راهنمای خرید محافظ برق

راهنمای خرید محافظ برق

راهنمای خرید محافظ برق به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین محافظ برق را برای مجموعه خود خریداری کنید. در هر مجموعه ای که تجهیزات برقی همچون لپ تاپ، یخچال، تلویزیون و … به برق متصل می شوند، وجود این تجهیزات الزامی است.

جریان برق همواره نوساناتی دارد که بهتر است به دستگاه های الکتریکی وارد نشود. محافظ برق بهترین وسیله برای محافظت از تجهیزات الکتریکی در برابر نوسانات برقی است.

حرید انواع محافظ برق
حرید انواع محافظ برق

در این مقاله راهنمای خرید محافظ برق بررسی شده است تا بتوانید بهترین مدل محافظ را برای خود خریداری کنید. عوامل بسیار زیادی همچون تعداد پریزهای محافظ، طول کابل و نوع اتصال آن، دارا بودن قابلیت USB، دکمه دار بودن محافظ، جنس بدنه، گارانتی و … وجود دارد که باید پیش از خرید محافظ به آن ها توجه شود. در ادامه به بررسی بیشتر این موارد خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

محافظ برق چیست؟

معمولاً تمامی وسایل برقی که دارای برد الکتریکی هستند، ممکن است بر اثر نوسانات برقی دچار سوختگی و یا آسیب شوند. این مشکل می تواند هزینه های زیادی را در برداشته باشد. بنابراین برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلاتی، بهتر است از محافظ برق استفاده شود. این محصول در انواع و مدل های مختلف موجود است و باید در زمان خرید به نکاتی توجه شود که در ادامه به بررسی بیشتر راهنمای خرید محافظ برق خواهیم پرداخت.

عملکرد این دستگاه به این صورت است که قسمت ورودی آن توسط دو شاخه یا کابل برق به برق شهری متصل می شود. دوشاخه وسایل الکتریکی نیز به قسمت خارجی و پریز دستگاه مورد نظر متصل می شود. این دستگاه در صورت وجود نوسانات برقی، از دستگاه محافظت می کند و اگر نوسان بیش از اندازه باشد، جریان برق را قطع می کند و به دستگاه اجازه روشن شدن نمی دهد. این کار تا زمانی ادامه دارد که جریان برق به حد نرمال برسد و سپس اتصال برق را برقرار می کند.

بنابراین وظیفه این دستگاه شناسایی ولتاژ بیش از اندازه و غیرمجاز است و بلافاصله بعد از شناسایی، جریان برق را قطع می کند. درباره ساختار این محصول می توان گفت که مدارهای موجود در محافظ ها انواع مختلفی دارند. این مدارها از آی سی های مختلفی تشکیل شده اند ولی معمولاً کاربردهای یکسانی دارند.

راهنمای خرید محافظ برق
راهنمای خرید محافظ برق

ضرورت استفاده از محافظ برق

در ادامه موضوع راهنمای خرید محافظ برق باید گفت، استفاده از این تجهیزات برقی ضرورت دارد. زیرا محافظ تا حد زیادی از سوختن و آسیب رسیدن به وسایل برقی جلوگیری می کند. در واقع هم ولتاژ پایین و هم ولتاژ بالا برای دستگاه های برقی مناسب نیست. ولتاژ باید در حد استاندارد باشد. ولتاژ پایین در بلند مدت سبب آسیب رسیدن به وسایل برقی و کوتاه شدن عمر آنها می شود و ولتاژ بالا نیز در لحظه سبب داغ شدن دستگاه و در نتیجه سوختگی آن می شود.

محافظ برق نیز همچون ترانس یا استابلایزر وظیفه حفاظت از تجهیزات الکتریکی در برابر افت و خیز ولتاژ را برعهده دارد اما تفاوت هایی در عمکرد آن ها نیز وجود دارد. انتخاب یک محافظ برق مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه به راهنمای خرید محافظ برق می پردازیم.


بیشتر بخوانید: استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع محافظ برق

محافظ برق در انواع مختلفی موجود است و هرکدام برای وسایل برقی مخصوص به خود به کار می رود. در ادامه به بررسی مهم ترین آنها خواهیم پرداخت:

محافظ برق یخچال

این محافظ در واقع مناسب یخچال و فریزر است. یخچال ها معمولاً دارای بخش های الکتریکی همچون برد و کمپرسور هستند که از حساسیت بالایی برخوردارند. این تجهیزات در برابر ولتاژهای غیرمجاز ممکن است دچار آسیب و سوختگی شوند. بنابراین برای جلوگیری از سوختن آن ها باید از محافظ برق استفاده شود. قدرت این محافظ باید حداقل 2450 ولت آمپر باشد.

