انواع کابل زره دار

انواع کابل زره دار | معرفی کابل آرموردار

انواع کابل زره دار در صنایع مختلف به کار گرفته می شود. کابل زره دار یک نوع کابل برق است که اغلب در محیط های صنعتی و مکان هایی با شرایط محیطی خاص به کار گرفته می شود. در ساختار کابل زره دار از یک لایه محافظ استفاده شده است. لایه محافظ در این کابل ها سبب افزایش مقاومت و بهبود عملکردهای کابل می شود.

سیم و کابل از اصلی ترین تجهیزات در صنعت برق محسوب می شوند. امروزه برای کاهش خطرات برق گرفتگی و حوادث این چنینی، سیم و کابل ها با استانداردهای بالاتری به بازار عرضه می شوند. در سیم کشی یک مجموعه از سیم و کابل های مختلفی استفاده می شود. عدم استفاده از کابل مناسب در یک مجموعه ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. یکی از بهترین کابل ها که در شرایط محیطی خاص می توان از آن استفاده کرد، کابل زره دار است.

خرید انواع کابل آرموردار
خرید انواع کابل آرموردار

اگر قصد خرید کابل زره دار دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی انواع کابل زره دار می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل زره دار چیست؟

پیش از پرداختن به انواع کابل زره دار به معرفی این کابل ها می پردازیم. کابل زره دار ، کابل آرموردار یا کابل مسلح نوعی کابل برق است که در ساختار آن از روکش های محافظتی برای افزایش مقاومت کابل استفاده شده است. این کابل ها در برابر ضربه، فشار مکانیکی خارجی و بسیاری دیگر از عوامل محیطی مقاوم است.

از این کابل ها در محیط هایی که خطر آسیب رسیدن به کابل ها، وقوع حادثه آتش سوزی، خوردگی، کشیدگی و دیگر موارد وجود داشته باشد، استفاده می شود. کابل آرموردار با نام SWB (Steel Wire Braided) نیز شناخته می شود.

کابل های زره دار از بخش های زیر تشکیل شده اند:

  1. هادی کابل: هادی وظیفه انتقال جریان الکتریکی را برعهده دارد.
  2. روکش کابل: روکش این کابل ها اغلب از جنس PVC است و از محتویات کابل حفاظت می کند.
  3. فیلر کابل: فیلر یک لایه ضد آب است که از نفود آب به داخل هادی جلوگیری می کند. فیلر کابل می تواند از جنس PVC یا XLPE باشد.
  4. آرمور: آرمور یا زره این کابل ها از جنس کولار آلومینیوم یا فولاد است. کولار یک نوع فیبر با استقامت بسیار بالا است.
  5. ژاکت خارجی: پوشش نهایی کابل را از پیچش، فشار، سایش، ضربه و … محافظت می کند.
کابل زره دار چیست؟
کابل زره دار چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل آرموردار چیست | مشخصات و کاربرد کابل زره دار


انواع هادی کابل آرموردار

در این بخش از موضوع انواع کابل زره دار به بررسی هادی های این کابل ها می پردازیم. هادی کابل های زره دار می تواند از جنس مس یا آلومینیوم باشد. کابل زره دار مسی قیمت بیشتری نسبت به کابل زره دار آلومینیومی دارد. همچنین انعطاف پذیری آن هم بیشتر است. کابل های مسی زره دار می توانند هادی هایی به صورت افشان، مفتول و نیمه افشان داشته باشند. البته اغلب کابل های زره دار هادی مفتولی و خشک دارند. کابل های آلومینیومی زره دار تنها به صورت مفتول قابل تولید است.

انواع کابل زره دار
انواع کابل زره دار

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل مفتول


انواع زره کابل آرموردار

انواع کابل زره دار براساس نوع زره به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کابل با آرمور سیم فولادی (SWA): این کابل ها از سیم فولادی به عنوان غلاف و زره استفاده کرده است. این محصولات استحکام بالایی دارند و می توان از آن ها در زیر خاک و محیط های مرطوب استفاده کرد. از سیم هایی با سطح مقطع گرد یا تخت در این کابل استفاده شده است.
  • کابل با آرمور نوار فولادی (STA): این کابل ها به راحتی به صورت دفنی نصب می شوند. زیرا مقاومت بالایی دارند.
  • کابل با آرمور آلومینیومی (AWA): این کابل ها یک یا چند هسته و یک زره سیمی از جنس آلومینیوم دارند.
  • کابل زره دار غلاف سربی: این کابل ها در انواع فشار متوسط و فشار ضعیف عرضه می شوند. در محیط های شیمیایی، کارخانه های پتروشیمی، پمپ بنزین ها و پروژه های مربوط به نفت و گاز از آن ها استفاده می شود.
  • کابل آرمور سیم افشان یا بافت مسی: از این نوع کابل مسلح در مکان هایی که به محافظت کمی نیاز است استفاده می شود. این کابل ها بافت سیمی نازکی دارند.
انواع زره کابل آرموردار
انواع زره کابل آرموردار

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل زره دار یا آرموردار


انواع روکش کابل آرموردار

انواع کابل زره دار براساس روکش به چند دسته تقسیم بندی می شود. کابل های زره دار می توانند روکش پی وی سی، روکش پلی اتیلن، لاستیکی، سیلیکونی و دیگر موارد داشته باشد. در این میان روکش های سیلیکونی و نسوز کاربرد زیادی دارند. در این کابل ها علاوه بر سیلیکون یک لایه تقویت شده وجود دارد که این لایه از کابل حفاظت می کند.

انواع روکش کابل آرموردار
انواع روکش کابل آرموردار

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل آلومینیوم