آچار فرانسه چیست و چگونه کار می کند؟

آچار فرانسه چیست و چگونه کار می کند؟

آچار فرانسه وسیله ای است که به کمک آن می توان انواع مهره ها و پیچ های چند گوش را باز و بسته کرد. این وسیله بسیار پرکاربرد است و در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم تا به این سؤال پاسخ دهیم که آچار فرانسه چیست و چگونه کار می کند؟

جنس این وسیله عموماً از آلیاژ کروم-وانادیوم است که از مقاومت بالایی برخوردار است اما مدل های دیگری نیز از جنس تیتانیوم موجود هستند که هم وزن کمتر و هم مقاومت بیشتری دارند. همچنین آلیاژ به کار رفته در ساخت این آچار به گونه ای است که مانع از زنگ زدگی این ابزار در شرایط آب و هوایی مرطوب می شود.

خرید انواع آچار
خرید انواع آچار

ساخت این آچار به گونه ای است که یکی از فک های آن ثابت و دیگری متحرک است.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تاریخچه آچار فرانسه

برای درک بهتر موضوع آچار فرانسه چیست بهتر است تاریخچه آن را بدانید. جالب است بدانید که تاریخچه ساخت این آچار ارتباطی به ساخت این ابزار توسط کشور فرانسه ندارد. حتی کشورهای دیگر این آچار را با نام آچار فرانسه نمی شناسند. در واقع ساخت این آچار اولین بار در سال 1842 در انگلیس، توسط ریچارد کلابرن صورت گرفت. سال ها بعد در سوئد، جان پتر جانسون در سال 1891، تکمیل شده این ابزار را ساخت.

در کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و کشور همسایه همچون ترکیه، این ابزار را با نام کشور سازنده آن یعنی انگلیس می شناسند و آن را آچار انگلیسی می نامند. همچنین در بعضی کشورهای دیگر مانند دانمارک، این ابزار را آچار سوئدی می نامند.

اما در ایران این ابزار با نام آچار france شناخته می شود. علت این نام گذاری نیز ورود این ابزار به ایران توسط فرانسوی ها است. در کشورهایی همچون مجارستان، لهستان و رومانی نیز این ابزار را با همین نام می شناسند.

در چین این آچار با نام هیچ کشوری شناخته نمی شود. یعنی آن را آچار سوئدی، آچار انگلیسی و حتی آچار فرانسوی نمی نامند و به آن آچار قابل تنظیم می گویند. پس بدین ترتیب بود که تغییر نام آچار فرانسه در ایران صورت گرفت.

تاریخچه آچار فرانسه
تاریخچه آچار فرانسه

انواع آچار فرانسه از نظر جنس

مبحث بعدی در آچار فرانسه چیست آشنایی با انواع آن است. این آچارها از نظر کاربرد به دو نوع صنعتی و عمومی تقسیم می شوند. آچار فرانسه ای که مختص مصارف عمومی است، از جنس کروم ساخته می شود. نوع دیگر آن برای مصارف صنعتی کاربرد دارد و از جنس فولاد با مقاومت بالا ساخته می شود.

انواع آچار فرانسه از نظر سایز

این آچارها براساس اندازه دهانه یا فک و دستگیره به سایزهای مختلفی تقسیم می شوند.

ساخت این نوع آچار در سایزهای 2، 4، 6، 8، 10، 12، 15 و 18 صورت می گیرد. همچنین دهانه یا فک این آچار در سایزهای 13، 19، 27، 30، 33، 43، 54 و 62 میلی متر باز می شود. به این معنا که آچارها برای انواع پیچ و مهره مورد استفاده قرار می گیرند. ساخت این آچار به گونه ای است که هرچه دهانه آچار بزرگ تر باشد، ضخامت و طول آن نیز بیشتر می شود.

انواع آچار فرانسه از نظر شکل ظاهری

این آچارها در انواع گوناگونی از نظر شکل ظاهری تولید می شوند که در ادامه به توضیح اشکال مختلف این آچار می پردازیم:

آچار فرانسه انحنادار یا S شکل

همان طور که از نام این آچار پیداست، این آچار دارای انحنا است. آچار فرانسه انحنادار برای انجام کارهایی که فضای کافی برای باز و بسته کردن پیچ وجود ندارد و استفاده از آچارهای بلند نیز امکان پذیر نیست، مورد استفاده قرار می گیرد.

