استابلایزر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟

استابلایزر چیست و چرا استفاده از آن در مجموعه های بزرگ ضرورت دارد؟ این ها از سؤالات پرتکراری هستند که در زمینه برق پرسیده می شوند. استابلایزر یا ترانس محافظ برق در واقع دستگاهی است که کاربردهای مختلفی دارد و جهت حفاظت از وسایل برقی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

اما در پاسخ کلی به سؤال استابلایزر چیست می توانیم بگوییم، این محصول دستگاهی است که از آن برای جلوگیری از نوسانات برقی و آسیب دیدن وسایل الکتریکی استفاده می شود.

خرید انواع استابلایزر
خرید انواع استابلایزر

معمولاً اغلب وسایل برقی با یک ولتاژ مشخص کار می کنند که در صورت کم و زیاد شدن این ولتاژ ممکن است این وسایل دچار آسیب و استهلاک شوند. بنابراین با استفاده از دستگاه استابلایزر یا ترانس برق می توان تا حد زیادی از به وجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

البته باید به این نکته توجه داشت که استابلایزرها در انواع و مدل های مختلف ساخته و تولید می شوند که هرکدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند و از کاربردهای مختلفی برخوردار هستند. اگر قصد خرید استابلایزر دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله یه پاسخ سؤال استابلایزر چیست می پردازیم و ویژگی های آن را بررسی می کنیم.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

تفاوت استابلایزر و محافظ برق

امروزه استفاده از هر دو دستگاه استابلایزر و محافظ در مجموعه به موضوعی ضروری تبدیل شده است. هردوی این تجهیزات از دستگاه های الکترونیکی مجموعه محافظت می کنند اما عملکرد و ویژگی های آنها با هم تفاوت دارد. در ادامه به فرق استابلایزر با محافظ برق خواهیم پرداخت:

  1. در ادامه پاسخ به سؤال استابلایزر چیست باید اضافه کنیم که این دستگاه در مقابل نوسانات برقی قرار می گیرد و در واقع تثبیت کننده ولتاژ برق است و به صورت اتوماتیک نوسانات برقی را رفع و تنظیم می نماید. اما درباره دستگاه محافظ برق باید گفت که این محصول همچون استابلایزرها نمی تواند ولتاژ را تنظیم کند و تنها دارای یک برد الکترونیکی است. این دستگاه در صورتی که ولتاژ برق کم و زیاد شود، تنها می تواند جریان برق را قطع کند تا از وارد شدن آسیب های احتمالی به وسایل برقی جلوگیری شود.
  2. از دیگر تفاوت این دو محصول این است که محافظ برق برای محافظت از وسایل برقی جریان برق را قطع می کند اما استابلایزر بدون قطع جریان برق، ولتاژ مورد نیاز دستگاه را ایجاد می کند و آن را تثبیت می بخشد.
  3. از دیگر تفاوت های این دو دستگاه باید به مصرف انرژی و میزان مصرف برق آنها اشاره کرد. در واقع استابلایزرها برخلاف محافظ ها، هیچ گونه تأثیری در افزایش مصرف برق ندارند و از این نظر بسیار مقرون به صرفه هستند و حتی می توانند باعث افزایش راندمان برق مصرفی نیز بشوند.
تفاوت استابلایزر و محافظ برق
تفاوت استابلایزر و محافظ برق

بیشتر بخوانید: تفاوت محافظ، رابط و ترانس چیست؟


کاربرد دستگاه استابلایزر

استابلایزرها کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف، برای حفاظت از وسایل صنعتی دارند. از این دستگاه می توان در منزل برای بسیاری از لوازم برقی همچون یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و … استفاده کرد. علاوه بر این، این دستگاه در محیط های بیمارستانی برای دستگاه های آزمایشگاهی مثل سی تی اسکن، سونوگرافی، ام آر آی و … نیز کاربرد دارد.

