آموزش کار با فرز سنگبری

آموزش کار با فرز سنگبری

کار با فرز سنگبری یکی از فعالیت هایی است که جهت انجام پروژه های مرتبط با سنگ، باید از آگاهی لازم در این زمینه برخوردار باشید. فرز سنگبری یکی از انواع ابزارآلات کاربردی است که در دسته انواع فرز قرار می گیرد. نحوه کار با دستگاه فرز به گونه ای است که در ابتدا باید محل مورد نظر بر روی سنگ را نشانه گذاری نمایید و سپس به برش آن اقدام نمایید. در ادامه این مطلب، قصد پرداختن به نحوه کار با دستگاه برش سنگ را برای شما شرح می دهیم.

خرید انواع فرز
خرید انواع فرز

پیش از هر چیز لازم است بدانید که فرز سنگبری یا دستگاه برش سنگ ابزاری است که جهت برش کاری، تراش کاری و پولیش کردن سطوح سنگی مورد استفاده قرار می گیرد. موتور، دیمر و سنگ فرز یا صفحه فرز از اصلی ترین قطعات تشکیل دهنده این ابزار کاربردی هستند. در این مطلب قصد داریم تا به نکات مهمی که هنگام کار با سنگ فرز باید به آنها توجه داشته باشید، بپردازیم. پس تا انتهای مقاله کار با دستگاه فرز سنگبری از مجله راندنو با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

نکات مهم هنگام کار با فرز سنگبری

نحوه کار با دستگاه برش سنگ به گونه ای است که باید نکات قابل توجهی را در نظر داشته باشید. در این بخش از مقاله کار با فرز سنگبری قصد داریم تا به نحوه کار با دستگاه فرز بپردازیم.

بررسی متعلقات دستگاه

در ابتدا پیش از روشن کردن دستگاه سنگ فرز از سالم بودن متعلقات این ابزار اطمینان حاصل نمایید. متعلقات اصلی این ابزار شامل دسته، بدنه، صفحه سنگ فرز، کابل برق یا سیم رابط و دکمه پاور دستگاه است. پس از بررسی این اجزای ذکرشده، می توانید کار با فرز سنگبری خود را آغاز نمایید.

همچنین توجه داشته باشید که دستگاه از گارد حفاظتی برخوردار باشد.

نشانه گذاری سنگ

در ابتدا برای شروع به برش سنگ مورد نظر، باید آن را با استفاده از انواع ابزار اندازه گیری علامت گذاری نمایید. توجه داشته باشید که قصد دارید سنگ مورد نظر را به چه صورت برش بزنید. پس از علامت گذاری شکل و ابعاد مورد نظر بر روی سنگ، می توانید به برش سنگ اقدام نمایید.لازم به ذکر است که برای ایجاد برش هایی با ضخامت بیشتر از 1.3 سانتی متر می توانید از سنگ فرز استفاده نمایید.

همچنین موارد دیگری وجود دارند که هنگام استفاده از سنگ فرز، اهمیت دارند:

  • پیش از استفاده از دستگاه فرز، دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه نمایید تا با تنظیم میزان سرعت و اندازه، شرایط لازم برای استفاده از دستگاه سنگبری برای شما فراهم شود.
  • جایگذاری تیغه بر روی فرز به مهارت بالایی نیاز دارد که لازم است این کار توسط افراد باتجربه انجام شود.
  • پیش از استفاده از فرز سنگبری به کمک افراد باتجربه، آموزش کار با فرز سنگبری را فرا بگیرید.
نکات مهم هنگام کار با فرز سنگبری
نکات مهم هنگام کار با فرز سنگبری

بیشتر بخوانید: فرز سنگبری چیست و چه کاربردی دارد؟


آموزش استفاده از دستگاه سنگ فرز

پس از بررسی های لازم و انجام نکات مهم ذکرشده، به آموزش استفاده از دستگاه سنگ فرز می پردازیم.

