راهنمای خرید دوربین مداربسته

راهنمای خرید دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته به کلیه دوربین های ثابت که تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می کنند گفته می شود.

نخستین بار توسط شرکت زیمنس آلمان، جهت پوشش وضعیت پرتاب موشک به فضا در سال 1942 طراحی شد. سپس در آمریکا در سال 1949 توسط برند وریکون این دوربین روانه بازار شد. در ابتدا دوربین مدار بسته راهی جهت شناسایی جرایم بدون به کارگیری نیروی پلیس بود. به تدریج نیز، برخی از مشاغل جهت امنیت بیشتر به دوربین مداربسته روی آوردند. برای مشاهده قیمت دوربین مدار بسته می توانید اقدام نمایید.

دوربین مداربسته چیست

دوربین مداربسته به انگلیسی closet circuit television می باشد که به اختصار آن را cctv می نامند.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، دوربین مداربسته به دوربینی اطلاق می شود که در جای خود ثابت بوده و از راه دور، تصاویر و فیلم های ضبط شده را ارسال می کند. امروزه دوربین های مداربسته جهت حفاظت و امنیت بیشتر و همچنین جلوگیری از حوادث مالی و جانی در سازمان ها و اماکن مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند.

دوربین های مداربسته جهت نظارت بر رفت و آمد در اماکن مختلف، کنترل ترافیک، نظارت بر کارخانجات، نیروگاه های صنعتی و امنیت نقل و انتقالات در مترو غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

به عنوان مثال در بمب گذاری که در اتوبوس لندن انجام شده بود، توانستند بمب افکن ها را توسط این دوربین ها شناسایی کنند. گرچه نمی توانند از این واقعه جلوگیری کنند اما از ارزش آن جهت شناسایی کم نمی شود.

 

همچنین نوعی از دوربین های مداربسته، دوربین مداربسته مخفی است که بدون قرار گرفتن در معرض دید، قابلیت جاسازی در مکان های مختلف را دارد.

انواع دوربین

  • دوربین مداربسته بولت
  • دوربین مداربسته دام

دوربین مداربسته بولت

دوربین بولت ظاهری استوانه ای شکل دارد و به دلیل خاصیت ضدآب و سازگاری با شرایط آب و هوایی سخت،  کاربردهای بیرونی دارند. جنس بدنه دوربین بولت عمدتا فلزی می باشد و دارای وزن سنگین تری هستند. البته این دوربین در نوع پلاستیکی نیز وجود دارد.

دوربین مداربسته دام

دوربین دام گنبدی شکل است وغالباً از جنس پلاستیک و در برخی موارد فلز می باشد. همچنین این دوربین قابلیت مخفی سازی را نیز دارد. این نوع دوربین کاربردهای زیادی دارد، اما از آن بیشتر در محیط های مسقف مسکونی و تجاری که دارای شرایط آب و هوایی معمولی می باشند، استفاده کرد.

تفاوت دوربین دام و بولت

اغلب دوربین های دام ضد آب و ضد ضربه هستند و به دلیل ساختارشان مشخص نیست از کدام قسمت فیلم برداری می کنند. همچنین این دوربین به دلیل متحرک بودن لنزها دارای دید متوسط و خوبی نسبت به دوربین بولت می باشد.

هر دو دوربین یعنی دوربین مداربسته بولت و دام می توانند دارای دید در شب باشند. اما چنانچه دید بهتر در تاریکی و شب در اولویت باشد، به دلیل برد دید بیشتر دوربین بولت نسبت به دوربین دام، این دوربین، گزینه مناسبی جهت استفاده می باشد.

دوربین های مداربسته براساس سیستم داخلی و نوع کابل مصرفی دارای دو نوع کلی می باشد:

  • دوربین مداربسته AHD
  • دوربین مداربسته IP

دوربین مداربسته AHD

این نوع دوربین، با کابل کواکسیال و آرجی 59 کار می کند. برای خرید کابل کواکسیال می توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید. سیستم این دستگاه دوربین مداربسته به گونه ای است که تصویر را به صورت HD منتقل می کند. همچنین جهت کنترل و سوئیچ این دوربین ها از nvr استفاده می شود.

 دوربین مداربسته IP

این دوربین ها به وسیله کابل های شبکه یا فیبر نوری فعال می شود. کیفیت تصاویر ارسالی توسط این دوربین ها، در صورت بهره مند بودن از سرعت اینترنت استاندارد بالاتر از نوع HD می باشد. همچنین سوئیچ این دوربین ها NVR نامیده می شود که وظیفه آن ذخیره اطلاعات و تشخیص چهره، تعداد افراد، شماره پلاک و غیره می باشد. برای خرید کابل فیبر نوری از نمایندگان اصلی اقدام نمایید.

دوربین مداربسته بیسیم

دوربین های مداربسته به طور کلی دارای دو دسته بیسیم آنالوگ و بیسیم دیجیتال هستند. این دسته از انواع دوربین مداربسته، قابل استفاده در مکان های کوچک می باشد و نصب آن نیاز به مهارت خاصی ندارد.

