سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؟

سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؟

سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؟ سینی کابل وسیله ای است که برای نگهداری و هدایت سیم و کابل برق مورد استفاده قرار می گیرد. سینی کابل گالوانیزه باعث فرم دهی و یکسان سازی کابلکشی می شود و موجب می شود، سیم و کابل ها به صورت ایمن کشیده شوند.

در این مقاله سعی بر این داریم به کاربرد سینی کابل، معرفی انواع سینی کابل و سایزبندی سینی کابل بپردازیم. با ما همراه باشید.

خرید انواع سینی کابل
خرید انواع سینی کابل

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد سینی کابل

سینی کابل ها معمولاً به عنوان محافظ سیم و کابل و تفکیک کابل های مختلف در طول مسیر مورد استفاده قرار می گیرند. سینی کابل یا همان Cable Tray باعث نظم بخشیدن سیم کشی و محافظت از کابل ها در مقابل رطوبت، ضربه خوردن، مواد شیمیایی، اسیدی و … می شود.

در ادامه به کاربردهای سینی کابل اشاره می کنیم:

  • هدایت و عبور سیم و کابل برق و حتی کابل های فیبر نوری
  • نگهداری سیم و کابل برق در پتروشیمی ها
  • نگهداری و عبور کابل ها در موتورخانه های عظیم
  • فرم دهی به سیم کشی های صنعتی و ساختمانی
  • کاربرد در فضاهای رطوبتی و مکان هایی که امکان دارد مواد شیمیایی به کابل آسیب بزنند.
  • سیم کشی در بخش های حساس صنعتی
کاربرد سینی کابل
کاربرد سینی کابل

جنس سینی کابل

سینی کابل ها را در کارگاه ها و کارخانه ها می توان از جنس مواد مختلفی ساخت. در ادامه به انواع سینی کابل براساس جنس پرداخته شده است.

سینی کابل فولادی

در پاسخ به سؤال سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؟ اکثر کاربران این نوع سینی کابل را به ذهن خود می آورند. وزن این سینی ها از انواع دیگر بیشتر است. از همین رو این سینی ها مقاومت بیشتری ذر برابر خوردگی دارند.

از آنجاییکه آهن به دلیل ماهیت ذاتی خود مقاومت پایینی نسبت به خوردگی دارد، می بایست حتماً به شکل آبکاری شده بکار رود. از این رو به این سینی ها، سینی کابل گالوانیزه نیز می گویند.

سینی کابل استیل

سینی کابل استیل مقاومت بالاتری در برابر رطوبت و زنگ زدگی دارد. در ساخت سینی کابل های استیل از فولاد ضد زنگ AISI استفاده می شود. سینی کابل استیل را می توان جهت مقاومت بیشتر در برابر خوردگی، آبکاری نیکل یا کروم کرد.

سینی کابل پلاستیکی (سینی کابل PVC)

این نوع سینی های برق در اندازه های استاندارد خودشان تولید می شوند و مشکل زنگ زدگی نیز ندارند. این سینی ها مقاومت مکانیکی و حرارتی پایین تری دارند. البته سینی کابل پلاستیکی در نوع و مواد ساخت با داکت برق متفاوت است.

سینی کابل آلومینیوم

این سینی ها از ورق های آلومینیومی ساخته می شوند. این سینی کابل ها دارای وزن کمتر و مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و اسید هستند. این سینی ها خاصیت مغناطیسی ندارند و این یکی از مزایای این سینی ها به شمار می آید.

جنس سینی کابل
جنس سینی کابل

ضخامت سینی کابل

یکی از اساسی ترین بحث ها در زمینه طرح سؤال سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؟ همین موضوع ضخامت ورق سینی ها است. این بحث اغلب در بخش سینی کابل های آهنی گالوانیزه مطرح می شود.

ورق های آهن از ضخامت 50 میلی متر الی 300 میلی متر خاصیت تبدیل شدن به سینی را دارند. هرچه عرض سینی کابل بیشتر باشد، بهتر است از ورقه های آهنی ضخیم تر در ساخت سینی استفاده شود. در ادامه ضخامت های استاندارد ورق ها آورده شده است:

سینی کابل ها با ورق 70 میلیمتر، 80 میلیمتر، 90 میلیمتر، 100 میلیمتر، 125 میلیمتر، 150 میلیمتر، 200میلیمتر و 250 میلیمتر قابلیت تولید دارند.

اندازه سینی کابل

مقصود از اندازه سینی کابل، همان عرض سینی کابل است زیرا لبه های سینی معمولاً 50 میلی متر است اما قابلیت تولید تا 150 میلی متر را نیز دارد. اندازه استاندارد سینی کابل ها عبارتند از:

سینی کابل ها با عرض 100 میلیمتر، 150 میلیمتر، 200 میلیمتر، 300 میلیمتر، 400 میلیمتر، 500 میلیمتر، 600 میلیمتر، 700 میلیمتر، 800 میلیمتر در بازار موجود هستند.

سینی کابل گالوانیزه چیست

شاید بیشتر اوقات از طرح سؤال سینی کابل چیست و چه کاربردی دارد؟ مقصودمان همان سینی کابل گالوانیزه باشد. سینی کابل گالوانیزه همان سینی کابل آهنی است که از ورقه های آهنی ساخته می شود. انواع سینی کابل گالوانیزه عبارتند از:

سینی کابل پیش گالوانیزه (گالوانیزه گرم فابریک)

سینی کابل گالوانیزه گرم فابریک به طور جداگانه آبکاری نشده است. کویل فولاد از مواد و استخر مذاب روی عبور می کند و سپس در اندازه های مختلف بریده می شود. از فولاد پیش گالوانیزه شده عموماً برای فضاهای باز و صنعتی استفاده نمی شود.