  • پیش از شروع برش کاری سنگ، دکمه پاور دستگاه سنگ فرز را چک کنید که در حالت خاموش قرار داشته باشد. اگر دکمه پاور دستگاه در حالت روشن قرار داشت، آن را خاموش نمایید تا هنگام اتصال به پریز برق، شروع به کار نکند و دچار آسیب نشود.
  • ثابت ماندن تخته سنگ از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. توجه داشته باشید که اگر قطعه سنگ ابعاد کوچکی دارد، باید آنرا با استفاده از یک ابزار ثابت نگه دارید. همچنین اگر قطعه سنگ مورد نظر از ابعاد بزرگی برخوردار است، به دلیل وزن بالایی که دارد، بدون استفاده از هیچگونه ابزاری به طور ثابت باقی می ماند.
  • فرز سنگبری را روشن نمایید و به مدت 1 دقیقه اجازه دهید کار کند. با این کار از سالم بودن موتور دستگاه اطمینان حاصل می نمایید یا به عبارتی دستگاه را تست می کنید. توجه داشته باشید که صفحه سنگ فرز سنگبری فاقد هرگونه عیب باشد یا به عبارتی تاب نداشته باشد.
  • پس از تست دستگاه و اطمینان از سالم بودن آن، می توانید برش سنگ را شروع نمایید. ابتدا تیغه را در محل نشانه گذاری شده قرار دهید و به صورت رفت و برگشتی، فرز سنگبری را بر روی سنگ مورد نظر حرکت دهید تا عملیات برش انجام بگیرد.
  • توجه داشته باشید که دستگاه را باید به صورت قائم بر روی سنگ قرار دهید. به عبارتی نباید این ابزار برقی را به صورت مورب یا کج بر روی سطح سنگ قرار دهید.
  • پس از پایان برش کاری سنگ، دوشاخه ابزار سنگبری را از پریز برق جدا نمایید. با این کار هنگام استفاده در دفعات بعدی از دستگاه، از وقوع هرگونه مشکلی جلوگیری می نمایید.
کار با فرز سنگبری
کار با فرز سنگبری

رعایت نکات ایمنی هنگام کار با سنگ فرز

استفاده از ابزار و تجهیزات حفاظت فردی یکی از مهم ترین نکاتی است که هنگام استفاده از این ابزار، حتماً باید به آن توجه داشته باشید. در این بخش از مقاله کار با فرز سنگبری به رعایت نکات ایمنی مربوط به کار با سنگ فرز می پردازیم.

  • در ابتدا توجه داشته باشید که باید از عینک ایمنی، محافظ گوش، دستکش ایمنی و ماسک تنفسی ایمنی استفاده نمایید. با استفاده از انواع ابزار ایمنی از برخورد خرده سنگ به چشمان خود جلوگیری می نمایید.
  • توجه داشته باشید که هنگام برش سنگ با دستگاه فرز، به هیچ عنوان به دستگاه فشار وارد نکنید.
  • همانطور که پیش از این گفته شد، یکی دیگر از نکات ایمنی حائز اهمیت هنگام استفاده از سنگ فرز، جدا کردن آن از پریز برق است.
  • لازم به ذکر است که بسیاری از افراد از سنگ فرز به منظور برش آهن و فولاد استفاده می کنند. اما این استفاده کاملاً اشتباه است و موجب آسیب به دستگاه و در نتیجه کاهش عمر دستگاه می شود.
  • از پوشیدن لباس های گشاد حین انجام برش کاری خودداری نمایید. زیرا ممکن است در تیغه فرز گیر کند و بدن شما را به طرف دستگاه بکشاند.
رعایت نکات ایمنی هنگام کار با سنگ فرز
رعایت نکات ایمنی هنگام کار با سنگ فرز

بیشتر بخوانید: تفاوت فرز سنگبری و آهنگری


نکات مهم در انتخاب و خرید سنگ فرز

فاکتورهای مهمی برای خرید دستگاه سنگ فرز وجود دارد که باتوجه به نیاز خود می توانید بهترین فرز سنگبری را انتخاب نمایید. در این بخش از مقاله کار با فرز سنگبری شما را با نکات مهم خرید سنگ فرز آشنا خواهیم نمود.

وزن دستگاه

انواع سنگ فرز در ابعاد و وزن های گوناگونی تولید و به بازار عرضه می شوند. برخی از انواع این ابزار سنگین و برخی دیگر از وزن سبکی برخوردار هستند. در نتیجه شما می توانید وزن دستگاه سنگبری را باتوجه به توان و قدرت خود انتخاب نمایید. پیشنهاد ما به شما این است که نوعی از دستگاه فرز سنگبری را انتخاب نمایید که وزن سبکی داشته باشد.

از این رو هنگام کار با این ابزار دست شما خسته نمی شود و به راحتی می توانید عملیات برش را انجام دهید.

اندازه سنگ فرز

اندازه و ابعاد سنگ فرز از دیگر نکات مهمی است که هنگام خرید سنگ فرز باید آن را در نظر بگیرید. در ابتدا لازم است بدانید که به طور معمول، دستگاه فرزهای بزرگ برای انجام فعالیت های سنگین تر گزینه مناسبی هستند. همچنین توجه داشته باشید که صفحه سنگ فرز سنگبری یکی از عواملی است که سایز دستگاه فرز را تعیین می نماید. به عبارتی باتوجه به بزرگترین اندازه صفحه برش که بر روی فرز سنگبری نصب می شود، می توان سایز فرز را مشخص نمود.

