معرفی کامل انواع واشر و کاربردهای آن ها

معرفی کامل انواع واشر و کاربردهای آن ها

انواع واشر کاربرد بسیار گسترده ای در زمینه یراق، پیچ و مهره و دیگر موارد دارد. واشر قطعه ای به شکل دیسک بسیار کوچک است که از آن جهت پخش شدن بار بین پیچ و مهره استفاده می شود. این پخش بار باعث جلوگیری از لغزش و خوردگی پیچ و مهره ها و هم چنین افزایش طول عمر آن ها می شود. برای مشاهده قیمت واشر همین حالا اقدام نمایید.

در این مقاله به معرفی کامل انواع واشر و کاربردهای آن ها می پردازیم.

خرید انواع واشر
خرید انواع واشر

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد واشر

پیچ وقتی در اجسام نرمی همچون چوب فرو می رود، باعث ایجاد شکستگی در آنها می شود. در این حالت برای پخش کردن بار، از انواع واشر استفاده می شود.

از کاربردهای دیگر واشر می توان به ایجاد فاصله در هنگام اتصال اشاره کرد. گاهی پیچ را نمی توان تا انتها وارد سطح مورد نظر کرد و یک فاصله کوچک میان انتهای پیچ و جسم ایجاد می شود که برای پر کردن آن از واشر استفاده می شود.

از واشر برای جلوگیری از ورود و خروج آب از قسمت درز یا به اصطلاح آب بندی نیز استفاده می شود. این محصول به ویژه در اتصالات لوله آب و مایعات دیگر در لوله های مختلف کاربرد فراوانی دارد.


بیشتر بخوانید: ۶ روش برای خارج کردن پیچ شکسته


انواع واشر

واشر در انواع مختلف، جنس های متفاوت و هم چنین قطرهای خارجی و داخلی متنوعی تولید می شود. سایز و جنس واشر با توجه به نوع پیچ و نوع کاربرد تعیین می شود.

واشر تخت یا ساده

این کالا اولین و ساده ترین نوع موجود در بازار است. این واشر جهت افزایش استحکام اتصال و هم چنین ایجاد فاصله مورد استفاده قرار می گیرد. برای خرید واشر تخت می توانید با مراجعه به سایت راندنو، با فروشندگان اصلی بازار در ارتباط باشید.

واشر تخت یا ساده
واشر تخت یا ساده

واشر تخت ضربه گیر

این محصول در واقع یک نوع واشر تخت است که دارای مساحت بیش تری است و خاصیت ضربه گیری بیش تری نسبت به واشرهای تخت ساده دارد. این واشر کاربرد زیادی در اتصال بر روی فلزات نرم تر همچون آلومینیوم، ورق های فلزی نازک و چوب دارد.

واشر تخت ضربه گیر
واشر تخت ضربه گیر

واشر فنری

این محصول یکی از انواع دیگر واشر است که خاصیت فنری دارد. از این محصول برای گرفتن ارتعاشات استفاده می شود. ساختار این واشر به گونه ای است که دارای یک شیار است و سطح واشر را به دو قسمت تقسیم می کند که یکی از آن ها بالاتر از دیگری قرار می گیرد. کاربران می توانند برای اطلاع از قیمت واشر فنری همین حالا به سایت راندنو مراجعه کنند.

واشر فنری
واشر فنری

واشر منحنی

از انواع دیگر مدل فنری می توان به واشر فنری منحنی اشاره کرد که در دو جهت می چرخد و یک شکل موج مانند ایجاد می کند. این واشر از ظرفیت بار و انحراف کافی برخوردار است. از این مدل اغلب به عنوان بالشتک و اسپینر استفاده می شود.

واشر منحنی
واشر منحنی

واشر بلویل یا واشر مخروطی

این مدل یکی از انواع مدل فنری است که از دو طرف تولید می شود و قابلیت این را دارد تا نیروهای بسیار سنگین را با انحراف کوچک پشتیبانی نماید.

واشر بلویل یا واشر مخروطی
واشر بلویل یا واشر مخروطی

واشر قفل کننده یا قفلی

این مدل خود دارای انواع زیر است:

  • واشر قفل کننده دندانه داخلی: این نوع واشر در داخل خود دندانه هایی دارد که از آن جهت انجام کارهایی با فشار کم تر استفاده می شود. به این مدل واشر قفل کننده ستاره داخلی نیز می گویند.
  • واشر قفل کننده دندانه خارجی: این نوع واشر در خارج از خود مجهز به دندانه است و برای استفاده از آن، سطح مقطع بیش تری لازم است و می تواند شدت بار بیش تری را تحمل کند. به این مدل واشر قفل کننده ستاره خارجی نیز می گویند.
  • واشر قفل کننده گوه ای: این مدل در سطح میانی خود دارای گوه است و به همین دلیل به آن گوه ای می گویند. به همین دلیل این واشر در زمانی که شدت ارتعاش بسیار بالاست، استفاده می شود.
واشر قفل کننده یا قفلی
واشر قفل کننده یا قفلی

واشر برجسته

این محصول یکی از انواع واشر است که شکل ظاهری آن به گونه ای است که یک طرف آن برآمده یا برجسته و طرف دیگر آن گود و فرو رفته است. پیچ به طور کامل در این واشر فرو می رود. این نوع واشر بیش تر جنبه تزئینی و زیبایی دارد.