محافظ برق تلویزیون

محافظ برق صوتی و تصویری نوع دیگری از محافظ های برق است که برای تلویزیون ها و دیگر وسایل تصویری خانگی انتخاب مناسبی محسوب می شود. این تجهیزات معمولاً دارای پورت های بیشتری برای وصل کردن دیگر وسایل هستند و حداقل قدرت این محافظ باید 2450 ولت آمپر باشد.

محافظ برق پکیج یا کولر گازی

این محصولات از آنجایی که از حساسیت بالایی برخوردارند و در طول روز روشن هستند، به یک محافظ برق با دقت بالا نیاز دارند. محافظ در صورت به وجود آمدن نوسانات برقی، از این تجهیزات محافظت می کند. این نوع محافظ ها باید دارای قدرتی در حدود 6500 ولت آمپر باشند.

انواع محافظ برق
انواع محافظ برق

نکات مهم در خرید محافظ برق

درخصوص راهنمای خرید محافظ برق و تفاوت محافظ ها با هم باید بگوییم که این وسایل همگی کاربرد و وظیفه یکسانی دارند و آن هم محافظت از دستگاه های مختلف در برابر ولتاژهای غیرمجاز است. اما ممکن است این محصولات با هم دارای تفاوت هایی نیز باشند.

تعداد پورت

یکی از تفاوت های این محصولات با هم در تعداد پورت های آن ها است. این محصولات از یک پورت تا دوازده پورت موجود هستند. اگر قرار است دستگاه های زیادی به محافظ برق متصل شوند و فضای شما کوچک است، از محافظ هایی با تعداد پورت زیادتر استفاده کنید.

نوع پریز

طراحی پریزها نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. باید پریزهای محافظ به گونه ای طراحی شوند تا در صورت اتصال دوشاخه، برای دوشاخه دستگاه های دیگر مزاحمتی ایجاد نکند. همچنین ارت دار بودن آن ها نیز مهم است زیرا از برق گرفتگی جلوگیری می شود. برخی از پریزها نیز درب دار هستند و محافظ کودک دارند.

زمان تأخیر در وصل برق

محافظ ها براساس نوع عملکرد و طراحی، دارای زمان تأخیر متفاوتی هستند. هنگامی که محافظ به برق وصل می شود تا زمانی که ولتاژ به میزان استاندارد برسد، در لحظات اولیه محافظ های برق مدت زمان کوتاهی تأخیر دارند تا بتوانند برق را در حالت پایدار و استاندارد به دستگاه برسانند. این مدت زمان از 30 ثانیه تا 6 دقیقه متغیر است.

توان

تفاوت دیگر این محافظ ها با یکدیگر در مقدار توان و قدرت آن ها است. از ضرب ولت و آمپر مقدار وات به دست می آید. این مقدار باید براساس نوع وسیله برقی انتخاب شود. محافظ های برق دستگاه های صوتی تصویری با محافظ های کولر گازی و محافظ برق صنعتی تفاوت دارند.

یک محافظ برقی شش خانه که توانی معادل 2500 وات دارد، می تواند حداکثر 2500 وات توان خروجی ارائه دهد. یعنی اگر از یک دستگاه پرمصرف 2500 واتی استفاده کنید و به آن متصل شوید، در این صورت از تمام توان محافظ استفاده کرده اید و اگر دستگاه دیگری به آن متصل کنید، امکان جرقه زدن و خرابی محافظ و دستگاه های متصل به آن وجود دارد.

کلیددار بودن یا نبودن آن

کلید خاموش و روشن محافظ از دیگر تفاوت های این محافظ ها با یکدیگر است. برخی از این محافظ ها دارای کلید هستند و به واسطه آن ها می توان جریان برق را قطع کرد. برخی دیگر از آن ها به محض این که به جریان برق متصل شوند، روشن می شوند و کلید ندارند.

کلیددار بودن یا نبودن محافظ برق
کلیددار بودن یا نبودن محافظ برق

نوع اتصال

برخی از محافظ های برق دارای کابل هستند که متراژ این کابل ها می تواند با یکدیگر متفاوت باشد. در برخی دیگر از موارد نیز این کابل ها تنها دوشاخه ای دارند که به صورت مستقیم به جریان برق متصل می شود. این محافظ ها دیگر کابل ندارند. اغلب محافظ های موجود در بازار با کابل های 1.5، 3 و 5 متری تولید می شوند.

نوع اتصال
نوع اتصال

درگاه USB

برخی از محافظ های برق دارای درگاه USB هستند که می توانید شارژر خود را به آن متصل کنید. این فاکتور یک مزیت برای محافظ های برق محسوب می شود.

