راهنمای خرید کفش ایمنی

راهنمای خرید کفش ایمنی

راهنمای خرید کفش ایمنی به شما کمک می کند برای مشاغل پرخطر، یک کفش ایمنی مرغوب را انتخاب نمایید. کفش ایمنی یکی از تجهیزات مورد نیاز در هر شغلی است که در دسته ابزار ایمنی قرار می گیرد. همانطور که می دانید در حرف و مشاغل بسیاری خطرات پر ریسکی وجود دارد که سلامت کارکنان را به خطر می اندازد. خطراتی همچون سقوط اشیاء سنگین بر روی پا، فرو رفتن اشیاء تیز و برنده داخل کفش و بسیاری از موارد دیگر از جمله خطراتی هستند که سلامت پای افراد را در محیط کار تهدید می کند.

خرید انواع کفش ایمنی
خرید انواع کفش ایمنی

از این رو استفاده از یک کفش ایمنی مناسب بهترین گزینه ای است که می توانید از پای خود در برابر خطرات احتمالی محافظت نمایید. در این مقاله از مجله راندنو به انواع کفش های ایمنی پرداخته شده است. پس تا انتهای مطلب راهنمای خرید کفش ایمنی با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

چگونه کفش ایمنی مناسب را انتخاب کنیم؟

همانطور که در ابتدای مقاله راهنمای خرید کفش ایمنی به این موضوع پرداخته شد، با وجود خطرات احتمالی در مشاغل گوناگون، باید از کفش ایمنی استفاده نمایید. انواع کفش های ایمنی از تنوع بالایی برخوردار هستند و باتوجه به موقعیت شغلی خود باید مناسب ترین نوع آن را انتخاب نمایید.

امروزه تولید ها و برندهای متعددی به تولید کفش های ایمنی پرداخته اند که میان هر یک از آنها تفاوت هایی وجود دارد. همچنین با آگاهی کامل از محیط کاری خود می توانید یک کفش ایمنی مناسب را خریداری نمایید. در نتیجه باتوجه به نوع شغل خود، باید نیازهای ایمنی حرفه خود را شناسایی نمایید. سپس به خرید کفش ایمنی مرغوب و مناسب، باتوجه به نیاز خود اقدام نمایید.

لازم به ذکر است که کفش ایمنی پنجه فولادی، ضد مواد شیمیایی و ضد اسید و … از انواع گوناگون کفش های ایمنی به شمار می آیند. در لیست زیر به خطرات رایجی که در محیط های شغلی اتفاق می افتند، اشاره خواهیم نمود:

  • سقوط یا پرتاب اشیاء از ارتفاع زیاد و برخورد آن با پای شما
  • برخورد فلزات داغ و ذرات داغ ناشی از جوشکاری با پا
  • برق گرفتگی و شوک الکتریکی
  • فعالیت در فضاهای بسیار سرد و یا فضای بسیار گرم
  • فعالیت در فضای مرطوب و افزایش امکان نفوذ آب به پا و …
چگونه کفش ایمنی مناسب را انتخاب کنیم؟
چگونه کفش ایمنی مناسب را انتخاب کنیم؟

بیشتر بخوانید: کفش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع کفش ایمنی

در این بخش از مقاله راهنمای خرید کفش ایمنی به انواع کفش ایمنی کار و کارایی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

کفش عایق برق

کفش کار عایق برق از جنس پلاستیک ساخته می شود که مانع از عبور جریان الکتریسیته می شود. همچنین این کفش ها در برابر ولتاژ 500 تا 1000 ولت، مقاومت بالایی دارند.

کفش پنجه فولادی

این نوع از کفش های ایمنی همانطور که از نامشان مشخص است، به منظور محافظت از پنچه پا، مورد استفاده قرار می گیرند. در قسمت پنجه این نوع از کفش های ایمنی، از فولاد استفاده می شود. همچنین مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و فشار دارند که به خوبی از پای شما محافظت می کند.

کفش ضد مواد خورنده

اسیدها و مواد قلیایی جزو مواد خورنده هستند که برخورد پوست افراد با این ماده خطرات جبران ناپذیری را به بار می آورد. از این رو استفاده از کفش ایمنی ضد اسید یا مواد خورنده در برابر این مواد از اهمیت به سزایی برخوردار است. لازم به ذکر است که در ساختار کفش ضد اسید، از ماده ای به نام بوتیل استفاده می شود که از پای شما در برابر مواد خورنده محافظت می نماید.

کفش کفه فلزی

در این بخش از مطلب راهنمای خرید کفش ایمنی به بررسی کفش ایمنی کفه فلزی خواهیم پرداخت. کفی کفش این نوع کفش ایمنی همانطور که از نامش پیداست، از فولاد ساخته شده است و مانع از سوراخ شدن کفه کفش می شود.

