آچار چیست؟ آشنایی با انواع آچار

آچار چیست | آشنایی با انواع آچار

آچار چیست و هر یک از انواع آن جهت انجام چه فعالیت هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟ آچار (Wrench) یکی از ابزارآلات کاربردی است که در دسته بندی ابزار دستی قرار می گیرد. این ابزار جهت باز و بسته کردن اتصالات پیچ و مهره ای مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که دسته آچار به واسطه نیروی گشتاوری که از آن برخوردار است، موجب چرخش پیچ می شود.

همانطور که می دانید، پیچ ها در شکل ها و اندازه های گوناگونی تولید و به بازار عرضه می شوند. از این رو این گستره وسیع پیچ ها به ابزار مناسبی نیاز دارند که توسط آن ها بتوان به آسانی انواع پیچ را باز و بسته نمود. همچنین با توجه به تناسب انواع پیچ می توان بهترین آچار را انتخاب نمود.

خرید انواع آچار
خرید انواع آچار

در این مقاله از مجله راندنو قصد داریم تا به معرفی انواع آچار بپردازیم. اگر شما هم قصد خرید آچار و آشنایی با انواع این ابزار کارآمد را دارید، تا انتهای مقاله آچار چیست با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع آچار

همانطور که در ابتدای مطلب آچار چیست به این موضوع پرداختیم، آچارها با توجه به گستره وسیع پیچ ها،در ابعاد و شکل های گوناگونی تولید می شوند. به عبارتی از هر آچار به منظور باز کردن پیچ و همچنین بستن آن، می توان استفاده کرد.

لازم است بدانید که از دیگر پارامترهایی که انواع آچار را از یکدیگر متمایز می کند، نوع شغلی است که از این ابزار استفاده می کند. در ادامه این مقاله انواع آچار و کاربرد آنها را مورد بررسی قرار می دهیم:

آچار فرانسه

آچار فرانسه یکی از رایج ترین و کاربردی ترین انواع آچار است. به احتمال زیاد برای شما هم سؤال پیش آمده است آچار فرانسه ساخت کجاست و چرا به آن آچار فرانسه گفته می شود؟ این آچار برای نخستین بار در سال 1842 توسط ریچارد کلابرن، یک مهندس انگلیسی اختراع شد. به همین دلیل این ابزار در بسیاری از کشورهای اروپایی همچون آلمان، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه با نام آچار انگلیسی شناخته شده است.

لازم به ذکر است که در سال 1891 طراحی این آچار توسط جان پتر جانسون تکامل یافت و توانست آچار را به نام خود ثبت نماید. این آچار از انواع آچار تخت به شمار می آید که دهانه آن توسط پیچ تنظیم کوچک و بزرگ می شود. با استفاده از آچار فرانسه می توان انواع پیچ و مهره را باز و بسته نمود. لازم به ذکر است که انواع آچار فرانسه در سایزهای گوناگونی تولید و ارائه می شود.

آچار فرانسه
آچار فرانسه

بیشتر بخوانید: آچار فرانسه چیست و چگونه کار می کند؟


آچار جغجغه ای

آچار جغجغه ای (Ratchet Wrench) همانند یک دسته عمل می کند و با استفاده از این ابزار نمی توان به تنهایی پیچ و مهره را محکم نمود. از این رو هنگام استفاده از این آچار باید از سری های بکس استفاده نمود.

آچار چکش خور

در این قسمت از مقاله آچار چیست به مختصر توضیحی از آچار چکش خور می پردازیم. قسمت سری این ابزار یک آچار تخت یا رینگی قرار گرفته است. برای کار با این آچار ابتدا باید پیچ و مهره مورد نظر را با دست محکم نمود و سپس برای محکم شدن پیچ و مهره ها، با استفاده از آچار چکش خور به انتهای آن ضربه وارد کرد.

آچار لوله گیر یا آچار شلاقی

آچار شلاقی یا آچار لوله گیر از دیگر انواع کاربردی این ابزار به شمار می آید. طراحی این آچار به گونه ای است که جهت انجام کارهای سنگین می توان از این ابزار استفاده کرد.

لازم به ذکر است که استفاده از این ابزار به آسانی انجام می گیرد. از مهم ترین کاربرد آچار شلاقی می توان به استفاده از آن در حوزه لوله کشی اشاره کرد. آچارهای شلاقی از سرعت و دقت بالایی برخوردار هستند.

