LPG بهتر است یا CNG | تفاوت گاز CNG و LPG

LPG بهتر است یا CNG | تفاوت گاز CNG و LPG

LPG بهتر است یا CNG و تبدیل CNG به LPG چگونه انجام می گیرد؟ در ابتدا لازم است بدانید که گازها در مخزن گاز مرتبط با نوع گاز، نگهداری و ذخیره سازی می شوند. گاز CNG و گاز ال پی جی از محبوب ترین و شناخته شده ترین گازها هستند که جهت سوخت رسانی وسایل نقلیه تأمین انرژی گرمایشی منازل و ویلاها استفاده می شوند.

خرید انواع مخزن گاز
خرید انواع مخزن گاز

اگر شما هم قصد گازسوز کردن اتوموبیل خود را دارید، حتماً برای شما این سؤال پیش آمده است که گاز ال پی جی بهتر است یا CNG و این دو گاز چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ همانطور که می دانید امروزه قیمت بنزین در کشور افزایش داشته است. از این رو بسیاری از مردم قصد دارند که خودروی خود را گازسوز نمایند. زیرا خودروهای دوگانه سوز نسبت به ماشین هایی که سوخت آنها بنزین است، باتوجه به هزینه مقرون به صرفه هستند.

همچنین گاز سی ان جی و گاز مایع LPG باتوجه به کارایی، از مزایای مختص به خود برخوردار هستند. در این مقاله از مجله راندنو به مقایسه گاز ال پی جی با بنزین و نظرات در مورد گاز ال پی جی می پردازیم. پس تا انتهای مطلب LPG بهتر است یا CNG با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

گاز CNG چیست؟

گاز سی ان جی یا طبیعی Compressed Natural) Gas) پس از گازوئیل یکی از پرمصرف ترین سوخت رسان خودروها به شمار می آید. این گاز از هیدروکربن های سبکی مانند اتان و متان، با یک و دو اتم کربن تشکیل شده است. گاز CNG به صورت مستقیم از منابع زیر زمینی برداشت می شود. همچنین می تواند از فرآورده های برج تقطیر و دیگر واحدهای پالایشگاه ها در دسترس قرار بگیرد.

شکل ظاهری این مخزن گاز معمولاً به صورت کروی و یا استوانه ای تولید می شود. لازم به ذکر است که انواع مخازن گاز سی ان جی خود به چند دسته تقسیم می شوند.

گاز CNG چیست؟
گاز CNG چیست؟

بیشتر بخوانید: نصب مخزن گاز مایع


گاز مایع یا LPG چیست؟

گاز مایع یا (Liquid Petroleum Gas) از فرآورده های سبک برج تقطیر پالایشگاه ها است. این گاز شامل از ترکیب دو گاز بوتان و پروپان ساخته شده است. لازم به ذکر است که در ساختار گاز مایع از مقادیری هیدروکربن های سبک و سنگین هم وجود دارد. درنتیجه به دلیل قیمت بالایی که دارد، جداسازی آنهخا دشوار است و در ساختار این گاز باقی می مانند.

مخزن گاز مایع به طور معمول جهت مصارف خانگی و به منظور تأمین انرژی شوفاژها و چراغ گازی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

گاز مایع یا LPG چیست؟
گاز مایع یا LPG چیست؟

مزایا و معایب گاز CNG و LPG

در این بخش از مقاله LPG بهتر است یا CNG شما را با مزایای استفاده از این گازها و معایب آن آشنا می نماییم.

مزایای گاز CNG

  • قیمت گاز سی ان جی از بنزین و دیزل ارزان تر است و موجب کاهش هزینه سوخت برای صاحبان اتوموبیل ها می شود.
  • همانطور که می دانید گاز سی ان جی به آسانی در هوا پخش می شود و اشتعال پذیری کمتری دارد. درنتیجه وسایل نقلیه CNG نسبت به خودروهای بنزینی از ایمنی بالاتری برخوردار هستند.
  • استفاده از گاز طبیعی موجب کاهش هزینه های سرویس و نگهداری موتور می شود.
  • افزایش عمر روغن موتور از دیگر مزایای این گازها است که موجب رقیق شدن و یا آلوده شدن روغن نمی شود.
  • به کارگیری از گاز سی ان جی موجب کاهش آلودگی محیط زیست می شود.

