راهنمای خرید کابل اعلام حریق

راهنمای خرید کابل اعلام حریق

راهنمای خرید کابل اعلام حریق به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین کابل نسوز را برای مجموعه خود خریداری کنید. کابل اعلام حریق یکی از انواع کابل های مسی است که از یک یا چند هسته تشکیل شده است و جهت اعلام و آشکارسازی آتش مورد استفاده قرار می گیرد.

این کابل ها در زمان آتش سوزی از خود مقاومت نشان می دهند و در یک بازه زمانی خاص می توانند دمای بالا را تا حد زیادی تحمل کنند. این کابل ها پس از آتش سوزی قابلیت استفاده مجدد را ندارند.

خرید انواع کابل اعلام حریق
خرید انواع کابل اعلام حریق

امروزه استفاده از کابل های اعلام حریق در کنار سیستم های اطفا، در تمامی مجموعه ها به امری الزامی تبدیل شده است.

امروزه انواع مختلفی از این کابل ها به بازار عرضه می شود. پیش از خرید این محصولات باید به مواردی همچون تعداد رشته، سطح مقطع، شیلددار بودن یا فاقد شیلد بودن، نوع شیلد، داشتن خاصیت عدم انتشار، کم دود بودن کابل، عدم وجود گازهای سمی و … توجه کنید.

اگر به دنبال خرید این کابل ها هستید، تا انتهای ین مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای خرید کابل اعلام حریق می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل اعلام حریق چیست

در ابتدای موضوع راهنمای خرید کابل اعلام حریق به معرفی این محصول می پردازیم. کابل اعلام حریق کابلی با هادی مسی خشک یا افشان است که می تواند در بازه زمانی مشخص حرارت بالایی را تحمل کند. از این محصولات در سیستم اعلام و اطفاء حریق همچون هتل ها، فروشگاه ها، انبارها، منازل مسکونی و … استفاده می شود.

این کابل ها سیگنال های مربوطه از آتش سوزی را به سیستم های اطفا می فرستند و از این طریق سیستم اطفا آژیرها را به صدا در می آورد و افراد از وجود آتش سوزی باخبر می شوند.

کابل اعلام حریق نسوز یکی از کاربردی ترین تجهیزات در اطفا و اعلام حریق محسوب می شود زیرا پیش از رسیدن نیروهای آتش نشانی، سیستم اطفا حریق وظیفه کنترل آتش سوزی را برعهده دارد. اگر این کابل سیستم اعلام حریق در همان لحظات اولیه آتش سوزی دچار سوختگی شود، سیستم اعلام و اطفا حریق از مدار خارج می شود.

کابل اعلام حریق باید به گونه ای ساخته شده باشد که شعله ور نشود و یا از گسترش آتش جلوگیری کند. همچنین در صورت سوختن نباید از خود دود سمی تولید کند و به اصطلاح، هالوژن در ساختار آن به کار نرفته باشد. زیرا اگر با سوختن کابل دود سمی در در فضا منتشر شود، علاوه بر آتش سوزی مشکل تنفس نیز اضافه می شود.

کابل اعلام حریق چیست
کابل اعلام حریق چیست

بیشتر بخوانید: کابل اعلام حریق چیست و انواع کابل اعلام حریق نسوز چند رشته هستند؟


ساختار کابل اعلام حریق

حال که دانستیم کابل اعلام حریق چیست، در ادامه موضوع راهنمای خرید کابل اعلام حریق به ساختار این کابل ها اشاره خواهیم کرد. کابل نسوز اعلام حریق دارای هادی های مسی و قلع اندود از نوع افشان یا خشک است که به وسیله مواد مقاوم در برابر آتش عایق شده است. روی این کابل ها یک لایه روکش از جنس LSZH و یا سیلیکون کشیده شده است. همچنین جهت جلوگیری از جذب نویز، یک لایه پلی استر و یا شیلد نیز در زیر این کابل ها کشیده شده است.

نوعی کابل نسوز وجود دارد که به آن کابل ضد شعله گفته می شود. این کابل ها ظاهری شبیه به کابل های اعلام حریق دارند اما ویژگی آن ها با یکدیگر تفاوت دارد. این کابل ها از انتشار شعله جلوگیری می کنند. اما کابل های اعلان حریق علاوه بر جلوگیری از انتشار شعله، به سیستم سیگنال های لازم را ارسال می کنند و اجازه می دهند در مدار باقی بماند و به فعالیت خود ادامه دهد.

ساختار کابل اعلام حریق
ساختار کابل اعلام حریق

انواع کابل سیستم اعلام حریق

پیش از پرداختن به موضوع راهنمای خرید کابل اعلام حریق بهتر است بدانیم که این کابل ها در دو مدل زیر به بازار عرضه می شوند:

  • کابل اعلام حریق آدرس پذیر
  • کابل اعلام حریق متعارف

این کابل ها در دو نوع بالا تولید می شوند زیرا سیستم های اعلام حریق در دو نوع آدرس پذیر و متعارف ساخته می شوند. نحوه سیم کشی و عملکرد هر سیستم با یکدیگر تفاوت دارد.

