مهره چیست و چه کاربردی دارد؟

مهره چیست و چه کاربردی دارد؟

مهره چیست و چه کاربردهایی دارد؟ مهره (Nut) یکی از انواع یراق آلات بسیار کارآمد است. انواع مهره نوعی اتصال دهنده فلزی هستند که جهت سفت شدن مسیر پیچ ها مورد استفاده قرار می گیرند. مهره ها توسط رزوه های خارجی با انواع پیچ اتصال برقرار می کنند و موجب تنظیم قطعات مختلف می شوند. یا به عبارتی پیچ و مهره با حالت نری و مادگی به یکدیگر چفت می شوند. با تناسب رزوه یا شیار مهره با رزوه پیچ، پیچ به طور صحیح چرخیده و در نهایت محکم می شود.

مهره ها با استفاده از روش فورج گرم ساخته می شوند. ابتدا در تهیه و ساخت مهره ها، مفتول ها را به صورت قطعه های کوچک برش می دهند. در دیگر مرحله ساخت مهره، این قطعات در دمای 1200 درجه سانتی گراد حرارت می بینند. در این مرحله توسط یک چکش هیدرولیکی به قطعات ضربه وارد می شود. با وارد شدن ضربه به این قطعات، می توان شکل دلخواه را به آنها القا نمود. همچنین حفره مهره ها نیز با پرس کردن ایجاد می شود.

مهره چیست
مهره چیست

به طور کلی نحوه چفت و بست کردن مهره موضوع قابل توجهی نیست. مبحث قابل توجه این است که مهره ها توسط خاصیت مکانیکی، اجزای سازنده وسایل مختلف را کنار یکدیگر نگه می دارد. در نتیجه، این خاصیت مکانیکی مهره موجب اصطکاک آن با پیچ می شود و اتصال قطعات به یکدیگر صورت می گیرد. اگر شما هم قصد خرید پیچ و مهره را دارید، تا انتهای مقاله مهره چیست با ما همراه باشید. در ادامه این مطلب به انواع مهره و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آشنایی با مهره

در ابتدای مطلب مهره چیست تا حدودی با این یراق آشنا شدید. مهره نوعی محکم کننده است که وسط آن یک حفره وجود دارد. کارکرد مهره ها به گونه ای است که درون یک پیچ قرار می گیرد و تا حدی پیچانده می شود تا محکم شود. مهره ها جسمی حلقه ای شکل هستند که داخل آنها رزوه شده است. همچنین مهره ها در شکل های گرد و چندضلعی نیز تولید می شوند. انواع مهره معمولاً با جنس های آهن، فولاد و دیگر فلزات ساخته می شوند.

همچنین باتوجه به سایز پیچ ها، انواع گوناگونی از مهره ها موجود هستند که به بازار عرضه می شوند. لازم به ذکر است که انواع پیچ و مهره پلاستیکی نیز در بازار موجود هستند. برخی از مهره ها نیز موجود هستند که بدون نیاز به ابزار خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی دیگر از انواع این یراق، به منظور جلوگیری از شل شدن پیچ مورد نظر نیز می تواند مدل های خاصی داشته باشد. بعضی از انواع این کالا توسط نیروی چرخشی، موجب محکم شدن پیچ می شوند.

لازم به ذکر است که چرخش پیچ ها در جهت عقربه های ساعت، موجب سفت شدن پیچ می شود. همچنین چرخش پیچ و مهره در خلاف جهت عقربه های ساعت، موجب شل شدن یا باز شدن آن می شود.

آشنایی با مهره
آشنایی با مهره

بیشتر بخوانید: آشنایی با استانداردهای ابزار و یراق


کاربرد مهره

در ابتدای مطلب مهره چیست مواد بهره گیری شده در ساختار مهره ها اشاره نمودیم. انواع مهره از متریال هایی مانند آلومینیوم، فولاد، آلیاژ مس، برنج، استیل، تیتانیوم و موارد دیگر ساخته می شوند. اگر با دقت به وسایل اطراف خود نگاه کنید، متوجه ضرورت استفاده از مهره خواهید شد. در نتیجه می توان گفت امروزه استفاده از پیچ و مهره در تمامی محیط ها نقش مهمی را ایفا می نماید. ساخت ساختمان ها، ساخت پل ها، سازه های زیر دریایی و کشتی ها، استفاده در صنایع ماشین سازی و … از کاربردهای مهره به شمار می آیند.

کاربرد مهره
کاربرد مهره

انواع مهره

همانطور که در ابتدا گفته شد، مهره ها باتوجه به کاربردهایی که دارند در انواع مختلفی تولید می شوند. در ادامه این بخش از مقاله مهره چیست شما را با انواع مهره و کاربردهای آن، آشنا خواهیم نمود.