معایب گاز CNG

  • گازهای CNG نسبت به بنزین فضای بیشتری را دربرمی گیرند و موجب سنگین شدن خودرو می شود.
  • خودروهایی با سیستم سوخت رسانی CNG به دفعات سوخت گیری بیشتری نیاز دارند.
  • توان موتور خودرو با این سوخت نسبت به بنزین حدود 10 تا 15 درصد کاهش می یابد.
  • برای شروع کار به بنزین نیاز دارد.
  • هزینه های سرویس و نگهداری از موتور خودرو در این گازها زیاد است.

مزایای گاز LPG

  • گاز ال پی جی از قیمت مقرون صرفه تری نسبت به بنزین و دیزل برخوردار است.
  • این گاز برای ذخیره سازی به فضای کمتری نسبت به CNG نیاز دارد.
  • وسای تقلیه هایی که از این گاز استفاده می کنند، هزینه سرویس و نگهداری کمتری دارند.
  • برای شروع کار به بنزین نیازی ندارد.

معایب گاز LPG

  • ال پی جی از چگالی انرژی کمتری نسبت به بنزین و دیزل برخوردار است. درنتیجه موجب افزایش مصرف سوخت می شود.
  • این گاز به آسانی پخش و یا پراکنده نمی شود.
  • به آسانی قابلیت اشتعال پیدا می کند.
مزایا و معایب گاز CNG و LPG
مزایا و معایب گاز CNG و LPG

بیشتر بخوانید: بهترین برند مخزن گاز


تفاوت بین گاز CNG و LPG چیست؟

همانطور که گفته شد گاز طبیعی یا سی ان جی، گاز فشرده ای است که بخش زیادی از آن را متان تشکیل داده است. نگهداری از گاز CNG در دمای معمولی و فشار 200 تا 248 بار انجام می شود. گاز ال پی جی نیز که در ایران با نام گاز مایع شناخته شده است، از ترکیب دو گاز بوتان و پروپان تشکیل شده است. گاز LPG نیز باید در دمای 15 درجه سانتی گراد و فشار 1.7 تا 7.5 بار نگهداری شود.

همچنین هر دو گاز سوخت مناسبی برای جایگزینی بنزین در اتوموبیل ها به شمار می آیند. در این بخش از مقاله LPG بهتر است یا CNG شما را با تفاوت های این دو گاز آشنا می نماییم.

مسافت پیمایش

فاصله پیمایش با مخزن گاز یکی از اصلی ترین تفاوت های این دو گاز است. خودروهایی که سوخت مورد نیاز آنها از طریق گاز مایع تأمین می شود نسبت به خودروهایی با گاز سی ان جی، یا یک باک کامل مسافت بیشتری را طی می کنند. به عبارتی خودروهای ال پی جی با هر بار پر شدن باک، از قابلیت طی کردن بیش 400 کیلومتر مسافت برخوردار هستند.

این در حالی است که خودروهای CNG با استفاده از یک باک پر، تنها می توانند مسافتی در حدود 150 کیلومتر را طی کنند.

سوخت گیری و موقعیت سوخت

در پاسخ به سؤال CNG بهتر است یا LPG می توان گفت مزایا و موقعیت های گاز سی ان جی بیشتر از ال پی جی است. به گونه ای که اتوموبیل هایی با سیستم سوخت رسانی LPG، توسط شیلنگ و کپسول گاز سوخت اتوموبیل مورد نظر را تکمیل و یا پر می کنند. همانطور که می دانید این استفاده از این روش استاندارد نیست و انجام آن می تواند خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

لازم به ذکر است که تعداد جایگاه های اختصاصی CNG کشور به صورت حدودی 2700 است. اما تعداد موقعیت های ال پی جی از 100 کمتر هستند که این تعداد روز به روز کاهش می یابد.

