راهنمای خرید عینک جوشکاری

راهنمای خرید عینک جوشکاری

راهنمای خرید عینک جوشکاری به شما کمک می کند بتوانید مناسب ترین عینک ایمنی جوشکاری را انتخاب نمایید. عینک جوشکاری یکی از تجهیزات ایمنی است که به منظور محافظت از چشم جوشکارها در محیط شغلی، مورد استفاده قرار می گیرد. عینک های جوشکاری توسط لنزهای محافظ ساخته شده اند و به منظور محافظت از چشم کارکنان در برابر خطرات احتمالی مورد استفاده قرار می گیرند.

درجه تیرگی عینک جوشکاری موجب شده است که این ابزار ایمنی در برابر گرما، اشعه های فرابنفش (UV) و مادون قرمز مقاومت بالایی داشته باشد. همچنین پرتاب قطعات حاصل از جوشکاری، از دیگر آسیب های احتمالی است که در فعالیت های جوشکاری رخ می دهد. بنابراین استفاده از انواع عینک جوشکاری هنگام انجام فعالیت های جوش و برش، بهترین روش برای جلوگیری خطرات نام برده شده به شمار می آید.

لازم است بدانید که استاندارد عینک جوشکاری یکی از لازمه های مهم در انتخاب و خرید این محصول به شمار می آید. اگر شما هم قصد خرید و اطلاع از قیمت انواع عینک جوشکاری را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در مقاله راهنمای خرید عینک جوشکاری شما را با بهترین مارک عینک جوشکاری اتوماتیک آشنا خواهیم نمود.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع عینک جوشکاری

عینک های جوشکاری باتوجه به کاربردی که دارند، در انواع مختلفی تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. در این بخش از مقاله راهنمای خرید عینک جوشکاری شما را با انواع این ابزار ایمنی و موارد استفاده هریک از آنها، آشنا خواهیم نمود.

عینک جوشکاری با تیرگی ثابت

این نوع از عینک جوشکاری همانطور که از نامش مشخص است، تیرگی لایه های آن به صورت ثابت است. لنز دیدبان این نوع از عینک ها، فاقد هرگونه تغییر رنگ است که از معایب این ابزار به شمار می آید. زیرا تیره بودن رنگ شیشه آن موجب می شود که برای بررسی قطعه کار، مدام عینک را از صورت خود بردارید.

درنتیجه سرعت عمل فعالیت شما کاهش می یابد و ممکن است به چشم شما آسیب وارد شود. لازم به ذکر است که اگر جهت انجام فعالیت های کوچک و مبتدی به عینک جوشکاری نیاز دارید، بهتر است نوع تیرگی ثابت آن را انتخاب نمایید.

عینک جوشکاری شفاف

در این بخش از مطلب راهنمای خرید عینک جوشکاری به بررسی نوع شفاف این ابزار ایمنی می پردازیم. انواع عینک جوشکاری شفاف را با نام عینک ایمنی استاندارد نیز می شناسند. این نوع عینک، از شیشه های کاملاٌ شفاف و از جنس پلی کربنات ساخته شده است. همچنین طراحی این ابزار ایمنی به گونه ای است که چشمان شما را به طور کامل تحت پوشش قرار می دهد.

لازم به ذکر است که استفاده از این نوع عینک ها در برابر اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز مقاومت بالایی دارند. همچنین از این نوع عینک جوشکاری می توانید به منظور محافظت چشمان خود در برابر دود حاصل از جوشکاری، گرد و غبار و مواردی از این قبیل استفاده نمایید.

انواع عینک جوشکاری
انواع عینک جوشکاری

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید عینک ایمنی


عینک جوشکاری اتوماتیک

احتمالاٌ در ابتدا برای شما این سؤال پیش آمده است که عینک جوشکاری اتوماتیک چیست و چه کاربردی دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که نوع اتوماتیک این محصول نسل جدیدی از عینک جوشکاری است که استفاده از آن، موجب افزایش سرعت کار می شود. عینک جوشکاری اتوماتیک در برابر درخشش و نورهای قوی حاصل از جوشکاری، به صورت خودکار تیره می شود.

همچنین پس از کاهش شدت نور، به یک عینک جوشکاری شفاف تبدیل می شود. از این رو با استفاده از این ابزار ایمنی دیگر نیازی به برداشتن عینک و یا ماسک جوشکاری نخواهید داشت. به طوریکه از پشت شیشه این نوع عینک جوشکاری، می توانید وضعیت را کنترل نمایید. لازم به ذکر است که عینک های ایمنی اتوماتیک باتوجه به میزان تابش و حرارت، تیرگی را تنظیم می کنند.