کفش نسوز

کفش های ایمنی نسوز در مقابل گرما مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. به طوریکه در دمای 150 درجه سانتی گراد، می تواند مانع از سوختن پای شما شود. همچنین از ورود گرما به داخل کفش نیز جلوگیری می کند.

کفش  پلاستیکی

کفش ایمنی پلاستیکی از دیگر انواع رایج این محصول ایمنی است که از جنس پلاستیک ساخته می شود. استفاده از این کفش ایمنی در برابر مواد شیمیایی گزینه بسیار مناسبی است و مقاومت بالایی دارد.

انواع کفش ایمنی
انواع کفش ایمنی

مفهوم علائم اختصاری روی کفش ایمنی

هر یک از انواع کفش های ایمنی باتوجه به ویژگی هایی که دارند، از استانداردهای خاصی برخوردار هستند. در ادامه این بخش از مقاله راهنمای خرید کفش ایمنی به استانداردهای استفاده شده در انواع کفش های ایمنی خواهیم پرداخت.

  • تکنولوژی SRX: کفی کفش های ایمنی که از تکنولوژی SRX برخوردار هستند، از لغزش و سر خوردن شما در محیط کار جلوگیری می کنند. به کفش هایی که از این کفی برخوردار هستند، با نام کفش ایمنی ضد لغزش شناخته شده هستند.
  • تکنولوژی ergo: کفش هایی که در ساختار آنها از این تکنولوژی بهره گیری شده است، از کفه آنتی باکتریال برخوردار هستند و مانع از بوی ناخوشایند پا می شوند.
  • تکنولوژی Slip Resistant: این استاندارد کفش ایمنی، معمولاً در ساختار کفش ایمنی ضد اسید استفاده می شود. همچنین استفاده از کفش هایی با این استاندارد، مناسب برای کارکنانی است که در محیط شغلی خود با مواد نفتی در ارتباط هستند.
  • کفش ایمنی ED: این نوع از کفش های ایمنی در مقابل جریان الکتریسیته مقاومت بالایی دارند. به عبارتی نارسانای خوبی برای جریان برق هستند. این نوع کفش های ایمنی اصطلاحاً با نام کفش ایمنی عایق برق شناخته شده هستند.
  • کفش ایمنی CP: این نوع کفش ها ضد اصطکاک هستند و همچنین جریان برق را از خود عبور نمی دهند.
  • کفش ایمنی RR: کفش هایی که از این استاندارد برخوردار هستند، مقاومت بالایی در برابر سوراخ شدن دارند.
  • کفش ایمنی PU: زیره این نوع کفش ایمنی از جنس پلی یورتان ساخته شده است.
مفهوم علائم اختصاری روی کفش ایمنی
مفهوم علائم اختصاری روی کفش ایمنی

بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با علایم تخصصی کفش کار یا کفش ایمنی


نکات مهم هنگام خرید کفش ایمنی

همانطور که می دانید هدف اصلی از انتشار این مقاله، کمک به شما در جهت خرید و انتخاب کفش ایمنی مناسب است. در این بخش از مقاله راهنمای خرید کفش ایمنی به نکات مهمی که هنگام خرید این ابزار ایمنی باید در نظر داشته باشید، خواهیم پرداخت.

نوع شغل

اولین نکته ای که هنگام خرید کفش ایمنی باید به آن توجه داشته باشید، نوع شغل و محیط کاری شما است. همانطور که می دانید انواع کفش های ایمنی باتوجه به موقعیت های شغلی گوناگون تولید و عرضه می شوند. کفش ایمنی ضد لغزش، کفش ایمنی ضد ضربه و موارد دیگر از انواع این ابزار ایمنی به شمار می آیند که با در نظر داشتن محیط شغلی خود باید مناسب ترین نوع آن را انتخاب نمایید.

وزن کفش

در ابتدا لازم است بدانید که انواع کفش های ایمنی نسبت به کفش های معمولی، وزن بیشتری دارند. اما به این نکته توجه داشته باشید که وزن کفش ایمنی نباید به گونه ای باشد که در حرکات و کار شما اختلال ایجاد کند.

زیره کفش

زیره کفش ایمنی از دیگر نکاتی است که هنگام خرید کفش کار باید به آن توجه داشته باشید. همانطور که پیش از این به این موضوع اشاره نمودیم، به طور معمول زیره کفش ایمنی از جنس پلی یورتان ساخته می شود. زیره کفش PU در برابر سایش و لغزش، مقاومت بالایی دارد.


بیشتر بخوانید: انواع زیره کفش ایمنی و ویژگی های آنها


سایز کفش

در این بخش از مطلب راهنمای خرید کفش ایمنی به اهمیت سایز کفش کار خواهیم پرداخت. در هنگام خرید این ابزار ایمنی به سایز کفش ایمنی توجه داشته باشید. کفش کار ایمنی را طوری انتخاب کنید که برای پای شما نه خیلی بزرگ و نه خیلی تنگ باشد تا بتوانید به راحتی فعالیت های روزمره خود را انتخاب نمایید.

