راهنمای خرید کابل جوش مناسب برای دستگاه جوش

راهنمای خرید کابل جوش مناسب برای دستگاه جوش

در این مقاله به راهنمای خرید کابل جوش می پردازیم. کابل جوش رسانای الکتریکی برق جوشکاری است. این کابل از یک سری رشته های مس مرغوب به وجود آمده است که از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار هستند. کابل جوش در داخل یک روکش با دوام قرار گرفته است. روکش عایق این کابل ها معمولاً از نوعی پلاستیک مصنوعی یا طبیعی در رنگ های مختلف تولید می شود.

خرید انواع کابل جوش
خرید انواع کابل جوش

طراحی این کابل ها به گونه ای است که در شرایط سخت، از دوام و مقاومت بالایی برخوردار هستند. برخی از نمونه های باکیفیت این کالا در برابر سوختگی های صنعتی، ریزش روغن و اسید، نشت رطوبت، بریدگی های تصادفی و … دارای مقاومت زیادی هستند. دقت داشته باشید که اگر جریان الکتریکی شما افزایش یافت، به همان نسبت باید قطر کابل جوش و سطح مقطع آن نیز افزایش یابد.

در راهنمای خرید کابل جوش قصد داریم شما را با مناسب ترین کابل جوشکاری برای دستگاه جوش آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع کابل جوش براساس سایز

جنس بکار رفته در کابل یا سایزبندی سطح مقطع آن ملاک هایی برای معرفی انواع کابل جوش است. بر این اساس انواع کابل جوش عبارتند از:

  1. کابل جوشکاری 12 یا سایز 25*1
  2. کابل جوشکاری 14 یا سایز 35*1
  3. کابل جوشکاری 16 یا سایز 50*1
  4. کابل جوشکاری 18 یا سایز 70*1

در ادامه به بررسی بیشتر سایز کابل های جوش پرداخته شده است:

کابل جوشکاری 12

این کابل یک رشته کابل افشان جوشکاری با سطح مقطع 25 میلی متر مربع دارد. در حقیقت کابل 12، کابل 25*1 جوشکاری است.

کابل جوشکاری 14

این کابل یک رشته هادی از جنس مسی و از نوع افشان دارد که با سطح مقطع 35 میلی متر مربع در مرکز کابل قرار گرفته است. در حقیقت کابل 35*1 همان کابل سایز 14 جوشکاری است. این کابل یکی از مهم ترین و پرکاربردترین کابل های جوش است.

کابل جوشکاری 16

این کابل یک رشته هادی مسی از نوع نرم و افشان دارد. که سطح مقطع آن 50 میلی متر مربع است. در حقیقت کابل 16 جوشکاری ابعادی معادل 50*1 دارد.

کابل جوشکاری 18

این کابل به یک رشته مسی با سطح مقطع 70 میلی متر مربع مجهز شده است. در اصل کابل 18 جوشکاری همان کابل 70*1 جوشکاری است. هر چه سطح مقطع یک کابل افزایش پیدا کند، قیمت آن نیز بالاتر می رود.

انواع کابل جوش براساس ساختار

  • کابل جوشکاری TPR
  • کابل جوشکاری PVC
  • کابل جوش لاستیکی
انواع کابل جوش
انواع کابل جوش

کاربرد کابل جوش

کابل جوش در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل بری اتصال دائم تجهیزاتی مانند سرامیک، کامپوزیت، پلیمر، فلز و … کاربرد دارد. در واقع این کابل یکی از زیرمجموعه های کابل برق به شمار می رود. از کابل جوش در صنایع مختلفی مانند حمل و نقل، کشتی سازی، اتومبیل سازی و نوارهای نقاله استفاده می شود. این کابل ها شدت جریان را از ماشین به انبرهای جوشکاری انتقال می دهند.

همانطور که گفته شد، این کابل ها از هادی با جنس مسی ساخته شده اند و با عایق پلاستیکی پوشش داده می شوند. این فرایند موجب انعطاف پذیری کابل های جوش شده است.


بیشتر بخوانید: کابل جوش چیست و چه کاربردی دارد؟


نکات مهم در خرید کابل جوشکاری

در سایت راندنو می توانید انواع دستگاه جوش را از نماینده اصلی تهیه نمایید. در هنگام خرید کابل جوشکاری نیز می بایست به نکات زیر توجه نمایید. این نکات در راهنمای خرید دستگاه جوش حائز اهمیت هستند.