اگر به دنبال عینک جوشکاری جدید هستید، پیشنهاد ما به شما انتخاب عینک ایمنی جوشکاری اتوماتیک است. عینک های اتوماتیک در دو دسته خورشیدی و باتری خور تولید و به بازار عرضه می شوند که در ادامه به بررسی این دو محصول می پردازیم:

  • عینک جوشکاری خورشیدی: این مدل همانطور که از نامش مشخص است، توسط نور خورشید کار می کند. به عبارتی خورشید، نوعی شارژ برای باتری این ابزار است و عملکرد آن را کامل می کند.
  • عینک جوشکاری اتومات باتری خور: باتری های مورد استفاده در این نوع عینک ها، از نوع لیتیوم است و عملکرد تیرگی و شفافیت آن را تنظیم می کند.
عینک جوشکاری اتوماتیک
عینک جوشکاری اتوماتیک

استاندارد عینک جوشکاری

در این بخش از مقاله راهنمای خرید عینک جوشکاری شما را با استانداردهای بهره گیری شده در ساختار این ابزار ایمنی آشنا می نماییم.

استاندارد EN166

این استاندارد اروپایی، مشخصات ایمنی و تست عینک های جوشکاری را مشخص می کند. این استاندارد در اروپا تعریف شده است اما به صورت جهانی استفاده می شود.

استاندارد EN175

این استاندارد اروپایی نیز برای عینک های جوشکاری به کار می رود. همچنین مشخصه مقاومت عینک در برابر خطرات مختلفی همچون اشعه ماوراء بنفش و تابش مستقیم و غیر مستقیم است.

استاندارد ANSI Z87.1

این استاندارد مشخصات ایمنی لنزهای پلی کربنات، نوارهای محافظتی، قاب عینک و دیگر قطعات محصول را ارائه می دهد.

لازم به ذکر است استانداردهای دیگری همچون EN166 و EN172 در ساخت این تجهیزات به کار می روند. این استانداردها ضد ضربه بودن لنز عینک و میزان فیلتراسیون نور را مشخص می کنند.

همچنین لازم به ذکر است که عینک های جوشکاری ضد اشعه در انواع فیلتراسیون نور سه، نور پنج، نور شش و یا به صورت اتومانیک کار می کنند.

خطرات عدم استفاده از عینک جوشکاری

بسیاری از کارگران از خطراتی که درحین جوشکاری برای آنان پیش می آید، اطلاعی ندارند. از این رو با نادیده گرفتن خطرات در محیط کار، صدمات جبران ناپذیری به چشم آنها وارد می شود. به عنوان مثال سوختگی فتوشیمیایی و تابش اشعه ماوراء بنفش موجب از دست دادن بینایی و یا آسیب های دیگری به چشم نیز می شود.

تفاوت عینک جوشکاری اتومات و معمولی

در ابتدا باید توجه داشتته باشید که این دو عینک به منظور محافظت از چشم کارکنان در برابر ذرات خطرناک حین عمل جوشکاری طراحی و تولید شده اند. اما به صورت کلی عینک های جوشکاری اتوماتیک حرفه ای تر عمل می کنند. همچنین دامنه کاربرد این عینک ها نسبته به انواع معمولی آن، وسیع تر است. در ادامه به رایج ترین تفاوت های عینک اتومات و معمولی خواهیم پرداخت:

  • مدل های اتوماتیک از ویژگی گریند یا سنگ زنی برخوردار است که برای فعالیت های مرتبط با سنگ فرز مناسب است.
  • از صورت و چشم افراد در برابر برخورد قطعات جوش و اشعه فرابنفش محافظت می نماید.
  • عینک اتوماتیک از وزن سبکی برخوردار است و انعطاف پذیری بالایی دارد.
  • در ساختار عینک های جوشکاری اتومات از فناوری لنز جدید استفاده شده است که دید کاربران را محدود نخواهد کرد. در نتیجه خستگی چشم کاربران بسیار کاهش می یابد.
  • نوع اتومات عینک های جوشکاری از حسگر قوس الکتریکی برخوردار هستند که موجب کنترل درجه تیرگی می شود. از این رو افراد با تمرکز بیشتری بر روی قطعه کار، می توانند فعالیت مورد نظر را انجام دهند.
  • همچنین عینک های جوشکاری اتوماتیک قابل استفاده در جوشکاری های تیگ، میگ و همچنین برشکاری پلاسما هستند.

