راهنمای خرید پیستوله رنگ

راهنمای خرید پیستوله رنگ

در مقاله راهنمای خرید پیستوله رنگ به معرفی یکی از ابزارآلات مهم در حوزه رنگ آمیزی می پردازیم. در اصل یک پیستوله رنگ ابزاری است که به کمک فشار هوا، یک سطح خاص را با رنگ می پوشاند. این ابزار با اسپری کردن رنگ بر روی یک سطح، باعث می شود تا رنگ آمیزی بسیار ساده تر و باکیفیت تر شود که این روش در سایر روش های رنگ آمیزی دیده نمی شود.

خرید انواع پیستوله رنگ پاش
خرید انواع پیستوله رنگ پاش

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد پیستوله رنگ

بسته به نوع و همچنین ابعاد، پیستوله رنگ در حالت ها و شکل های مختلف عرضه می شود. این کالا به شما این امکان را می دهد تا در شرایط و مشاغل مختلف از آن استفاده کنید. بسته به شکل پیستوله و دقت آن در کار می توانید از این محصول برای رنگ کردن سطوح فلزی استفاده کنید. بیشترین کاربرد این نوع پیستوله ها در رنگ آمیزی های صنعتی است. این کالا به دلیل دقت و قدرت پخش بالایی که دارد، می توانید از آن در کارهای مختلف استفاده کنید.

این پیستوله ها به دلیل عمر بالا و همچنین هزینه های اولیه پایینی که دارند، در صنعت خودروسازی نیز استفاده می شوند. در هر محیطی که نیاز به رنگ آمیزی سریع و یکدست باشد، پیستوله های بادی می توانند در آن بخش مورد استفاده قرار بگیرند.

کاربرد پیستوله رنگ
کاربرد پیستوله رنگ

انواع پیستوله بادی

در ادامه مبحث راهنمای خرید پیستوله رنگ به بررسی پیستوله های رنگ می پردازیم. در ادامه روش های مختلف دسته بندی این کالا را با هم بررسی می کنیم.

پیستوله های رنگ براساس کاربرد به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شوند و دلیل آن نیز ابعاد و طراحی متفاوت آنها است. این پیستوله ها عبارتند از:

پیستوله رنگ پاش

این ابزار در اصل پرکاربردترین پیستوله بادی به شمار می رود. از این مدل جهت پاشش رنگ در محیط های مختلف استفاده می شود که خود بسته به شرایط دارای انواع بسیار متنوعی است.

پیستوله رنگ پاش
پیستوله رنگ پاش

گازوئیل پاش

این وسیله که به نام روغن دان نیز شهرت دارد، برای روغن کاری و گریس کاری کاربرد بسیار زیادی دارد. این ابزار را اغلب در تعمیرگاه ها و کار با ابزار موتوری مشاهده خواهید کرد.

گازوئیل پاش
گازوئیل پاش

قیر پاش

این ابزار به کمک یک کمپرسور هوا تمام قیرهای رقیق شده را می تواند بر روی یک سطح به طور مساوی بپاشد. همچنین این دستگاه در صافکاری خودرو نیز بسیار زیاد استفاده می شود.

قیر پاش
قیر پاش

سایه پاش

این ابزار برای ایجاد خطوط رنگی ریز و سایه های مختلف بر روی چوب و لوازم دیگر استفاده می شود. از این پیستوله برای ایجاد تزئین بر روی فلزات و چوب نیز استفاده می شود.

سایه پاش
سایه پاش

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پیستوله بادی و کاربردهای آن


کنیتکس پاش

این وسیله به شما این امکان را می دهد تا بتوانید انواع مختلفی از کنیتکس ها را در حالت ریزدانه، دانه متوسط و دانه درشت برای پاشش بر روی دیوارها و سطوح مختلف استفاده کنید.

کنیتکس پاش
کنیتکس پاش

ایربراش یا قلم گیر

این محصول که به نام قلم رنگ پاش نیز شهرت دارد، به عنوان کوچک ترین پیستوله شناخته می شود. این دستگاه در کارهای کوچک و ظریف کاری به کار می رود. از این ابزار می توانید در صنایع خودروسازی یا ساخت محصولات مختلف استفاده کنید.

ایربراش یا قلم گیر
ایربراش یا قلم گیر

در کنار نوع کاربرد، پیستوله های بادی براساس نوع پاشش نیز دسته بندی می شوند:

پیستوله سیفونی یا کاسه زیر

اگر نیاز به رنگ کاری در ساختمان دارید، این نوع پیستوله به دلیل اینکه مخزن آن در پایین قرار دارد، بسیار کاربردی است. در این حالت هوا از طریق یک محفظه بسیار کوچک به سمت بالا حرکت می کند و رنگ را با سرعت به سمت بالا هدایت می کند. این موضوع سبب ایجاد فشار بسیار زیاد و چسبیده شدن رنگ به سطح دیوار می شود.

