راهنمای خرید ترانک شبکه

راهنمای خرید ترانک شبکه

راهنمای خرید ترانک شبکه شامل بررسی مواردی همچون جنس ترانک، متعلقات مورد نیاز برای ترانکینگ، سایز مناسب ترانک و نوع ترانک می شود.

ترانک شبکه کانالی است که سیم و کابل های شبکه از آن عبور می کنند. این محصولات به منظور جلوگیری از در هم ریختگی کابل ها، صدمات فیزیکی به آن ها و دیگر اهداف به کار گرفته می شوند. در اغلب مواردی که متخصصان شبکه از داکت و ترانکینگ استفاده می کنند، امکان تخریب دیوار و سیم کشی به صورت توکار وجود ندارد.

دلایلی همچون زیبایی، نظم در سیم و کابل ها، نصب آسان، عدم نیاز به تخریب، هزینه کم و جابه جایی آسان شما را به استفاده از داکت و ترانکینگ شبکه مغلوب می کند. اگر بخواهید درباره ترانک بیشتر بدانید، می توانید مقاله ترانک چیست راندنو را مطالعه کنید.

اگر قصد خرید ترانک شبکه دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی راهنمای خرید ترانک شبکه می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع ترانک

یکی از مهم ترین موضوعات در راهنمای خرید ترانک شبکه بررسی انواع ترانکینگ است. ترانک ها در سه مدل دفنی، ستونی و دیواری به بازار عرضه می شوند. تمامی این ترانک ها کاربردی هستند . در مجموعه های گوناگون به کار گرفته می شوند.


بیشتر بخوانید: تفاوت داکت و ترانک (ترانکینگ) چیست؟


ترانک دیواری

ترانکینگ دیواری است در ساختمان های مسکونی، مجموعه های اداری و تجاری به کار گرفته می شود. این محصولات امکان جداسازی کابل های برق و شبکه، امکان نصب پریز برق و شبکه و تلفن و امکان اضافه و کم کردن پریزها را برای کاربران فراهم می کند. این محصولات در شاخه های دو متری تولید می‌ شود. ترانک دیواری متعلقات زیادی همچون، زاویه داخلی و خارجی، قطعه اتصال درب، ته بند، سه راهی و دیگر موارد نیاز دارد. ترانک های 80*50، 100*50، 150 *50 از پرکاربردترین ترانک های دیواری هستند.

ترانک ستونی

در راهنمای خرید ترانک شبکه باید نوع ترانک را بررسی کنید تا بتوانید مطابق با مجموعه خود ترانک خریداری کنید. یکی از انواع ترانک، ترانکینگ ستونی است که معمولاً در فضاهایی همچون محیط های آموزشی، سالن های اجتماعات، همایش ها، کنفرانس ها و دیگر فضاهای اداری کاربرد دارد. به کمک ترانک‌ های ستونی جهت قراردادن پریزهای مختلف نیازی به حفاری نیست. برخلاف روش های قدیمی این کار برروی ترانک صورت می گیرد. ترانک های ستونی امن هستند و در برابر ضربات مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند.

ترانک دفنی

از ترانک های دفنی اغلب در زیر ساخت های برق فشار قوی استفاده می شود. این ترانک ها می توانند حجم زیادی از کابل را در خود جای دهند. ترانک دفنی در زیر کف کاذب نصب می شود و هیچ گونه دیدی نسبت به سیم‌ کشی و کابل‌ ها از طریق آن وجود ندارد. پس از این که ترانک دفنی نصب شد، تنها درب آن قابل مشاهده است. از مزایای این ترانک می‌ توان به امنیت بالای اتصالات و کابل‌ ها، مقاومت و استحکام زیاد، قابلیت اضافه کردن تعداد پریزها، حجم زیاد برای کابل‌ ها و تغییر سریع در زیر ساخت اشاره کرد. این محصولات کاربرد کمتری نسبت به دیگر ترانک ها دارند و قیمت آن ها نیز بالاتر است. به همین دلیل به صورت محدود تولید می شوند.

راهنمای خرید ترانک شبکه
راهنمای خرید ترانک شبکه

بیشتر بخوانید: معرفی انواع ترانک شبکه


بررسی اجزای ترانک

در راهنمای خرید ترانک شبکه مهم ترین نکته بررسی انواع ترانکینگ است. ابتدا شما باید ترانگ متناسب با مجموعه خود را خریداری کنید و سپس اجزای آن را بررسی کنید. به عنوان مثال در هنگام نصب به زاویه های داخلی و خارجی، درب، پیچ و مهره و دیگر موارد نیاز پیدا می کنید. از مهم ترین اجزای ترانک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. زاویه داخلی، خارجی و تخت
  2. درب ترانک
  3. سه راهی
  4. پارتیشن
  5. کلید و پریز
  6. فریم یا کادر ترانکینگ
  7. اتصالات
بررسی اجزای ترانک
بررسی اجزای ترانک

سایز ترانک

یکی دیگر از موضوعاتی که در راهنمای خرید ترانک شبکه باید حتماً به آن توجه کنید، سایز ترانک است. این محصولات از نظر عمق، عرض و اندازه به چند دسته تقسیم بندی می شوند. عرض رایج این محصولات در بازار ایران، 80، 105، 150 و 195 میلی متر است. همچنین این محصولات عمق های متفاوتی دارند. عمق‌ هایی مانند 50 و 80 میلی متر از رایج ترین عمق ها در بازار ایران هستند. این محصولات از نظر طول همگی استاندارد و  در اندازه های 2 متری عرضه می شوند.

سایز ترانک
سایز ترانک

جنس ترانک

برای این که بتوانید مناسب ترین ترانک را با مجموعه خود خریداری کنید، بهتر است جنس آن را نیز بررسی کنید. در این بخش از راهنمای خرید ترانک شبکه به بررسی جنس این تجهیزات می پردازیم. ترانک اغلب از جنس PVC ساخته می شود اما برخی از  آن ها از ABS ساخته شده اند. جنس بدنه از نوع ABS از پخش آتش جلوگیری می کند و کاملاً ضدآب است. برندهای معتبر ترانک همچون لگراند فرانسوی در تولید این محصول از مواد مرغوبی استفاده می کند. این ترانک ها با گذشت زمان تغییر رنگ نمی‌ دهند و در صورت برخورد اجسام دچار شکستگی و ازکارافتادگی نمی‌ شوند. ترانک ها در رنگ های متنوعی به بازار عرضه می شوند. اما رنگ اصلی آن ها سفید است.