استابلایزر برای استفاده عمومی مانند آسانسورها، پمپ های آب و … نیز کاربرد دارد و می توان از آن در ایستگاه های رادیویی، مخابراتی، تلویزیونی و … استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: کنترل بار چیست و روش نصب آن چگونه است؟


مزایای استفاده از دستگاه استابلایزر

در ادامه موضوع استابلایزر چیست باید به مزایای استفاده از استابلایزر بپردازیم. درباره مزایای استفاده از دستگاه استابلایزر باید بگوییم که این دستگاه مزایای زیادی دارد که برخی از این مزایا عبارتند از:

  • یکی از مهم ترین مزایای این محصول، تثبیت برق شهری است که تا حد زیادی از نوسانات برقی جلوگیری می کند و باعث افزایش طول عمر وسایل برقی می شود.
  • کاهش هزینه برق از دیگر مزایای این محصول به شمار می آید زیرا معمولاً نوسانات برقی سبب افزایش مصرف انرژی می شود که این محصول سبب جلوگیری از نوسانات برقی و در نتیجه کاهش مصرف برق می گردد.
  • علاوه بر این، استابلایزرها می توانند وسایل برقی را در برابر عوامل مختلف همچون نوسانات لحظه ای و یا رعد و برق محافظت کنند.
استابلایزر چیست
استابلایزر چیست

انواع استابلایزر

استابلایزرها در واقع به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  1. دسته اول: این محصول از نوع رله ای است و معمولاً با ولتاژ پایین و وزن کم در بازار موجود است و اغلب برای واحدهای مسکونی و تجاری کاربرد دارد.
  2. دسته دوم: این محصول از نوع سروو است که خود به سه دسته تک فاز، متعادل سه فاز و نامتقارن سه فاز تقسیم بندی می شود.
  3. دسته سوم: این محصول از نوع ثابت و یا استاتیک است که از دقت بالایی برخوردار است و شامل اجزایی مثل میکروکنترلر، مبدل رفت و برگشت، پردازنده و … می شود.

توان استابلایزر و تعداد فاز آن

استابلایزرها از نظر توان و تعداد فاز به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم بندی می شوند و با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در ادامه به بررسی تفاوت های این دو با هم خواهیم پرداخت.

درباره تفاوت این دو باید گفت که استابلایزرهای تک فاز در مقایسه با سه فاز قدرت کمتری دارند و معمولاً به دو سیم احتیاج دارند، در حالی که نوع سه فاز آنها پرقدرت تر است و به سه یا چهار سیم نیاز دارد.

معمولاً استابلایزرهای سه فاز در مقایسه با تک فاز، از ایمنی بیشتری برخوردار بوده و بسیار کارآمدتر هستند.

توان استابلایزر و تعداد فاز آن
توان استابلایزر و تعداد فاز آن

بیشتر بخوانید: دریافت قبض برق با شماره کنتور


طرز کار استابلایزر

در مورد نحوه کار استابلایزر باید بگوییم که معمولاً این دستگاه ها به گونه ای عمل می کنند که باعث تقویت ولتاژهای پایین می شوند و ولتاژهای بالا را تعدیل می سازند. پس این محصول می تواند ولتاژ مورد نیاز برای وسایل برقی را ایجاد کند تا از سوختن وسایل برقی جلوگیری شود. این کار معمولاً با قرار دادن یک یا چند ترانس در این دستگاه انجام می شود.

عوامل مؤثر در قیمت استابلایزر

همان طور که گفته شد، استابلایزرها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که هرکدام ویژگی ها و کاربرد مخصوص به خود را دارد. بنابراین یکی از عوامل مؤثر در قیمت این محصول نوع استابلایزر است که باید با توجه به نوع نیاز انتخاب شود.

از دیگر عوامل مؤثر در تعیین قیمت نهایی استابلایزر، برند و شرکت سازنده آن است. طبیعی است هرچه برند معتبرتر و محصول باکیفیت تر باشد، از قیمت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود.

توان دستگاه که در دو نوع تک فاز و سه فاز موجود است، یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در قیمت این محصول محسوب می شود.

عوامل مؤثر در قیمت استابلایزر
عوامل مؤثر در قیمت استابلایزر

برترین برندهای استابلایزر

حال که دانستیم استابلایزر چیست باید بگوییم معمولاً استابلایزرها در برندهای مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند. سه برند فاراتل، سارا و پرنیک در دسته بهترین برندهای استابلایزر قرار می گیرند و دارای کیفیت بسیار مناسبی هستند.

این برندها سابقه طولانی دارند و از برندهای قدیمی در این زمینه به شمار می آیند. این شرکت ها از دانش و فناوری بروز در ساخت این محصولات استفاده می کنند و با خیال راحت می توانید از آن ها استفاده نمایید.