مهره قفل کن

مهره قفل کننده (K-Lock) یکی از انواع مهره ها است.مهره قفل کننده جهت محکم نمودن اتصالات سیستم هایی که ارتشاعات زیادی دارند، مورد استفاده می گیرند. انتهای این مهره قفل کننده، یک واشر فنری وجود دارد که فشار قابل توجهی را ایجاد می کند. وجود این واشر فنری باعث ایجاد حالت قفل کنندگی در زیر مهره می شود و از باز شدن آن جلوگیری می نماید.

مهره قفل کن
مهره قفل کن

مهره شش گوش

مهره شش گوش (Hex Nut) از دیگر انواع مهره به شمار می آید. می توان گفت که مهره شش گوش از پرکاربردترین انواع این محصول است. این مهره همانطور که از نامش مشخص است شکلی شش گوش دارد و وسط آن حفره وجود دارد. استفاده از این مهره به راحتی انجام می گیرد و در انواع پیچ محکم می شود. لازم است بدانید که یکی از انواع این مهره ار تفاع کمتری دارد و به اسم Jam در بازار موجود است.

مهره شش گوش
مهره شش گوش

مهره چهارگوش

در این بخش از مقاله مهره چیست قصد داریم به بررسی مهره مربعی بپردازیم. مهره مربعی (Square Nut) شکلی چهارگوش دارد. در گذشته این محصول به دلیل ساخت ساده این محصول، از پرکاربردترین انواع مهره ها بوده است. همچنین با گذشت زمان و پیدایش روش های آهنگری، محبوبیت انواع مهره چهارگوش نیز کاهش یافت.

یکی از مزیت های استفاده از این یراق این است که بدون هیچگونه لغزشی به آچار متصل می شود. همچنین به دلیل برخورداری از سطح وسیع، با افزایش نیروی اصطکاک و کاهش لق زدگی همراه است.

مهره چهارگوش
مهره چهارگوش

مهره ماشین

انواع مهره ماشین (Machine Nut) از ظرافت و اندازه کوچکی برخوردار هستند. این مهره همانطور که از نامش مشخص است، به همراه انواع پیچ ماشین مورد استفاده قرار می گیرد و موجب محکم شدن آنها می شود. لازم است بدانید که مهره ماشین از انواع Hex یا Square می توانند باشند.

مهره ماشین
مهره ماشین

مهره کاسه نمدی

Hex Nylon Insert Lock از دیگر انواع مهره ها هستند که با نام مهره قفلی شناخته شده اند. این مهره یکی از انواع مهره های شش گوش است. همچنین انتهای این مهره از یک قسمت پلاستیک مانند ساخته شده است تا مانع از باز شدن آن بشود.

مهره کاسه نمدی
مهره کاسه نمدی

مهره قفل شونده با اجزای نایلونی

این مهره ها نیز از تکه های نایلونی کوچکی در قسمت رزوه برخوردار هستند. مهره Nylon Pellet معمولاً یک بار مصرف هستند و استفاده مداوم از آن، موجب می شود تا مقاومت اولیه را نداشته باشد. لازم به ذکر است که قفل شوندگی این مهره نسبت به Nylock نیز کمتر است.

مهره خروسکی

در این بخش از مقاله مهره چیست به بررسی مهره خروسکی خواهیم پرداخت. مهره بالدار یا خروسکی (Wing Nut) یکی دیگر از انواع مهره است که دو بازوی کوچک در قسمت بالایی خود دارد. وجود این بال ها موجب می شود تا باز و بسته کردن با دست کاربران، به راحتی انجام بگیرد.

مهره خروسکی
مهره خروسکی

مهره واشردار

مهره فلنجی یا واشر دار (Flange Nut) شکلی شش ضلعی دارند و از جنس فولاد ساخته می شوند. این مهره از یک صفحه فلزی در قسمت پایینی خود برخوردار است. این صفحه فلزی به نوعی نقش واشر را ایفا می کند. به عبارتی استفاده از این مهره به هیچگونه واشری نیاز ندارد و می توان به راحتی از آن استفاده نمود. برخی از انواع مهره فلنجی دندانه دار هستند و حالت قفلی را به راحتی امکان پذیر می کنند. همچنین این مهره به دلیل دندانه هایی که دارد، برای سطوحی که نباید خراشیده شوند و آسیبی ببینند، مناسب نیست.

مهره خاردار

مهره خاردار یا مهره تی (Tee Nut) در قسمت بالایی خود یک خار دارد که موجب می شود مهره به سادگی در چوب محکم شود.

مهره سربسته

قسمت بالایی مهره گنبدی یا سربسته (Cap Nut) همانطور که از اسمش مشخص است، به طور کامل بسته است. استفاده از مهره سربسته زمانی کاربرد دارد که تا حد مشخصی قصد بسته شدن مهره را دارید. همچنین بسته بودن یک سر مهره، از نفوذ مواد مختلف به درون آن جلوگیری می نماید. انواع مهره سر بسته نیز باتوجه به کاربردی که دارند، در مدل های مختلفی تولید می شوند. از کاربرد مهره سربسته می توان به استفاده در صنایع پزشکی، نرده سازی، موتور سیکلت و دوچرخه سازی و … اشاره نمود.