آچار فرانسه انحنا دار یا S شکل
آچار فرانسه انحنا دار یا S شکل

آچار فرانسه دوسر

آچار فرانسه دوسر برای باز و بسته کردن پیچ هایی مناسب است که اندازه پیچ ها گسترده است و پیچ ها سایز مختلفی دارند. به صورتی که یک طرف این آچار به اندازه معینی باز می شود و این امکان وجود دارد که سر دیگر آن در اندازه های مختلف برای انواع پیچ ها باز شود.

آچار فرانسه دوسر
آچار فرانسه دوسر

بیشتر بخوانید: روش تعویض سه نظام دریل


آچار فرانسه جغجغه ای

آچار فرانسه جغجغه ای از انواع جدید این آچار محسوب می شود. این مدل آچار به دلیل سرعت بالا و سهولت استفاده از محبوبیت زیادی برخوردار است و کاربرد زیادی دارد.

آچار فرانسه جغجغه ای
آچار فرانسه جغجغه ای

آچار فرانسه قفلی

زمانی که از آچار فرانسه به طور مداوم و طولانی استفاده شود، امکان ضربه به آچار وجود دارد. به همین دلیل ممکن است آچار چند رزوه شل شود و باز گردد. آچار فرانسه قفلی همانطور که از نامش مشخص است، گزینه مناسبی برای از بین نرفتن رزوه است. بطوریکه پس از انجام کار با آچار و تنطیم کردن دهانه آن، می توان آن را قفل کرد و از باز شدن رزوه جلوگیری نمود.

از مزیت های دیگر این مدل می توان به عدم تغییر در اندازه دهانه آچار اشاره کرد.

آچار فرانسه قفلی
آچار فرانسه قفلی

آچار فرانسه عایق برق

این آچار همانطور که از نامش مشخص است، به وسیله یک روکش پلاستیکی عایق شده است. این روکش باعث می شود تا صدمه ای به افراد به هنگام استفاده وارد نشود. این مدل معمولأ برای کارکنان شبکه های توزیع برق و برق صنعتی کاربرد دارد.

آچار فرانسه عایق برق
آچار فرانسه عایق برق

آچار فرانسه مدرج

بر روی این آچار از یک خطکش مدرج استفاده شده است. به کمک این محصول می توان دهانه آچار را برای باز و بسته کردن انواع پیچ ها با سایزهای محتلف تنظیم کرد.

آچار فرانسه مدرج
آچار فرانسه مدرج

آچار فرانسه لبه باریک

این نوع آچار برای باز و بسته کردن انواع پیچ ها کاربرد دارد. این آچار به صورت ارگونومیک طراحی شده و دسته آن قابل تعویض است. جنس بدنه این مدل از کروم وانادیوم است که خاصیت ضد زنگ و ضد ضربه به این وسیله می دهد.

آچار فرانسه لبه باریک
آچار فرانسه لبه باریک

آچار فرانسه صنعتی

این نوع آچار فرانسه مانند آچارهای لبه باریک، به صورت ارگونومیک طراحی شده است و به کاربر امکان استفاده راحت تر را می دهد. جنس بدنه این آچار از جنس کروم وانادیوم است و از مقاومت بالایی برخوردار است.

آچار فرانسه صنعتی
آچار فرانسه صنعتی

آچار فرانسه فشار قوی

این نوع آچار از لبه های مدرج برخوردار است و از جنس کروم وانادیوم تولید و عرضه می شود. این مدل مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و می توان در محیط های مختلف از آن استفاده کرد.

آچار فرانسه فشار قوی
آچار فرانسه فشار قوی

کاربرد آچار فرانسه

مبحث بعدی در موضوع آچار فرانسه چیست کاربرد آن است. انواع پیچ و مهره ها در اندازه های گوناگونی تولید شده اند. برای باز و بسته کردن هریک از انواع پیچ باید از آچار مناسبی استفاده کرد. هرچه دهانه یا فک آچار بیشتر باز شود، برای پیچ و مهره هایی که ضخامت بیشتری دارند، مناسب تر است.

این وسیله کاربردهای زیادی در صنایع گوناگون همچون خودروسازی، لوله کشی، تعمیرات، تجهیزات و فعالیت های ساختمانی و عمرانی دارد. این مدل قابلیت تنظیم دارد و به شما این امکان را می دهد تا بتوانید پیچ و مهره های مختلف را باز کنید. بدین ترتیب دیگر نیازی به حمل آچارهای مختلف نخواهد بود.

