انواع چرم کفش ایمنی

انواع چرم کفش ایمنی

انواع چرم کفش ایمنی شامل چرم طبیعی، اشبالت، نبوک و جیر است. کفش ایمنی یکی از مهم ترین تجهیزات ایمنی است که نقش بسیار مهمی در تأمین سلامتی و حفظ ایمنی افراد دارد. در مشاغل پرخطر استفاده از کفش ایمنی یکی از مهم ترین اولویت ها است. یک کفش کار مناسب باید از استحکام و کیفیت بالا برخوردار باشد.

خرید انواع کفش ایمنی
خرید انواع کفش ایمنی

این ابزار ایمنی از پاها در برابر خطرات احتمالی به طور کامل محافظت می کند. البته این مبحث به کیفیت، نوع و متریال مواد اولیه در تولید کفش ایمنی، بستگی دارد.پرکاربردترین و مهم ترین مواد اولیه استفاده شده در تولید کفش های ایمنی، چرم است. که طبق جنس و نوع دباغی دسته بندی می شوند.

استفاده از انواع چرم در تولید این کفش ها بسیار مهم است. زیرا از بادوام ترین و مستحکم ترین مواد اولیه تهیه می شوند. دباغی به این منظور است که چرم خام را پردازش و برای تولید در محصولات آماده می کنند. متریال چرم مرغوب نباید به سرعت دچار فرسودگی و پارگی شود و کیفیت و دوام خود را در طولانی مدت حفظ کند. در این مقاله به بررسی انواع چرم کفش ایمنی پرداخته شده است پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه به آن می پردازیم:

کفش ایمنی چیست

در ابتدای این بخش از مقاله انواع چرم کفش ایمنی به آشنایی با این تجهیزات ایمنی می پردازیم. شغل هایی مانند آتش نشانی، حفاری، جوشکاری و بسیاری دیگر ا مشاغل، جزو شغل های پر خطر هستند و باید از ابزار آلات ایمنی استفاده کنند. کفش های ایمنی در ظاهر مانند دیگر کفش های موجود در بازار هستند.

اما نحوه تولید آن ها براساس ویژگی های همچون مقاومت، جنس زیره، جنس رویه متفاوت است. لازم به ذکر است که کفش های ایمنی متناسب با مشاغل مختلف تولید می شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد کفش ایمنی می توانید مقاله کفش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟ را مطالعه کنید.


بیشتر بخوانید: معرفی انواع کفش ایمنی و کاربرد آنها


چرم طبیعی (قابلیت واکس خوردن)

مرغوب ترین و با کیفیت ترین نوع چرم دباغی، چرم طبیعی است. چرم طبیعی یا چرم کامل از سطحی براق برخوردار است. این چرم با توجه به نوع دباغی شدن، در دو مدل دانه دانه و صاف ارائه می شود. چرم طبیعی دانه دانه عمر طولانی تری دارد و بسیار با کیفیت و بادوام هستند. به دلیل دوام بالا و ظاهر زیبای این چرم، قیمت آن نیز بیشتر است.

انواع چرم کفش ایمنی
انواع چرم کفش ایمنی

چرم اشبالت

نوع دیگری از انواع چرم کفش ایمنی با نام چرم اشبالت در تولید این تجهیزات استفاده می شود. این محصول از لایه میانی پوست حیواناتی همچون گاو، بز و گوسفند تولید می شود. چرم اشبالت سختی و دوام مطلوبی دارد. سطح صاف و براق این چرم برداشته شده است و به صورت چرم پرزدار پرداخت شده است. ضخامت اشبالت، قبل از دباغی حدود 6 تا 8 میلی متر است.

این ضخامت چندان کارآمد نیست به همین دلیل آن را به لایه هایی با ضخامت کمتر تقسیم می کنند تا از لایه زیرین آن اشبالت به دست آید. اشبالت شبیه به چرم جیر است اما نسبت به جیر، سطح کیفی پایین تری دارد. در هنگام ساخت چرم اشبالت در تعداد بالا، از انواع رنگ شیمیایی استفاده می شود. به همین منظور این چرم در رنگ بندی های متنوعی ارائه می شود. لازم به ذکر است در صنعت کیف سازی، استفاده از این چرم کاربرد دارد.

