راهنمای خرید کلید مینیاتوری ایرانی و وارداتی

راهنمای خرید کلید مینیاتوری ایرانی و وارداتی

راهنمای خرید کلید مینیاتوری به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین نوع کلید و فیوز مینیاتوری را برای مجموعه خود خریداری کنید. کلید مینیاتوری یا همان فیوز مینیاتوری در یک شبکه الکتریکی ولتاژ پایین، جای فیوز فشنگی را گرفته است. زیرا کار با فیوز مینیاتوری از نظر الکتریکی ایمن تر از فیوز است و فیوز مینیاتوری در مقایسه با فیوز فشنگی، نسبت به جریان اضافی نیز بسیار حساس تر است.

برای خرید انواع فیوز می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در مجله راندنو قصد داریم شما را با ویژگی های بیشتر این کلید آشنا کنیم و هم چنین نحوه انتخاب کلید مینیاتوری برای ساختمان را بررسی کنیم.

خرید انواع کلید مینیاتوری
خرید انواع کلید مینیاتوری

آنچه در ادامه می خوانیم:

کلید مینیاتوری چیست؟

فیوز مینیاتوری یا قطع کننده مدار مینیاتوری (miniature circuit breaker) کلید الکترومکانیکی است که برای محافظت از مدار الکتریکی در مقابل جریان بیش از حد طراحی شده است.

این محصول به طور خودکار مدار الکتریکی را در حالت غیر عادی، در شرایط اضافه بار و همچنین در شرایط معیوب خاموش می کند. برای مشاهده قیمت کلید مینیاتوری می توانید با مراجعه به سایت راندنو، با خریداران این حوزه در ارتباط باشید.

نحوه عملکرد کلید مینیاتوری

جریان بیش از حد، با گرم کردن و ذوب کردن سریع سیم فیوز، آن را منفجر می کند. در نتیجه فیوز مینیاتوری اتصال الکتریکی را قطع می کند و با این کار، از بقیه مدار الکتریکی محافظت می کند. فیوزهای مینیاتوری معمولاً در جریان بیش از حد، از بین نمی روند و قابل استفاده مجدد هستند.

استفاده از این وسیله بسیار راحت است زیرا عملیات روشن و خاموش کردن برای جداسازی مدار را آسان تر می کند. از آنجایی که هادی در یک پوشش پلاستیکی قرار دارد، استفاده و عملکرد آن نیز بسیار ایمن است. توجه به این نکته مهم است که فیوز مینیاتوری از انسان در برابر شوک های الکتریکی ناشی از نشت زمین محافظت نمی کند.

گام به گام با نحوه عملکرد فیوز مینیاتوری

  1. قطع کننده های مدار کوتاه توسط جریان الکتریکی بیش از حد فعال می شوند و از مکانیزم مکانیکی نسبتاً قوی برای به حداقل رساندن خرابی ها و هشدارهای دروغین استفاده می کنند.
  2. هرگاه جریان اضافی به صورت مداوم از طریق کلید مینیاتوری عبور کند، نوار دو فلزی گرم شده و با خم شدن منحرف می شود. این انحراف از نوار فلزی، دو قفل مکانیکی را آزاد می کند و از آن جا که این قفل مکانیکی به مکانیزم کار متصل می شود، باعث می شود تا مینیاتور قطع کننده مدار قطع و خاموش شود. در نتیجه جریان را در مدار متوقف می کند.
  3. فیوز مینیاتوری برای محافظت در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه طراحی شده است. حفاظت از اضافه بار توسط نوار دو فلزی و با استفاده از عملیات حرارتی تأمین می شود. در حالی که حفاظت از اتصال کوتاه توسط سیم پیچ قطع کننده و از طریق عملکرد الکترومغناطیسی تأمین می شود.
  4. اگر تخلیه زیاد باشد، این فیوز خیلی سریع (در عرض یک دهم ثانیه) فعال می شود. برای راه اندازی مجدد جریان، فیوز مینیاتوری باید به صورت دستی روشن شود. این مکانیزم از گسل های ناشی از جریان بیش از حد یا اضافه بار محافظت می کند.
  5. نصب کلید مینیاتوری بسیار آسان است. این وسیله ساختمان ساده ای دارد، تعمیر نمی شود و جایگزینی آن ساده تر است.
عملکرد کلید مینیاتوری
عملکرد کلید مینیاتوری

انواع فیوز مینیاتوری

انواع متفاوت فیوز مینیاتوری شامل نوع A ،B ،C ،D ،K و Z در دسترس هستند. مشخصات کلید مینیاتوری به هر کدام از تیپ های آن بستگی دارد. با این حال، سه نسخه اصلی یعنی نوع B، نوع C و نوع D، هر یک به گونه ای طراحی شده اند که به مقاومت احتمالی افزایش برق در تنظیمات مختلف پاسخ دهند.

