آموزش کار با منگنه کوب

آموزش کار با منگنه کوب

آموزش کار با منگنه کوب را به صورت گام به گام آموزش می دهیم. دستگاه منگنه کوب از ابزار کاربردی در صنعت چوب و نجاری به شمار می آید که جهت اتصال دو یا چند قطعه به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

این ابزار باتوجه به کارکرد و منبع انرژی که دارد، در انواع گوناگونی تولید و به بازار ارائه می شود. آموزش کار با منگنه کوب به شما کمک می کند بتوانید اطلاعات مورد نیاز خود در مورد انواع منگنه کوب را به طور کامل دریافت نمایید.

خرید انواع منگنه کوب
خرید انواع منگنه کوب

این محصول در طرح ها و ساختارهای مختلفی تولید و توزیع می شود که هریک از آنها از ویژگی های خاصی برخوردار است. اگر قصد استفاده از این ابزار کاربردی را دارید و به دنبال بهترین آموزش کار با منگنه کوب هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

منگنه کوب چیست؟

پیش از این که به آموزش کار با منگنه کوب بپردازیم، لازم است بدانیم که منگنه کوب چیست و چه کاربردی دارد؟ منگنه کوب یکی از ابزار مهم و کاربردی در صنایع چوب است که جهت محکم کردن و اتصال دو قطعه به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. با بهره گیری از این ابزار می توان عملیات اتصالات را به راحتی انجام داد.

انواع منگنه کوب

این ابزار با توجه به کارکردی که دارد، در انواع گوناگونی تولید و به بازار عرضه می شود. منگنه کوب دستی، برقی و بادی از انواع این محصول به شمار می آیند. در ادامه آموزش کار با منگنه کوب کارکرد انواع آن را بررسی می کنیم.

انواع منگنه کوب
انواع منگنه کوب

بیشتر بخوانید: معرفی انواع منگنه کوب و کاربرد آن ها


نحوه استفاده از منگنه کوب دستی

برای استفاده از انواع منگنه کوب دستی، همانطور که از نامش پیداست، باید از نیروی دستان خود بهره بگیرید. برای استفاده از این ابزار، ابتدا پایه ها را بالا نگه دارید تا منگنه به طور کامل باز شود. لازم است بدانید که معمولاً اغلب منگنه ها از قسمت بالا باز می شوند.

اگر خشاب منگنه از پشت این ابزار پر می شود، باید دکمه ای که در قسمت پشت دستگاه قرار دارد را فشار دهید تا خشاب باز شود. سپس، شما می توانید سوزن را در قسمت های مشخص شده قرار دهید. شما باید خشاب سوزن را پر کنید. فرقی ندارد که ظرفیت دستگاه شما در چه حدی است. شما باید تا جایی که امکان پر شدن وجود دارد، خشاب را به طور کامل پر کنید. این امر موجب می شود تا شما فعالیت های مورد نظر خود را با حالت بهتری انجام دهید.

منگنه کوب دستی از قیمت پایینی برخوردار است و جهت انجام کارهای خانگی کاربرد دارد. همانطور که گفته شد، کار با این ابزار آسان است و تنها با فشار وارده بر دسته این ابزار، می توان از آن استفاده کرد. از کاربردهای رایج این ابزار می توان به رویه کوبی و پرس کاری اشاره کرد.

نحوه استفاده از منگنه کوب دستی
نحوه استفاده از منگنه کوب دستی

نحوه استفاده از منگنه کوب برقی

در ادامه مبحث به آموزش کار با منگنه کوب برقی می پردازیم. عملکرد منگنه کوب برقی همانند نوع دستی آن است و تنها تفاوت آنها در منبع انرژی لازم برای انجام عملیات است. منگنه کوب برقی همانطور که از نامش مشخص است، توسط جریان برق عملیات اتصال را انجام می دهد.

ابتدا باید دستگاه را از برق خارج کنید و قفل و ماشه را در جای مورد نظر خود قرار دهید. اگر دستگاه شما قفل ایمنی ندارد، در هنگام بارگیری قطعات اصلی مراقب باشید تا آسیبی به دستانتان وارد نشود.

سپس شما باید نسبت به پیدا کردن دکمه های خروج مخزن در منگنه کوب برقی خود اقدام کنید. هنگامی که شما این دکمه ها را پیدا کردید، می توانید مخزن قرارگیری سوزن را بیرون بیاورید. برای اینکه بتواند مخزن را بیرون بیاورید، پس از پیدا کردن دکمه آن را بکشید.

اگر نمی دانید که دکمه مخزن اصلی منگنه کوب شما در چه موقعیتی قرار گرفته است، فقط کافی است که محل شلیک دستگاه خود را پیدا کنید. حال شما باید یک ردیف از سوزن منگنه را به صورت وارونه در مخزن مخصوص قرار دهید و آنها را به سمت جلوی دستگاه بکشید. سپس دستگاه را وارونه نگه دارید تا سوزن ها ثابت شوند.

سپس دستگاه را در دست خود نگه دارید و دکمه باز شدن مخزن را فشار دهید. هنگامی که صدای کلیک را شنیدید، یعنی فعالیت مورد نظر با موفقیت صورت گرفته و منگنه کوب برقی شما پر شده است. شما با خیال راحت می توانید از آن در موقعیت های مختلف استفاده نمایید.