چرم اشبالت
چرم اشبالت

تفاوت اشبالت طبیعی و مصنوعی

  • اشبالت طبیعی به طور کامل از پوست حیوانات ساخته می شود اما اشبالت مصنوعی طول و عرض مشخصی دارد و به طور صنعتی تولید می شود. همچنین بافت نمونه های مصنوعی از ساختار منظمی برخوردار است.
  • اشبالت طبیعی در صورت تماس با آب، آن را جذب می کند. در صورتی که اشبالت مصنوعی آب را جذب نمی کند و در داخل چرم نفوذ نمی کند.
  • اشبالت طبیعی به مرور زمان مانند چرم طبیعی حالت خاصی به خود میگیرد و زیباتر می شود. در حالی که اشبالت مصنوعی با گذشت زمان، بافت یکدست خود را حفظ می کند.

بیشتر بخوانید: روش های تشخیص کفش ایمنی اصل از تقلبی


چرم نبوک

در این بخش ار مقاله انواع چرم کفش ایمنی به مشخصات چرم نبوک می پردازیم. چرم نبوک از لایه بیرونی ساخته شده است و بافتی مخملی دارد. سطح این چرم برس خورده و صیقل داده شده است. این چرم جنس بسیار لطیف و ظریفی دارد اما نگهداری و تمیز نگهداشتن آن کمی سخت است. نبوک به جیر شباهت بسیاری دارد اما گران تر و ضخیم تر از آن است. همچنین این چرم، از اشبالت و جیر نیز باکیفیت تر است.

چرم نبوک
چرم نبوک

چرم جیر

ظریف ترین و لطیف ترین نوع چرم، جیر است. جیر از استحکام کمی نسبت به دیگر چرم ها برخوردار است. بافت جیر نرم و مخملی است که از لایه میانی سطح پوست گوسفند تهیه می شود. زیرا پوست گاو ضخیم است و ظاهر جالبی برای چرم جیر ایجاد نمی کند. در سطح جیر پرزهایی نرم و کوتاه وجود دارد که باعث بافت مخملی آن شده است.

جیر را برای محصولات چرمی، به عنوان آستر و پوشش داخلی استفاده می کنند. پرزدار بودن جیر باعث نفوذ خاک، روغن و رطوبت به سطح آن می شود. این ساختار موجب شده است که جیر نسبت به چرم های دیگر، در معرض لک شدن قرار بگیرد. از معایب چرم جیر می توان به نزک بودن آن اشاره کرد.

چرم جیر
چرم جیر

تفاوت انواع چرم

در این قسمت از مقاله انواع چرم کفش ایمنی به تفاوت چرم های نام برده می پردازیم. همانطور که در بخش های قبلی اشاره کردیم، چرم ها بر اساس نوع دباغی و جنس دسته بندی می شوند. به طور کلی چرم ها را می توان به دو دسته چرم طبیعی و چرم صنعتی دسته بندی کرد. چرم های دباغی شده براساس مقدار سختی، مقدار دوام، استحکام و جنس سطح متفاوت هستند.

چرمی که از بیرونی ترین لایه پوست حیوانات ساخته می شود، بیشترین استحکام را دارد. در صورتی که چرمی که از درونی ترین لایه پوست حیوانات تهیه شده است، استحکام کمتری دارد و سطحی آن ظریف و لطیف است. چرم جیر و چرم اشبالت سطحی پرزدار دارند با این تفاوت که پرزهای چرم اشبالت خشن و کلفت هستند. اما پرزهای جیر، نرم و لطیف هستند و بافتی مخملی دارند. برای تولید کفش ایمنی، استفاده از چرم مرغوب و با کیفیت بسیار مهم است و روی استحکام و کیفیت آن تاثیر به سزایی دارد.