رویه کفش

قسمت رویه کفش های ایمنی معمولاً از جنس چرم هستند. انواع چرم های طبیعی و مصنوعی از مقاومت بالاتری نسبت به متریال های دیگر برخوردار هستند. توجه داشته باشید که نوع چرم استفاده شده در ساختار کفش های ایمنی، موجب اختلاف قیمت در انواع کفش های ایمنی می شود. در نتیجه هنگام خرید این محصول به جنس رویه کفش کار توجه داشته باشید.

سرپنجه کفش

سرپنجه کفش ایمنی از دیگر پارامترهای مهم در خرید این ابزار ایمنی است. معمولاً سرپنجه کفش های ایمنی را از جنس فولاد می سازند تا مقاومت خوبی در برابر فشار و ضربات احتمالی داشته باشد. لازم به ذکر است که کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیت از محبوب ترین و متداول ترین نوع این ابزار ایمنی است.


بیشتر بخوانید: انواع سرپنجه کفش ایمنی و ویژگی آنها


آستر

از نکات دیگری که هنگام خرید کفش ایمنی باید به آن توجه داشته باشید، آستر داخلی کفش است. جنس آستر کفش باید به گونه ای باشد که علاوه بر جلوگیری از نفوذ آب و دیگر مایعات به داخل کفش، مانع از تعریق پا بشود. توجه داشته باشید که اگر کفش ایمنی با آستر ضد آب انتخاب نمایید، در محیط های کاری مرطوب گزینه بسیار مناسبی برای استفاده است.

ارتفاع ساق کفش

میزان بلندی ساق کفش ایمنی به موقعیت شغلی شما بستگی دارد. اگر به طور مداوم و در طولانی مدت با مواد شیمیایی و آب سروکار دارید، انتخاب کفش ایمنی ساق بلند گزینه مناسبی برای شما است. اگر هم در بخش های اداری مشغول به کار هستید، کفش ایمنی ساق کوتاه برای استفاده، مناسب تر است.

خاصیت ضد آنتی باکتریال

در این بخش از مطلب راهنمای خرید کفش ایمنی به برخورداری کفش ایمنی از خاصیت آنتی باکتریال می پردازیم. اگر یک کفش ایمنی با خاصیت ضد آنتی باکتریال انتخاب کنید، پاهای شما در طولانی مدت بوی نامطبوعی نمی گیرد و دچار بیماری های مختلف نمی شود.

قیمت کفش ایمنی

قیمت کفش ایمنی از دیگر نکاتی است که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. قیمت کفش ایمنی باتوجه به عواملی مانند کیفیت ساخت و مرغوبیت مواد بهره گیری شده در ساختار آن، متغیر است. همانطور که می دانید استفاده از کفش ایمنی با سلامت پاهای شما ارتباط مستقیمی دارد. در نتیجه پیشنهاد ما به شما این است که هنگام هزینه کردن برای کفش کار، موقعیت اقتصادی خود را در وهله آخر در نظر بگیرید.

راهنمای خرید کفش ایمنی
راهنمای خرید کفش ایمنی

روش نگهداری از کفش ایمنی

در این بخش از مقاله راهنمای خرید کفش ایمنی شما را با روش های نگهداری از کفش کار آشنا خواهیم نمود.

  • جهت افزاریش طول عمر کفش کار خود، پس از پایان کار خود آنها را تعویض نمایید.
  • بهتر است در تعطیلات و روزهایی که از کفش ایمنی استفاده نمی کنید، با مواد شوینده مخصوص آنها را بشویید. با این کار علاوه بر افزایش طول عمر کفش خود، سلامت پای شما به خطر نمی افتد.
  • از قرار دادن کفش کار در مقابل نور خورشید خودداری نمایید. برخورد نور مستقیم آفتاب با کفش، موجب تغییر رنگ آن و در نتیجه پوسیدگی کفش کار می شود.
  • تا حد امکان از ریختن مواد نفتی و شیمیایی بر روی کفش کار خود، خودداری نمایید.

در لیست زیر به تعدادی از بهترین برندهای تولیدکننده کفش کار اشاره خواهیم نمود:

  • کفش ایمنی ارک
  • کفش ایمنی ساتر
  • کفش ایمنی ملی
  • کفش کار یونکس
  • کفش ایمنی یحیی
  • کفش ایمنی پاتن
  • کفش ایمنی بهشتیان
  • کفش ایمنی کاترپیلار
  • کفش ایمنی شوکتیان
روش نگهداری از کفش ایمنی
روش نگهداری از کفش ایمنی

بیشتر بخوانید: اهمیت استفاده از کفش ایمنی


امیدواریم که مقاله راهنمای خرید کفش ایمنی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به نکات مهم در خرید کفش کار پرداخته شده است. جهت خرید کفش ایمنی استوک و اطلاع از قیمت کفش ایمنی می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان کفش ایمنی را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت کفش ایمنی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.