بیشتر بخوانید: عوارض و خطرات جوشکاری


نکات مهم هنگام خرید عینک جوشکاری

در ابتدا پیش از هر چیز باید به این نکته توجه داشته باشید که عینک جوشکاری را مطابق با نیاز خود انتخاب نمایید. در این بخش از مقاله به راهنمای خرید عینک جوشکاری و نکات مهمی که هنگام انتخاب این ابزار ایمنی باید به آن توجه داشته باشید، پرداخته شده است.

مدل و طراحی مناسب

انواع عینک های جوشکاری باتوجه به نوع استفاده و مدل هایی که دارند، در انواع مختلفی تولید وبه بازار عرضه می شوند. درنتیجه پیش از هر چیز باید به نوع این محصول باتوجه به کاربرد و نوع سلیقه خود توجه داشته باشید. عینک کلاسیک با چشمی جدا، ماسک محافظ جوشکاری، عینک محافظ به سبک کلاه ایمنی و … از انواع این محصول هستند.

تهویه عینک

نوع تهویه عینک از دیگر نکات مهمی است که هنگام خرید این ابزار باید به آن توجه داشته باشید. برخی از انواع این محصول از دریچجه های محافظ برخوردار هستند. درنتیجه اگر به عینکی نیاز دارید که در برابر پاشش جرقه ها مقاومت داشته باشد، باید عینک هایی با دریچه جانبی را انتخاب نمایید.

میزان مقاومت در برابر ضربه و بخار

از دیگر نکاتی که هنگام خرید این ابزار باید به آن توجه داشته باشید، میزان مقاومت عینک جوشکاری ایمنی در برابر بخار و ضربه است. لنز برخی از انواع این ابزار ایمنی به گونه ای ساخته شده است که ضد بخار هستند. برخی دیگر نیز از ویژگی هایی مانند ضد ضربه بودن برخوردار هستند. درنتیجه نوعی از این ابزار را انتخاب نمایید که از این قابلیت ها برخوردار باشد.

وزن مناسب و قابلیت تنظیم عینک

برخورداری از قابلیت تنظیم شدن عینک ها از دیگر نکاتی است که هنگام خرید این محصول باید درنظر داشته باشید. هنگام تهیه این ابزار سعی بر این داشته باشید عینکی را انتخاب نمایید که به آسانی قابل تنظیم شدن باشد و بتوانید آن را بر روی صورت خود فیکس نمایید. وزن عینک جوشکاری از دیگر پارامترهای مهم در انتخاب این محصول است که باید به آن توجه داشته باشید.

از این رو توجه داشته باشید تا عینک انتخابی شما وزن سبکی داشته باشد تا در اثر فعالیت طولانی مدت، گردن شما خسته نشود.

درجه تیرگی عینک جوشکاری

در این بخش از مقاله به اهمیت درجه تیرگی عینک های جوشکاری پرداخته شده است که می تواند راهنمای خرید عینک جوشکاری محسوب شود. سایه یا درجه تیرگی لنز عینک میان 3 تا 15 است که هر چه این میزان بالا رود، سطح ایمنی آن افزایش می یابد. لازم به ذکر است که اگر به دید واضحی نیاز دارید، بهتر است عینک های شماره 5 را انتخاب نمایید.

همچنین اگر برای انجام جوشکاری های طولانی مدت به این ابزار نیاز دارید، بهتر است شماره های بالاتر این محصول را انتخاب نمایید.

قیمت عینک جوشکاری

قیمت انواع عینک جوشکاری باتوجه به نوع این محصول، متغیر است. همانطور که می دانید قیمت انواع عینک جوشکاری اتوماتیک بالاتر از دیگر انواع این ابزار است. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که محصولاتی که قیمت پایین تری دارند، صرفاً بی کیفیت نیستند. اما به طور کلی می توان گفت که قیمت این ابزار به نوع، مدل و برند آن بستگی دارد.

بهترین نوع عینک جوشکاری کدام است؟

پیش از این با انواع عینک جوشکاری و کاربرد هر کدام به صورت مجزا آشنا شدیم. برای اینکه بدانید کدام عینک بهتر است باید به نوع کارتان توجه کنید. سعی کنید عینکی که برای جوشکاری انتخاب می کنید، لنز عینک به رنگ مشکی باشد تا بتوانید به راحتی به نور حاصل از جوشکاری نگاه کنید و دقت کافی را داشته باشید.

راهنمای خرید عینک جوشکاری
راهنمای خرید عینک جوشکاری

بهترین عینک جوشکاری

امروزه شرکت های بسیاری در صدد تولید عینک جوشکاری بر آمده اند. در ادامه شما را با محبوب ترین و بهترین برندهای تولیدکننده انواع عینک جوشکاری آشنا خواهیم نمود.

