تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد

تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد

تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد از اساسی ترین سوال های حوزه سینی کابل است. بیشترین تفاوت سینی کابل گالوانیزه سرد و گرم در پوشش آبکاری، غلظت و نوع مواد آبکاری بکاررفته بر روی ورقه های گالوانیزه است. در ادامه به تفاوت های این دو سینی کابل بیشتر می پردازیم. با ما همراه باشید.

خرید انواع سینی کابل
خرید انواع سینی کابل

آنچه در ادامه می خوانیم:

سینی کابل گالوانیزه چیست

سینی کابل برق نوعی تجهیزات برقی است که برای هدایت و نظم دهی سیم و کابل برق به کار می رود. سینی کابل ها دارای انواع مختلفی از جمله سینی برق گالوانیزه، سینی برق استیل، سینی برق آلومینیوم و سینی کابل پی وی سی هستند.

سینی کابل گالوانیزه از ورقه های فولادی با قطرهای مختلف ساخته می شود. سینی کابل ها در اثر مجاورت با هوا، رطوبت و مواد گوناگون دچار زنگ زدگی و آسیب می شوند. از این رو سینی کابل ها را بعد تولید آبکاری می کنند.

سینی کابل گالوانیزه چیست
سینی کابل گالوانیزه چیست

بیشتر بخوانید: سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع سینی کابل گالوانیزه

برای بررسی تفاوت سینی کابل های گالوانیزه ابتدا به بررسی انواع آنها می پردازیم:

  • سینی کابل گالوانیزه گرم
  • سینی کابل گالوانیزه سرد

فرآیند گالوانیزاسیون مبتنی بر استاندارد ASTM123

گالوانیزاسیون گرم اصولی مبتنی براستاندارد ASTM123 است. طبق این استاندارد می بایست آلیاژ روی با قطر 60 الی 70 میکرون بر روی سینی کابل گالوانیزه قرار بگیرد. معمولاً قبل از گذاستن سینی کابل ها در وان یا استخر مخصوص، می بایست اسیدشویی شود تا خط و خش و زنگ زدگی های جزئی از بین برود.

طریقه تولید سینی کابل گالوانیزه گرم

تفاوت سینی کابل گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم را با روش تولید نوع گرم ادامه می دهیم:

سینی برق گالوانیزه گرم بعد از ساخت، مونتاژ و خم کاری وارد مرحله آبکاری می شود. در این روش سینی کابل بعد از مونتاژ، در استخر یا وان مذاب که ماده روی داخل آن وجود دارد، قرار می گیرد. ضخامت آبکاری سینی کابل گالوانیزه گرم می توانداز 55 تا 80 میکرون باشد.

این سینی کابل ها در مکان های بسیار رطوبتی کاربرد زیادی دارند. در سینی کابل گالوانیزه گرم، ابتدا عملیات پانچ سینی انجام می شود و سپس کلیه سطوح گالوانیزه می شود.

طریقه تولید سینی کابل گالوانیزه سرد

سینی کابل گالوانیزه سرد نوعی سینی کابل است که آبکاری با ضخامت کمتری بر روی سینی قرار می گیرد. مواد آبکاری سینی کابل گالوانیزه سرد معمولاً آب، نمک و روی است. ضخامت آبکاری این ورق گالوانیزه معمولاً بین 15 تا 20 میکرون است.

هزینه آبکاری سرد بسیار کمتر از آبکاری گرم است و معمولاً این روش آبکاری در اماکن خیلی رطوبتی به کار نمی رود. این اصلی ترین تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد است. سینی های گالوانیزه سرد معمولاً دارای شکل و شمایل بهتری نسبت به سینی های گالوانیزه گرم هستند. در سینی کابل گالوانیزه سرد، لبه و نقاطی که پانچ شده اند گالوانیزه نمی شوند.

انتخاب سینی کابل مناسب

در هنگام انتخاب سینی کابل می بایست به نکات زیر توجه کرد. علاوه بر بررسی تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد می بایست به نکات زیر نیز توجه کرد:

  • وزن و حجم کابل مورد نظر و بار موجود روی سینی برق
  • میزان رطوبت محیط
  • نوع پانچ و آبکاری سینی کابل
  • نیاز یا عدم نیاز به داشتن درب سینی
  • جنس سینی کابل

بیشتر بخوانید: تفاوت سینی کابل و نردبان کابل


نکات اصلی تفاوت های سینی گالوانیزه گرم و سرد

  1. سینی کابل گالوانیزه گرم بعد از عملیات پانچ شدن آبکاری می شود اما سینی برق سرد اینگونه نیست و جای پانچ آن معمولاً آبکاری نمی شود.
  2. در سینی کابل گالوانیزه گرم ضخامت آبکاری بین 60 تا 70 میکرون است اما ماکزیمم ضخامت آبکاری سرد 20 میکرون است.
  3. سینی کابل گالوانیزه گرم قابلیت کارکرد در اماکن رطوبتی را دارد اما سینی گالوانیزه سرد اینگونه نیست.
  4. سینی کابل گالوانیزه سرد معمولاً بسیار تمیزتر و دارای سطح صاف تری نسبت به سینی گالوانیزه گرم است.
  5. یکی از مهم ترین تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد قیمت این سینی ها است. سینی کابل گالوانیزه گرم دارای قیمت تمام شده بیشتری نسبت به سینی برق سرد در همان سایز است.
  6. مواد آبکاری سینی کابل گرم مواد مذاب روی است اما در سینی کابل گالوانیزه سرد، آب، نمک، روی و محلول اسید بکار می رود.
تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد
تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد

خرید و قیمت سینی کابل گالوانیزه

در قیمت گذاری سینی های گالوانیزه عوامل بسیار مهمی دخیل هستند. عرض سینی کابل، ضخامت ورق بکار رفته، درب دار یا بدون درب بودن، برند سینی کابل، گالوانیزه گرم یا گالوانیزه سرد بودن سینی و … از  مهمترین این عوامل هستند. کاربران و خریداران انواع سینی کابل می توانند با مراجعه به سایت راندنو با لیست قیمت انواع سینی کابل، فروشنده سینی برق خود ر ا انتخاب کرده و به صورت مستقیم با فروشگاه فوق در ارتباط باشند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سینی کابل | نحوه انتخاب انواع سینی کابل