بهترین سوئیچ شبکه

بهترین سوئیچ شبکه | ویژگی های سوئیچ شبکه خوب

بهترین سوئیچ شبکه به شما کمک می کند تا بتوانید مناسب ترین سوئیچ شبکه را انتخاب و تهیه کنید. سوئیچ شبکه یک سخت افزار با سرعت بالا است و همچون پچ پنل یکی از تجهیزات مهم در شبکه های کامپیوتری محسوب می شود. از سوئیچ شبکه برای اتصال تعدادی دستگاه به یک شبکه خاص استفاده می شود. سوئیچ قادر است تا بسته های اطلاعاتی را دریافت کند و پس از بررسی آنها، فرستنده و گیرنده بسته را شناسایی و بسته را ارسال کند.

آنچه در ادامه می خوانیم:

عملکرد سوییچ شبکه

سوئیچ شبکه بصورت یک پل شبکه چند پورتی است که از آدرس های MAC جهت انتقال اطلاعات در لایه 2 در مدل OSI استفاده می کند و به دلیل استفاده از سیستم پیوند داده (لایه 2) یا لایه شبکه OSI Model می تواند از انواع پروتکل های بسته پشتیبانی کند.

البته برخی از سوئیچ ها قادر هستند تا داده ها را در لایه 3 با قابلیت مسیریابی هدایت کنند که به این نوع سوئیچ ها، سوئیچ های لایه 3 یا سوئیچ های چند لایه (Multilayer Switches) می گویند.

سوئیچ ها براساس نوع و مدل خود، چندین پورت RJ45 ارائه می دهند و سبب اتصال دستگاه هایی مانند کامپیوتر، روتر، مودم، و … می شوند. بواسطه سوئیچ می توان ارتباط درون شبکه ای بین گجت ها برقرار کرد.

انواع سوئیچ شبکه

برای انتخاب بهترین سوئیچ شبکه به انواع سوئیچ های شبکه که به بازار عرضه می شوند می پردازیم.

سوئیچ های مدیریتی

سوئیچ های مدیریتی از بهترین سوئیچ های شبکه برای شرکت های محسوب می شوند زیرا می توان از آنها جهت بهینه سازی عملکرد شلوغ شبکه استفاده کرد و بازیابی و کپی داده ها در شبکه را ممکن می سازد.

این نوع سوئیچ برای اولویت بندی و نظارت بر روی ترافیک شبکه برای کاربران کاربرد دارد. این سوئیچ به کاربران کمک می کند تا یک شبکه پیچیده مدیریت شود و به شبکه انعطاف پذیری بیشتری را جهت جا به جایی و انتقال اطلاعات می دهد.

کاربران می توانند سوئیچ های مدیریتی را برحسب شبکه خود راه اندازی و تنظیم کنند و از راه دور این سوئیچ ها را مدیریت کنند و تغییر دهند که عملکرد این نوع سوئیچ ها را می توان به کمک یک یا چند روش تغییر داد و آن را تحت کنترل قرار داد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از این نوع سوئیچ ها کنترل دسترسی بین بخش های موجود در LAN محسوب می شود.

سوئیچ های ماژولار

سوئیچ های ماژولار بیشترین کاربرد را در شبکه های بزرگ و شبکه ‌های سازمانی بزرگ دارند که بعنوان روتر قابل استفاده است و در لایه سوم نیز کار می کنند. این سوئیچ ها قابل توسعه و ارتقا هستند که می توان پورت های بیشتری را به آنها اضافه کرد. سوئیچ‌ های ماژولار در کیس های بزرگ به بازار عرضه می شوند. در ساختار این سوئیچ تعدادی فن خنک کننده در کیس و پاور افزونه وجود دارد.

سوئیچ های غیرمدیریتی

سوئیچ های غیرمدیریتی برای شبکه هایی که پیچیده نباشد گزینه مناسبی است، زیرا این نوع سوئیچ ها عملکرد ساده ای دارند. سوئیچ های غیر مدیریتی بعنوان یک سوئیچ play and plug عمل می کنند و به تجهیزات شبکه این امکان را می دهند تا بدون مدیریت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

پیکربندی این سوئیچ ها ثابت است به همین دلیل می توان به راحتی آنها را نصب و استفاده کرد.  لازم به ذکر است که سوئیچ های غیر مدیریتی از قیمت پایینی برخوردار هستند.

سوئیچ های Fixed

یکی از محبوب‌ ترین سوییچ های موجود در بازار سوئیچ های fixed هستند که تعدادی پورت ثابت دارند و برای تمامی شبکه ها با هر سایزی (برای شبکه‌ های سازمانی و بزرگ، شرکت های کوچک و شبکه های خانگی) کاربرد دارند. پورت های نوع سوییچ ها براساس سرعت و اتصال انواع مختلفی دارند.

