رنده گندگی چیست و چه کاربردی دارد؟

رنده گندگی چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله به سؤال رنده گندگی چیست و چه کاربردی دارد؟ یک پاسخ جامع و کامل خواهیم داد. رنده گندگی یکی از محصولات مهم در حوزه چوب بری محسوب می شود. این دستگاه به شما این امکان را می دهد تا بتوانید یک سطح مناسب و استاندارد را ایجاد کنید.

راهنمای خرید رنده گندگی
راهنمای خرید رنده گندگی

این دستگاه کاربرد زیادی در صنایع چوب دارد و این قابلیت را به شما می دهد که بتوانید چوب های مختلف را به صورت اصولی و کاملاً دقیق برش بزنید. رنده گندگی به شما کمک می کند تا به راحتی سطح پوست چوب را جدا کنید و با تنظیم درست رنده، به آسانی چوب را برش بزنید. در محیط های کارگاهی و انجام کارهایی همچون ساخت چوب و تجهیزات رزینی، از این محصول به مرور زمان استفاده می شود.

این محصول در دو نوع دستی و اتوماتیک ساخته شده است و امکان برش زدن الوارها را به شما می دهد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد رنده گندگی

در این بخش از مقاله رنده گندگی چیست به سراغ بررسی کاربردهای رنده گندگی خواهیم رفت. این رنده به دلیل کاربرد مناسبی که دارد، برای قسمت اول یا آخر پردازش چوب استفاده می شود. این رنده می تواند چوب های ناهموار را به چوب هایی با عرض یکسان تبدیل کند. این محصول توانایی استفاده در محیط های مختلف را دارد.

نام دیگر این ماشین در اصل گنده گیر است. این دستگاه با تعیین دقیق میزان ضخامت، الوار را به یک صورت کاملاً استاندارد و اصولی برش می زند. در محیط های کارگاهی از این ابزار برای برش زدن یا اره کردن یک سطح نیز استفاده می شود که سبب راحتی کار افراد می شود.

رنده گندگی چیست
رنده گندگی چیست

بیشتر بخوانید: خرید ابزار آنلاین چگونه است؟ انواع ابزارآلات و بهترین آن ها کدامند؟


اجزای رنده گندگی

در این بخش برای درک بهتر رنده گندگی چیست شما با اجزای مختلف این محصول آشنا خواهید شد. این اجزا عبارتند از:

بدنه ماشین

بدنه بیشتر از جنس چدن یا آهن بسیار ضخیم ساخته می شود و قسمت های مختلف بر روی آن پیاده سازی می شوند.

الکتروموتور رنده گندگی

موتورهای به کار رفته در این محصولات به صورت تک فاز و سه فاز طراحی شده اند و قدرتی بین 4 تا 10 اسب بخار را در اختیار شما قرار می دهند. فقط در هنگام استفاده از اره باید دقت کنید که فشار زیادی به موتور وارد نشود.

کار اصلی این قطعه همانطور که از نامش مشخص است، چرخاندن توپی های محرک و رنده است. موتور دستگاه از نوع تک فاز یا سه فاز و با قدرت 4 تا  10 اسب بخار است.

کلیدهای قطع و وصل

این کلیدها برای روشن یا خاموش کردن دستگاه به کار می روند. این قطعات به شما این امکان را می دهند تا در هنگام راه اندازی یا شروع کار، دستگاه را کاملاً روشن کنید یا در زمان نیاز آن را متوقف نمایید. این کلیدها به صورت مثلثی و دایره ای ساخته شده اند و از آنها برای تنظیم دستگاه استفاده می شود.

اجزای رنده گندگی
اجزای رنده گندگی

توپی تیغه

تیغه های دستگاه به این قطعه متصل هستند. این قطعات در مدل های 2 تا 6 تیغه ساخته شده اند و هرچه تعداد این تیغ ها بیشتر باشد، میزان برخورد دستگاه با چوب بیشتر است. هرچه میزان این توپی بزرگ تر باشد و تیغه های آن بیشتر باشد، چوب بهتر صاف می شود و کار دقیق تر می شود.

