راهنمای خرید رطوبت سنج

راهنمای خرید رطوبت سنج

راهنمای خرید رطوبت سنج به شما کمک می کند تا بتوانید مناسب ترین رطوبت سنج را خریداری کنید. رطوبت سنج یا نم سنج یا هیگرومتر ابزاری برای اندازه گیری میزان بخار آب یا رطوبت محسوب می شود و جزء ابزار دقیق است. رطوبت سنج ها انواع مختلفی دارند و در صنایع مختلفی استفاده می شوند.

اگر قصد دارید تا هیگرومتر خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای خرید رطوبت سنج می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

رطوبت سنج چیست

در راهنمای خرید رطوبت سنج ابتدا بهتر است به معرفی این دستگاه بپردازیم. رطوبت سنج ابزاری برای اندازه گیری میزان بخار آب است. میزان بخار آب و رطوبت در صنایع اهمیت بالایی دارد. برخی از رطوبت سنج ها دارای حافظه هستند که می توانند اعداد ثبت شده را ذخیره کنند. واحد اندازه گیری رطوبت متفاوت است، میزان رطوبت برخی از اجسام را می توان با % نشان داد و برای برخی دیگر با مقیاس 0 تا 100 نشان داد که 100 بیانگر میزان حداکثر رطوبت و 0 بیانگر میزان حداقل رطوبت است.

رطوبت سنج چیست
رطوبت سنج چیست

بیشتر بخوانید: رطوبت سنج چیست؟


انواع رطوبت سنج

برای راهنمای خرید رطوبت سنج به معرفی انواع این ابزار می پردازیم. نم سنج ها انواع مختلفی دارند که به شرح زیر هستند:

رطوبت سنج الکتریکی

این نوع رطوبت سنج قادر است تا میزان رطوبت موجود در وسایل را به صورت غیرمستقیم و از طریق خواص الکتریکی اندازه گیری کند.

رطوبت سنج اتوماتیک

نم سنج های اتوماتیک می توانند در کوتاه ترین زمان، میزان رطوبت را اندازه گیری کنند و چنانچه رطوبت بیش از حد مجاز باشد، هشدار می دهند.

رطوبت سنج سوزنی

رطوبت سنج سوزنی (رطوبت سنج نفوذی یا تخریبی) حاوی دو سوزن فلزی است که برای اندازه گیری به سطح جسم نفوذ می کند. هنگامی که سوزن ها به جسم وارد می شوند، جریان الکتریکی بین آنها برقرار می شود و مقدار مقاومت هنگام حرکت جریان بین فلزها میزان رطوبت جسم را نشان می دهد.

رطوبت سنج بدون سوزن

این نوع رطوبت سنج برای محیط های صنعتی کاربرد دارد. رطوبت سنج بدون سوزن دارای یک پد حسگر است که بواسطه تماس آن با جسم موردنظر میزان رطوبت جسم اندازه گیری می شود. البته نوع دیگر این رطوبت سنج که رطوبت سنج سنسوردار نام دارد به دیوار یا مکان های دیگر نصب می شود و از طریق حسگرهای خود میزان رطوبت را اندازه گیری می کند.

رطوبت سنج التراسونیک

در ساخت رطوبت سنج التراسونیک از فناوری غیرمخرب اولتراسوند استفاده می شود. این دستگاه از دقت مناسبی برخوردار است و از آن برای اندازه گیری میزان رطوبت در صنایع ساختمانی استفاده می شود.

انواع رطوبت سنج
انواع رطوبت سنج

کاربرد رطوبت سنج

در این بخش از راهنمای خرید رطوبت سنج به کاربردهای این ابزار اشاره می کنیم.

  1. گلخانه های پرورش گل و گیاه و صیفی جات
  2. مرغداری
  3. گلخانه های پرورش قارچ
  4. آزمایشگاه
  5. انبارهای نگهداری مواد غذایی
  6. بیمارستان
  7. خانه
  8. سردخانه ها
  9. انبارهای نگهداری مواد و مصالح ساختمانی
  10. دفاتر، ادارات و محل کار

نکات مهم در هنگام خرید رطوبت سنج

راهنمای خرید رطوبت سنج به شما کمک می کند تا بهترین و مناسب ترین رطوبت سنج موردنظر خود را انتخاب و تهیه کنید پس در انتخاب آن به نکات مهم زیر توجه داشته باشید:

اندازه و وزن

برای انتخاب این دستگاه باید به اندازه و وزن آن توجه داشته باشید.

