انواع کابل اعلام حریق

انواع کابل اعلام حریق | معرفی کابل اعلام حریق

انواع کابل اعلام حریق در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. کابل اعلام حریق وظیفه آشکارسازی آتش سوزی را برعهده دارد و در تمامی مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل ها می توانند دمای بالا و حرارت مستقیم را تحمل کنند. کابل اعلام حریق نوعی کابل برق است که از لحاظ روکش، ساختار، عایق و دیگر موارد به چند دسته تقسیم بندی می شوند.

خرید انواع کابل اعلام حریق
خرید انواع کابل اعلام حریق

اگر قصد خرید کابل اعلام حریق دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی کابل اعلام حریق و بررسی انواع کابل اعلام حریق می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل اعلام حریق چیست؟

در ابتدای موضوع انواع کابل اعلام حریق به بررسی این نوع کابل می پردازیم. کابل اعلام حریق که گاهاً به آن کابل نسوز نیز گفته می شود، نوعی کابل برق است که جهت آشکار سازی حریق مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل ها در برابر حرارت و دما از خود مقاومت نشان می دهند. این محصولات در برج ها، ساختمان های اداری و مسکونی، کارخانه ها و دیگر موارد کاربرد دارد.

این کابل ها سیگنال های مربوط به آتش سوزی را دریافت کرده و آن را به سیستم های اطفا حریق ارسال می کنند. سیستم اطفا حریق نیز با به صدا درآوردن آژیر افراد را از آتش سوزی آگاه می کند. در صورتی که از کابل های معمولی در مجموعه استفاده شود، هنگام آتش سوزی با افزایش دما کابل از بین می رود و سیستم اطفا حریق عمل نمی کند.

البته لازم به ذکر است که کابل ضد شعله با کابل اعلام حریق تفاوت هایی دارد. هدف هر دو کابل جلوگیری از آتش سوزی است با این تفاوت که کابل ضد شعله از انتشار آتش جلوگیری می کند. این کابل به سیستم اطفا حریق این امکان را می دهد تا در هنگام آتش سوزی و شعله مستقیم بتوانند در مدت زمانی به فعالیت خود ادامه دهد. کابل اعلام حریق با شعله مستقیم می سوزد اما در مدت زمانی معین می تواند دمای بالا را تحمل کند.

انواع کابل اعلام حریق
انواع کابل اعلام حریق

بیشتر بخوانید: کابل اعلام حریق چیست و انواع کابل اعلام حریق نسوز چند رشته هستند؟


انواع کابل براساس نوع هادی

انواع کابل اعلام حریق براساس جنس هادی به دو دسته تقسیم بندی می شود:

  • کابل اعلام حریق افشان: این کابل ها هادی های نرم انعطاف پذیر دارند.
  • کابل اعلام حریق مفتول: کابل مفتول اعلام حریق هادی خشک و غیرقابل انطاف دارد.

لازم به ذکر است که تمامی کابل های اعلام حریق از هادی های مسی و قلع اندود تشکیل شده اندو همچنین اغلب آن ها برای جلوگیری از جذب نویز


بیشتر بخوانید: کاربرد کابل اعلام حریق


انواع کابل براساس نوع روکش

کابل های اعلام حریق براساس ساختار و جنس روکش به چند دسته تقسیم بندی می شوند. در ادامه مقاله انواع کابل اعلام حریق به بررسی روکش این کابل ها می پردازیم.

کابل اعلام حریق هالوژن فری

کابل اعلام حریق LSOH یا LSZH نوعی کابل اعلام حریق است که در ساختار آن از هیچگونه هالوژنی استفاده نشده است. این کابل ها در صورت آتش سوزی از خود دود سمی تولید نمی کنند. از این کابل ها اغلب در محیط های بسته همچون مترو، سالن های سربسته، تونل و دیگر موارد استفاده می شود. زیرا احتمال خفگی در این محیط ها بیشتر است.