غلطک ها

غلطک در اصل یکی از مهم ترین ابزارآلات برای کشیدن چوب به داخل دستگاه می شود. این قسمت دارای سه مدل غلطک آجدار، غلطک صاف، غلطک های صاف پایینی است. این بخش در اصل وظیفه حرکت دادن و نگه داشتن چوب در داخل دستگاه را برعهده دارد و باید چوب را به صورت یک دست بر روی سینی دستگاه حرکت دهد.

صفحه دستگاه رنده گندگی

این بخش از چدن ساخته شده است. این صفحه به گونه ای طراحی شده است که می تواند قطعات را به راحتی به داخل دستگاه هدایت کند. این صفحه کاملاً تراز است و به گونه ای چوب را به داخل دستگاه هدایت می کند که الوارها صاف و یکدست برش بخورند.

تسمه ها و زنجیرها

برای چرخش و به حرکت درآوردن غلطک ها و مابقی قطعات محرک دستگاه از تسمه یا زنجیر استفاده می شود.

انواع رنده گندگی

دستگاه گندگی در دو نوع دستی و اتوماتیک موجود است.

ماشین گندگی با بالابر اتوماتیک

دراین مدل رنده، دستگاه به کمک دو دکمه به حرکت در می آید. یک دکمه صفحه را بالا می برد و صفحه به کمک دکمه دیگر، پایین می آید. به کمک این وسیله می توان اندازه مورد نیاز را تنظیم کرد. همچنین در این رنده با بالابر اتوماتیک، بالابر دستی نیز وجود دارد تا در هنگام از کار افتادن بالابر اتوماتیک، از آن استفاده شود.

ماشین گندگی با بالابر دستی

در این نوع رنده گیر، بالابر به کمک دست به حرکت درمی آید. همچنین می توان صفحه را به کمک دست به بالا و پایین حرکت داد و به اندازه نیاز تنظیم نمود.

انواع رنده گندگی
انواع رنده گندگی

نکات مهم در خرید رنده گندگی

در این بخش از مقاله رنده گندگی چیست به بررسی عوامل مهم در خرید این محصول می پردازیم.

قدرت موتور

هرچه یک رنده گندگی بهتر و با قدرت بیشتر خریداری کنید، به همان اندازه نیز می توانید چوب های بیشتر و بزرگ تری را به صورت الوار درآورید. موتور به صورت مستقیم بر روی قدرت و قیمت محصول تأثیرگذار است. قدرت موتور در مدل های برقی برحسب وات محاسبه می شود. این پارامتر در رابطه با دستگاه های شارژی نیز برحسب ولت محاسبه می شود.

حالت دستی یا اتوماتیک

در هنگام خرید این نکته را در نظر داشته باشید که بخش سینی این نوع رنده ها به دو صورت دستی و اتوماتیک طراحی شده است. همان طور که گفته شد، اتوماتیک بودن رنده باعث افزایش قیمت آن می شود.

تعداد تیغه ها

در بخش توپی فرز، تیغه های مختلفی وجود دارد. این تیغه ها به شما این امکان را می دهند تا بتوانید چوب ها را بهتر برش بزنید. برای این کار کافی است رنده هایی با تعداد تیغه های بالا را خریداری کنید.

ایمنی دستگاه

یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب یک دستگاه گندگی مناسب، تأمین امنیت افراد حین انجام کار با این محصول است. بنابراین دستگاهی مناسب است که از سنسورهای قطع کن اتوماتیک برخوردار باشد. در عملکرد این نوع دستگاه، با هرگونه برخورد تیغه ها با دست، برق سیستم به صورت خودکار قطع می شود و از حرکت می افتد.