دقت دستگاه

یکی از نکات مهمی که باید در راهنمای خرید رطوبت سنج به آن اشاره شود، دقت اندازه گیری است.

دقت رطوبت سنج های با کیفیت تا 0.1 درصد است که گران هستند. اما دقت برخی از رطوبت سنج ها تا 5 درصد است که هزینه نسبتاً پایینی دارند. برای انتخاب دقت اندازه گیری نوع سطوح نیز حائز اهمیت است و تمامی قرائت های این دستگاه بعنوان درصدی از رطوبت نمایش داده می شوند به اینصورت که رطوبت سنج برای اندازه گیری چوب از مقیاس بین 5 درصد (خشک) و 40 درصد (اشباع) استفاده می شود یا برای اندازه گیری مواد غیر چوبی از مقیاس نسبی از صفر (خشک) تا صد (اشباع) استفاده می شود.

ماندگاری دستگاه

برای انتخاب یک رطوبت سنج باید به دوام و ماندگاری آن نیز توجه شود. بهتر است تا دستگاهی را انتخاب کنید که پوشش لاستیکی داشته باشد و در برابر ضربه مقاوم باشد.

استفاده آسان

استفاده از رطوبت سنج باید آسان باشد تا خواندن آن سریع باشد و سبب قرائت های نادرست نشود. انتخاب یک رطوبت سنج با صفحه نمایش دیجیتالی و نور پس زمینه خوانا به شما این امکان را می دهد تا به آسانی و درستی بتوانید از این ابزار استفاده کنید.

محدوده اندازه گیری

محدوده اندازه گیری رطوبت سنج براساس حداقل و حداکثر درصد رطوبتی که قادر است بخواند تعیین می گردد. هرچقدر دامنه اندازه گیری وسیع تر باشد، رطوبت سنج با دقت کمتری اندازه گیری می کند و بلعکس.

ویژگی های اضافی

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای خرید رطوبت سنج مربوط به ویژگی های اضافی این ابزار است. رطوبت سنج ها می توانند قابلیت های اضافی بیشتری داشته باشند که یکی از این قابلیت ها نمایشگر دما است که نشت آب سرد یا گرم را ردیابی می کند. به کمک این ویژگی می توان تغییرات دما را بررسی کرد تا منبع پیدا شود.
از دیگر ویژگی های اضافی این دستگاه می توان به عملکردهای حافظه است، هشدارهای صوتی و کیف حمل برای محافظت از رطوبت سنج اشاره کرد.

قیمت رطوبت سنج

قیمت رطوبت سنج ها متفاوت است. یکی از فاکتورهایی که بر روی قیمت این دستگاه تأثیرگذار است مربوط به ویژگی های بیشتر رطوبت سنج است که هرچه این ویژگی ها بیشتر باشد قیمت نیز افزایش می یابد. همچنین اگر تمایل داشته باشید تا دستگاه سطوح وسیع تری را مورد بررسی قرار دهد، باید هزینه بیشتری بپردازید.

راهنمای خرید رطوبت سنج
راهنمای خرید رطوبت سنج

برند رطوبت سنج

آخرین موضوع که در راهنمای خرید رطوبت سنج باید به آن توجه داشته باشید، برند و شرکت سازنده این ابزار اندازه گیری است. امروزه شرکت های زیادی به تولید و ساخت رطوبت سنج می پردازند. از بهترین رطوبت سنج های این برندها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رطوبت سنج یونیتی
  • رطوبت سنج شیوا امواج
  • رطوبت سنج بنتک
  • رطوبت سنج CEM

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تجهیزات ابزار دقیق


در مقاله راهنمای خرید رطوبت سنج بطور مفصل این ابزار را بررسی و معرفی کردیم. جهت خرید رطوبت سنج همچنین اطلاع از قیمت آن می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت رطوبت سنج و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید.