لوازم ایمنی کار در معدن

آشنایی با تجهیزات و لوازم ایمنی کار در معدن

لوازم ایمنی کار در معدن شامل کلاه، دستکش، عینک، لباس کار، کفش، محافظ گوش و ماسک است. ابزار ایمنی مجموعه وسایلی هستند که برای محافظت از کارکنان در مشاغل مختلف استفاده می شوند. کار در معدن یکی از سخت ترین مشاغل در دنیا است. کار در معادن بیشترین آمار مرگ و میر، حوادث و آسیب ها را نیز در پی دارد.

خرید ابزار ایمنی با کار کردن در این صنعت احتمال آسیب و مرگ به علت وجود مواد شیمیایی، گازها، گردو غبار، گرما، صدا و دیگر موارد وجود دارد. به همین دلیل کارکنان معدن به علت عوامل زیان آور، با خطرات زیادی روبه رو می شوند. امروزه با به کارگیری از تجهیزات ایمنی و پیشرفت تکنولوژی، میزان خطرات احتمالی کار در معادن برای کارکنان به حداقل رسیده است. در این مقاله به بررسی تجهیزات ایمنی در معادن روباز و سرپوشیده پرداخته شده است. پس تا انتهای مطلب لوازم ایمنی کار در معدن با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

خطرات احتمالی در معدن

در اولین بخش از مقاله لوازم ایمنی کار در معدن به بررسی خطرات موجود در این مشاغل می پردازیم:

  • خطر ریزش
  • خطر گرد، دود و صدا
  • خطر تصادف ماشین آلات و وسایل صنعتی
  • سنسورهای کیفیت هوا
  • خطر سقوط
  • علائم نوری و خطر
  • نقشه تخلیه و شرایط اضطراری

تجهیزات ایمنی کار در معدن چیست؟

افرادی که در معادن مشغول به کار هستند در معرض خطرات بسیاری قرار می گیرند. محافظت از کارکنان یکی از مهم ترین کارهایی است باید انجام شود. به همین دلیل کارکنان معادن باید از تجهیزات ایمنی استفاده کنند تا آسیب های موجود در محیط را به اندازه قابل توجهی به حداقل برسانند. با استفاده از لوازم ایمنی کار در معدن به سلامت افراد کمک می شود.

این تجهیزات شامل کلاه ایمنی، دستکش کار، شلوار، ژاکت، عینک مخصوص معدن، کفش ایمنی و دیگر موارد می شود. در ادامه به بررسی کامل این تجهیزات می پردازیم. لازم به ذکر است وظایف مسئول ایمنی معدن تهیه تجهیزات حفاظتی برای کارکنان است.

لوازم ایمنی کار در معدن
لوازم ایمنی کار در معدن

کلاه ایمنی

اولین لوازم ایمنی کار در معدن کلاه کار است. به دلیل احتمال زیاد ریزش سنگ، می توان گفت 35 درصد آسیب وارده به کارکنان، مربوط به پرتاپ سنگ های موجود در معدن است. برای جلوگیری از آسیب های احتمالی ریزش سنگ و برخورد آنها با سر، از کلاه ایمنی استفاده می شود. با استفاده از این تجهیزات، آسیب به سر و گردن افراد تا حد زیادی به حداقل می رسد. به طور کلی این محصول، فشار ضربه های گوناگون به سر کارکنان را کاهش می دهد. با خواندن مقاله استاندارد کلاه ایمنی نیز می توانید با استانداردهای این تجهیزات ایمنی آشنا شوید.

دستکش ایمنی

یکی دیگر از لوازم ایمنی کار در معدن دستکش کار است. این تجهیزات برای محافظت از دست کارکنان در برابر آسیب های احتمالی استفاده می شوند. این ابزار ایمنی براساس نوع کاربرد در انواع مختلفی تولید می شود. برخی از این دستکش ها به گونه ای طراحی شده اند که مناسب استفاده در معادن هستند. دستکش ایمنی کار در معادن از دوام بالایی برخوردار هستند و به سادگی دچار پارگی نمی شوند.

این دستکش ها از چرم، کلار و ترکیب های گوناگون ساخته می شوند. یک دستکش استاندارد باید دست و مچ دست را به خوبی پوشش دهد تا دست افراد دچار آسیب نشود.

عینک ایمنی

برای محافظت از چشم در برابر دوده، گرد و غبار و دیگر موارد، از عینک کار استفاده می شود. متریال به کار رفته در این محصولات پلی کربنات است. عینک ایمنی در برابر اشعه ماوراء بنفش، ضربه، خراش و حرارت مقاومت زیادی دارد. در نتیجه کارکنان معادن باید از این لوازم ایمنی کار در معدن استفاده کنند تا چشم آنها دچار آسیب های احتمالی نشود.