دوربین بیسیم دیجیتال به دلیل قابلیت استفاده از وای فای، سرعت انتقال بیشتری دارد و نسبت به دوربین آنالوگ از حساسیت کمتری نسبت به شرایط محیطی برخوردار می باشد. NVR این سیستم می بایست POE باشد.


بیشتر بخوانید: انواع دوربین مدار بسته و کاربرد آن ها


قیمت دوربین مداربسته

قیمت دوربین مداربسته براساس انواع آن بسیار متفاوت می باشد. معمولاً قیمت دوربین های مداربسته تحت شبکه (IP) بیشتر از نوع HD می باشد. همچنین قابلیت دید در شب، چرخش 360 درجه، بولت یا دام بودن دوربین ها در قیمت آن ها نقش به سزایی دارد.

دوربین بیسیم علی رغم قابلیت های فراوان، از قیمت مناسبی برخوردار است و فروش بالایی نیز دارد.

قابلیت چرخش180 درجه و 360 درجه از ویژگی های انوع دوربین مدار بسته به شمار می آید. برد دوربین مداربسته با توجه به برند و قیمت آن از  70 تا 140 متر متغیر است.

دوربین هایک ویژن، هایلوک، هامر، سامسونگ و دوربین داهوا از بهترین برندهای داخل ایران می باشند.

کاربران عزیز می توانند از طریق ارتباط مستقیم با فروشگاه دوربین مداربسته از لیست قیمت دوربین مداربسته مطلع شوند و بهترین دوربین مداربسته مورد نظر خود را تهیه نمایند.

دوربین مداربسته بیسیم آنالوگ نسبت به دوربین بیسیم دیجیتال، دارای حساسیت بیشتری نسبت به شرایط محیطی و نویزهای الکترومغناطیس می باشد و در محیط های مرطوب مشکلاتی را ایجاد می کند. به همین جهت این محصول ازقیمت کمتری برخوردار می باشد.

 انوع دوربین براساس شکل ظاهری

دوربین های مداربسته بر اساس شکل ظاهری به دسته های زیر تقسیم می شوند.

دوربین مداربسته لامپی

دوربین لامپی ظاهری مشابه لامپ دارد و دارای نور مناسبی می باشد و همین امر سبب می شود تا امکان تشخیص آن از لامپ بسیار سخت گردد.انواع دوربین مداربسته لامپی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. همچنین این دستگاه دوربین مداربسته قابلیت تصویربرداری 360 درجه را نیز دارد. این دوربین مداربسته لامپی با استفاده از Wi-Fi تصاویر را به صورت P2P انتقال می دهد.

دوربین مداربسته لامپی به دو دسته زیر تقسیم می شود:

دوربین مداربسته بیسیم لامپی

این دوربین مانند دوربین مداربسته لامپی به صورت بیسیم است و نیاز به DVR ندارد. دستگاه dvr وسیله ای است که وظیفه آن ضبط تصاویر و تبدیل آن ها به داده های دیجیتال می باشد. همچنین این دستگاه قابلیت ثبت تصاویر بر روی رم و هارد دیسک را نیز را نیز دارد.

دوربین مداربسته لامپی دید در شب و سیم کارت خور

دوربین مداربسته دید در شب لامپی که دسته ای از آن ها سیم کارت خور هستند و درنتیجه نیازی به وای فای ندارند. برخی از انواع دوربین مدار بسته لامپی دید در شب، قابلیت ضبط صدا به همراه تصویر و همچنین امکان اتصال به رایانه را نیز دارد.

دوربین مدار بسته خورشیدی

این نوع دوربین عموماً در فضای باز و در مکان هایی که امکان استفاده از کابل برق وجود ندارد، مورد استفاده قرار می گیرد. دوربین خورشیدی به دلیل داشتن منبع تغذیه ذخیره، در شب و یا در شرایط آب و هوایی که نور خورشید وجود ندارد نیز، کاربرد دارد.

دوربین دید در شب

برخی از انواع دوربین مدار بسته دارای مادون قرمز، برای دید در شب هستند. پس در صورت نیاز به دوربینی که امکان ضبط تصاویر در شب را داشته باشد، این نوع انتخاب مناسبی خواهد بود.

از ویژگی های بازر دوربین مدار بسته دید در شب می توان به مشخص نشدن مکان دوربین به دلیل روشن شدن LED آن اشاره کرد.

همچنین دوربین ها براساس قابلیت نزدیک نمایی و کیفیت، دارای 2 مگا پیکسل الی 10 مگا پیکسل می باشند.

لوازم جانبی و متعلقات دوربین :

  1. سوئیچ یا مرکز کنترل ( NVR، DVR، XVR )
  2. مانیتور
  3. کابل کواکسیال یا کابل شبکه یا فیبر نوری
  4. آداپتور
  5. کابل برق
  6. باکس دوربین
  7. فیش BNC
  8. هارد اکسترنال

بهترین دوربین مداربسته و خرید آسان دوربین

با مراجعه به سایت راندنو می توانید بهترین دوربین مدار بسته  از انواع برندها را مشاهده کنید و به صورت مستقیم از فروشندگان، دوربین مدار بسته مورد نظرتان را تهیه کنید.


بیشتر بخوانید: بهترین دوربین مداربسته خانگی کدام است؟