پیستوله سیفونی یا کاسه زیر
پیستوله سیفونی یا کاسه زیر

پیستوله های کاسه رو یا ثقلی

برای رنگ کردن خودروها از این نوع پیستوله بیشتر استفاده می شود. این محصول به دلیل بالا بودن کاسه پیستوله رنگ، به کمک وزن و نیروی گرانش و با فشار کمتری از هوا می تواند برای رنگ کاری مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین مزیت اصلی این محصول، ضایعات رنگی کمتر است زیرا فشار هوایی که این پیستوله ها برای رنگ کاری نیاز دارند، بسیار کمتر است.

پیستوله های کاسه رو یا ثقلی
پیستوله های کاسه رو یا ثقلی

پیستوله تحت فشار

منبع این پیستوله ها کاملاً درزگیری می شود و ایجاد شدن فشار بیش از حد در آن، سبب بالا رفتن رنگ می شود. این نوع پیستوله ها در دو حالت منبع ثابت و منبع جدا در بازار یافت می شوند. از این مدل پیستوله برای پاشش رنگ های غلیظ استفاده می شود.

پیستوله تحت فشار
پیستوله تحت فشار

پیستوله HVLP

این نوع پیستوله ها حجم بسیار زیادی دارند و با فشار بسیار کمی، تمام رنگ به صورت یکدست بر روی سطح مورد نظر پاشیده می شود. در این حالت فشار کم باعث یکنواختی پاشش رنگ در کل محیط می شود.

پیستوله HVLP
پیستوله HVLP

پیستوله LVLP

این نوع پیستوله ها در اصل از نظر حجمی متوسط هستند و به همین دلیل فشار بسیار کمتری نسبت به HVLP دارند. از این مدل بیشتر در کارهای کوچک و تزئینی یا ترمیم کردن رنگ چوب استفاده می شود.

پیستوله LVLP
پیستوله LVLP

مزایا و معایب پیستوله رنگ

در ادامه مقاله راهنمای خرید پیستوله رنگ به سراغ مزایا و معایب آن خواهیم رفت. در اصل این محصول به دلیل کیفیت فوق العاده ای که در اختیار شما قرار می دهد، سبب می شود تا بتوانید از آن برای پاشیدن رنگ بر روی سطوح مختلف استفاده کنید.

این محصول از نظر سرعت و کیفیت در کار و یکنواختی رنگ بسیار کاربردی است و میتوانید به جای قلمو از آن استفاده کنید. اما عیب اصلی این روش رنگ کردن، حجم بسیار زیاد رنگ مورد نیاز است، زیرا احتمال اتلاف رنگ در این نوع دستگاه ها وجود دارد.

مزایا و معایب پیستوله رنگ
مزایا و معایب پیستوله رنگ

قابلیت سه تنظیمه بودن پیستوله چیست؟

در این بخش از راهنمای خرید پیستوله رنگ به بررسی یک حالت ویژه در برخی از پیستوله ها به نام حالت سه تنظیمه می پردازیم. در این حالت شما می توانید با تنظیم حجم، عرض پاشش رنگ و تنظیم میزان فشار، بهترین حالت را برای پاشش رنگ ایجاد کنید. این محصولات در حقیقت از کیفیت رنگ آمیزی بالاتری برخوردار هستند.

نکات مهم در خرید پیستوله رنگ

در هنگام خرید یک پیستوله رنگ باید به نوع و کاربرد آن توجه داشته باشید. در این قسمت مقاله به راهنمای خرید پیستوله رنگ می پردازیم:

نازل

یکی از مهم ترین مسائل در خرید این محصول، نازل به کار رفته در آن است. نازل وظیفه خارج کردن رنگ و مواد مختلف را برعهده دارد. قطر نازل با توجه به نوع کار و نوع ماده ای که در مخزن است، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، از نازل با قطر ۱.۳ میلی متر برای رنگ کاری خودرو و از نازل هایی با قطر ۲.۱ میلی متر برای رنگ کاری فضاهای عمیق تر استفاده می شود.

ظرفیت مخزن

یکی دیگر از پارامترهای مهم در خرید این محصول، ظرفیت و گنجایش آن است. پارامتر اندازه گیری این کالا برحسب لیتر است. هرچه مخزن دستگاه بزرگ تر باشد، وزن آن نیز بیشتر است. در نتیجه این ویژگی تأثیر مستقیم بر روی حمل و نقل دستگاه دارد. به همین علت باید دستگاه را متناسب با نوع کار انتخاب کنید.

مزایا و معایب پیستوله رنگ
مزایا و معایب پیستوله رنگ

قدرت پاشش

یکی دیگر از مهم ترین مسائل در خرید این محصول، قدرت آن است. در واقع منظور از قدرت پاشش، توان دستگاه است. توان دستگاه برحسب وات سنجیده می شود.

