هر آنچه باید درباره انواع سیم و کاربردهای آن بدانید

هر آنچه باید درباره سیم و کاربردهای آن بدانید

انواع سیم در سیستم های برقی و الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. بدون وجود سیم برق و کابل، جریان الکتریکی برقرار نمی شود. به همین دلیل این تجهیزات مهم ترین بخش سیستم های الکتریکی محسوب می شوند. کیفیت بالای این محصولات، سبب افزایش ایمنی و بهبود انتقال جریان برق می شود.

خرید انواع سیم برق
خرید انواع سیم برق

در این مقاله به معرفی انواع سیم برق، کاربردها و ساختار آن ها خواهیم پرداخت و هر آنچه باید درباره انواع سیم و کاربردهای آن بدانید را توضیح خواهیم داد. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سیم چیست

سیم از یک هادی رسانا تشکیل شده است. به کمک سیم برق جریان الکتریکی از یک مکان به مکان دیگر انتقال پیدا می کند. این محصولات انواع مختلفی دارند و در ابعاد و جنس های گوناگون به بازار عرضه می شوند. این محصولات در دو نوع کلی تولید و ارائه می شوند:

  1. سیم مسی
  2. سیم آلومینیومی

سیم مسی دارای هادی از جنس مس است. سیم های آلومینیومی هادی از جنس آلومینیوم دارند. مس رسانایی بیشتری نسبت به آلومینیوم دارد و کیفیت آن نیز بهتر است. به همین دلیل، قیمت نوع مسی از آلومینیومی بیشتر است.

از آنجاییکه تجهیزات مسی روز به روز در حال افزایش قیمت هستند، امروزه سیم و کابل آلومینیومی جایگزین آن ها شده اند. این محصولات بیشترین کاربرد را در ساختمان ها، تابلوسازی ها، کارخانه ها و خطوط تولید، لوسترسازی ها و … دارند.

سیم آلومینیومی به دو صورت روکش دار و بدون روکش به بازار عرضه می شود. سیم بدون روکش تنها از یک هادی رسانا تشکیل شده است. اما سیم آلومینیومی روکش دار، علاوه بر هادی، یک عایق نیز دارد. سیم آلومینیومی و سیم مسی روکش دار کاربردهای بیشتری نسبت به نوع بدون روکش دارند.

به طور کلی موادی که رسانایی بالایی داشته باشند، می توانند برق را با تلفات کمتری متنقل کنند. از این مواد در ساختار سیم و کابل استفاده می شود.

در ادامه به معرفی انواع سیم روکش دار خواهیم پرداخت.

سیم چیست
سیم چیست

بیشتر بخوانید: تشخیص سیم و کابل استاندارد و مرغوب


انواع سیم برق

انواع سیم روکشدار براساس پارامترهای گوناگون تقسیم بندی می شوند. یکی از مهم ترین دسته بندی ها در سیم ها، نوع ساختار هادی آن ها است. سیم های برق از لحاظ ساختار و نوع هادی به چند نوع مختلف تفسیم بندی می شوند:

سیم برق مفتولی

سیم مفتولی یک نوع سیم برق است که تنها از یک رشته هادی تشکیل شده است. یه این محصولات، سیم خشک و یا تک لا نیز گفته می شود. از این محصولات اغلب در تابلو برق استفاده می شود.

ولتاژ این تجهیزات بین 300 تا 500 ولت است. این محصولات می توانند سطح مقطع های متفاوتی داشته باشند. اغلب سیم های مفتولی سطح مقطعی معادل ۱.۵ تا ۲۴۰ میلی متر مربع دارند. این محصول نسبت به سایر سیم ها، مقاومت بیشتری در مقابل خوردگی و پوسیدگی دارد. علاوه بر این، قیمت این تجهیزات از نوع افشان آنها کمتر است.

انواع سیم
انواع سیم

سیم برق افشان

این سیم از تابیده شدن تعداد بی شماری رشته رسانا تشکیل شده است که در زیر یک عایق قرار گرفته اند. به این محصولات سیم نرم نیز گفته می شود. سیم مسی افشان دارای انعطاف پذیری بسیار خوبی است. به همین دلیل در سیم کشی ساختمان از این محصولات استفاده می شود.

سیم برق افشان همانند نوع مفتول، سطح مقطع های متفاوتی دارد. هم چنین تعداد رشته های آن نیز حائز اهمیت است. ولتاژ نامی این محصول در بازه 300 الی 500 ولت قرار می گیرد.


بیشتر بخوانید: سیم افشان چیست و انواع آن کدامند؟ آشنایی با کاربردها و مشخصات سیم افشان


سیم برق نیمه افشان

این سیم ها از انعطاف پذیری بیشتری نسبت به نوع مفتولی برخوردارند و خاصیتی مابین مفتول و افشان دارند. این سیم ها در مواقعی استفاده می شوند که می خواهیم کابل خاصیت مفتول داشته باشد اما انعطاف پذیری آن زیاد باشد و شکننده نباشد.

سیم ارت

سیم مسی ارت، روکشی به رنگ زرد و سبز دارد و وجود آن در سیم کشی یک مجموعه ضرورت دارد. از این محصول جهت ایجاد سیستم های ارتینگ استفاده می شود. این محصولات مس بسیار خالصی دارند. به همین دلیل مقاومت اهمی آن ها پایین است. استفاده از سیستم ارتینگ در یک مجموعه سبب افزایش امنیت می شود.