توان مصرفی دستگاه فرز

موتور سنگ فرز با توان های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. هنگام خرید سنگ فرز نیز باید به عواملی مانند ولتاژ، آمپر و برق مصرفی دستگاه توجه داشته باشید. معمولاً سنگ فرزهای موجود در بازار از ولتاژ 110 تا 230 برخوردار هستند. همچنین توان آنها میان 500 تا 2500 وات است.

سرعت در حالت آزاد

توجه به سرعت دستگاه فرز سنگبری از دیگر نکات مهمی است که در این بخش از مطلب کار با فرز سنگبری به بررسی آن خواهیم پرداخت. معمولاً انواع سنگ فرزهای موجود در بازار از بازه سرعتی 5000 تا 10000 دور در دقیقه برخوردار هستند. توجه داشته باشید که اگر سنگ فرز را برای انجام کارهای سنگین نیاز دارید، باید مدلی را انتخاب نمایید که از سرعت کافی برخوردار باشد.

ایمنی سنگ فرز

ایمنی دستگاه فرز سنگبری یکی دیگر از عوامل مهم در خرید سنگ فرز است که در این بخش از مقاله کار با فرز سنگبری به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. کلاچ ایمنی یکی از مواردی است که در انتخاب فرز سنگبری اهمیت بالایی دارد. وظیفه این قطعه جلوگیری از قلاب کردن و خرد شدن صفحه سنگ فرز سنگبری است که در نتیجه حفظ ایمنی کاربر افزایش می یابد.


بیشتر بخوانید: بهترین برند فرز سنگبری


ارگونومی سنگ فرز

یکی دیگر از موارد مهم که در انتخاب سنگ فرز از اهمیت به سزایی برخوردار است، ارگونومی دستگاه فرز سنگبری است. طراحی فرز سنگبری باید به گونه ای باشد که هنگام کار با این ابزار هیچگونه خستگی برای شما به بار نیاورد. همچنین دسته انتهایی آنها از قابلیت چرخش برخوردار است که راحتی را حین انجام برش کاری سنگ برای شما به ارمغان می آورد.

طراحی کلید خاموش و روشن یکی دیگر از موارد مهمی است که در ارگونومی این ابزار تأثیرگذار است. سنگ فرزهای مناسب موجود در بازار به صورتی طراحی می شوند که شما بتوانید کلید خاموش و روشن را به آسانی نگه دارید و با رهاکردن کلید، دستگاه فرز خاموش نشود.

دسته جانبی سنگ فرز

دستگاه فرزهای جدید معمولاً از یک دسته جانبی برخوردار هستند که امکان قابلیت تنظیم را در اختیار شما قرار می دهد. استفاده از این دسته جانبی به گونه ای است که در دو طرف دستگاه متصل می شود و کاربران راست دست و چپ دست به آسانی می توانند از این ابزار استفاده نمایند. توجه داشته باشید که هر چه این دسته جانبی از امکانات تنظیم بیشتری برخوردار باشد، کار با سنگ فرز آسان تر می شود.

لازم بله ذکر است که دسته های ضدلرزش راحتی و استفاده آسان تری را برای شما فراهم می کنند.

خدمات پس از فروش سنگ فرز

خدمات پس از فروش سنگ فرز یکی دیگر از مواردی است که در انتخاب فرز سنگبری باید به آن توجه داشته باشید. این نکته را به خاطر بسپارید که سنگ فرز مورد نظر نمایندگی های معتبری داشته باشد و از خدمات پس از فروش برخوردار باشند. برخورداری از خدمات پس از فروش موجب می شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل در ابزار، شرکت ارائه دهنده پاسخگوی شما و پیگیر مشکل به وجود آمده باشد.

نکات مهم در انتخاب و خرید سنگ فرز
نکات مهم در انتخاب و خرید سنگ فرز

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع فرز


بهترین فرز سنگبری

هنگام خرید بهترین سنگ فرز باید به برند تولیدکننده آن نیز توجه داشته باشید. امروزه برندهای متعددی به تولید انواع سنگ فرز پرداخته اند که در لیست زیر نام تعدادی از محبوب ترین آنها  آورده شده است:

  • فرز سنگبری رونیکس
  • سنگ فرز ماکیتا
  • فرز سنگبری پوکا
  • فرز سنگبری ماکیتا
  • فرز سنگبری کرون
  • فرز سنگبری آروا
  • فرز سنگبری بوش
  • سنگ فرز بوش
  • فرز سنگبری دیوالت
  • فرز سنگبری دی سی ای
بهترین فرز سنگبری
بهترین فرز سنگبری

امیدواریم که مقاله کار با فرز سنگبری برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به نحوه کار با سنگ فرز پرداخته شده است. جهت خرید فرز سنگبری و اطلاع از قیمت سنگ فرز می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان انواع سنگ فرز را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت فرز سنگبری و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.