نگهداری از ابزارآلات دستی به صورت کاربردی

نگهداری از ابزارآلات دستی به صورت کاربردی

روش های نگهداری از ابزارآلات دستی یکی از دغدغه هایی است که افراد بسیاری به دنبال نتیجه گیری از آن هستند. انواع ابزار دستی باتوجه به کاربردهایی که دارند که از گستره وسیعی برخوردار هستند. همچنین انواع ابزارآلات دستی در تمامی صنایع و منازل مورد استفاده قرار می گیرند. پیچ گوشتی، چکش، آچار، انبردست و … از انواع ابزارآلات دستی به شمار می آیند.

خرید ابزار دستیروش های گوناگونی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید از ابزارآلات دستی خود به درستی محافظت نمایید. در این مقاله از مجله راندنو به طور کامل به روش های مراقبت از ابزار دستی پرداخته شده است. همچنین اگر شما هم قصد آشنایی با روش های نگهداری از ابزار را دارید، تا انتهای مقاله نگهداری از ابزارآلات دستی با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

نگهداری ابزار دستی

معمولاً انواع ابزارآلات دستی از جنس فلز ساخته می شوند و اگر از لایه محافظ هم برخوردار باشند، در برابر شرایط محیطی خاص مانند رطوبت، آسیب پذیر خواهند بود. از این رو  پس از تهیه کردن ابزار دستی باید در زمینه مراقبت از ابزارآلات دستی، آگاهی کامل را داشته باشید. عواملی مانند رطوبت، پوشش محافظتی ابزار دستی و موارد دیگر، در تخریب و فرسوده شدن انواع ابزار دستی تأثیرگذار هستند. در نتیجه در برخی از شرایط ممکن است که ابزار دستی مورد نظر شما دچار زنگ زدگی و شکستگی بشود. اما با رعایت روش های مراقبت از ابزارآلات دستی، می توانید طول عمر ابزارآلات دستی خود را افزایش دهید.

به عبارتی نحوه انبار کردن و نگهداری از ابزارآلات دستی به سالم ماندن آنها در طولانی مدت، کمک به سزایی خواهد نمود.

نگهداری از ابزارآلات دستی
نگهداری از ابزارآلات دستی

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار دستی


تمیز کردن ابزارآلات دستی

تمیز کردن ابزار دستی از اولین و مهم ترین اقداماتی است که جهت مراقبت از آنها، باید انجام دهید. از این رو پیش از ذخیره سازی و نگهداری ابزار دستی، آنها را تمیز نمایید. در برخی از شرایط ممکن است ابزار دستی مورد نظر حین انجام کار با مواد گوناگون، آغشته به روغن، براده های چوب، گرد و غبار و … شده باشد. از این رو تمیز نکردن ابزار دستی می تواند در طولانی مدت موجب زنگ زدگی و از بین رفتن روکش ابزارآلات دستی شود.

در نتیجه به این نکته توجه داشته باشید که به منظور افزایش طول عمر ابزار دستی مورد نظر خود، باید پس از هر بار استفاده آنها را تمیز نمایید و در جعبه ابزار مناسب قرار دهید. همچنین آلودگی اگر به مدت طولانی بر روی ابزار دستی برجای بماند، خشک می شود و تمیز کردن آن مشکل می شود. در ادامه به چند نکته کاربردی جهت تمیز کردن ابزار دستی پرداخته شده است:

  • استفاده از سرکه: با آغشته کردن پنبه به سرکه، می توانید قسمت های مورد نظر را پاک نمایید. سپس با استفاده از یک پارچه مرطوب، ابزار را تمیز نمایید.
  • استفاده از آبلیمو: استفاده از آبلیمو قدرت سرکه را ندارد اما اگر توان تحمل بوی سرکه را ندارید، می توانید از آبلیمو استفاده نمایید.
  • استفاده از جوش شیرین: با مخلوط جوش شیرین و آب و اسپری کردن آن، می توانید ابزار دستی مورد نظر خود را تمیز نمایید. همچنین با درست کردن خمیر جوش شیرین، می توانید زنگ زدگی های ابزار دستی خود را از بین ببرید.
  • استفاده از تمیزکننده های غیرطبیعی: از هر نوع تمیزکننده غیر طبیعی به جز جرم گیر، اسید و سفیدکننده می توانید به منظور پاکسازی ابزار دستی خود استفاده نمایید.
تمیز کردن ابزارآلات دستی
تمیز کردن ابزارآلات دستی

جلوگیری از زنگ زدگی ابزارآلات دستی

روش های جلوگیری از زنگ زدگی، از دیگر اقدامات تأثیرگذار در نگهداری از ابزارآلات دستی به شمار می آید. برای جلوگیری از زنگ زدگی ابزار دستی با دو روش کارآمد می توانید این فعالیت مهم را انجام دهید که بسیار آسان هستند و هزینه زیادی برای شما نخواهند داشت .

خشک نگه داشتن ابزار

خشک نگه داشتن این ابزارآلات از دیگر نکات مهمی است که در حفظ و نگهداری از ابزارآلات دستی اهمیت ویژه ای دارند. همانطور که می دانید کارگاه ها و گاراژها محیط های مرطوبی هستند که جای کاملاٌ نامناسبی برای نگهداری ابزارآلات، از جمله ابزارآلات دستی به شمار می آیند. محیط های مرطوب تهویه مناسبی ندارند و شرایطی را برای انواع ابزار دستی به وجود می آورند که دچار زنگ زدگی می شوند. از این رو به منظور جلوگیری از زنگ زدگی ابزار خود می توانید از رطوبت گیر استفاده نمایید.

رطوبت گیر دستگاهی است که از ابزارآلات شما در برابر رطوبت، محافظت می نماید. همچنین این دستگاه از قیمت مقرون به صرفه ای برخوردار است. لازم به ذکر است که از ژل سیلیکا یا بسته های رطوبت گیر نیز می توانید به منظور جذب رطوبت موجود در محیط مورد نظر، استفاده نمایید.

پوشش محافظ

پوشش ابزارآلات دستی با محافظ، دومین روشی است که در این بخش از مقاله نگهداری از ابزارآلات دستی به بررسی آن می پردازیم. به منظور محافظت از زنگ زدگی ابزار دستی، علاوه بر روکش ضد زنگ می توانید از شیوه روغن کاری ابزارآلات دستی استفاده نمایید. پوشش روغن موتور یا موم یکی از بهترین موادی هستند که با استفاده از آنها می توانید به صورت طولانی مدت از ابزار خود استفاده نمایید.

اگر به طور مداوم از ابزار دستی استفاده می کنید، پیشنهاد ما به شما این است که از پوشش روغن موتور برای جلوگیری از زنگ زدگی ابزار خود استفاده نمایید. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از روغن موتور به مقدار زیاد، موجب لیز خوردن ابزار از دست شما حین انجام کار می شود. در نتیجه باید به مقدار مناسبی از روغن را استفاده نمایید. همچنین لازم به ذکر است که اگر ابزار دستی شما از سطح فولادی برخوردار است، از روکش موم خمیر می توانید به منظور جلوگیری از زنگ زدگی آن استفاده نمایید.

جلوگیری از زنگ زدگی ابزارآلات دستی
جلوگیری از زنگ زدگی ابزارآلات دستی

بیشتر بخوانید: ابزار مناسب منزل که وجود آن در هر خانه ای ضروری است


قرار دادن ابزارآلات دستی در جای مشخص

قرار دادن ابزار در سر جای خود، از دیگر روش های مهم در حفظ و نگهداری از ابزارآلات دستی به شمار می آید که در این بخش به بررسی آن می پردازیم. در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که ابزار دستی شما نباید بر روی زمین و یا بر روی میز کار شما افتاده باشد. بهترین و مناسب ترین جایگاه برای نگهداری آنها، قفسه نگهداری ابزار یا جعبه ابزار است. همچنین می توانید آنها را به دیوار آویزان نمایید.

لازم به ذکر است که اگر از کمد نگهداری ابزار استفاده می کنید، از این موضوع اطمینان حاصل نمایید که هر کشو از آن، از آستر یا پارچه مخصوصی برخوردار باشد. با وجود این شرایط علاوه بر محافظت از ابزارآلات دستی شما، از کشوها نیز در برابر هرگونه خراش و زنگ زدگی نیز محافظت می شود.

قرار دادن ابزارآلات دستی در جای مشخص
قرار دادن ابزارآلات دستی در جای مشخص

جلوگیری از ضربه خوردن

یکی دیگر از نکات مهم نگهداری از ابزارآلات دستی جلوگیری از وارد شدن هرگونه ضربه به آنها است. وارد شدن ضربه به ابزار دستی، موجب می شود ابزار فرم کلی خود را از دست بدهد و یا دچار شکستگی شود. در نتیجه ابزار دستی شما کارکرد سابق را نخواهد داشت و عملکرد شما حین انجام فعالیت، کاهش می یابد. نگهداری ابزار در جعبه فلزی که مقاومت بالایی داشته باشد، بهترین گزینه برای نگهداری از ابزار دستی به شمار می آید.

جلوگیری از ضربه خوردن
جلوگیری از ضربه خوردن

تیز کردن ابزارآلات دستی

تیز کردن ابزار دستی از دیگر نکات حائز اهمیتی است که در مراقبت از آن تأثیر به سزایی دارد. تیز نگه داشتن ابزارآلات موجب می شود تا سرعت عمل فعالیت شما افزایش داشته باشد که در نتیجه موجب بهبود کیفیت بر کار مورد نظر شما می شود.


بیشتر بخوانید: بهترین برند ابزار دستی در ایران


امیدواریم که مقاله نگهداری از ابزارآلات دستی برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید ابزار دستی و اطلاع از قیمت ابزار دستی می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان ابزار دستی را مشاهده نمایید.

توجه داشته باشید که با تمرین عادت های خوب می توانید طول عمر ابزار دستی و تجهیزات خود را افزایش دهید. پس در تمیز کردن ابزار دستی و نگهداری از آنها کوشا باشید تا نیازی به خریداری مجدد انواع ابزار نداشته باشید.

تیز کردن ابزارآلات دستی
تیز کردن ابزارآلات دستی

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت ابزارآلات دستی کشاورزی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزارآلات و انواع ابزار ایمنی است.