معرفی اجزای کفش ایمنی

معرفی اجزای کفش ایمنی

اجزای کفش ایمنی شامل کلاهک یا سرپنجه، رویه، زیره کفش، کفی کفش و دیگر بخش های آن است. شما با در نظرگیری اجزای تشکیل دهنده این ابزار ایمنی می توانید مناسب ترین کفش ایمنی استاندارد را خریداری نمایید. کفش های ایمنی از نظر ظاهری تفاوت چندانی با کفش های معمولی ندارند. کفش های کار وزن سنگین تر و مقاومت بالاتری نسبت به کفش های معمولی دارند.

خرید انواع کفش ایمنی
خرید انواع کفش ایمنی

این کفش ها معمولاً با استفاده از متریال های چرمی تولید می شوند. زیرا چرم مقاومت بالاتری نسبت به سایر متریال های مورد استفاده برای ساخت انواع کفش ها دارند. استفاده از کفش ایمنی به هنگام کار، یکی از ملزومات در مشاغل مختلف است. زیرا در برابر آسیب های احتمالی از پاهای افراد در برابر خطرات احتمالی جلوگیری می کند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی اجزای مختلف کفش کار بپردازیم. پس تا انتهای مطلب اجزای کفش ایمنی با ما همراه باشید.

کفش ایمنی یک پاپوش چرمی است که از زیره مقاومی تولید شده است. در ساختار این محصول مؤلفه ها و استانداردهای ایمنی به صورت کامل رعایت شده است. به همین سبب کفش ایمنی می تواند در برابر خطرات و آسیب های محیط کار از پاهای کارکنان محافظت می کند. کفش های کار در انواع مختلف با ویژگی های خاص تولید می شوند.

ساختار این تجهیزات ایمنی به گونه ای است که در برابر شرایط مختلف، از انگشتان و مچ پاهای افراد محافظت می کند. لازم به ذکر است این تجهیزات به صورت پوتین یا ساق بلند نیز تولید می شوند.

کفش ایمنی چیست؟
کفش ایمنی چیست؟

ویژگی کفش ایمنی

در این بخش از مطلب آشنایی با اجزای کفش ایمنی به بررسی ویژگی های این تجهیزات می پردازیم:

  • تولید شده از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت
  • محافظت از کف پا و انگشتان
  • طراحی مناسب و مقاوم در برابر سر خوردن
  • مناسب برای تمام مشاغل
  • برخورداری از قابلیت عایق بودن در برابر برق و جریان الکتریکی
  • ضد بو و تولید شده به صورت آنتی باکتریال
  • مناسب برای استفاده در مدت زمان طولانی
  • قابل استفاده برای انواع سایز پا
  • مناسب برای بانوان و آقایان
  • مقاوم در برابر پارگی و سایش
  • طول عمر بالا و اقتصادی
  • طراحی ارگونومی و جلوگیری از آسیب به ستون فقرات

اجزای تشکلیل دهنده کفش ایمنی

شاید پیش خود فکر کنید اطلاع از اجزای کفش ایمنی اهمیتی نداشته باشد. در صورتی که تمامی بخش های تشکیل دهنده این کفش ها در حفاظت از سلامت پای شما تاثیرگذار هستند. اجزای کفش کار شامل سرپنجه، رویه یا روکش، روکش داخلی، ساق کفش، کفی کفش ایمنی و زیره کفش می شود. در ادامه به بررسی هر یک از این اجزا می پردازیم.

اجزای کفش ایمنی
اجزای کفش ایمنی

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کفش ایمنی و کاربرد آنها


کلاهک یا سرپنجه

یکی از مهمترین اجزای کفش ایمنی کلاهک یا سرپنجه آن است. وظیفه کلاهک حفاظت از انگشتان پا است. به همین منظور، کلاهک کفش ایمنی از مواد سخت ساخته می شود که بتواند حداقل فشار 100 ژول را تحمل کند. به عبارتی قابلیت این را دارد که بتواند از انگشتان پای شما در برابر افتادن یک جسم نوک تیز از فاصله 10 متری محافظت کند.

رویه یا روکش خارجی

بخش دیگری که در ساختار کفش های کار به کار رفته است، رویه یا پوشش خارجی است. رویه این تجهیزات در انواع مختلفی تولید می شود. برخی از آنها در برابر نفوذ آب، آلودگی و حرارت به درون کفش مقاوم هستند. نقش رویه کفش ایمنی امکان تنفس پا و جریان هوا را فراهم می کند.