نوع B فیوز مینیاتوری

قطع کننده های مدار نوع B به گونه ای طراحی شده اند که اگر جریان عبوری بین سه تا پنج برابر حداکثر بار نامی توصیه شده باشد، قطع شوند. نوع B حساس ترین نوع فیوز مینیاتوری است. این نوع برای وسایل خانگی و تنظیمات تجاری ولتاژ پایین که در آنها احتمال افزایش جریان وجود دارد، طراحی شده است. از معروف ترین آن می توان به فیوز مینیاتوری کولر گازی اشاره کرد.

نوع C فیوز مینیاتوری

قطع کننده های مدار نوع C برای دستگاه های الکتریکی قدرتمندتر که احتمال افزایش بیش از حد جریان در آنها وجود دارد (محیط های تجاری و صنعتی) مورد استفاده قرار می گیرند. موتورهای برقی کوچک تر و روشنایی فلورسنت مثال هایی برای این نوع فیوز هستند.

نوع D فیوز مینیاتوری

فیوز مینیاتوری های نوع D کم حساس ترین نوع فیوز هستند و فقط در صورت افزایش جریان بین ده تا بیست برابر حداکثر بار نامی توصیه شده، فعال می شوند. فیوز مینیاتوری های دارای درجه D، برای دستگاه های تجاری و صنعتی سنگین ساخته شده اند که گاهاً جریان های بسیار شدیدی دارند. به عنوان مثال، می توان به تجهیزات جوشکاری، دستگاه های اشعه ایکس، موتورهای بزرگ و واحدهای منبع تغذیه بدون وقفه اشاره کرد.

نوع K فیوز مینیاتوری

وقتی جریان به هشت تا دوازده برابر حداکثر بار نامی توصیه شده برسد، دستگاه فعال می شود. این فیوزها انتخاب مناسبی برای موتورها هستند.

نوع Z فیوز مینیاتوری

این نوع فیوز مینیاتوری بسیار حساس است. زمانیکه جریان تنها دو تا سه برابر بار نامی عبور کند، قطع می شود. این فیوزها برای دستگاه های ظریف تر مستعد اتصال کوتاه همچون نیمه هادی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع فیوز مینیاتوری
انواع فیوز مینیاتوری

بیشتر بخوانید: انواع کلید مینیاتوری یا فیوز مینیاتوری از نظر کاربرد و عملکرد


راهنمای خرید کلید مینیاتوری

نوع کلید مینیاتوری که خریداری می کنید به مشخصات دستگاه یا نصب شما بستگی دارد. هنگام خرید، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

توجه به ظرفیت شکست و حداکثر جریان قطع کننده مدار

توجه به این که دستگاه می تواند بدون تخریب یا آزاد کردن قوس قطع شود یا خیر. این ویژگی باید با قدرت احتمالی هرگونه ولتاژ در مجاورت نصب مطابقت داشته باشد.

توجه به تعداد قطب ها یا کلیدهای سه گانه درون محفظه

از نظر تعداد قطب، فیوز مینیاتوری شامل یک، دو، سه، خنثی و چهار قطب است که مدل سه قطب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. اگر خطایی در هر یک از مدارها رخ دهد، قطب ها می توانند به طور همزمان جریان را در هر سه مدار قطع کنند.

انتخاب سیم مناسب

ترمینال هایی که در کلیدهای مینیاتوری استفاده شده است، به گونه ای ساخته شده اند که برای سیم و کابل هایی با قطر 1 تا 16 میلی متر مناسب هستند. با این حال باید بهترین نوع سیم و کابل انتخاب شود. استفاده از سیم های ضعیف تر باعث افزایش دمای برد داخلی کلید مینیاتوری می شود و به آن آسیب وارد می کند. این امر احتمال آتش سوزی را نیز افزایش می دهد.

انتخاب آمپر مناسب

آمپر فیوز مینیاتوری باید با جریان مصرفی یک دستگاه تناسب داشته باشد. بهتر است کلیدی انتخاب شود که یک رده از جریان مصرفی و مورد نیاز دستگاه بالاتر باشد.

به عنوان مثال، در جریان های مصرفی 16 آمپر، می بایست از کلید مینیاتوری 20 آمپر استفاده شود. علت این کار این است که کلید وظیفه دارد جریان های بیشتر از جریان مصرفی را قطع کند. به همین دلیل اگر آمپر فیوز با جریان مصرفی برابر باشد، فیوز به اصطلاح می پرد.

در ادامه برخی از ظرفیت های جریانی که برای فیوز مینیاتوری های تجاری بیشتر دیده می شود، لیست شده است:

  • 2 آمپر
  • 6 آمپر
  • 10 آمپر
  • 16 آمپر
  • 20 آمپر
  • 25 آمپر
  • 32 آمپر

جریان های زیر بیشترین ظرفیت شکستن فیوز مینیاتوری تجاری است:

4.5 کیلو آمپر – 5 کیلو آمپر – 6 کیلو آمپر

نکات مهم در ایمنی کلید مینیاتوری

پس از آشنایی با راهنمای خرید کلید مینیاتوری لازم است با نکات ایمنی هنگام کار با این وسیله نیز آشنا شوید:

  1. اتصال درست و محکم سیم ها به فیوز
  2. محکم کردن فیوز مینیاتوری در جای خود
  3. استفاده از شینه جهت جلوگیری کردن از داغ شدن
  4. توجه به محل نصب کلید مینیاتوری و عدم وجود رطوبت، گازهای سمی، گرد و غبار و …
  5. خاموش کردن کلید قبل از نصب
  6. توجه به اطلاعات نصب و نوشته شده روی کلید
  7. استفاده از کلید محافظ جان

بیشتر بخوانید: انواع کلید محافظ جان یا کلید RCD


قیمت فیوز مینیاتوری

پس از بررسی راهنمای خرید کلید مینیاتوری باید بگوییم بهترین فیوز مینیاتوری خارجی موجود در بازار به یکی از برندهای هیوندای، فیوز مینیاتوری اشنایدر و فیوز مینیاتوری لگراند اختصاص دارد. از میان فیوز مینیاتوری ایرانی نیز می توان به فیوز مینیاتوری پارس فانال، فیوز مینیاتوری دنا و فیوز مینیاتوری کاوه اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: آموزش نصب تابلو برق ، فرق تابلو برق صنعتی و خانگی؟


سؤالات متداول

چرا کلید مینیاتوری قطع نمیشه؟

دلیل این که فیوز مینیاتوری در هنگام اتصال کوتاه قطع نمی شود، می تواند در ساختار آن و خراب بودن کنتاکت ها و بوبین آن باشد. همچنین ممکن است مقدار رنج فیوز را بالاتر از حدی که در مسیر مورد نظر، جریان دارید، در نظر گرفته اید. این عمل ممکن است منجر به آب شدن سیم کشی ها و آتش سوزی شود.

چگونه فیوز مینیاتوری ها را تست کنیم؟

برای تست فیوز مینیاتوری پس از نصب، به یک ولتاژ متر قابل حمل مناسب از یک سازنده معتبر نیاز دارید. همچنین برقکاران توصیه می کنند که قبل از نصب، مکانیسم سوئیچینگ کلید مینیاتوری ها را به صورت دستی بررسی کنید. به طور معمول، برای باز و بسته شدن مدل های مطمئن، درجه فشار بیشتری لازم است.

آیا می توان فیوز مینیاتوری ها را با هم استفاده کرد؟

در هنگام انتخاب فیوز مینیاتوری، مشخصات فنی بیشتر از مارک آن اهمیت دارد. استفاده همزمان از مارک های مختلف در هنگام نصب توصیه نمی شود.

چرا فیوز مینیاتوری به فیوز فشنگی ترجیح داده می شود؟

کلید مینیاتوری عملکردی مشابه فیوزهای فشنگی دارد. فیوز فشنگی برای جلوگیری از ذوب شدن و در نتیجه شکستن مدار در صورت عبور بیش از حد جریان بکار می رود. با این حال، فیوزهای فشنگی نسبت به فیوزهای مینیاتوری اطمینان کمتری را ایجاد می کنند. فیوزهای مینیاتوری در ولتاژهای پایین  بهتر کار می کنند و پس از استفاده، نیازی به تعویض ندارند.

تفاوت بین فیوز مینیاتوری و کلید کامپکت؟

قطع کننده های مدار موردی (MCCB) عملکرد بسیار مشابهی با کلید مینیاتوری دارند اما از ظرفیت بالاتری برخوردار هستند. فیوز مینیاتوری ها برای همه دستگاه های زیر 100 آمپر مناسب هستند و برای مدارهای ولتاژ پایین طراحی شده اند. بنابراین منحنی های حرکت آن ها قابل تنظیم نیست.

در مقابل، کلیدهای کامپکت ویژگی های قابل تنظیم دارند. به این معنی که می توان از آن ها برای ولتاژهای بالاتر (در برخی موارد تا 2500) استفاده کرد.

تفاوت بین فیوز مینیاتوری و محافظ جان؟

ELCB ها (قطع کننده های مدار نشت کننده زمین) از زمین جهت کنترل جریان الکتریکی و جلوگیری از برق گرفتگی استفاده می کنند. آن ها با تشخیص ولتاژ سرگردان در محفظه دستگاه کار می کنند و عملکردی مشابه کلیدهای محافظ جان را انجام می دهند. اما کلید محافظ جان، ولتاژ سرگردان را به صورت مستقیم تشخیص می دهد.


بیشتر بخوانید: تفاوت کلید مینیاتوری و محافظ جان


تفاوت بین فیوز مینیاتوری و کلید محافظ جان؟

دستگاه های جریان باقی مانده (RCD) شکل متفاوتی از تجهیزات ایمنی الکتریکی هستند. در حالی که فیوزهای مینیاتوری عملکرد کلی تری دارند. کلیدهای محافظ جان بطور خاص، برای محافظت در برابر خطرات مرگبار ناشی از لمس سیم یا کابل های زمینی که اشتباه ساخته شده اند، بکار می روند.

این کلیدها مستقیماً درون مدارهای الکتریکی کار می کنند تا عیب ها را تشخیص دهند و جریان های بالقوه خطرناک را قطع کنند. این کلیدها در انواع مختلف A ،B ،C ،D ،K و Z موجود هستند.


بیشتر بخوانید: کنتاکتور چیست و چه کاربردی دارد؟