پیچ تنظیم فشار باد

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای خرید پیستوله رنگ قابلیت کنترل فشار باد است. این کار در پیستوله ها به کمک یک پیچ که در زیر دستگیره طراحی شده است، انجام می شود. این پیچ در نمونه های قدیمی وجود نداشت. در مدل های قدیمی، تنظیم فشار با تا کردن شیلنگ هوای ورودی انجام می شد.

وزن و ابعاد

وزن و ابعاد دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وزن و ابعاد با توجه به قدرت، منبع تغذیه و از همه مهم تر مخزن پیستوله متغیر است. برای محیط های بزرگ بهتر است از پیستوله های مخزن جدا استفاده کنید. در این صورت وزن مخزن دیگر مطرح نخواهد بود.

تفاوت پیستوله بادی HVLP با LVLP چیست؟

در اصل پیستوله های HVLP از نظر قدرت از LVLP ها بسیار قوی تر هستند و برای حجم بیشتری از رنگ ساخته شده اند. میزان فشار این نوع پیستوله ها بسیار بیشتر است و در نتیجه قدرت رنگ آمیزی آن ها نیز بیشتر خواهد بود.

در مدل LVLP که بیشتر برای کارهایی با فشار و حجم کم استفاده می شود، میزان رنگ کاری تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند. از مدل LVLP اغلب در صنایع چوب بری و موارد مختلف استفاده می شود.

تفاوت پیستوله بادی HVLP با LVLP چیست؟
تفاوت پیستوله بادی HVLP با LVLP چیست؟

برای نقاشی خودرو به چه پیستوله ای نیاز داریم؟

بسته به حجم و نوع رنگ آمیزی خودرو، می توانید از انواع پیستوله بادی HVLP استفاده کنید. این پیستوله ها به دلیل کیفیت فوق العاده رنگ آمیزی به شما این امکان را می دهند تا در هنگام رنگ آمیزی، تمام سطح را با دقت و به صورت یکنواخت رنگ کنید.

برای نقاشی خودرو به چه پیستوله ای نیاز داریم؟
برای نقاشی خودرو به چه پیستوله ای نیاز داریم؟

بیشتر بخوانید: آموزش رنگ آمیزی با پیستوله رنگ


بهترین پیستوله رنگ

در این بخش از مقاله راهنمای خرید پیستوله رنگ به معرفی برخی از برندهای محبوب و پرفروش در بازار می پردازیم:

پیستوله رنگ اکتیو تولز

این شرکت با داشتن سابقه طولانی، در حوزه ساخت انواع پیستوله ها تلاش کرده است. این شرکت به کمک دانش روز دنیا و بکارگیری مواد اولیه فوق العاده، بهترین ابزار رنگ آمیزی را خلق و روانه بازار کرده است. این شرکت محصولات خود را در دو حالت پنوماتیک و برقی تولید می کند و به دلیل قیمت مناسب و کارایی بالا، کاربرد بسیار زیادی دارد.

پیستوله رنگ اکتیو تولز
پیستوله رنگ اکتیو تولز

پیستوله رنگ رونیکس

اگر به دنبال یک ابزار صنعتی مناسب برای کارهای خود هستید، شرکت رونیکس به عنوان یکی از تولیدکنندگان محبوب و بزرگ پیستوله رنگی در جهان به شمار می رود. مزیت اصلی محصولات این شرکت، قابلیت باز و بسته کردن آسان و تمیز کاری ساده آنها می باشد. این شرکت به صورت تخصصی در حال کار بر روی تولید پیستوله های برقی است.

پیستوله رنگ رونیکس
پیستوله رنگ رونیکس

پیستوله رنگ کنزاکس

کنزاکس با بیش از 20 سال سابقه در بازارهای ایرانی، همیشه به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های صنعتی و تولیدکننده ابزار برقی در ایران به شمار می رود. محصولات این شرکت از نظر طراحی و کیفیت در سطح بالایی قرار دارند. ابزارآلات کنزاکس به شما این امکان را می دهند تا بتوانید از آنها در شرایط مختلف استفاده کنید.

پیستوله رنگ کنزاکس
پیستوله رنگ کنزاکس

شرکت های دیگری مانند، بوش، نووا، هیوندای، کرون و … نیز در این حوزه نیز وجود دارد که هرکدام محصولات اختصاصی خود را روانه بازار کرده اند.

قیمت پیستوله رنگ

در بخش آخر راهنمای خرید پیستوله رنگ به بررسی عوامل مؤثر بر روی قیمت پیستوله رنگ می پردازیم. برای خرید یک پیستوله مناسب، شما باید به بودجه و نکات کلیدی این محصول توجه کنید. از عوامل تأثیرگذار در قیمت این محصول می توان به قدرت دستگاه، نوع دستگاه، حجم مخزن و … اشاره کرد.

کاربران می توانند سؤالات خود را در رابطه با راهنمای خرید پیستوله رنگ در زیر این مقاله درج نمایند.