طراحی این آچار به گونه ای است که معمولاً بر روی دسته آن، حفره ای به کار رفته و به شما این امکان را می دهد تا بتوانید آن را از نقاط مختلف آویزان کنید.

کاربرد آچار فرانسه
کاربرد آچار فرانسه

نحوه کار آچار

  1. ابتدا دهانه یا فک متحرک آچار را به اندازه پیچ یا مهره خود باز کنید. سپس آچار را منطبق با اندازه پیچ کمی تست کرده و آن را باز و بسته کنید تا در صورت نیاز اندازه آن تغییر کند. این کار باعث می شود تا از آسیب به لبه های قطعه جلوگیری شود.
  2. آچار فرانسه برای بسته شدن، باید در جهت عقربه های ساعت و برای باز شدن، باید خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخد.
  3. در نتیجه پیچ حلزونی شل می شود و می توانید پیچ و مهره را از جای خود بردارید.
  4. بهتر است حداقل هر 3 ماه یکبار آچار خود را روغن کاری کنید تا روان تر کار کند.
  5. به سایز پیچ و سایز آچار دقت داشته باشید. زیرا سایز آچار بزرگ تر نسبت به پیچ ممکن است موجب بریدن پیچ در اثر نیروی وارده شود.

نکات مهم در خرید آچار فرانسه

  • اندازه دهانه ثابت یا متحرک در آچار فرانسه های گوناگون با یکدیگر متفاوت است. هنگام خرید می توانید باتوجه به اندازه بزرگ ترین مهره یا پیچی که قرار است از آن استفاده کنید، آچار خود را انتخاب نمایید.
  • از دیگر نکاتی که حین خرید آچار باید به آن توجه کنید، جنس بدنه آچار است. آچارهایی با کیفیت مطلوب و جنس بدنه مناسب، طول عمر بیشتری دارند و در نتیجه کار با آنها راحت تر است. آچار فرانسه ای که کیفیت مطلوبی داشته باشد، اصولاً جنس بدنه آن از فولاد ضد ضربه و ضد زنگ است.
  • نکته دیگری که در خرید آچار فرانسه حائز اهمیت است، جنس دسته آن است. بهتر است جنس دسته از روکش ضد لغزش و ضد تعریق باشد. همچنین دسته اچار باید از اندازه و پهنای مناسبی برخوردار باشد که در دست گرفتن و استفاده از آن آسان باشد.
  • دیگر نکته مهم، اندازه دسته آچار است. از دسته بلند برای اهرم کردن و ایجاد نیروی بیشتر و از دسته کوتاه برای باز کردن انواع پیچ های زنگ زده استفاده می شود.
  • از دیگر نکاتی که هنگام خرید آچار فرانسه باید به آن دقت کنید، چک کردن میزان لق بودن دهانه آچار است. این لقی نباید زیاد باشد و باید در یک مسیر مستقیم حرکت کند.
  • از دیگر نکاتی که در خرید آچار فرانسه باید به آن دقت کنید، پیچ مرکزی آن است. پیچ مرکزی باعث می شود که بتوانید دهانه آچار را به راحتی باز و بسته کنید. پس در نتیجه پیچ مرکزی نباید خیلی سفت باشد و خیلی راحت بچرخد.
آچار فرانسه چیست
آچار فرانسه چیست

قیمت آچار فرانسه

قیمت این آچار با توجه به نوع آن، جنس بدنه، اندازه، برند و وزن متفاوت است. معمولاً آچارهایی که اندازه آنها کوچک تر است، از جنس کروم وانادیوم هستند و از قیمت پایین تری برخوردارند. در مقابل، آچارهای بزرگ تر از جنس کروم هستند و روکش پلاستیکی دارند و قیمت آن ها نیز بیشتر است.

همچنین آچارهای بزرگ قیمت بیشتری دارند و کاربرد آنها نیز اغلب در کارهای صنعتی بزرگ است. آچار فرانسه آیرون مکس، نووا، ایران پتک و برندهای وارداتی دیگر در بازار موجود است.

کاربران می توانند سؤالات و نظرات خود را در رابطه با آچار فرانسه چیست جهت آگاهی خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: آچار چیست | آشنایی با انواع آچار