دارا بودن نشان استاندارد

داشتن نشان استاندارد یکی از مهم ترین نکات در راهنمای خرید محافظ برق است. محافظ هایی که نشان استاندارد دارند، از طراحی خوبی برخوردار هستند و در برابر نوسانات برقی عملکرد مناسبی از خود ارائه می دهند. این تجهیزات توسط برندهای معتبر به بازار ارائه شده اند و می توانید با خیالی آسوده از آن ها استفاده کنید.

جنس بدنه محافظ

از دیگر موارد مهمی که در راهنمای خرید محافظ برق باید به آن توجه کنید، جنس بدنه محافظ است. بهتر است از محافظ هایی استفاده کنید که ضد آتش باشند و مقاومت آن ها زیاد باشد. محافظ هایی با بدنه فلزی و ABS بهترین انواع محافظ ها به شمار می آیند.

دارا بودن گارانتی

گارانتی محصولی که خریداری کرده اید را ضمانت می کند. محصولاتی که دارای گارانتی هستند، دارای اطمینان بیشتری هستند و با خیالی آسوده تر می توان از آن ها استفاده کرد. اگر محافظ برق دچار مشکلی شود، به راحتی با وجود گارانتی می توانید آن را تعمیر کنید و یا به کارخانه برگردانید.

تفاوت محافظ برق با ترانس یا استابلایزر

مهم ترین تفاوت این دو محصول با یکدیگر، در طریقه محافظت کردن آنها از وسایل برقی و نوع عملکرد آن ها است. محافظ ها همان طور که گفته شد، در صورت ورود ولتاژ غیر مجاز، آن را قطع کرده و از ورود آن به دستگاه خودداری می کنند. در حالیکه ترانس محافظ یا استابلایزر در صورتی که ولتاژ غیرمجاز را شناسایی کند، به سرعت و به صورت اتوماتیک آن را رفع کرده و ولتاژ مورد نیاز برای دستگاه را تنظیم و تأمین می نماید.

با وجود ترانس، دستگاه خاموش نمی شود و به کارکرد خود ادامه می دهد زیرا ترانس ولتاژ را به سرعت تنظیم می کند. اما محافظ برق جریان برق را تا زمانی که ولتاژ برای دستگاه مناسب شود، قطع می کند.


بیشتر بخوانید: تفاوت محافظ، رابط و ترانس چیست؟


بهترین برندهای محافظ برق

در ادامه موضوع راهنمای خرید محافظ برق بهتر است به برترین برندهای آن اشاره کنیم:

  • ساکو یکی از بهترین برندهای محافظ برق است. این شرکت فعالیت خود را از دهه 50 آغاز کرده است و تمامی محصولات آن از گارانتی و خدمات پس از فروش برخوردار هستند.
  • شیوا امواج از دیگر شرکت های تولیدکننده محافظ برق است که محصولات خود را با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا طراحی و تولید می کند.
  • نوسان از دیگر برندهای معتبر در زمینه انواع محافظ های برق است و محصولاتی باکیفیت را به بازار ارائه می دهد.

محافظ برق پیشرانه، سارا، افق، آریا، سگال، کاوه، تیراژه، فاراد، تکسان، خیام الکتریک و میکرومکس از دیگر برندهای معتبر هستند و همگی از کیفیت قابل قبولی برخوردارند.


بیشتر بخوانید: کنترل بار چیست و روش نصب آن چگونه است؟


علت خرابی محافظ برق

  • یکی از دلایل خرابی محافظ ها، نوسانات شدید برق شهری است. این نوسانات علاوه بر این که می توانند به وسایل برقی آسیب برسانند، باعث خرابی خود محافظ برق نیز می شوند.
  • از دیگر دلایل خرابی این تجهیزات می توان به معیوب شدن یکی از قطعات این محصول مثل مدار الکتریکی و یا آی سی آن اشاره کرد. این خرابی به دیگر قطعات نیز آسیب می رساند و باعث خرابی کل دستگاه می شود.
  • گذشت زمان یکی دیگر از دلایل مهم در خرابی محافظ برق است. طول عمر هر محصولی ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد و دچار خرابی یا فرسودگی شود.
  • وصل کردن چند محافظ برق پشت سر هم و به صورت متوالی کار درستی نیست. در صورت افزایش توان مصرفی، محافظ ها آسیب می بینند و دچار خرابی می شوند.

در اغلب مواردی که علت خرابی محافظ از مدار باشد، می توان مدارهای داخلی محافظ برق را تعمیر کرد و دوباره از آن ها استفاده نمود.

علت خرابی محافظ برق
علت خرابی محافظ برق