راهنمای خرید کابل آلومینیوم

راهنمای خرید کابل آلومینیوم

راهنمای خرید کابل آلومینیوم به شما کمک می کند بتوانید بهترین نوع کابل آلومینیوم را برای مجموعه خود خریداری کنید. کابل آلومینیوم نوعی کابل برق است که هادی از جنس آلومینیوم دارد. اگرچه آلومینیوم رسانای الکتریکی ضعیف تری نسبت مس دارد اما کابل آلومینیومی ویژگی بسیار خوبی از خود نشان می دهد. امروزه از کابل آلومینیوم در بسیاری از تاسیسات برقی، نیروگاه ها، پست های فشار قوی و دیگر موارد استفاده می شود.

کابل های آلومینیومی در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. به همین دلیل پیش از خرید کابل آلومینیومی باید ویژگی های مختلفی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال موضوعاتی همچون تعداد رشته، سایز کابل، نوع عایق کابل، جنس روکش، برند و شرکت سازنده موضوعات مهمی هستند که پیش از خرید این کابل ها باید مورد توجه قرار دهید.

خرید کابل آلومینیومی
خرید کابل آلومینیومی

اگر قصد خرید کابل آلومینیومی دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای خرید کابل آلومینیوم می پردازیم. همچنین انواع این کابل را با هم مقایسه می کنیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع کابل آلومینیومی

یکی از مهم ترین موضوعات در راهنمای خرید کابل آلومینیوم بررسی نوع کابل است. کابل های آلومینیومی براساس ساختار و کاربردشان به چند دسته تقسیم بندی می شوند. پیش از خرید کابل باید محل نصب و نوع کاربرد مورد انتظار از کابل را بررسی کنید.

کابل آلومینیومی زمینی

یکی از بهترین کابل های آلومینیومی که در بازار موجود است، کابل های آلومینیومی زمینی است. این کابل ها می توانند در ولتاژ نامی 0.6 تا 1 کیلو ولت کاربرد داشته باشند. کابل زمینی آلومینیوم در انواع دو، سه و یا چهار رشته به بازار ارائه می شود.این مدل از کابل های آلومینیومی بیشتر در پروژه هایی با سطح ولتاژ پایین تر استفاده می شود. این کابل ها در پروژه های انتقال نیرو و برق رسانی بیشترین کاربرد را دارند. درمیان تمامی کابل های زمینی، کابل آلومینیوم 6*2 بیشترین کاربرد را دارد.


بیشتر بخوانید: کابل آلومینیومی چیست؟


کابل آلومینیوم هوایی

در این بخش از موضوع راهنمای خرید کابل آلومینیوم به بررسی کابل هوایی آلومینیوم می پردازیم. از این کابل ها در فضاهای بیرونی همچون دکل برق و تیرهای برق استفاده می شود. کابل های هوایی در سه نوع مختلف به بازار عرضه می شوند:

  • کابل آلومینیوم هوایی ACC: در این کابل از آلومینیوم آنیل نشده به عنوان هادی استفاده شده است. هادی این کابل ها با طول های یکسان به هم تابیده شده اند و نیروی کششی بالایی دارند. از کابل آلومینیوم ACC در ولتاژهای متوسط و کم استفاده می شود.
  • کابل آلومینیوم هوایی AAAC: این کابل ها نوع دیگری از کابل های هوایی هستند. از  آلیاژهای آلومینیوم به عنوان هادی در این کابل ها استفاده شده است. در شبکه های ولتاژ متوسط رو به بالا از این کابل استفاده می شود.
  • کابل آلومینیوم هوایی ACSR: هادی این کابل ها آلومینیومی است و اغلب در شبکه های ولتاژ بالا از آن استفاده می شود. در ساختار این کابل ها یک نوع مهار فولادی بکار گرفته شده است که سبب افزایش استحکام آن می شود.
انواع کابل آلومینیومی
انواع کابل آلومینیومی

بیشتر بخوانید: مقایسه کابل مسی و آلومینیومی


کابل آلومینیوم خودنگهدار

یکی از پرکاربردترین کابل های آلومینیومی موجود در بازار، کابل خودنگهدار است. در راهنمای خرید کابل آلومینیوم بهتر است به این موضوع دقت کنید. این کابل ها هادی از جنس آلومینیوم دارند و در تأسیسات تک فاز و سه فاز مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها، به کابل ABC نیز شهرت دارند. کابل خودنگهدار آلومینیومی را رشته سیم هایی تشکیل داده اند که با ماده ای به نام پلی اتیلن و یا XLPE عایق می شوند. کابل های آلومینیومی ایمنی بالایی دارند و نصب آن ها آسان است.

زره کابل آلومینیومی

در این بخش از موضوع راهنمای خرید کابل آلومینیوم به بررسی زره کابل ها می پردازیم. کابل های آلومینیوم در انواع زره دار و بدون زره به بازار عرضه می شوند. کابل های زره دار دوام بالا و کیفیت نسبتاً خوبی دارند. از این کابل ها اغلب در زیر زمین و به صورت دفنی استفاده می شود. کابل زره دار در برابر اشعه خورشید و ماورابنفش، مواد شیمیایی، شعله و دیگر موارد مقاومت مطلوبی از خود نشان می دهند.

در محیط هایی که امکان وارد شدن صدمات فیزیکی وجود دارد، می توان از کابل آلومینیوم زره دار استفاده کرد. این کابل ها برای افزایش استحکام به عایق XLPE مجهز شده اند. اگر محیطی که کابل در آن استفاده می شود، شرایط فیزیکی سختی دارد، بهتر است این کابل مورد استفاده قرار بگیرد. در غیر این صورت کابل بدون زره آلومینیومی قیمت مناسب تر و وزن کمتری دارد. در نتیجه نصب آن نیز راحت تر است.

راهنمای خرید کابل آلومینیوم
راهنمای خرید کابل آلومینیوم

بیشتر بخوانید: کابل آلومینیوم و کاربرد انواع آن ، هر آنچه باید درباره کابل آلومینیوم بدانیم