میخکوب بادی چیست؟ همه چیز درباره آن

میخکوب بادی چیست؟ همه چیز درباره آن

میخکوب بادی ابزاری پرکاربرد در صنعت است که توسط هوای فشرده، میخ را در سطح مورد نظر وارد می‌کند. میخکوب بادی یکی از زیر دسته‌های ابزار بادی است که امروزه در تمامی شاخه‌های صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از میخکوب بادی می‌توان اتصالاتی محکم و قوی ایجاد کرد. این ابزار کارآمد قابلیت دارد میان دو جسم، اتصالات مستحکمی ایجاد کند. به صورت کلی این ابزار از مزیت‌ها و ویژگی‌های خاصی برخوردار است که در ادامه این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

در این مقاله به صورت کامل به بررسی میخکوب بادی و ویژگی‌های آن می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب از مجله راندنو با ما همراه باشید.

میخکوب بادی چیست؟

میخکوب بادی یک ابزار قدرتمند است و انرژی مورد نیاز خود را از طریق هوای فشرده تأمین می‌کند. انرژی لازم برای این محصول به واسطه شلنگ باد و کمپرسور هوا به دستگاه منتقل می‌شود. این ابزار بادی انواع میخ را با سرعت و قدرت بالا وارد قطعه کار می‌کند. استفاده از این ابزار بادی در صنایع مختلف و به منظور نصب دیوارکوب، اتصال بین صفحات، ایجاد اتصالات دائم و موقت کاربرد دارد.

میخکوب بادی در انواع مختلفی به بازار عرضه شده است. انواع میخکوب بادی براساس نوع کاربرد و نوع میخ مصرفی از یکدیگر متمایز می‌شوند. استفاده از این دستگاه بادی در صنایع مختلف کارگاه‌های چوب و نجاری، صنعت پلاستیک، کارگاه‌های عمرانی و ساختمانی کاربردهای زیادی دارد. امروزه استفاده از میخکوب بادی توانسته است جایگزین چکش‌ها شود و نیاز کاربران را رفع کند.

میخکوب بادی چیست
میخکوب بادی چیست

انواع دستگاه میخکوب بادی

میخکوب‌های بادی در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هر یک از آن‌ها کاربردهای گوناگونی دارند. از پرکاربردترین انواع میخکوب بادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میخکوب اسکا

میخکوب اسکا یکی از باکیفیت‌ترین دستگاه‌هایی است که برای قرارگیری میخ در چوب و مواد دیگر به کار می‌رود. برای استفاده از این میخکوب تنها می‌توان از میخ اسکا 18 گیج استفاده کرد. میخ‌های این دستگاه به صورت شاخه‌ای در بازار موجود هستند.

میخکوب تی

میخ‌های این میخکوب شباهت زیادی به حرف T انگلیسی دارند. سایزبندی میخ‌های تی میان 25 تا 64 میلی‌متر است. به طور معمول میخ‌های T در زمینه‌های مختلف ساخت پنجره، پارکت و دیوارکوب استفاده می‌شوند.

میخکوب کپسولی

این میخکوب میخ‌های مخصوصی دارد و برای اتصال میان دو جسم توسط این دستگاه باید از کپسول گاز استفاده کرد.

میخکوب تیپو

میخکوب تیپو دستگاهی اتوماتیک است و با سرعت بالا میخ‌ها را درون سطح مورد نظر وارد می‌کند. میخ‌های این دستگاه معمولاً از نوع گیج 16 هستند و به صورت شانه‌ای در دستگاه قرار می‌گیرند.

میخکوب نواری

میخ مناسب برای میخکوب بادی نواری به صورت مفتولی است و سری گرد دارد. میخ‌های این دستگاه به صورت نواری پشت یکدیگر قرار دارند و در سایز های مختلف از حداقل 25 و تا حداکثر 90 میلی‌متر در بازار موجود هستند. لازم به ذکر است به میخ‌های نواری میخ مته‌ای نیز گفته می‌شود.

میخکوب دو پایه

استفاده از میخکوب‌های بادی در صنعت برق‌کشی کاربرد دارد. میخ‌های دوپایه به صورت شانه‌ای درون مخزن قرار می‌گیرند و ارتفاع بلندی میان 25 تا 50 میلی‌متر دارند. این میخکوب شباهت زیادی به میخ‌های دوپایه برقی دارد.

