاده می شود.

کابل 5 رشته 3سیم فاز برای حمل جریان، یک سیم ارت برای اتصال به زمین و تأمین ایمنی و یک سیم نول دارد. کابل 3 رشته هم یک سیم فاز، یک سیم ارت و یک سیم نول دارد.

کابل DC در سمت دیگر پنل خورشیدی و قبل از اینورتر استفاده می شود. زیرا این بخش جریان متناوب و DC دارد. برای ارتباط بین پنل ها یا ارتباط بین پنل و اینورتر و سایر قسمت ها از این کابل استفاده می شود. کابل های DC مخصوص پنل در دو نوع ماژول و استرینگ به بازار عرضه می شوند.

انواع کابل پنل خورشیدی از نظر جریان
انواع کابل پنل خورشیدی از نظر جریان

بیشتر بخوانید: کابل OPGW چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع کابل پنل خورشیدی از نظر کاربرد

در این بخش از مقاله کابل پنل خورشیدی چیست به بررسی انواع این کابل ها می پردازیم. در سیم کشی این پنل ها دو بخش ابتدا و انتها توسط کابل به هم متصل می شوند. کابل هایی که در این سیستم به کار گرفته می شوند از لحاظ ساختار، ویژگی و کاربرد با هم تفاوت دارند. کابل ها خورشیدی از نظر اتصال به چند دسته تقسیم می شوند:

  1. کابل های متصل به پنل های خورشیدی: این کابل ها وظیفه اتصال پنل ها به هم و اتصال مجموعه آن ها به کنترل کننده را ایفا می کند. این محصولات باید در برابر اشعه فرابنفش خورشید و رطوبت مقاوم باشند.
  2. کابل های متصل به باتری ها: در انتخاب این کابل ها باید به جریانی که از طرف پنل ها به باتری ها می رود و جریانی که توسط باتری ها کشیده می شود دقت کنید.
  3. کابل های متصل به اینورتر: این کابل ها باید قطور و کوتاه باشند زیرا شدت جریان در آن ها زیاد است.
  4. کابل های متصل به وسایل الکتریکی مصرف کننده: انتخاب این کابل ها به نوع مصرف کننده بستگی دارد.