آچار کلاغی

آچار کلاغی (Plumber Wrench) از دیگر انواع این محصول به شمار می آید که از دو فک برخوردار است. فک های این آچار قابلیت تنظیم دارند. از کاربرد آچار کلاغی می توان به استفاده از آن در فعالیت های لوله کشی اشاره کرد. از این آچار در محیط های خاص که امکان دسترسی به پیچ و مهره ها به آسانی امکان پذیر نیست، مورد استفاده قرار می گیرد.

آچار کلاغی
آچار کلاغی

آچار ترکمتر

با استفاده از آچار ترکمتر می توان انواع پیچ و مهره را تا حد امکان محکم نمود. تنها نکته ای که هنگام کار با آچار ترکمتر باید به آن توجه داشته باشید، این است که از وارد کردن فشار بیش از حد به این آچار باید خودداری نمایید. آچار ترکمتر عقربه ای، تقه ای، دیجیتال، کمرشکن و … از انواع آچارهای ترکمتر محسوب می شوند. از کاربرد آچار ترکمتر می توان به بستن پیچ و مهره های خودرو اشاره کرد.

آچار تخت

در این بخش از مقاله آچار چیست به بررسی انواع آچار تخت می پردازیم. آچار تخت به شکل حرف U انگلیسی است که یک یا هر دو سر آن از دهانه پیچ خور برخوردار است. دسته آچار تخت با دهانه این ابزار یک زاویه 15 درجه تشکیل می دهد. آچارهای تخت نیز در سایزهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند.

آچار چرخ

شکل ظاهری این آچار به شکل حرف X انگلیسی است و همانطور که از نامش مشخص است، جهت باز و بسته کردن پیچ چرخ های خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. این آچار از چهار سری برخوردار است . هر سری آن برای سایز مشخصی از پیچ مناسب است.


بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از انواع آچارها و کاربرد آنها


آچار رینگ

شکل آچار رینگی به صورت یک تکه است و ظاهری شبیه به آچار تخت دارد. تنها تفاوت این آچار با آچار تخت در این است که انتهای آچار رینگ به شکل یک حلقه بسته است که پیچ به آن داخل می شود. محکم نمودن پیچ های شش ضلعی از رایج ترین کاربرد آچار رینگ به شمار می آید. آچار دو سر رینگ و یک سر رینگ از کاربردی ترین انواع آچار رینگ هستند.

آچار رینگ
آچار رینگ

آچار بکس

در ادامه این بخش از مقاله آچار چیست به بررسی آچار بکس می پردازیم. عملکرد آچار بکس تا حدودی شبیه به آچار رینگی است و این آچار در سایزهای مختلفی به بازار عرضه می شود. آچار بکس به صورت بادی، شارژی، تفنگی و برقی در بازار موجود است.

آچار تسمه ای

آچار تسمه ای یکی دیگر از انواع ابزار دستی است که در این بخش از مقاله آچار چیست به آن می پردازیم. این ابزار جهت مصارف عمومی تر مورد استفاده قرار می گیرد.

آچار آلن

آچار آلن از دیگر آچارهای کارآمد است که سری آن به شکل شش گوش است. از این آچار تنها برای باز و بسته کردن پیچ های آلن می توان استفاده کرد. آچارهای آلن به دو صورت L شکل و T شکل به بازار ارئه می شوند.

آچار آلن
آچار آلن

آچار ستاره ای

آچار ستاره ای همانطور که از نامش مشخص است، از سری ستاره ای شکل برخوردار است و برای پیچ های ستاره ای شکل مناسب است.

آچار ترکیبی

آچار ترکیبی یا همه کاره به نوعی دو آچار است که یک سر آن تخت و سر دیگر آن به صورت رینگی است. از این آچار در مشاغلی مانند مکانیکی و فنی استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: مهره چیست و چه کاربردی دارد؟


امیدواریم که مقاله آچار چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به طور خلاصه به معرفی انواع آچار پرداخته شد. راندنو امکان مشاهده قیمت آچار فرانسه و قیمت آچار جغجغه ای و همچنین برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.

در سایت راندنو می توانید با انواع آچار آشنا شوید و با استفاده از راهنمای خرید آچار، مناسب ترین ابزار را انتخاب نمایید.

همچنین خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار دستی است.

آچار چیست
آچار چیست