میخکوب پشت قاب زن

این میخکوب برای نگهداری تصویر در پشت قاب عکس کاربرد دارد. بخه این میخکوب پلان زن سوماک نیز گفته می‌شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ابزار بادی


مزایای استفاده از میخکوب بادی

استفاده از میخکوب‌های بادی از مزایای قابل توجهی برخوردار است که در ادامه به مزیت‌های استفاده از این ابزار می‌پردازیم.

  • برخورداری از قدرت بالا و هزینه مقرون به صرفه
  • مناسب جهت استفاده در محیط های کارگاهی و صنعتی
  • برخورداری از تنوع بسیار بالا
  • انجام استهلاک در مدت زمان طولانی

میخ های مورد استفاده در میخکوب بادی

در این بخش از میخ‌هایی که می‌توان بر روی انواع میخکوب نصب نمود، نام می‌بریم.

  1. میخ اسکا
  2. میخ تی ان
  3. میخ پالت
  4. میخ دو پایه
  5. میخ نواری
  6. میخ پلاک

کاربرد میخکوب بادی

همانطور که پیش از این گفته شد، میخکوب‌ها از کاربردهای به سزایی برخوردار هستند. در ادامه به رایج‌ترین کاربردهای میخکوب بادی می‌پردازیم.

  • ساخت مبلمان
  • تخته کوبی کف پوش
  • کابینت سازی
  • قاب سازی
  • رویه کوبی
  • پالت و بسته بندی و موارد مشابه

روش کار میخکوب بادی

در میخکوب بادی، نیروی وارد شده به دستگاه توسط هوای فشرده شده تاًمین می‌شود. هنگامی که ماشه میخکوب بادی متراکم  می‌شود، سوپاپ ماشه مسدود می‌شود و راهی برای عبور هوا ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که هرچه هوای بیشتری داخل اگزوز برود، فشار هوا نیز بیشتر می‌شود. هنگامی که ماشه آزاد شود، هوای فشرده شده داخل سیندر را به جای اولیه برمی‌گرداند و جلوی عبور هوا را به قسمت بالای پیستون می‌گیرد. لازم به ذکر است که با پایین آمدن فشار، هوای متراکم شده داخل اگزوز برای بازگشت پیستون به مکان اولیه کافی است.


بیشتر بخوانید: کاربردی‌ترین و مهم‌ترین ابزارهای بادی


درنتیجه این فرآیند، هوای بالای پیستون نیز از میخکوب خارج می شود. فرسایش میخکوب‌های بادی نسبت به انواع برقی یا شارژی آن، در مدت بیشتری صورت می‌گیرد. علاوه بر این، استفاده از آن‌ها نیز مقرون به صرفه تر است. میخکوب‌های بادی با تنوع زیادی که دارند، بیشتر در محیط کارگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روش کار میخکوب بادی
روش کار میخکوب بادی

تفاوت میخکوب برقی و بادی

تفاوت اصلی بین میخکوب برقی و بادی در منبع قدرتی که از آنها برای انجام عملیات حفر و چکش زنی استفاده می‌شود است. در ادامه به توضیح این تفاوت‌ها می‌پردازم:

  • منبع قدرت: میخکوب برقی از یک موتور الکتریکی برای تولید نیروی لازم برای حرکت میخ‌ها استفاده می‌کند. این ابزار قدرتمندتر و با عملکرد پایدارتری نسبت به میخکوب بادی دارد.
    میخکوب بادی نیروی مورد نیاز خود برای حرکت میخ‌ها از یک کمپرسور هوا تأمین می‌کند این ابزار سبک‌تر و قابل حمل‌تر از میخکوب برقی است اما ممکن است قدرت و عملکرد آن کمتر باشد.
  • کارایی و قدرت: میخکوب برقی برای کارهای اتصال دو قطعه، نصب انواع دیوار، متصل کردن انواع صفحه و دیگر موارد دقت بالاتر ی دارد. همچنین از قدرت و کارایی بالاتری نسبت به میخکوب بادی برخوردار است. میخکوب بادی برای کارهای سبک‌تر مناسب است. عملکرد این ابزار در مقایسه با نمونه برقی خود ضعیف‌تر است.
  • قابلیت حمل و نقل: میخکوب برقی برای کاربردهای حرفه‌ای و در محیط‌های ثابت استفاده می‌شوند. اما میخکوب بادی به دلیل وزن سبک‌تر و عدم وجود نیاز به باتری یا منبع برق ثابت برای استفاده در محیط‌هایی که دسترسی به برق محدود است یا برای کاربردهای پرتابل مناسب‌ است.

