راهنمای خرید کابل مفتول

راهنمای خرید کابل مفتول

راهنمای خرید کابل مفتول به شما کمک می کند بتوانید بهترین کابل مفتول را برای مجموعه خود خریداری کنید. کابل مفتول یا کابل خشک کابلی با هادی مسی یا آلومینیومی است. این کابل ها انعطاف پذیری کم اما مقاوت فیزیکی بالایی دارند. کابل های مفتولی اغلب در شبکه های فشار قوی به کار گرفته می شود. این کابل ها انواع مختلفی دارند و از نظر ساختار، جنس، تعداد رشته و دیگر موارد با هم تفاوت دارند.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر قصد خرید کابل مفتولی دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی راهنمای خرید کابل مفتول می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل مفتول چیست؟

در ابتدای موضوع راهنمای خرید کابل مفتول به معرفی این کابل ها می پردازیم. کابل مفتول نوعی کابل برق است که هادی خشک و مفتولی شکل از جنس مس و آلومینیوم دارد. این دسته از کابل ها بیشتر در شبکه های فشار قوی، نیروگاه ها و شبکه های توزیع برق مورد استفاده قرار می گیرد. کابل مفتول به دلیل ساختاری که دارد، انعطاف پذیری آن کم است. به همین دلیل در صنعت برق به آن کابل خشک هم می گویند.

این کابل ها از به هم تابیده شدن چند رشته سیم مفتول به وجود می آیند. البته کابل مفتول تک رشته نیز به بازار عرضه می شود. این سیم ها داخل عایق و روکشی از جنس PVC قرار گرفته اند. البته روکش کابل با توجه به کاربرد و محل استفاده این کابل ها متفاوت است. این کابل ها برای نصب ثابت گزینه مناسبی هستند.

کابل های مفتول در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود. یکی از مهم ترین نکته ها در راهنمای خرید کابل مفتول بررسی انواع این کابل ها است. شناختن انواع کابل مفتول به شما کمک می کند بتوانید بهترین کابل را برای مجموعه خود خریداری کنید. در ادامه به بررسی انواع این کابل ها می پردازیم.

کابل مفتول چیست؟
کابل مفتول چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل مفتولی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


ولتاژ کابل مفتول

یکی از مهمترین موضوعات در راهنمای خرید کابل مفتول بررسی ولتاژ این کابل ها است. کابل خشک ولتاژهای نامی گوناگونی دارد. برخی از این کابل ها در ولتاژهای 300 تا 500 ولت و ضعیف، برخی دیگر با ولتاژهای نامی 450 تا 750 ولت به بازار عرضه می شود. گاهی کابل مفتول با ولتاژ بالاتر نیز به بازار عرضه می شود. پیش از خرید کابل مفتول باید کارایی مورد نظر از کابل و محلب نصب آن را بررسی کنید.

ولتاژ کابل مفتول
ولتاژ کابل مفتول

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل افشان و مفتول


هادی کابل مفتولی

  • کابل مفتولی مسی: این کابل ها از پرکاربردترین کابل های مفتولی در صنعت هستند. کابل مسی مفتولی از هادی های مسی نرم شده تشکیل شده است. این کابل ها به صورت تک مفتولی کلاس 1 یا چند مفتولی کلاس 1 و 2 عرضه می شوند.
  • کابل مفتولی آلومینیوم: آلومینیوم نسبت به مس فلز خشک تری است، به همین دلیل راحت تر به مفتول تبدیل می شود. کابل های آلومینیومی مفتولی در انواع مختلفی همچون کابل خودنگهدار به بازار عرضه می شود.

بیشتر بخوانید: سیم مفتول چیست و چه کاربردی دارد؟


نصب کابل مفتول

پیش از خرید کابل مفتول باید نحوه نصب آن را بررسی کنید. در این بخش از مقاله راهنمای خرید کابل مفتول به معرفی انواع کابل مفتول می پردازیم.

  1. کابل مفتولی ثابت: این کابل ها منعطف نیستند به همین دلیل در مکان هایی که امکان جابه جایی آن ها کم است مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال برای نصب در لوله های برق می توان این کابل را مورد استفاده قرار داد.
  2. کابل مفتولی خشک: این کابل ها کمی منعطف تر از نوع اول هستند به همین دلیل می توان به عنوان توزیع کننده برق از آن استفاده کرد.

کابل های مفتولی به صورت هوایی و زمینی نیز به کار گرفته می شوند. کابل های زمینی در صورتی که به زره یا آرمور مجهز شده باشند، داخل زمین و به صورت دفنی نصب می شوند. کابل های مفتول هوایی همچون کابل های خودنگهدار برروی تیر برق و دکل ها نصب می شوند.

راهنمای خرید کابل مفتولی
راهنمای خرید کابل مفتولی

بیشتر بخوانید: انواع سیم و کابل مفتولی


سایز کابل مفتولی

کابل های مفتولی براساس سطح مقطع و تعداد رشته در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. از پرکاربردترین این کابل ها می توان به 6*2، 4*2، 10*2، 10*4 و … اشاره کرد. این کابل ها به اختصار کابل مفتول NYY نیز شناخته می شوند. سطح مقطع و تعداد رشته های کابل های مفتولی باید مطابق با کاربرد کابل انتخاب شوند.


بیشتر بخوانید: کابل nyy چیست و چه کاربردی دارد؟