ویژگی کابل اعلام حریق مرغوب

در ادامه بحث راهنمای خرید کابل اعلام حریق به ویژگی های کابل نسوز استاندارد اشاره خواهیم کرد:

  1. کابل ضد حریق باید تحمل دمایی بالایی داشته باشد و شعله ور نشود.
  2. این کابل ها باید کم دود باشند تا در هنگام آتش سوزی به دودهای محیط اضافه نشود.
  3. کابل نسوز اعلام حریق نباید از خود دود سمی تولید کند.
  4. کابل های ضد حریق باید دارای خاصیت خود خاموش شوندگی باشند.
  5. کابل برای سیستم اعلام حریق باید از انتشار و پیشرفت آتش جلوگیری کند.
  6. کابل سیستم اعلام حریق باید استانداردهای لازم که شامل IEC60331 و BS6387 می شود را داشته باشد.
  7. ضخامت و قطر کابل نسوز باید استاندارد باشد.
ویژگی کابل اعلام حریق مرغوب
ویژگی کابل اعلام حریق مرغوب

بیشتر بخوانید: کابل نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟


نکات مهم در خرید کابل اعلام حریق

در راهنمای خرید کابل اعلام حریق به نکات مهمی که باید پیش از خرید کابل اعلام حریق مد نظر داشته باشید، اشاره خواهیم کرد:

کابل اعلام حریق شیلددار

دسته ای از کابل ها هستند که به شیلدهایی از انواع مختلف مجهز شده اند. این شیلدها از کابل در برابر عوامل محیطی و همچنین دریافت نویز و اختلال محافظت می کنند. در صورتی که کابل در محیط پرنویز قرار بگیرد، شیلد مانع دریافت این امواج می شود. یا اگر کابل کشیده و پاره شود، شیلد همچنان اتصال را برقرار نگه می دارد. به همین دلیل شیلددار بودن یا فاقد شیلد بودن کابل موضوع بسیار مهمی است که در راهنمای خرید کابل اعلام حریق باید به آن توجه شود.

شیلد کابل می تواند از جنس مس، آلومینیوم و یا آلیاژهای دیگر باشد. همچنین در انواع زیر نیز ساخته می شود:

  • شیلد نواری
  • شیلد بافت
  • شیلد ترکیبی
  • شیلد بافت چند لایه

بیشتر بخوانید: کابل شیلد دار چیست و چه کاربردی دارد؟


روکش کابل ضد حریق

یکی از بهترین انواع کابل اعلام حریق، کابل اعلام حریق سیلیکونی است. این کابل ها روکش هایی از جنس سیلیکون دارند. این روکش عایقی مطمئن در برابر آتش سوزی است. به همین دلیل در اماکنی که به کابل سیستم اعلام حریق نیاز است، از این تجهیزات استفاده می شود.

برخی دیگر از کابل ها نیز روکش های LSZH یا LSOH دارند. خوبی این روکش ها این است که در هنگام سوختن، از خود دود سمی تولید نمی کنند زیرا در ساختار آن ها از هیچ ماده هالوژنی استفاده نشده است. روکش کابل نسوز یکی از مهم ترین موارد در راهنمای خرید کابل اعلام حریق است.


بیشتر بخوانید: سیم و کابل نسوز سیلیکونی چیست و چه کاربردی دارد؟


برند و شرکت سازنده کابل نسوز

در حال حاضر شرکت های بسیار زیادی به تولید و عرضه این محصولات می پردازند. به عنوان مثال، کابل اعلام حریق یاقوت، سیل کیبل، سیل تک، سیمیا، کویسل و … از بهترین برندها در زمینه تولید و ساخت این محصولات هستند. این که کابل مورد نظر خود را از شرکتی معتبر خریداری کنید، بسیار مهم است زیرا محصولات شرکت های معتبر موفق به دریافت استانداردهای لازم شده اند. همچنین عملکرد و کارایی آن ها بسیار بهتر از دیگر محصولات متفرقه است.

راهنمای خرید کابل اعلام حریق
راهنمای خرید کابل اعلام حریق

بیشتر بخوانید: معرفی کارخانه های تولیدکننده و نمایندگی کابل برق ایران


خاصیت ضد انتشار آتش

کابل های نسوز از گسترش و انتشار آتش جلوگیری می کنند. این کابل ها خسارت های ناشی از سوختگی را کاهش می دهند و ایمنی مجموعه را نیز افزایش می دهند. به همین دلیل در موضوع راهنمای خرید کابل اعلام حریق حتماً باید به خاصیت ضد انتشار آتش کابل توجه شود.

ضد حریق بودن کابل

در راهنمای خرید کابل اعلام حریق مهم ترین عامل، ضد حریق بودن کابل است. به طور معمول، این کابل ها به گونه ای طراحی شده اند که در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته باشند. روکش و عایق این کابل ها باید مقاوم باشد تا یک کابل ضد حریق باشد.

استفاده از کابل ضد حریق سبب می شود تا آتش به بخش های مختلف نفوذ نکند و دیگر تجهیزات از بین نروند. همچنین ایمنی بسیار بیشتر می شود. در سیستم اطفا حریق، تجهیزاتی همچون دتکتور و آژیر باید همیشه فعال باشند. به همین دلیل از کابل های ضد حریق استفاده می شود.

کم دود بودن کابل

بهتر است کابل هایی را انتخاب کنید که در هنگام سوختن بسیار کم دود باشند و یا دودی از خود تولید نکنند. یکی از بزرگ ترین مشکلات در هنگام آتش سوزی وجود دود زیاد است که سبب می شود افراد نتوانند راه خروجی را پیدا کنند. اگر کابل های اعلام حریق نیز دود زیادی از خود تولید کنند، این مشکل چند برابر می شود. به همین دلیل کم دود بودن کابل در لیست راهنمای خرید کابل اعلام حریق جای گرفته است.

کیفیت و استاندارد کابل

مراحل ساخت و تولید یک کابل نکته بسیار مهمی است که در راهنمای خرید کابل اعلام حریق باید به آن توجه کرد. ضخامت عایق، روکش کابل و درصد مس به کار رفته در این کابل ها باید کاملاً استاندارد باشد. استاندارد بودن این عوامل کیفیت کابل را بالاتر می برد.


بیشتر بخوانید: کاربرد کابل اعلام حریق