قدرت کابل جوشکاری

قدرت یک کابل حداکثر جریان الکتریکی است که کابل می تواند از خود عبور دهد.

طول کابل جوشکاری

کابل های جوشکاری که طول کمتری دارند، می توانند جریان بیشتری را نسبت به کابل های طولانی تر از خود عبور دهند.

درجه حرارت کابل جوشکاری

این نوع کابل ها معمولاً در درجه حرارت های 75 درجه سانتی گراد، 90 درجه سانتی گراد و 105 درجه سانتی گراد تولید و به بازار عرضه می شوند.

تأثیر دمای محیط روی کابل جوشکاری

کابل جوشکاری معمولاً برای دمای محیط 30 درجه سانتی گراد تولید می شود. در صورتی که کابل را در دمایی بالاتر از دمای مشخص شده آن قرار دهید، قدرت کابل کاهش می یابد. دقت داشته باشید که کابل ها را با فاصله از یکدیگر قرار دهید زیرا بودن آن ها در کنار هم، باعث کم شدن قدرتشان می شود.

جنس کابل جوشکاری

از دیگر مواردی که در راهنمای خرید کابل جوشکاری حائز اهمیت است، جنس کابل است. اگر قطر کابل جوش برای جریان داخلی آن کم باشد، کابل بیش از حد ممکن گرم می شود. در نتیجه این اتفاق کابل را در معرض خطر احتمالی آتش سوزی قرار می دهد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید انواع دستگاه جوش و اینورتر جوشکاری


کابل مناسب دستگاه جوش

کابل جوشکاری برای اینکه بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، باید دارای شرایط و ویژگی هایی باشد. ما در راهنمای خرید کابل جوش سعی داریم شما را با مهم ترین ویژگی های آن آشنا کنیم:

  1. کابل جوشکاری مناسب کابلی است که در برابر سایش، کشش و اخگرهای حاصل از جوشکاری استحکام خوبی از خود نشان دهد.
  2. کابل مناسب باید بتواند جریان مورد نیاز دستگاه جوش را با کمترین افت ولتاژ انتقال دهد. افت ولتاژ مجاز تا 4 ولت است.
  3. کابل جوشکاری مناسب در هنگام کار نباید داغ شود.
  4. کابل مناسب باید دارای انعطاف بالا و نرمی باشد تا کاربر در حین کار، آزادی عمل داشته باشد.
  5. به طور معمول طول کابلی که دستگاه جوش و قطعات را به یکدیگر متصل می کند، 20 تا 30 متر است. در نهایت اگر طول کابل بیش از حد زیاد باشد، موجب افت ولتاژ و گرم شدن سیم می شود.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه کار با دستگاه جوش یا اینورتر جوشکاری


نکات ایمنی در استفاده از کابل جوشکاری

  • تمام تجهیزات را قبل از استفاده بررسی کنید.
  • از پیچ خوردگی کابل و قرار دادن جسم سنگین بر روی آن خودداری کنید.
  • کابل ها، اتصالات و لوازم جانبی آن را در حالت مناسب و سالم نگه دارید.
  • از قرار دادن کابل بر روی لوله های گرمایش و در محیط های کاری که از مواد قابل اشتعال در آن ها استفاده می شود، اجتناب کنید.
  • کابل جوش باید از رسانایی و عایق خوبی برخوردار باشد و تا حتی الامکان برای حمل سبک باشد.
  • پایانه ها را در منبع تغذیه بررسی کنید و در صورت شل بودن، آن ها را سفت کنید.

بیشتر بخوانید: عوارض و خطرات جوشکاری


قیمت کابل جوشکاری

حال که با راهنمای خرید کابل جوش آشنا شدید، لازم به ذکر است که کاربران در سایت می توانند قیمت انواع کابل جوشکاری را مشاهده کنند و با فروشندگان آن به صورت مستقیم در ارتباط باشند.

قیمت کابل جوش با توجه به سطح مقطع آن تعیین می شود. هرچه ضخامت کابل بیشتر باشد، کابل گران تر است. برند کابل جوشکاری نیز در تعیین قیمت آن اهمیت زیادی دارد. از بهترین کابل های جوشکاری، کابل جوشکاری مغان، کمان، جوش کابل یزد، سیمیا، پارس، پارسیان و خراسان افشارنژاد را می توان نام برد.