واشر برجسته
واشر برجسته

واشر سیل کننده

این واشر پرکاربرد است و در زیر خود دارای لایه ای به نام نئوپرون است. از این محصول می توان برای آب بندی کردن و جلوگیری از ورود آب و هوا در محل های مختلف استفاده کرد.

واشر سیل کننده
واشر سیل کننده

واشر لب پر

این محصول تقریباً شبیه به واشر تخت است با این تفاوت که یک بریدگی در یک سمت خود دارد و از آن در محل هایی که فضا محدود است، استفاده می شود.

واشر لب پر
واشر لب پر

واشر مربعی

واشر مربعی یا چهارگوش یکی از انواع واشر است. تفاوت این مدل با انواع دیگر، در سطح مقطع آن است که به شکل مربع می باشد و برای ایجاد استحکام در اتصال، مورد استفاده قرار می گیرد.

واشر مربعی
واشر مربعی

واشر شانه

این مدل واشر از جنس الیاف شیشه، نایلون، فلزات و … تشکیل می شود و از آن می توان برای عایق بندی قسمت های مختلف مونتاژ از جمله سیم، پیچ و … استفاده کرد.

واشر شانه
واشر شانه

واشر C شکل

این واشر از لحاظ ظاهری شبیه به واشر تخت و دارای یک شکاف در وسط خود است که آن را شبیه به حرف C کرده است. این محصول را می توان بدون برداشتن بست تعویض کرد.

واشر C شکل
واشر C شکل

واشر ضد آب

واشر ضد آب یا واشر اتمام مجهز به یک پیشخوان است که سر بست را می گیرد. این مدل در انواع و اشکال مختلف در دسترس است:

  • شناور 90 درجه
  • فلنج
  • شناور زاویه ای
  • بدون فلنج
  • فلنج رول شده
واشر ضد آب
واشر ضد آب

واشر کلینگریت

این محصول جهت آب بندی و جلوگیری از فرار آب، گاز و مایعات و هم چنین توریع فشار بار و افزایش استحکام اتصال استفاده می شود. این واشرهای نسوز کاربرد زیادی در صنایع پتروشیمی، کارخانه ها و هم چنین انواع ماشین آلات دارند. دما، فشار و مقاومت شیمیایی از عوامل مؤثر در انتخاب این نوع واشر هستند. به این مدل واشر کاغذی نیز می گویند.

واشر کلینگریت
واشر کلینگریت

واشر منجید دار

یکی از انواع دیگر واشر نوع منجنید دار است که از جنس پلیمر است و از آن برای عایق بندی در خطوط آب استفاده می شود. این مدل با نام واشر لوله آب یا شیر آب نیز شناخته می شود. این مدل از استحکام و مقاومت بالا در برابر فشار، دما و حرارت، مواد شیمیایی، سایش و … برخوردار است و از آن جهت آب بندی بین دو فلنج استفاده می شود.

جنس واشرها نیز مختلف است. این محصول دارای دو جنس متداول فلز و لاستیک است که به آن واشر فلزی و واشر لاستیکی می گویند.

واشر منجید دار
واشر منجید دار

خرید واشر

در هنگام خرید این محصول، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • همان طور که گفته شد، انواع واشر با تنوع زیادی وجود دارد. به همین منظور باید متناسب با کار و پروژه خود، نوع آن را انتخاب کنید.
  • عدم وجود اضافه یا پلیسه های فلزی
  • مقاومت و استحکام مناسب
  • به جز واشر مربعی، بقیه واشرها باید سطحی منحنی داشته باشند و فاقد هر گونه تیزی باشند.
  • جنس واشر: واشرها از جنس هاى متفاوتى ساخته می شوند. برخی از عبارت های درج شده بر روی واشر، نشان دهنده جنس و متریال این محصول هستند. متریال هاى استنلس استيل با گريد A۴ و A۲ در برابر محيط هاى خورنده مقاوم هستند. البته گريد A۴ در برابر محيط هاى نمک دار و آب دريا نيز مقاوم است. نوع دیگری از واشرها هستند که از جنس لاستیک تولید می شوند و به آن ها واشر لاستیکی می گویند. این واشرها برای مکان های مرطوب بسیار مؤثر هستند.
  • آبکاری آن از نوع فلزی باشد.

قیمت واشر

واشرها با توجه به نوعی که دارند، از قیمت های مختلفی برخوردار هستند. عموماً واشر تخت از قیمت کمتری نسبت به انواع دیگر برخوردار است. از عوامل مؤثر دیگر در قیمت واشر، سایز واشر یا همان قطر داخلی و قطر خارجی آن است.

کاربران می توانند در صورت استفاده از انواع واشر سؤالات، نظرات و تجربیات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.