انواع کابل برق تکفاز و هرآنچه لازم است بدانید

انواع کابل برق تکفاز و هرآنچه لازم است بدانید

انواع کابل برق تکفاز برای کابل کشی مجموعه به کار گرفته می شود. این محصولات از چند نظر تقسیم بندی می شوند. به عنوان مثال ساختار، جنس هادی، نوع کاربرد و تعداد رشته عواملی هستند که کابل های تک فاز را از هم متمایز می کنند.

کابل تکفاز یک نوع کابل برق است که با ویژگی های منحصر بفرد به بازار عرضه شده است. همان طور که از نام کابل تک فاز پیدا است، این محصولات یک رشته فاز دارند. البته ممکن است رشته های دیگری هم در این کابل وجود داشته باشد. این کابل ها انواع مختلفی دارند و هرکدام از آن ها در مکانی خاص به کار گرفته می شوند.

اگر قصد خرید کابل تک فاز دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی انواع کابل برق تکفاز می پردازیم و هر آنچه لازم است درباره کابل تک فاز بدانید به شما می گوییم.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل تکفاز چیست؟

برای درک بهتر انواع کابل برق تکفاز بهتر است بدانیم کابل تک فاز چه نوع کابلی است. کابل برق در دو دسته تک فاز و سه فاز به بازار عرضه می شود. در مقاله انواع کابل برق سه فاز به طور مفصل به بررسی این کابل ها پرداخته ایم. اما کابل برق تک فاز کابلی است که یک رشته سیم برای فاز دارد. البته ممکن است رشته های دیگری هم داشته باشد اما یکی از آن ها را به فاز اختصاص داده است.

اغلب برای برق کشی هایی که به برق با قدرت معمولی نیاز است، از این کابل استفاده می شود. کابل هایی که به عنوان ورودی ساختمان در نظر گرفته می شود، از نوع کابل های تک فاز هستند. کابل کنتور نیز تک فاز است. با این حال می توان از آن چندین انشعاب گرفت و برق مورد نیاز برای کل ساختمان را تامین کرد. البته این کابل ها برای ساختمان های چند واحدی و مجهز به آسانسور مناسب نیستند و اغلب ساختمان با واحد کم و بدون آسانسور را می توانند پشتیبانی کنند.

کابل تکفاز چیست؟
کابل تکفاز چیست؟

ساختار کابل برق تک فاز

در این بخش از موضوع انواع کابل برق تکفاز به بررسی ساختار این کابل ها می پردازیم. کابل های تکفاز از روکش های مختلفی تولید می شوند. یکی از انواع دسته بندی این کابل ها دسته بندی براساس روکش و ساختار این کابل ها است. برخی از این کابل ها روکش های پی وی سی، برخی پلی اتیلن و برخی دیگر روکش های نسوز و سیلیکونی دارند.

همچنین براساس هادی نیز می توانند در دو نوع مسی و آلومینیومی به بازار عرضه شوند. کابل تک فاز مسی هدایت الکتریکی بالایی دارد. در مقابل کابل های آلومینیومی ارزان تر هستند.این کابل ها علاوه بر هادی و روکش به یک لایه عایق نیز مجهز شده اند. عایق از هادی حفاظت می کند و مانع نشت جریان الکتریکی می شود.

انواع هادی کابل تک فاز

همان طور که گفتیم، انواع کابل برق تکفاز براساس هادی به دو دسته آلومینیومی و مسی تقسیم بندی می شوند. این محصولات می توانند افشان و مفتول باشند. کابل های افشان تک فاز انعطاف پذیری بیشتری دارند. در مقابل دوام کابل های مفتول تک فار بیشتر است. این محصولات معمولاً قیمت یکسانی دارند.

انواع کابل برق تکفاز
انواع کابل برق تکفاز

بیشتر بخوانید: قیمت کابل برق به چه عواملی بستگی دارد


تعداد رشته های کابل تک فاز

انواع کابل برق تکفاز براساس تعداد رشته به چند دسته تقسیم بندی می شود.

  • کابل تک رشته: کابل های تک رشته در فشار متوسط و فشار ضعیف مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات از یک رشته که همان سیم فاز است تشکیل شده اند؛
  • کابل دو رشته: کابل دو رشته از دیگر کابل های تک فاز است. این محصول کاربرد زیادی در انتقال برق فشار ضعیف دارد. این کابل دارای یک رشته فاز و یک رشته نول دارد؛
  • کابل سه رشته: کابل سه رشته نوع دیگری از کابل های تک فاز است. این محصول یک رشته فاز، یک رشته نول و یک سیم ارت دارد.
تعداد رشته های کابل تک فاز
تعداد رشته های کابل تک فاز

کابل تک فاز کنتور

حال که با انواع کابل برق تکفاز آشنا شدیم، به معرفی بهترین کابل تک فاز برای کنتور می پردازیم. کابل های کنتور باید طول و سایز مناسبی داشته باشند. به طور کلی کابل مناسب کنتورهای برق، کابل تک فاز است. این کابل از قسمت شبکه تا قسمت ورودی ساختمان نصب می شود. پیش از خرید کابل تک فاز باید حداکثر افت ولتاژ مجاز را بدانیم. به عنوان مثال در کابل های برق تک فاز افت اغلب 5 درصد است. به همین دلیل تکنسین ها به جدول انتخاب کابل تک فاز مراجعه می کنند.


بیشتر بخوانید: چگونه کابل برق را ببریم | ابزار بریدن سیم و کابل


کابل تک فاز سازمانی

کابل برق سازمانی نوعی کابل برق است که از هادی هایی در مرکز تشکیل شده است. یک رشته مسی نیز تمامی این هادی ها را احاطه کرده است. این کابل ها نیز در انواع تک فاز و سه فاز به بازار عرضه می شوند. اگر می خواهید درباره این کابل ها اطلاعات بیشتری داشته باشید، می توانید مقاله کابل سازمانی چیست را مطالعه کنید.