مهره سربسته
مهره سربسته

مهره چاکدار

مهره شیار دار یا چاک دار به شکل خاصی طراحی شده است که مهره در پیچ قفل می شود. از انواع مهره چاک دار می توان به مدل های Slotted و Castle اشاره نمود. از مهره چاکدار در محیط هایی که لغزش و ارتعاش زیادی وجود دارد، استفاده می شود. در نوع کستل این مهره زوائد بالای مهره به صورت دایره وار بر روی قسمت بالایی آن قرار گرفته اند. از کاربرد مهره چاکدار می توان به استفاده در صنایع ماشین سازی نیز اشاره نمود.

مهره شیار تی

نوع دیگری از مهره ها به نام مهره تی وجود دارند. این نوع از مهره ها جهت بستن شیارهای T شکل ساخته شده اند. با استفاده از مهره تی می توان موقعیت قرارگیری قطعات مورد نظر را تنظیم نمود. به عبارتی قطعات نصب شده توسط این مهره، از قابلیت جابه جایی و تنظیم در راستای محور برخوردار هستند.

این مهره برای اتصال چوب و متریال های کامپوزیتی، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از دیگر کاربرد مهره تی می توان به استفاده جهت سازه های آلومینیومی اشاره نمود. این مهره در برابر ارتعاش نیز مقاومت بالایی دارند و در فاصله های منظم از یکدیگر سفت می شوند.


بیشتر بخوانید: انواع پیچ از نظر شکل و کاربرد


مهره کوپلینگ

در این قسمت از مقاله مهره چیست شما را با مهره کوپلینگ آشنا خواهیم نمود. مهره عریض شش پر یا کوپلینگ (Coupling Nut) جهت اتصال دو نری که رزوه دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. از این مهره می توان به عنوان کمکی در اسپیسر استفاده نمود. در بیشتر مواقع مهره های کوپلینگ جهت اتصال قطعات پمپ سانترفیوژ و موتورهای سانترفیوژی مورد استفاده قرار می گیرند.

مهره کوپلینگ
مهره کوپلینگ

مهره ریلی

استفاده از انواع مهره ریلی (Rail Nut) معمولاً در فضای محدود گزینه کاربردی به شمار می آید. مهره ریلی در فضای محدود همچون یک گیره عمل می کند و جهت استفاده در شیارها محبوبیت چندانی دارد.

مهره چشمی

مهره چشمی (Eye Nut) نیز ظاهری شبیه به چشم انسان دارد. همچنین از یک حلقه در قسمت بالایی خود برخوردار است و با استفاده از آن می توان قطعات را جابه جا نمود.

مهره چشمی
مهره چشمی

مهره با رزوه قفل کننده

مهره استوور (Stover) یا قفل کننده اتصال بسیار محکمی را ایجاد می کند. در این نوع مهره قسمت بالایی رزوه با تماس پیچ تغییر می کند. همچنین این قسمت از مهره می تواند یک حلقه فلزی نیز باشد. این مهره نسبت به دیگر مهره ها در برابر ضربه و ارتعاش، مقاوم تر است. همچنین از این مهره می توان در دمای بالا نیز استفاده نمود.

نکته ای که در استفاده از این مهره باید به ان توجه داشته باشید، استفاده مجدد از آن است. در برخی از مواقع استفاده مجدد از این مهره ممکن نیست و استفاده از ان در مدت طولانی منجر به عدم قفل شدن آن می شود.

مهره Swage

از دیکگر انواع مهره می توان به مهره Swage اشاره نمود. این نوع از مهره ها در صنعت هوافضا کاربرد به سزایی دارند و معمولاً جهت اتصال ورقه های فلزی با قطعات دیگر مورد اسفاده قرار می گیرند. این مهره به عنوان مهره خودچسباننده شناخته شده است و همچون یک لنگر قوی عمل می کند.

مهره چاکنت

مهره چاکنت (Check Nut) از شیارهایی برخوردار است که توسط آن می توان سیستم های پر ارتعاش را قفل نمود. به عبارتی شیارهای موجود در این مهره، قفل شدن پیچ و مهره را به دنبال دارد. لازم به ذکر است که مهره چاکنت در روش های گوناگونی بسته می شود.

مهره چاکنت
مهره چاکنت

امیدواریم که مقاله مهره چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به طور کامل به انواع مهره پرداخته شده است. جهت خرید انواع مهره و اطلاع از قیمت انواع پیچ و مهره می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان یراق آلات را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت پیچ و مهره گالوانیزه و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.