کابل اعلام حریق با نوار میکا

این کابل ها به گروهی از کابل ها گفته می شوند که از نوار نسوز میکا در ساخت آن ها استفاده شده است. این کابل ها می توانند حرارت را تا 700 درجه سانتی گراد تحمل کنند. این محصولات اغلب در مخیط هایی که برقرار ماندن سیستم هشدار و بازدارنده اهمیت زیادی دارد، استفاده می شود. به این کابل ها کابل نسوز و ضد حریق نیز گفته می شود.

کابل اعلام حریق سیلیکونی

انواع کابل اعلام حریق با روکش سیلیکون رابر نیز به بازار عرضه می شود. این کابل ها عایق و روکشی از جنس سیلیکون دارند. کابل های سیلیکونی انعطاف پذیری بالایی دارند به همین دلیل در محیط های مختلف می توان از آن استفاده کرد. کابل اعلام حریق سیلیکونی به صورت زره دار و بدون زره عرضه می شود. کابل های زره دار اعلام حریق استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارند.

انواع کابل براساس نوع روکش
انواع کابل براساس نوع روکش

بیشتر بخوانید: کابل سیلیکونی چیست


انواع کابل براساس تعداد روکش و سطح مقطع

انواع کابل اعلام حریق براساس سایز و تعداد رشته تقسیم بندی می شوند. کابل های اعلام حریق اغلب به صورت 2 رشته یا 3 رشته به بازار عرضه می شوند. همچنین از لحاظ سطح مقطع نیز به دو صورت 1.5 و 2.5 عرضه می شوند. این کابل ها در محدوده ولتاژی 300 تا 500 ولت و برخی دیگر 600 تا 1000 ولت مورد استفاده قرار می گیرد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل اعلام حریق


انواع کابل براساس شیلد

انواع کابل اعلام حریق براساس نوع شیلد نیز تقسیم بندی می شوند. کابل های شیلددار اعلام حریق نوعی لایه محافظ دارند که به کمک آن از کابل حفاظت می کنند. به همین دلیل در صورت بروز مشکل آسیب کمتری می بینند و دوام آن ها زیاد  است. کابل اعلام حریق شیلددار علاوه بر شیلد و لایه بیرونی یک سری رشته نازک مسی در داخل دارد که استحکام کابل را افزایش می دهد و از نفوذ نویز به داخل کابل جلوگیری می کند.

این کابل ها براساس نوع شیلد به چند دسته تقسیم می شوند:

کابل اعلام حریق نسوز با شیلد نواری

این کابل ها از بهترین کابل ها در انواع کابل اعلام حریق هستند زیرا یک پوشش 100 درصدی ارائه می دهند. این کابل ها می توانند تا حد زیادی در برابر نویز و حرارت از خود مقاومت نشان دهند و در برابر پارگی نیز بسیار مقاوم هستند.

کابل اعلام حریق نسوز با شیلد بافت

این کابل ها شیلدهایی به صورت گیس بافت دارند که از سیم های نازک تشکیل شده اند. اما پوشش 90 درصدی ارائه می دهند. این شیلدها نباید بیش از حد نازک باشند زیرا در صورت بالا رفتن دما سریعاً از بین می روند.

کابل اعلام حریق نسوز با شیلد ترکیبی

این کابل ها شیلدهایی ترکیبی دارند. یعنی هم شیلد بافت و هم یک پوشش نواری در این محصول به کار رفته است. در صورتی که بخشی از یک شیلد پاره شود، شیلد دوم مانع نفوذ نویز و آسیب به هادی کابل می شود.

کابل اعلام حریق نسوز با بافت چند لایه

این کابل ها از چندین لایه شیلد ساخته شده اند و پوشش حداکثری برای کابل ایجاد می کنند. به همین دلیل در شرایط حساس و مکان هایی همچون پالایشگاه ها، کارخانه ها، محیط های صنعتی و دیگر موارد از این کابل ها استفاده می شود.

انواع کابل براساس شیلد
انواع کابل براساس شیلد

بیشتر بخوانید: کابل مقاوم در برابر آتش چیست؟