سیم ارت
سیم ارت

بیشتر بخوانید: سیم ارت چیست و چه کاربردی دارد؟


سیم نایلون

این محصولات از به هم چسبیدن دو سیم مسی نازک به یکدیگر ساخته شده اند. هادی این تجهیزات از نوع افشان است و عمده کاربرد آنها در صنعت ساختمان سازی است. این محصول یکی از انواع سیم برق خانگی است که دارای قدرت ضعیفی است. به همین دلیل در صنعت استفاده چندانی ندارد.

سیم لاکی

سیم نازک لاکی محصولی است که از یک رشته هادی با یک عایق بسیار نازک تشکیل شده است. سیم مسی لاکی حجم و ضخامت بسیار کمی دارد و به همین دلیل در سیم پیچی های موتور و یا ترانسفورماتور مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل برخی از افراد به آن سیم ترانس نیز می گویند.

عایق سیم

این محصولات می توانند عایق های متفاوتی داشته باشند:

  1. عایق PVC
  2. عایق TPR
  3. عایق XLPET یا پلی اتیلن
  4. عایق پلاستیکی
عایق سیم
عایق سیم

نام گذاری سیم های برق

نامگذاری این محصولات براساس پارامترهایی هم چون نوع عایق، شکل هادی، جنس و … صورت می گیرد. هریک از این محصولات دارای یک مشخصه هستند که از کنار هم قرارگیری حروف زیر ساخته شده است:

  • F: سیم نرم این حرف را در نام خود دارد.
  • N: سیم مسی نرم که مطابق استاندارد VDE آلمان ساخته می شود.
  • Y: اگر سیم از عایق پی وی سی در ساختار خود استفاده کرده باشد، حرف Y در نام آن به چشم می خورد.
  • S/Z: این دو حرف نشان می دهند که سیم کاربرد به خصوصی دارد.
  • A: سیم هایی که مناسب سیم کشی داخل لوله هستند، در عنوان خود حرف A دارند.
  • M: این سیم ها در برابر رطوبت از خود مقاومت نشان می دهند.

رنگ هر یک از این تجهیزات، نشان دهنده عملکرد آن در مدار است. هر رنگ دارای فاز و کد مخصوص است. روکش سیم برق در رنگ های قرمز، زرد – آبی، سبز، سفید – خاکستری و مشکی به بازار عرضه می شود.

یه عنوان مثال سیم NYA سیم تک لا با روکش پلاستیک است که در سیم کشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

نام گذاری سیم های برق
نام گذاری سیم های برق

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل برق


تفاوت سیم و کابل

هر دو این تجهیزات حامل جریان الکتریکی هستند و از یک هادی و عایق برق تشکیل شده اند اما میان این دو محصول تفاوت هایی نیز وجود دارد:

  1. به طور کلی سیم ها جزئی از کابل هستند و اجتماع آن ها اغلب کابل ها را تشکیل می دهد.
  2. سیم دارای یک لایه روکش عایق است اما کابل علاوه بر عایق، می تواند یک نوع محافظ، آرمور و یا ژاکت نیز داشته باشد.
  3. کابل های برق قابلیت تولید در سطح مقطع های بسیار بزرگ را دارند. اما سیم ها تا یک سطح مقطع خاص تولید می شوند.
  4. هزینه تولید کابل از تولید سیم بیشتر است.

بیشتر بخوانید: تفاوت سیم و کابل چیست؟


بهترین سیم برق ساختمان

از انواع سیم مسی و آلومینیومی می توان در ساختمان استفاده کرد. این محصولات بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان سازی دارند. در ساختمان هایی با ابعاد کوچک تر، از برق تک فاز و در ساختمان های بزرگ تر از برق سه فاز استفاده می شود.

لازم به ذکر است که سیم برق ساختمان باید دارای استانداردهای کیفی باشد. مفتول مسی که بدون روکش ارائه شده است، سیمی است که بیشتر در کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع سیم کشی ساختمان

  • کابل برق از تیر و یا کنتور به همراه یک سیم ارت به ساختمان کشیده می شود.
  • در سیستم های روشنایی ساختمان اغلب از سیم هایی با سطح مقطع 1.5 میلی متر مربع استفاده می شود.
  • برای کلید پریز ساختمان اغلب از سیم برق 2.5 استفاده می شود.
  • سیم هایی که تحت عنوان سیم های اصلی ساختمان به کار برده می شوند، اغلب سطح مقطعی معادل 4 میلی متر مربع دارند.
  • سیم های مخصوص برای راه اندازی کولرهای آبی اغلب سطح مقطعی معادل 2.5 میلی متر مربع دارند.
  • برای کولرگازی به طور معمول از سیم مسی کولر گازی که دارای سطح مقطعی معادل 4 میلی متر مربع است، استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: سیم کشی ساختمان چگونه است؟ مراحل و اصول سیم کشی ساختمان کدام است؟


راهنمای خرید سیم برق

در خرید انواع سیم برق باید به نکات مهم زیر توجه کنید:

  1. سطح ولتاژ
  2. تعداد رشته‌ها
  3. استاندارد تولید
  4. نوع کاربرد سیم
  5. نوع عایق و روکش
  6. نوع حفاظت مکانیکی
  7. نوع حفاظت الکتریکی
  8. نوع هادی و ساختار سیم
راهنمای خرید سیم برق
راهنمای خرید سیم برق

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم برق


قیمت سیم برق

از بهترین تولیدکننده های این محصولات می توان به سیم برق البرز، کمان، خراسان افشارنژاد، همدان، تک سیم البرز، پارس صنعت، سهند، دامغان، سیمیا، سیمکو، زیتون و … اشاره کرد.

برای خرید سیم برق و مشاهده قیمت آن می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و به طور مستقیم با فروشندگان و نمایندگان آن در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: رنگ سیم برق