منگنه کوب برقی نسبت به منگنه کوب دستی قیمت بالاتری دارد و از قدرت بالایی نیز برخوردار است.

نحوه استفاده از منگنه کوب برقی
نحوه استفاده از منگنه کوب برقی

بیشتر بخوانید: خرید ابزار آنلاین چگونه است؟ انواع ابزارآلات و بهترین آن ها کدامند؟


نحوه استفاده از منگنه کوب بادی

آموزش کار با منگنه کوب بادی از دیگر مباحث قابل توجه در این مقاله است. این مدل منگنه کوب، شاید پیچیده ترین نحوه عملکرد را داشته باشد. پس مطمئن شوید که مراحل را به خوبی و با دقت دنبال می کنید. در ابتدا قسمت پشتی کمپرسور باد را بزنید و پس از خاموش شدن آن، سرپیچ انتهایی منگنه کوب را شل کنید و از کمپرسور جدا نمایید.

در این زمان بهتر است که شیلنگ اتصال را از کمپرسور جدا نمایید. لازم به ذکر است که اگر ماشه از قفل برخوردار است، حتماً آن را فعال نمایید. سپس برای قرار دادن سوزن منگنه، اهرم جلوی دستگاه را فشار دهید و آن را از دستگاه بیرون بکشید تا مخزن جدا شود. در این مرحله از قفل شدن و قرارگرفتن میله در جای خود اطمینان حاصل نمایید.

این میله در واقع ابزاری است که مخزن را در موقعیت اصلی نگه می دارد و مانع از حرکت آن می شود. سپس سوزن های منگنه را بر روی ریل مخزن منگنه کوب بادی قرار دهید. قرارگیری سوزن درون دستگاه باید به گونه ای باشد که پایه های آن در دو طرف ریل قرار بگیرند.

سپس اهرم جلوی دستگاه منگنه کوب بادی را رها کنید تا میله در جای اصلی خود قرار بگیرد. اهرم جلوی دستگاه را مجدد فشار دهید تا میله در جای خود حرکت کند و سوزن ها در مخزن جای بگیرند. در نتیجه قسمت جلوی دستگاه را روی یک چوب قرار دهید و ماشه را بکشید.

نحوه استفاده از منگنه کوب بادی
نحوه استفاده از منگنه کوب بادی

کاربرد منگنه کوب

در ادامه مقاله آموزش کار با منگنه کوب به مختصری از کاربرد انواع این ابزار می پردازیم:

  • ساخت و تعمیرات مبلمان
  • کابل کشی و اتصال سیم و کابل به سطوح
  • اتصال منسوجات ضخیم در صنایع دستی
  • صنعت چاپ
  • آموزشگاه ها و …

بیشتر بخوانید: مراقبت و نگهداری از ابزار برقی به صورت جامع و کاربردی


کاربرد منگنه کوب
کاربرد منگنه کوب

نکات ایمنی هنگام استفاده از منگنه کوب

در پایان مقاله آموزش کار با منگنه کوب به نکات مهم و حائز اهمیت در حین استفاده از این ابزار اشاره خواهیم کرد:

  • هنگام استفاده از دستگاه دست خود را به صورت مداوم بر روی ماشه قرار ندهید. ماشه منگنه کوب بسیار حساس است و با کوچک ترین ضربه شلیک می کند.
  • دستگاه را بر روی زمین یا میز کار خود نگذارید و پس از هربار استفاده آن را در سر جای خود قرار دهید.
  • در صورتی که دمای هوا صفر و یا زیر صفر است، بهتر است دستگاه را گرم کنید. ابتدا منگنه ها را از خشاب خارج کنید و هر 4 ثانیه یک بار، شلیک نمایید. در نتیجه پس از 15 بار شلیک، دستگاه گرم شده و آماده انجام کار می شود.
  • اگر به صورت مداوم از منگنه کوب استفاده می کنید، ابتدای هر بار استفاده 3 الی 4 قطره روغن مخصوص را از قسمت ورودی هوا به داخل دستگاه بریزید.
  • هنگام قرار دادن و یا خارج کردن منگنه از خشاب، دماغه منگنه کوب را به سمت پایین نگه دارید تا در صورت شلیک احتمالی، سوزن به صورت شما برخورد نکند.
  • هنگام جایگذاری سوزن منگنه در داخل خشاب مراقب باشید تا گرد و خاک یا هر چیز ریز دیگری به آن وارد نشود.
  • اگر هنگام کار با منگنه کوب بادی سوزن داخل دماغه گیر کرد، دستگاه را از شیلنگ باد خارج کنید و منگنه ها را از خشاب خارج نمایید. سپس با آچار آلن پیشانی بالایی را باز کنید و با استفاده از انبر دم باریک سوزن را خارج نمایید.
  • نکته ایمنی دیگر درخصوص آموزش کار با منگنه کوب مختص نمونه برقی این ابزار است. لازم به ذکر است که هنگام کار با منگنه کوب های برقی، قبل از استفاده کابل برق را بررسی کنید.

نکات ایمنی هنگام استفاده از منگنه کوب