با توجه به این تفاوت‌ها، انتخاب بین میخکوب برقی و بادی بستگی به نیازها و کاربردهای خاص شما دارد.

نکات نگهداری از میخ کوب

با رعایت نکات زیر، نگهداری از میخکوب را جهت افزایش طول عمر این دستگاه، رعایت نمایید.

  • قطعات دستگاه هر چند وقت یکبار باید تعویض و یا تعمیر شوند. برای تمیز کردن این ابزار باید کمی اهرم گلن گدن را به سمت بالا نگه دارید و آن را آزاد نمایید. سپس کلگی تفنگ را جهت حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا قسمت جلویی میخکوب بادی باز شود. درنتیجه قطعات داخلی این محصول مانند ضربه گیر و هادی میخ را خارج نمایید.
  • اگر میخکوب شما به تعویض نیاز دارد و قابل استفاده نیست، آن را تعویض نمایید.
  • به این نکته توجه داشته باشید که برای تمیز کردن آسان تر این محصول، از روغن و گریس نباید استفاده نمایید.
  • پس از تمیز کردن قطعات، آنها را با یک دستمال خشک نخی خشک نمایید.

اگر در خصوص ابزار بادی تخصص ندارید؛ می‌توانید مقاله آشنایی با ابزار پنوماتیک را مطالعه کنید.

بهترین میخکوب بادی

برندهای متعددی به تولید انواع این ابزار پبادی پرداخته اند. در ادامه به معرفی‌برترین و مطرح‌ترین تولیدکنندگان این محصول می‌پردازیم.

میخکوب بادی رونیکس

رونیکس یکی از برترین و محبوب‌ترین تولیدکنندگان انواع میخ کوب در جهان است. ابزارآلات این برند از کیفیت بالایی برخوردار هستند و باتوجه به استانداردهای بین المللی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. از برترین میخ کوب بادی رونیکس می‌توان به میخکوب بادی رونیکس مدل 7514، RA-CT64 ،RA-1850 و دیگر مدل‌ها اشاره نمود.

میخکوب بادی ماکیتا

ماکیتا از دیگر تولیدکنندگان مطرح در زمینه تولید ابزار بادی است. این برند در سال 1915 توسط ماسابورو ماکیتا تأسیس شد. ابزارآلات این برند به دلیل برخورداری از کیفیت مطلوب، طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. میخکوب بادی ماکیتا مدل AF505 ،AF505N و مدل‌های دیگر از بهترین میخ کوب بادی ماکیتا به شمار می‌آیند.

میخکوب بادی آروا

آروا یک شرکت ایرانی است که از سال1380 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع ابزارآلات آغاز نمود. این برند از سال 1388 تصمیم به ثبت برند گرفت و تاکنون توانسته است محصولات باکیفیتی را به بازار عرضه نماید. تمامی ابزارآلات آروا از گارانتی و خدمات پس از فروش برخوردار هستند. میخ کوب آروا مدل 3310، میخ کوب بادی آروا مدل 3311، 3312 و بسیاری از مدل های دیگر از برترین میخکوب های تولیدشده توسط برند آروا هستند.

میخکوب بادی ادون

ادون از دیگر تولیدکنندگان مطرح ابزارآلات در جهان است. این شرکت در سال 2001 به ثبت رسید و با ارائه محصولات مقرون به صرفه، توانسته است نظربسیاری از کاربران را به خود جلب نماید. لازم به ذکر است که محصولات برند ادون ساخت کشور چین هستند. میخکوب سوماک، دامار، مکس، جیت و یونیک از دیگر تولیدکنندگان محبوب ومعتبر این ابزار بادی به شمار می‌آیند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی میخکوب بادی پرداختیم و کاربردهای این ابزار را به صورت کامل توضیح دادیم. همچنین انواع این ابزار را مورد بررسی قرار داده‌ایم. با توجه به این موارد، میخکوب بادی به عنوان یک ابزار مفید و حیاتی در صنایع مختلف برای انجام عملیات حفر و چکش‌زنی با دقت و کیفیت بالا استفاده می‌شود.

برای خرید میخکوب بادی می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با جستجو نام ابزار مورد نظر لیست قیمت و فروشندگان این ابزار را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید بدون واسطه با نمایندگان این ابزار کاربردی ارتباط برقرار کنید. خوشحال می‌شویم در قسمت دیدهگاه این مقاله نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.