رویه یا روکش خارجی
رویه یا روکش خارجی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش ایمنی


آستر یا پوشش داخلی

آستر کفش ایمنی از دیگر اجزای کفش ایمنی است. این بخش به طور مستقیم با پا در ارتباط است. این بخش، از موادی تولید شود که از ایجاد حساسیت جلوگیری می کند. مواد استفاده شده در آستر نیز از بوی بد و تعریق بیش از حد جلوگیری می کند.

ساق کفش

همانطور که در ابتدا گفته شد، کفش های ایمنی به صورت ساق بلند نیز تولید می شوند. کفش های ساق بلند، ساق پا و مچ پا را به خوبی پوشش می دهد. برای حفاظت بیشتر از پاهای خود از کفش های ایمنی ساق بلند استفاده کنید. افرادی که در محل های بیابانی و صحرایی فعالیت می کنند، با پوشیدن کفش ایمنی ساق بلند، از ورود حشرات به داخل کفش جلوگیری می کنند.

کفی کفش

یکی دیگر از قسمت های داخلی کفش، کفی آن است که معمولاً جنس آن با آستر یکسان است. وظیفه کفی کفش این است که از پای شما در برابر پیچ خوردن و سر خوردن جلوگیری کند. همچنین مانع آسیب دیدن ستون فقرات در صورت ایستادن در طولانی مدت می شود.

زیره کفش

یکی دیگر از اجزای کفش ایمنی زیره قسمت خارجی کفش است. زیره باید ضد لغزش باشد و بتواند موادی مانند روغن و گل و لای را به خود جذب کند. زیره کفش باید به صورت چند لایه ساخته شود تا ارتفاع آن بیشتر شود. بااستفاده از زیره مناسب، با در محیط های گوناگون می توانید به آسانی رفت و آمد داشته باشید.

جنس کفش ایمنی

برای تولید زیره، رویه، آستر و دیگر بخش های تشکیل دهنده کفش های کار مواد مختلفی به کار می رود. در این بخش از مقاله اجزای کفش ایمنی به بررسی متریال های به کار رفته در تولید این تجهیزات حفاظتی پرداخته شده است:


بیشتر بخوانید: انواع چرم کفش ایمنی


جنس رویه کفش کار

رویه کفش ایمنی از چرم طبیعی گاو تولید می شود تا در برابر پارگی و حرارت مقاوم باشد. چرم های طبیعی از خاصیت فساد ناپذیری برخوردار هستند. به همین دلیل، استفاده از چرم طبیعی گاو موجب طول عمر بیشتر کفش می شود. با توجه به کاربرد کفش ایمنی، ممکن است روکش های ضد آب و یا عایق هم برای این کفش ها استفاده شود.

جنس زیره

زیره های کفش ایمنی را از پلی اورتان می سازند تا مقاومت بالایی در برابر نفوذ اجسام تیز داشته باشد. با وجود این مواد در ساخت زیره کفش، از سر خوردن افراد در محیط های لغزنده جلوگیری می شود. استفاده از کفش هایی با زیره مقاوم، در محیط هایی که از روغن استفاده می شود کاربرد دارد.

جنس سرپنجه

در این بخش از مطلب اجزای کفش ایمنی به بررسی جنس سرپنجه کفش ها می پردازیم. با توجه به کاربرد کفش ایمنی سرپنجه آن را از فولاد، آلومینیوم، استیل یا فلزات دیگر می سازند. متریال های نام برده شده، از انگشتان پا در برابر ضربه یا برخورد اشیای نوک تیز محافظت می کند. از کامپوزیت یا پلی اورتان که ترکیبی از پلاستیک مقاوم هستند، برای مقاومت سرپنجه و کاهش وزن کفش کار استفاده می شود.

جنس آستری

جنس آستر کفش کار باید از پشم، پنبه و یا چرم باشد تا از تعریق پا جلوگیری کند. لایه هایی که در آستر کفش کار قرار دارند، مانع آسیب به مچ پا می شوند. آستر از بوی بد پا جلوگیری می کند و کفش کار را برای استفاده در طولانی مدت مناسب می کند.

جنس کفش ایمنی
جنس کفش ایمنی