سوئیچ های فیبرنوری

پورت های فیبرنوری برای اتصال سوئیچ ها در یک طبقه ساختمان یا ساختمان هایی با فواصل چند کیلومتر کاربرد دارند. سوئیچ های حاوی پورت فیبر نوری ترکیبی از پورت های فیبر نوری و پورت های RJ45 هستند.

سوئیچ های صنعتی

یکی دیگر از سوئیچ هایی که در این بخش از مقاله بهترین سوئیچ شبکه به معرفی آن می پردازیم مربوط به سوئیچ های صنعتی است. همانطور که از نام این سوئیچ ها مشخص است، سوئیچ های صنعتی برای محیط های صنعتی نظیر سکوهای نفتی، راه‌ آهن‌ ها و کارخانه‌ ها کاربرد دارند زیرا این سوئیچ ها در مقابل دما، رطوبت، نویز الکتریکی و آلودگی فیزیکی از مقاومت خوبی برخوردار هستند.

سوئیچ های POE

سوئیچ های POE وظیفه برقراری ارتباط میان دستگاه های متصل به خود از طریق منبع تغذیه خود را دارد. بواسطه این نوع سوئیچ ها، کابل های شبکه معمولی به صورت همزمان بعنوان سیم‌ حامل برق و دیتا عمل می کنند و جریان الکتریکی مستقیم همزمان با ترافیک داده شبکه منتقل می شود.

از این سوئیچ ها هنگامی استفاده می شود که تعداد دستگاه های زیادی نیازمند به برق باشند.

سوئیچ های Stackable

سوئیچ های Stackable ترکیبی از سوئیچ های ماژولار و Fixed هستند. با داشتن این سوئیچ، یک سوئیچ با تعداد پورت بیشتر وجود دارد که فرایند عملیات را انجام می دهد.

انواع سوئیچ شبکه
انواع سوئیچ شبکه

بیشتر بخوانید: تفاوت پچ پنل و سوئیچ چیست؟


انواع سوئیچ شبکه براساس تعداد پورت

سوئیچ های شبکه در انواع 5، 8، 16، 24 و 48 پورت وجود دارند البته در محیط های بزرگ تر استفاده از سوئیچ هایی با تعداد پورت بیشتر وجود دارد.

انواع سوئیچ براساس نحوه نصب

در این بخش از مقاله بهترین سوئیچ شبکه به انواع سوئیچ ها براساس نحوه نصب می پردازیم.

رک مونت

از این نوع سوئیچ ها برای محیط های حرفه ای و در مراکز داده استفاده می شود.

دسکتاپی

این نوع سوئیچ ها تنوع زیادی دارند و برای نصب بر روی تمامی سطوح صاف کاربرد دارند.

دیواری

سوئیچ های دیواری از طریق کیت های مخصوص بر روی دیوار نصب می شوند.

ویژگی های یک سوئیچ شبکه خوب

بهترین سوئیچ شبکه ویژگی های خوب فراوانی دارد که این ویژگی ها به شرح زیر هستند:

دارای پورت های زیاد و منعطف

وجود پورت های زیاد و منعطف سبب می شود تا کاربران بتوانند در زمان کوتاهی شبکه هایی قدرتمند را پیاده‌ سازی کنند.

  • وجود پورت های SFP Combo 1000Base-X: پورت ‌های SFP Combo 1000Base-X بهترین راه برای دسترسی به ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری محسوب می شوند. استفاده از این نوع پورت ها به صورت LAN امکان پذیر است و کاربردی دوگانه دارند.

محافظت در برابر صاعقه

سوئیچ هایی که در برابر صاعقه محافظت شده هستند از مقاومت KV6 برخوردار هستند. همچنین ممکن است در برابر دما و ولتاژ بالا، جرقه جریان برق محافظت و مدار کوتاه (PSE)، حافظت شده باشند.

درواقع تمامی پورت ها در برابر شوک های شدید الکتریک مقاوم هستند بنابراین در هنگام اتصال تجهیزات به سوییچ ها شوک های ناگهانی رخ نمی دهد.

طراحی منعطف

فیلترهایی در طراحی برخی از سوییچ‌ ها برای حفاظت از ماژول های داخلی سوییچ دربرابر ورود گرد و غبار تعبیه شده است. برخی از این سوییچ‌ ها بدون فن طراحی می شوند تا صدای آزاردهنده فن ها وجود نداشته باشد. برخی از سوییچ‌ ها درون رک ها قابل نصب هستند. ممکن است بدنه سوئیچ ها از جنس فولاد کامل و آبکاری شده با یکسری منفذ‌ها طراحی شده باشند تا عملکرد سوییچ در دمای بالا قابل اطمینان باشد و گرما به بیرون از آن هدایت شود.

اتصال پایدار در شبانه روز

باید در تمام شبانه روز سوئیچ اتصال پایداری داشته باشد.