فشار داخل مخزن سوخت

بسیاری از افراد به دنبال علت انفجار گاز ال پی جی هستند. همچنین احتمال انفجار مخازن گاز CNG نسبت به مخازن ال پی جی بیشتر است. دلیل این موضوع می تواند فشار بالای مخزن های سی ان جی باشد. به این نکته توجه داشته باشید که فشار حد وسط مخزن گازهای سی ان جی در حدود 150 اتمسفر است.

درمقابل فشار مخازن گاز مایع حدود 10 اتمسفر است. لازم به ذکر است که مخازن گاز با به کارگیری از استانداردهای بالایی تولید و عرضه می شوند. از این رو به قدری از استحکام بالایی برخوردار هستند که به آسانی منفجر نمی شوند. می توان گفت که بروز مشکلاتی در سیستم گازسوز خودروها یکی از عوامل اصلی در انفجار برخی از خودروها است و مخزن سوخت نقش به سزایی در این زمینه ندارد.

قدرت و شتاب

از دیگر عواملی که می تواند تعیین کند LPG بهتر است یا CNG میزان شتاب و قدرت این دو گاز است. اتوموبیل هایی که سیستم سوخت رسانی آنها گاز مایع است، از شتاب و قدرت بالاتری برخوردار هستند. همچنین ماشین هایی که سیستم سوخت رسانی آنها سی ان جی است، عملکرد ضعیفی در مسیرهای شیب دار دارند. درنتیجه عملکرد پایین این گاز، فشار بسیار زیادی می تواند به خودرو مورد نظر وارد نماید.

به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از هر دو گاز موجب آسیب و وارد شدن فشار به بخش های مختلف خودرو می شود. اما میزان این آسیب و فشار وارده در خودروهای سی ان جی بیشتر است.


بیشتر بخوانید: مخزن گاز چیست و چه کاربردی دارد؟


امنیت و معاینه فنی

در این بخش از مطلب LPG بهتر است یا CNG به امنیت و معاینه فنی این دو گاز که بر این اساس از یکدیگر متمایز می شوند، می پردازیم. در ابتدا لازم است بدانید که گازهای LPG نسبت به گازهای CNG از اشتعال پذیری بالاتری برخوردار هستند. درنتیجه در صورت بروز نشتی، خطر بیشتری نسبت به گاز سی ان جی ایجاد می کند. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که تعداد جایگاه های سوخت گیری ال پی جی در کشور ما معدود است.

سوخت گیری خودروهای ال پی جی به صورت استاندارد انجام نمی گیرد. این در حالی است که باتوجه به اشتعال پذیری بالایی که دارد، امنیت سوخت گیری آن کاهش می یابد. نکته دیگری که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید، معایته فنی آن است که شامل گازهای ال پی جی نمی شود. باتوجه به این نکته که پس از هر بار معاینه فنی، باید مخزن را باز و دوباره ببندید که یک فعالیت بسیار پرخطر است.

روشن کردن خودرو

جهت روشن کردن اتوموبیل هایی که توسط گاز سی ان جی کار می کنند، در ابتدا بهتر است که اتوموبیل بر روی حالت بنزین قرار بگیرد. پس از روشن شدن ماشین می توانید آن را بر روی حالتCNG قرار دهید. لازم به ذکر است که اتوموبیل هایی که سیستم سوخت رسانی آنها گاز LPG است، در فصل های سرد نیازی به انجام این کار ندارند و با همان گاز می توانند به نحواحسن کار کنند.

هزینه راه اندازی

یکی دیگر از عواملی که در پاسخ به پرسش LPG بهتر است یا CNG مربوط می شود، هزینه راه اندازی آنها است. همانطور که می دانید دوگانه سوز کردن خودروها شامل هزینه های خاصی می شود. می توان گفت که دوگانه سوز کردن اتوموبیل با گاز CNG، هزینه ای حدود 3 برابر نسبت به گاز ال پی جی را دربر می گیرد. زیرا تجهیزات مورد نیاز سی ان جی کردن ماشین ها هزینه های بیشتری دارد.