نکات مهم در خرید رنده گندگی
نکات مهم در خرید رنده گندگی

تفاوت کف رنده و رنده گندگی

این دو دستگاه از نظر کاربرد و حتی شکل طراحی با یکدیگر متفاوت هستند. این تفاوت ها عبارتند از:

  • در ماشین رنده گنده گی عملیات به صورت خودکار انجام می شود. در این دستگاه چوب و الوار به صورت خودکار و به کمک غلطک ها به سمت دستگاه هدایت می شوند. ولی در کف رنده این عملیات به صورت دستی انجام می گیرد.
  • توپی رنده گنده گی در قسمت بالای این دستگاه به منظور عمل رنده کردن صحیح تعبیه شده است. ولی در کف رنده، این قطعه در قسمت کف این دستگاه وجود دارد.
  • از کف رنده به منظور برش زدن چوب استفاده می شود. این دستگاه در مراحل اولیه کار استفاده می شود ولی کار با رنده گنده گی در مراحل بعدی انجام می گیرد.
  • سرعت کار با رنده گندگی بسیار بالاتر از کف رنده است.
  • دستگاه گندگی نسبت به کف رنده از ایمنی بیشتری برخوردار است.
  • در ماشین گندگی تنظیم ضخامت راحت تر صورت می گیرد. ولی در دستگاه کف رنده امکان تنظیم ضخامت یکسان در طول الوار وجود ندارد.
  • تراش چوب توسط دستگاه گندگی بیشتر از کف رنده است. در نتیجه ماشین گندگی چوب را با کیفیت بهتری رنده می کند و تحویل می دهد.
تفاوت کف رنده و رنده گندگی
تفاوت کف رنده و رنده گندگی

آموزش کار با رنده گندگی

در این نوع رنده ها دو غلطک وجود دارد که به شما این امکان را می دهند تا به دستگاه خود خوراک رسانی کنید. بعد از قرار دادن چوب ها بر روی غلطک و تنظیم کردن قطر برش چوب، توپی با رسیدن چوب به راحتی می تواند سطح چوب را پاکسازی کند و برش های یکسانی را بر روی الوارها ایجاد نماید.

آموزش کار با رنده گندگی
آموزش کار با رنده گندگی

بهترین رنده گندگی

در این بخش از مقاله رنده گندگی چیست به بررسی برندهای محبوب این حوزه می پردازیم.

رنده گندگی محک

شرکت محک به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ ابزار کارگاهی در ایران به شمار می رود. این شرکت با تولید انواع رنده های گندگی معمولی و حرفه ای، بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده است. کاربرد ساده، کیفیت و استفاده آسان، برخی از ویژگی های این محصول به شمار می آیند.

رنده گندگی محک
رنده گندگی محک

رنده گندگی دیوالت

این برند از گذشته تا کنون محصولات مختلفی را در حوزه چوب بری تولید کرده است. دیوالت به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان رنده گندگی در جهان شناخته می شود. محصولات این شرکت اغلب به صورت اتوماتیک هستند و کیفیت فوق العاده ای دارند.

رنده گندگی دیوالت
رنده گندگی دیوالت

رنده گندگی شپخ

این شرکت که برای اولین بار در کشور آلمان راه اندازی شد، اکنون یکی بزرگ ترین تولیدکنندگان ابزار کارگاهی به شمار می رود. این دستگاه به شما این امکان را می دهد تا تجربه فوق العاده ای در هنگام کار با تجهیزات صنعتی داشته باشید.

رنده گندگی شپخ
رنده گندگی شپخ

رنده گندگی فمی

این شرکت در سال 1976 کار خود را در حوزه تولید ابزارآلات صنعتی و دستگاه های برقی شروع کرد. فمی اکنون انواع مختلفی از محصولات را در سبد خود جای داده است. با بیش از 50 سال فعالیت، رنده گندگی این شرکت به عنوان یکی از پرفروش ترین محصولات در حوزه چوب و پرداخت چوب شناخته می شود.

رنده گندگی فمی
رنده گندگی فمی

قیمت رنده گندگی

دستگاه های گندگی به دلیل ویژگی های مختلف، از نظر قیمتی تفاوت های زیادی با هم دارند. به عنوان مثال، برخی از این اره ها به صورت سه کاره عرضه شده اند و برخی دیگر به صورت اتوماتیک ساخته شده اند. به همین دلیل در هنگام خرید این نوع اره ها باید دقت کافی را داشته باشید.

کاربران می توانند سؤالات خود را در خصوص رنده گندگی چیست در زیر این مقاله درج نمایند.