ویژگی های یک سوئیچ شبکه خوب
ویژگی های یک سوئیچ شبکه خوب

بیشتر بخوانید: تفاوت سوئیچ و روتر در چیست؟


مزایای استفاده از سوئیچ شبکه

  1. عدم عبور ترافیک میان دو دستگاه از مسیر سایر دستگاه ها
  2. فراهم کردن اتصال چند دستگاه
  3. کنترل دسترسی به قسمت های مختلف شبکه
  4. کنترل میزان استفاده از شبکه
  5. برقراری ارتباط درون شبکه ای با سرعت بالا
  6. هماهنگ سازی سوئیچ های پیشرفته متناسب با نیاز شبکه توسط ماژول های قابل تعویض

نکات مهم در هنگام انتخاب سوئیچ های شبکه

در هنگام انتخاب بهترین سوئیچ شبکه بهتر است تا نکات زیر را در نظر بگیرید:

تعداد کاربران شبکه

تعداد پورت سوییچ باید بیشتر از نیاز یک سازمان باشد تا در زمان توسعه شبکه مشکل کمبود پورت بوجود نیاید.

اولویت کاربران شبکه

چنانچه برای کاربران شبکه سرعت مهم‌تر از حجم انتقال اطلاعات باشد، سوئیچ های مگابایتی گزینه مناسبی هستند اما اگر حجم انتقال اطلاعات مهمتر از سرعت باشد، سوئیچ های گیگابایتی انتخاب مناسبی هستند.

تعداد تجهیزات برای اتصال به سوئیچ

یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام انتخاب سوئیچ شبکه به آن توجه داشت، تعداد تجهیزاتی است که باید به سوئیچ متصل شوند.

توسعه شبکه در آینده

ممکن است در هنگام انتخاب سوئیچ‌ تنها نیاز حال سازمان را در نظر بگیرید و تمام پورت های آن را استفاده کنید که در صورت اضافه شدن یک دستگاه یا کاربر به شبکه باید سوئیچ جدیدی استفاده نمایید. این کار هزینه بر است بنابراین بهتر است تا در هنگام خرید سوئیچ شبکه، توسعه شبکه را نیز در نظر بگیرید. بخاطر داشته باشید که پورت خالی در شبکه ضرری برای سازمان ندارد بلکه می تواند در آینده مفید نیز واقع شود.

نقش سوئیچ در شبکه هوشمند

برای راه اندازی شبکه هوشمند باید چند سوئیچ وجود داشته باشد که یکی از این سوئیچ ها به عنوان سوئیچ‌ هسته مرکزی (Core SW) کانفیگ می شود و سایر سوییچ ها به آن متصل می شوند.

سرعت سوئیچ

برای سازمان هایی که تعداد کاربران زیادی دارند سرعت اهمیت بسزایی پیدا می کند؛ بنابراین برای این سازمان ها باید سوئیچ های سرعت بالا انتخاب شود زیرا تأثیر مستقیمی بر روی پتانسیل و عملکرد شبکه دارند.

فضای نگهداری

هر چقدر تعداد پورت های سوئیچ ها بیشتر باشد نیاز به تجهیزات خنک کننده قوی تری خواهد بود بنابراین کولینگ مناسب بر عملکرد و طول عمر سوئیچ شبکه تأثیرگذار است.

سوئیچ رک مونت و سوئیچ رومیزی

برای دفاتر کار کوچک با فضای محدود، سوئیچ رومیزی گزینه مناسب تری است و برای سازمان ها که اتاق سرور دارند، سوئیچ رک مونت انتخاب مناسبی است.

شرکت تولیدکننده سوئیچ

در هنگام انتخاب و خرید سوئیچ شبکه به برند و اعتبار شرکت تولیدکننده آن در بازار توجه کنید. یکی از بهترین سوئیچ های شبکه موجود در بازار سوئیچ سیسکو است.

قیمت سوئیچ

قیمت سوئیچ ها باتوجه به نوع استفاده متفاوت است به اینصورت که برای کسب و کارها کوچک سوئیچ غیرمدیریتی با سرعت پایین جوابگو است که قیمت پایینی دارد اما برای سازمان ها سوئیچ مدیریتی با سرعت  و ظرفیت بالا لازم است که قیمت آن گران است.

بهترین سوئیچ شبکه
بهترین سوئیچ شبکه

برند سوییچ های شبکه

یکی دیگر از مواردی که باید در انتخاب بهترین سوئیچ شبکه به آن توجه داشته باشید برند آن است که برندهای برتر این ابزار به شرح زیر هستند:

  • سوئیچ شبکه سیسکو
  • سوئیچ شبکه میکروتیک
  • سوئیچ شبکه دی لینک
  • سوئیچ شبکه تی پی لینک
  • سوئیچ شبکه تندا
  • سوئیچ شبکه KDT

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سوئیچ شبکه


در مقاله بهترین سوئیچ شبکه بطور مفصل سوئیچ شبکه را بررسی و معرفی کردیم. جهت خرید سوئیچ شبکه با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.