عینک جوشکاری اخوان

اخوان برند دیگری است که به تولید انواع تجهیزات ایمنی می پردازد. تجهیزات ایمنی این برند از کیفیت بالایی برخوردار هستند و براساس نیاز کاربران ارائه می شوند. از بهترین عینک های تولید شده توسط این برند می توان به مدل های 7282، مدل دو جداره 888 و نمونه های دیگر اشاره نمود.

عینک جوشکاری اتوماتیک توتاص

شرکت توتاص یکی از محبوب ترین و معتبرترین برندهای تولیدکننده انواع عینک ایمنی در ایران است. این برند فعالیت خود را از سال 1350 آغاز نمود و با توزیع انواع ابزارآلات ایمنی، تاکنون توانسته است سهم ویژه ای از بازار ابزار ایمنی را به خود اختصاص دهد. عینک های جوشکاری برند توتاص از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و با بهره گیری از استانداردهای بین المللی تولید و به بازار عرضه می شوند.

عینک جوشکاری رونیکس

رونیکس از دیگر برندهای محبوب و باکیفیت انواع ابزارآلات، از جمله ابزار ایمنی است. برند رونیکس در سال 1379 توسط محمدرضا رامخو تأسیس شد. ابزارآلات تولید شده توسط برند رونیکس از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و باتوجه به استانداردهای بین المللی به بازار عرضه می شوند. از برترین عینک ایمنی تولیدشده توسط شرکت رونیکس می توان به عینک جوشکاری اتوماتیک رونیکس مدل RH-9020 ،RH-9023 ،RH-9022 و … اشاره نمود.

عینک جوشکاری بوش

بوش از دیگر تولیدکنندگان انواع ابزارآلات برقی و تجهیزات ایمنی در جهان است. این برند در ابتدای فعالیت خود به تولید لوازم خانگی پرداخت. پس از تلاش های پی در پی نیز توانست در زمینه ابزارآلات نیز فعالیت کند. ابزار بوش از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و براساس استانداردهای جهانی تولید می شوند. از بهترین عینک های این برند می توان از مدل هایN09-C و Vi-ve 09 نام برد.

عینک جوشکاری سولار

سولار از دیگر شرکت های محبوب ارائه دهنده انواع عینک جوشکاری است. محصولات این برند از کیفیت بالایی برخوردار هستند و با استفاده از استانداردهای جهان تولید می شوند. عینک جوشکاری سولار مدل گریت یکی از شناخته شده ترین عینک های جوشکاری برند سولار است.

عینک جوشکاری تک پلاست

تک پلاست یک برند ایرانی است که با برخورداری از کادر مجرب، توانسته است در حوزه تجهیزات ایمنی فعالیت کند. محصولات این برند از کیفیت بالایی برخوردار هستند و با تنوع زیاد ارائه می شوند. عینک تک پلاست مدل E0017 یکی از محبوب ترین عینک های جوشکاری تک پلاست به شمار می آید.

عینک جوشکاری توسن

توسن از دیگر برندهای تولیدکننده انواع ابزارآلات در ایران است. این برند در سال 1382 آغاز شد و با ارائه خدمات و تلاش های پی در پی، توانست محصولات متنوعی را به بازار عرضه کند. ابزارآلات توسن از کیفیت  بالایی برخوردار هستند و براساس نیاز خریداران تولید می شوند. عینک جوشکاری توسن مدل TSG-300 یکی از بهترین عینک های جوشکاری تولید شده توسط این برند است.

اینکو، نورس، اکتیوتولز، هترمن، اولکو، یووکس، پارس اپتیک، پارکسون، پن تایوان و آروا از دیگر برندهای محبوب تولیدکننده این عینک ایمنی است. همچنین لازم  به ذکر است اگر به دنبال عینک جوشکاری آمریکایی هستید، با مراجعه به سایت راندنو می توانید مناسب ترین نوع این محصول را انتخاب نمایید.

بهترین عینک جوشکاری
بهترین عینک جوشکاری

بیشتر بخوانید: بهترین مارک عینک ایمنی


جمع بندی

امیدواریم که مقاله راهنمای خرید عینک جوشکاری برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به طور کامل به نکاتی که هنگام خرید عینک جوشکاری باید توجه داشته باشید، پرداخته شده است. به طور کلی با توجه به شرایط محیطی و شغلی خود باید از نوع مناسب این محصول استفاده نمایید.

جهت خرید عینک ایمنی جوشکاری و اطلاع از قیمت عینک ایمنی می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع عینک جوشکاری اتوماتیک و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزارآلات و ابزار ایمنی است.