سینی کابل گالوانیزه گرم

این نوع سینی کابل گالوانیزه بعد از ساخته شدن و مونتاژ آبکاری می شود. در این روش سینی کابل بعد از ساخته شدن در حمام یا همان استخر مذاب روی آبکاری می شود. مقدار ضخامت ایجادشده در این نوع سینی کابل بسیار بیشتر از نوع پیش گالوانیزه است.

این سینی کابل اغلب در محیط های باز و صنعتی، محیط های رطوبتی شدید مانند مناطق شمالی و جنوبی، موتورخانه ها و محیط های شیمیایی کاربرد دارد. ضخامت آبکاری انجام شده 50 تا 80 میکرون است.

سینی کابل گالوانیزه سرد

فولاد مورد استفاده در این سینی ها با آب نمک و روی ترکیب می شود. ضخامت آبکاری گالوانیزه سرد تا 20 میکرون بیشتر نمی شود. ترکیب محافظ این سینی کابل کربنات، هیدروکسید و اکسید روی است.

سینی کابل گالوانیزه چیست
سینی کابل گالوانیزه چیست

بیشتر بخوانید: تفاوت سینی کابل گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد


انبساط و انقباض حرارتی سینی کابل

  • سینی کابل ها ممکن است تحت دماهای متفاوت دچار انقباض و انبساط شوند.
  • با توجه به دمای محیط به کار رفته در انواع سینی کابل، می بایست در انتخاب ضخامت ورق و عرض سینی دقت لازم بکار گرفته شود.
  • برای پیدا کردن تعداد ورقه های آهن برای تولید انواع سینی، می بایست تفاوت بین حداقل در زمستان و حداکثر در تابستان محاسبه شود.

لوازم جانبی سینی کابل

بعد از رسیدن به پاسخ سینی کابل چیست اکنون لوازم جانبی سینی کابل را معرفی می کنیم. سینی کابل ها دارای لوازم جانبی متفاوت برای اتصال به یکدیگر و برقراری ارتباط میان اجزا هستند. برای نصب سینی کابل ها نیز نیازمند ابزار جانبی هستیم که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

درب سینی کابل

سینی کابل ها دارای درب هستند. این درب ها به منظور جلوگیری از ریزش آب، گرد و غبار، ورود جانوران و … روی سینی ها نصب می شوند. درب سینی ها دقیقاً متناظر با اندازه عرض سینی کابل انتخاب می شوند. درب سینی های کابل می توانند دارای ضخامت کمتری نسبت به خود سینی ها باشند زیرا معمولاً باری را بر روی خود حمل نمی کنند.

رابط سینی کابل

سینی کابل ها برای اتصال به یکدیگر نیازمند رابط هستند. رابط ها سینی های کابل را به یکدیگر وصل می کنند و درحقیقت درز بین دو سینی را پر می کنند.

زانو سینی کابل

خم سینی کابل یا همان زانویی سینی برای مکان هایی که نیاز به نصب سینی به صورت L شکل است، کاربرد دارد. زانویی در حقیقت همان رابط سینی در قسمت ها کنج است.

سه راهی سینی کابل و چهارراهی سینی

سه راهی و چهارراهی سینی کابل برای ارتباط دادن چند سینی در یک مرکز کاربرد دارند. ممکن است در طی مسیر نصب سینی کابل، نیاز به عبور سینی از سه یا چهار مسیر وجود داشته باشد که در این صورت لازم است از این ابزار استفاده کنیم.

ساپورت سینی کابل

ساپورت ها وظیفه تحمل و نصب سینی کابل ها را بر روی خود برعهده دارند. ساپورت ها دارای زوایای مختلفی هستند و به سه دسته زمینی، دیواری و سقفی تقسیم می شوند که می توانند به صورت ثابت یا قابل تنظیم نصب شوند.

نردبان کابل (لدر کابل)

در هنگام طرح سؤال سینی کابل چیست حتماً به واژه نربان کابل خواهیم رسید. نردبان کابل همانطور که از اسمش پیداست، وسیله ای به شکل نردبان ساخته شده از ورق آهن است که وظیفه هدایت و انتقال سیم و کابل برق را برعهده دارد.

لوازم جانبی سینی کابل
لوازم جانبی سینی کابل

تفاوت سینی کابل و نردبان کابل

  1. نردبان کابل اجازه تبادل هوای سرد را به کابل می دهد و کابل ها کمتر در مجاورت حرارت قرار می گیرند.
  2. اتصال کابل ها به نردبان کابل آسان تر است.
  3. کابل ها در هنگام نصب عمودی اجازه ورود از بالا و پایین را راحت تر دارند.
  4. در طول نصب، نردبان کابل رطوبت را کمتر جذب می کند.
  5. در هنگام نصب همزمان نردبان کابل و سینی کابل می توان از نردبان در مکان هایی که دسترسی به سینی سخت است، به عنوان کمکی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: تفاوت سینی کابل و نردبان کابل


خرید و قیمت سینی کابل

قیمت سینی کابل با توجه به عرض سینی، ضخاوت ورق سینی و گالوانیزه گرم و سرد بودن آنها متفاوت است. برای خرید انواع سینی کابل می توانید با مراجعه به سایت راندنو، با فروشندگان این محصول به صورت مستقیم در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سینی کابل | نحوه انتخاب انواع سینی کابل