عینک ایمنی
عینک ایمنی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید عینک ایمنی


لباس کار

لباس کار از دیگر تجهیزاتی است که نام آن در لیست لوازم ایمنی کار در معدن قرار می گیرد. لباس کار معدن علاوه بر محافظت از کارکنان در برابر آسیب های احتمالی، نظم و آراستگی کارکنان معدن را فراهم می کند. به عبارتی کارکنان یک مجموعه را از نظر ظاهری، یکسان جلوه می دهد. با استفاده از این تجهیزات، به راحتی می توان جایگاه و صنف شغلی کارکنان را تشخیص داد. در ادامه به بررسی انواع لباس ایمنی کار و نحوه استفاده از آنها آورده شده است:

لباس کار یکسره

لباس ایمنی یکسره به صورت سرهمی تولید می شود. بالا تنه و پایین تنه این لباس به یکدیگر متصل است. لباس کار سرهمی از گردن تا پای افراد را پوشش می دهد.

لباس کار دو تکه

این لباس ها همانطور که از نامشان مشخص است، به صورت دو تکه تولید می شوند. قسمت بالا تنه و پایین تنه این لباس به صورت جدا از یکدیگر هستند. این لباس ها به صورت شلوار و ژاکت یا شلوار و کاپشن تولید می شوند. ژاکت ها مقاومت مطلوبی دارند و از بالا تنه کارکنان به خوبی محافظت می کنند. در برخی از این ژاکت ها بالشتکی به روی آرنج، شانه ها و ستون فقرات تعبیه شده است.

این تجهیزات از جنس نایلون بالستیک، چرم، کوارودورا، کورلار و مصنوعات مختلف دیگر تولید می شود. ژاکت ها درخشندگی دارند و معمولاٌ از نوار شبرنگ برخوردار هستند تا افراد در تاریکی معدن، مشاهده شوند. شلوار ایمنی نیز مانند ژاکت ها تولید می شود با این تفاوت که از زانوها و پاهای کارکنان در معادن محافظت می کنند.

کفش ایمنی

کفش ایمنی از مهم ترین لوازم ایمنی کار در معدن است. کفش های کار به دلیل ساختار مقاوم و عایق بندی مناسب، با کفش های معمولی متفاوت هستند. این تجهیزات از پاها در برابر اشیاء نوک تیز، فشار و ضربه، جریان الکتریسیته و آسیب های احتمالی دیگر محافظت می کنند.

کفش ایمنی
کفش ایمنی

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در خرید کفش ایمنی


محافظ گوش

گوش گیر ایمنی یا محافظ گوش نیز از دیگر انواع لوازم ایمنی کار در معدن است. استفاده از این تجهیزات به علت ایجاد سر و صدای ماشین آلات صنعتی و دستگاه های پر سر و صدا، کاربرد دارد. توسط این تجهیزات حفاظتی، گوش کارکنان با وجود امواج ناهنجار موجود در محیط محافظت می شود. لازم به ذکر است عدم استفاده از این محصول، موجب ایجاد مشکلات جدی برای گوش افراد می شود.

این محصول در انواع مختلف ایرماف (Ear Muff) و ایرپلاگ (Ear Plug) طراحی می شوند. نمونه های ایرماف ظاهری شبیه به هدفون دارند و به طور کامل گوش را پوشش می دهند. مدل های ایرپلاگ نیز به گونه ای طراحی می شوند که داخل گوش قرار می گیرند.

ماسک و فیلتر ماسک

همانطور که می دانید، کار در معدن به گونه ای است که افراد در معرض دوده، گرد و غبار و آلاینده و ناخالصی قرار دارند. به همین دلیل، کارکنان معدن باید حتماً از ماسک های فیلتر دار تنفسی با کیفیت استفاده کنند تا از سیستم تنفسی خود محافظت کنند.

نکات کلیدی درباره ایمنی معدن

  • از تابلوهای علائم خطر ریزش، خطر برخورد با ماشین آلات و دیگر موارد استفاده کنید.
  • خطرات موجود در محیط را نادیده نگیرید.
  • داشتن برنامه ریزی اصولی
  • رعایت ایمنی در معادن به صورت حرفه ای به کارکنان آموزش داده شود.
  • از سلامت روانی و جسمی کارکنان اطمینان حاصل نمایید.
  • حتماً تجهیزات کار در معدن در اختیار کارکنان قرار دهید.
  • به ایمنی و بهداشت در معادن توجه نمایید.

امیدوارم مقاله لوازم ایمنی کار در معدن برای شما کاربران محترم مفید بوده باشد. لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.