خوردگی و آسیب به موتور

از دیگر عواملی که موجب بروز تفاوت های این دو گاز می شود، میزان خوردگی آنها است. در ابتدا لازم است بدانید که هر دو گاز LPG و CNG، موجب آسیب به بخش های مختلف موتور خودرو می شوند. به این نکته توجه داشته باشید که میزان فشار و خوردگی خودروهای گازسوز ال پی جی بسیار کمتر از خودروهای CNG است. زیرا میزان خشک بودن گاز سی ان جی بیشتر است و فشار بیشتری به سوپاپ ها و پیستون های خودرو وارد می کند.

قیمت گاز LPG و CNG

همانطور که گفته شد، گازهای ال پی جی جایگاه های اختصاصی ندارند و تعداد موقعیت های آن بسیار کم است. درنتیجه این محصول تنها توسط فروشندگان متفرقه عرضه می شود. از این رو می توان گفت این شرایط موجب شده است تا قیمت گاز ال پی جی نوسان داشته باشد. به این نکته توجه داشته باشید که میزان مساحت قابل پیمایش با هر لیتر گاز مایع، حدود 1.5 برابر بیشتر از گاز طبیعی است.

درنتیجه می توان گفت که قیمت گاز LPG نسبت به CNG ارزان تر است.

LPG بهتر است یا CNG
LPG بهتر است یا CNG

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مخزن گاز


امیدواریم که مقاله LPG بهتر است یا CNG برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به سؤال آیا گاز LPG بهتر است یا CNG پاسخ داده شد. لازم به ذکر است که قیمت گاز ال پی جی در سال 1400 نوساناتی داشته است. جهت اطلاع از قیمت گاز ال پی جی با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این محصول را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت مخازن گاز و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 26
دوست نداشتم: 12
میانگین امتیازات: 2.17

۲ دیدگاه در “LPG بهتر است یا CNG | تفاوت گاز CNG و LPG

درود. سوالی داشتم از خدمتتان امیدوارم وقتی بگذارید برای راهنمایی اینجانب. بنده قصد خرید خودروی آریسان 2 برای کار وانتی سبک (!) دارم و بخاطر کلیپ ها و خطراتی که CNG داره.. میخوام از بدو خرید خودرو حتی یک بار هم از گاز استفاده نکنم و فقط و فقط از بنزین برای سوختگیری استفاده کنم.. سوالم اینه که آیا ممکنه موقع سوختگیری در جایگاه بنزین باز خطر انفجار وجود داشته باشه؟
اگر این خطر همچنان هست میخوام در بدو خرید خودرو ببرم جایگاه های CNG معتبر و بدم کپسول هاش رو باز کنن تا کلا خاطر جمع بشم. امیدوارم درک کنید که خیلی خیلی از CNG میترسم و حتی اگر شما بگید ترسی نداره و فقط موقع سوختگیری CNG ممکنه این اتفاق پیش بیاد.. باز هم استرس و اضطراب همراهم هست. خواهشمندم راهنماییم کنید که میتونم CNG ها رو باز کنم یا فقط شیر اتصالاتشو باز کنم که دیگه خطری وجود نداشته باشه؟

و اینکه موقع خرید خودروی صفر وقتی هیچ سوختگیری (حتی برای یکبار) نداشته باشم.. فشار داخل کپسول چند بار خواهد بود؟ (مثلا 5 بار یا ..)

سلام دوست عزیز
باتوجه به رعایت مسائل ایمنی در جایگاه سوخت، به ندرت این موضوع پیش می‌آد که خطر انفجار در پی داشته باشه و اینکه چون باک ذخیره CNG خودرو با بهره‌گیری از استانداردهای معتبر بین‌المللی ساخته می‌شه، به سادگی در معرض خطر قرار نمی‌گیره. دلیل ترس شما باتوجه به شنیده‌های روزمره قابل درک هستش اما در حال حاضر خیلی از کشورها مثل ایتالیا، آرژانتین، نیوزلند و … از CNG به عنوان سوخت خودورهاشون استفاده می‌کنند.
در رابطه با فشار داخل کپسول اتوموبیل‌های صفر هم باید از متخصصن در این زمینه مشورت بگیرید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *