آشنایی با انواع قفل

آشنایی با انواع قفل

انواع قفل از گذشته تا به امروزه جهت امنیت و بسته نگه داشتن درب ها، کمدها، گنجه ها، قفسه ها و موارد دیگر کاربرد داشته اند. قفل ها باتوجه به کاربردهای گوناگون و ساختارهای خاصی که دارند، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. همچنین هر یک از انواع این محصول، براساس فاکتورهای امنیتی متفاوتی که دارند از یکدیگر متمایز می شوند. بنابراین اگر قصد خرید قفل برای منزل یا محل کار خود را دارید، باید بدانید که گزینه های گوناگونی در برابر شما قرار دارند.

به عبارتی قفل ها از تنوع و مدل های بسیار زیادی برخوردار هستند که بدون شناخت هیچ یک از آنها نمی توانید انتخاب صحیحی داشته باشید. در این مقاله از مجله راندنو شما را با انواع قفل درب آپارتمان، قفل درب حیاط، انواع قفل درب چوبی و دیگر قفل ها آشنا خواهیم نمود. آشنایی با انواغ قفل به شما کمک می کند تا بهترین تجربه خرید قفل را داشته باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تاریخچه انواع قفل

در ابتدای مطلب انواع قفل بهتر است که تاریخچه این محصول را مورد بررسی قرار دهیم. نخستین قفل، 4000 سال پیش از دوران مصر باستان اختراع شده است. جنس ابتدایی ترین قفل از چوب بوده است که برجستگی هایی بر روی آن وجود داشت. همچنین این برجستگی ها به منظور باز و بسته شدن قفل استفاده می شدند. سپس با گشت سال ها و شروع قرون وسطی، طرح ظاهری قفل ها بسیار تغییر کرد. از این رو استفاده از قفل ها برای حفظ امنیت مکان های خاص افراد و یا نگهداری اشیاء آنها، اهمیت زیادی داشته است.

تاریخچه انواع قفل
تاریخچه انواع قفل

معرفی انواع قفل و کاربرد آنها

استفاده از انواع قفل به منظور امنیت خانه و مجموعه های مختلف، بسیار ضروری است. همچنین وجود قفل علاوه بر حفظ امنیت محیط مورد نظر، باعث می شود تا تنها با کلید مختص به خود باز شود. همانطور که در ابتدا به این موضوع پرداختیم، قفل ها باتوجه به کاربرد و ساختار امنیتی که دارند به چند دسته تقسیم می شوند.

امروزه تولیدکنندگان قفل با استفاده از طراحی های متنوع، قفل های گوناگونی را با امنیت بسیار بالا به بازار عرضه می نمایند. در ادامه این بخش از مقاله، شما را با انواع قفل و کلید و قفل درب حیاط آشنا خواهیم نمود.

قفل درب حیاط

قفل در حیاط یکی از متداول ترین انواع این محصول به شمار می آید. می توان گفت که این نوع قفل، قدیمی است و از قیمت مقرون به صرفه ای برخوردار است. قفل های درب حیاط همانطور که از نامشان مشخص است، به برای درهای ورودی حیاط و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. قفل درب حیاط به دو دسته برقی و معمولی تقسیم می شوند.

قفل حیاطی معمولی از یک توپی، بدنه و تعدادی سوراخ ب روی خود تشکیل شده است. در مقابل قفل برقی درب حیاط توسط یک مولد، میکرو سوئیچ، کنترل برقی، فرمان رادیویی و ریموت کار می کند. هنگام خرید قفل درب حیاط به نوع قفل، تعداد زبانه ها، نوع کلید و همچنین اتصال به ریموت آن توجه داشته باشید.

قفل درب حیاط
قفل درب حیاط

قفل سوئیچی

در این قسمت از مطلب انواع قفل به بررسی قفل سوئیچی خواهیم پرداخت. این نوع از قفل ها از سیلندر مخصوصی برخوردار هستند و معمولاً به منظور افزایش امنیت درب دفاتر و اتاق های کار مورد استفاده قرار می گیرند.

قفل کتابی

انواع قفل کتابی از دیگر قفل هایی است که در بیشتر مواقع به منظور حفاظت از فروشگاه ها و مغازه ها مورد استفاده قرار می گیرند. قفل کتابی نیز در انواع مختلفی تولید می شود که باتوجه به نیاز خود می توانید مناسب ترین نوع آن را خریداری نمایید.

قفل کتابی
قفل کتابی

قفل ورودی آپارتمان

این نوع از قفل ها همانطور که مشخص است، بر روی درب آپارتمان ها نصب می شوند. قفل درب آپارتمان در دو نوع ساده و ضد سرقت تولید و عرضه می شوند. لازم به ذکر است که قفل ساده آپارتمان یک زبانه دارد و به آسانی باز می شود.

قفل کارتی

از دیگر انواع قفل می توان به قفل های کارتی اشاره نمود. قفل کارتی از سه قسمت اصلی قفل کارتی هوشمند، دستگاه کارتخوان و نرم افزار تشکیل شده است. این قفل های کارآمد از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند و قابلیت های خاصی در اختیار کاربران قرار می دهند. استفاده در هتل ها، بانک ها و و دیگر واحدهای ساختمانی از کاربرد قفل کارتی محسوب می شوند.

قفل دکمه ای

قفل دکمه ای از دیگر انواع رایج این محصول به شمار می آید. این قفل ها از دو بخش مکانیکی و الکترونیکی ساخته شده اند. بخش الکترونیکی قفل دکمه ای به یک دکمه هوشمند مجهز است که به منظور باز کردن درب مورد استفاده قرار می گیرد. قسمت مکانیکی این قفل نیز با استفاده از کلیدهای کامپیوتری باز می شوند. از این قفل ها برای آپارتمان های مسکونی، مراکز اداری و دفاتر کار استفاده می شود.

قفل دکمه ای
قفل دکمه ای

بیشتر بخوانید: قفل فرمان چیست و چه کاربردی دارد؟


قفل ضد سرقت

از قفل های ضدسرقت به منظور افزایش ایمنی درب های خروجی استفاده می شود. از قفل ضد سرقت علاوه بر قفل کردن درب های اصلی، برای محکم کاری نیز مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که اگر بر ای درب های اصلی از این قفل استفاده می کنید، به دستگیره سوئیچی و توپی نیاز دارید.

قفل آویز

در این بخش از مقاله انواع قفل به بررسی قفل آویز خواهیم پرداخت. قفل های آویز از کاربردهای زیادی برخوردار هستند و جهت نگهداری اشیای با ارزش مورد استفاده قرار می گیرند. جنس بدنه قفل آویز معمولاً از آلومینیوم، استیل، برنج و متریال های دیگر ساخته می شود. همچنین اندازه این نوع قفل به کالایی که قصد حفاظت از آن را دارید، بستگی دارد.

قفل آویز
قفل آویز

قفل شب بند

قفل های شب بند از انواع قفل ضد سرقت محسوب می شوند. این قفل ها معمولاً بر روی درب های شیشه ای و قسمت داخلی خانه ها نصب می شوند. لازم به ذکر است که می توان این قفل را بر روی شکاف درب نصب نمود.

قفل درب آهنی

قفل در آهنی همانطور که از نامش مشخص است بر روی درب های آهنی نصب می شوند. قفل درب آهنی در دو نوع سوئیچی و شاخ دار تولید می شوند. این نوع از قفل ها در ببیشتر موارد برای امنیت درب ترانس مورد استفاده قرار می گیرند.

قفل درب شیشه ای

استفاده از در شیشه ای امروزه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. قفل در شیشه ای نیز به منظور حفظ امنیت درب های شیشه ای مورد استفقاده قرار می گیرند. این قفل در قسمت میانی درب نصب می شود تا قفل اصلی بتواند به سمت بالا و پایین تغییر جهت دهد. توجه داشته باشید که نصب قفل های شیشه ای بر روی در، باید هنگام تولید در کارخانه صورت بگیرد.

قفل درب شیشه ای
قفل درب شیشه ای

قفل های ساختمانی

قفل درب ساختمانی از انواع بسیار متداولی برخوردار است و در مدل های بسیار کاربردی تولید می شوند. به نوعی برخی از این انواع ذکرشده، از انواع این محصول به شمار می آیند. از انواع قفل ساختمانی برای بستن درب اتاق ها، سرویس بهداشتی ها و موارد دیگر استفاده می شود. در ادامه به مختصر توضیحی از انواع قفل ساختمانی می پیدازیم.

  • مغزی  قفل بدون کلید: معمولاً برای درب اتاق کودکان و کلاس ها از این قفل استفاده می شود.
  • مغزی قفل بدون دستگیره: از پرکاربردترین انواع این قفل است و معمولاً برای درب انباری ها و پشت بام ها، کاربرد دارد. این قفل ها به صورت یکطرفه هستند و با یک میله ساده باز و بسته می شوند.
  • مغزی قفل با دستگیره: این قفل دستگیره دارد و با کلیدهای ساده باز و بسته می شود. همچنین در بیشتر موارد به صورت مخفی در قسمت داخلی قرار داده می شود.
  • قفل کامپیوتری: یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین قفل ها است. در بیشتر موارد در هتل ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • قفل حمام و توالت: از این قفل ها در قسمت داخلی حمام یا سرویس بهداشتی، به جای دستگیره استفاده می شود. همچنین با استفاده از این محصول، درب را تنها می توان از داخل قفل نمود.
  • قفل توپی: این قفل ها برای باز شدن به کلید نیاز ندارند و تنها با چرخاندن دستگیره و فشار دادن دکمه، قفل می شوند.

انواع قفل دیجیتال کمد

نوع دیگری از قفل ها در بازار موجو هستند که با عنوان قفل دیجیتال شناخته می شوند. این نوع قفل ها با استفاده از سیستم های متفاوت باز و بسته می شوند که در ادامه به بررسی انواع مختلف آن‌ها پرداخته شده است:

قفل الکترونیکی کمد استخری

همانطور که از نام این محصول مشخص است، معمولاً در استخرها استفاده می شود. مکانیزم این قفل ها به این صورت است که با استفاده از کارت یا وارد کردن رمز عبور باز می شوند. این نوع قفل از مقاومت بالایی در برابر رطوبت برخوردار است و به صورت ضد آب تولید می شود.

قفل باشگاهی کمد

این نوع قفل معمولاً در باشگاه های ورزشی استفاده می شود. مکانیزم این قفل به این صورت است که توسط کارت و وارد کردن رمز عبور باز می شود.

قفل الکترونیکی کمد هتلی

استفاده از این نوع قفل در هتل ها کاربرد دارد و برای قرار دادن لوازم ارزشمند در هنگام اقامت در هتل مناسب است. مکانیزم این قفل به این صورت است که با استفاده از کارت یا وارد کردن رمز عبور باز می شود.

مزایای استفاده از قفل الکترونیکی کمد

  1. این نوع قفل ها امنیت بالایی ایجاد می کنند.
  2. شکل ظاهری قفل های دیجیتال مدرن تر است.
  3. در تنوع بالایی تولید می شوند و طرح ها و مدل های مختلفی دارند.
  4. برای باز کردن این نوع قفل نیازی به کلید نیست و با وارد کردن رمز ورود درب مورد نظر باز می شود.
  5. قفل الکترونیکی از مقاومت بالایی برخوردار است بنابراین به راحتی دچار آسیب نمی شود.
  6. قابلیت تعویض رمز عبور دارد بنابراین می توان رمز قفل را تغییر داد.

نحوه نصب قفل کمد و کشو

نصب این نوع قفل ها آسان است. در ابتدا باید متناسب با اندازه توپی قفل، سوراخی بر روی کمد یا کشو ایجاد شود تا توپی داخل آن قرار بگیرد. سپس متناسب با نوع قفل انتخابی، باید از قسمت داخلی کمد یا کشو، بریدگی اعمال شود و محل پیچ های قفل نیز مشخص شود. حال باید پیچ های قفل را با استفاده از پیچ گوشتی محکم کنید تا قفل در محل مورد نظر قرار گیرد و بتوان از آن استفاده کرد.

تعویض مغزی قفل

  1. پیچ های مغزی را باز کنید.
  2. زبانه درب را خارج نمایید.
  3. مغزی جدید را نصب کنید.
  4. مغزی نصب شده را بررسی کنید تا در موقعیت درست خود قرار گرفته باشد.

برترین برندهای قفل کمد و کشو

در حال حاضر برندهای مختلفی به تولید قفل های کشو و کمد می‌پردازند. در ادامه به معرفی برترین و محبوب ترین تولیدکنندگان این نوع قفل ها پرداخته شده است:

قفل کمد و کشو صامو پرشین

این شرکت به تولید انواع ابزارآلات ساختمانی، صنعتی و برقی می پردازد. یکی از محصولات تولیدی این شرکت قفل کمد و کشو صامو پرشین مدل 303 با ابعاد 50*50*50 میلی متر است. وزن این قفل 150 گرم است، جنس قفل و سیلندر آن برنجی است، جنس کلید آن استیل است و سیلندر قفل آن نیز به صورت سوئیچی است.

قفل کمد و کشو زانیس

کارخانه تولیدی زانیس به تولید انواع قفل های ساختمانی برای درب های آلومینیومی، چوبی و آهنی می پردازد. محصولات این برند از کیفیت بالایی برخوردار هستند و در انواع گوناگون به بازار عرضه می شوند.

برند زانیس یکی از برترین و محبوب ترین برندهای تولیدکننده انواع قفل در ایران است. این شرکت در سال 1392 تأسیس شد و تاکنون به تولید مدل های کتابی و سوئیچی این تجهیزات پرداخته است. برند زانیس با توجه به تجربه اندکی که در زمینه طراحی و تولید یراق آلات دارد، توانسته است جایگاه ویژه ای از بازار این تجهیزات را به خود اختصاص دهد.

قفل سوئیچی زانیس 4.5 سانتی متر مدل 002، مدل DCO605 و دیگر مدل ها از محبوب ترین محصولات تولیدشده توسط این برند هستند.

قفل کمد و کشو رویان

رویان یکی از بهترین تولیدکنندگان انواع قفل در ایران است. قفل های کمدی این شرکت مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفته است. همچنین در انواع مختلف و در مدل های متنوع دوپله در بازار موجود هستند.

قفل کمد و کشو شوآن

شوآن از دیگر تولیدکنندگان انواع قفل است. این برند با درنظرگیری استانداردهای جهانی در زمینه تولید، توانسته است قفل های متنوع و پرکاربردی به بازار عرضه کند.

شرکت قفل دلتا

برند دلتا از دیگر شرکت های معتبری است که به تولید انواع قفل پرداخته است. یراق آلات تولیدشده توسط این برند از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و با توجه به استانداردهای لازم، طراحی و تولید می شوند. قفل کتابی دلتنا 98، A-100098 ،B-100098 و بسیاری از نمونه های دیگر از پرطرفدارترین محصولات تولیدشده توسط برند دلتا به شمار می‌آیند.

قفل پارس

پارس یکی از محبوب ترین برندهای ارائه دهنده و عرضه کننده مدل های مختلف قفل در ایران است. این شرکت در سال 1370 با هدف تولید نمونه های آویزدار توانست پس از 5 سال محصولات خود را به دیگر کشورها صادر کند. قفل کتابی پارس مدل 1000SP ،1000SX ،900SP ،900SX و مدل های دیگر از پرکاربردترین قفل های تولیدشده توسط این برند به شمار می آیند.

قفل گیرا

برند گیرا از نخستین تولیدکنندگان قفل های آویز و کتابی در ایران است. این شرکت توسط فرج الله بهنام پور در سال 1337 تأسیس شد. محصولات ارائه شده توسط برند گیرا از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و با بهره گیری از مهندسان و کارشناسان باتجربه توانسته است برترین لوازم امنیتی درب ها را طراحی کند. لازم به ذکر است محصولات این برند از گواهی تضمین کیفیت TUV از آلمان و CEN اروپا برخوردار هستند.

مغزی قفل منیر صنعت

شرکت منیر صنعت به تولید انواع قفل می پردازد. مغزی قفل منیر مدل کامپیوتری یکی از محصولات این شرکت است و طرفداران زیادی دارد.

از دیگر برندهای برتر مغزی قفل می توان به مغزی قفل کاله، مغزی قفل زینک وست، مغزی قفل موترا ایتالیا، مغزی قفل نیرا، مغزی قفل اولترا و مغزی قفل باتیس اشاره کرد. همچنین قفل کمد و کشو فوروارد، کلون، سارو، قفل کمد و کشو بهسازان، نایس، بنتینی، قفل کمد و کشو اچ تی ان از دیگر تولیدکنندگان معتبر انواع قفل به شمار می‌آیند.

خرید قفل

انتخاب و خرید بهترین قفل به شما کمک می کند تا انتخاب مطلوبی داشته باشید. در انتخاب قفل، پیش از هرچیز باید مشخص کنید که به چه نوع قفلی نیاز دارید. همچنین توجه به امنیت محیط نیز از دیگر موارد مهمی است که باید درنظر گرفته شود. همان طور که در این مقاله با انواع قفل های موجود در بازار و میزان امنیتی که فراهم می کنند آشنا شدید، می توانید مناسب ترین قفل را برای مجموعه خود خریداری نمایید.

انواع قفل
انواع قفل

جمع بندی

امیدواریم که مقاله انواع قفل برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به معرفی کارآمدترین قفل ها پرداخته شد. همچنین معرفی محبوب ترین تولیدکنندگان قفل های کمد و کشو و مزایای آن، از دیگر مباحث این مقاله بود که به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت.

همان طور که پیش از این گفته شد، شما کاربران گرامی با مراجعه به سایت راندنو می توانید به خرید قفل مورد نظر اقدام نمایید. در راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع قفل کتابی و درب حیاط وجود دارد. راندنو برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان را به طور مستقیم فراهم کرده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.