ماسک صنعتی چیست؟

ماسک صنعتی چیست؟

ماسک ایمنی و فیلتر ماسک از انواع تجهیزات حفاظتی هستند که به منظور مراقبت از سیستم تنفسی افراد مورد استفاده می‌گیرند. این تجهیزات باتوجه به محیط شغلی افراد و قدرت جذب، در انواع مختلفی تولید می‌شوند. ماسک‌های محافظ سیستم تنفسی، از استنشاق گازهای شیمیایی و مضر کارکنان، جلوگیری می‌کنند. توجه نمایید که استفاده از ماسک‌های ایمنی یا صنعتی به تنهایی امکان‌پذیر نیست.

فیلتر ماسک یکی از مهم‌ترین اجزای ماسک‌های شیمیایی است. این تجهیزات ایمنی عمل فیلتراسیون گازهای شیمیایی و مواد آلاینده را به خوبی انجام می‌دهند. در نتیجه استفاده از ماسک ایمنی، مانع ورود گازهای مضر و سمی به ریه افراد در محیط‌های صنعتی می‌شود. در این مطلب به بررسی ماسک تنفسی صنعتی و فیلترهای مورد استفاده برای آن‌ها می‌پردازیم. پس تا انتهای این مقاله از مجله راندنو با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

انواع ماسک

ماسک‌ها باتوجه به کاربردهایی که دارند، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. امروزه با شیوع ویروس همه گیر کرونا و بیماری‌های تنفسی انتقالی، استفاده از ماسک‌های جراحی و ماسک‌های سه لایه، بسیار افزایش داشته است. همچنین افرادی که در مشاغل جوشکاری و کار در کارگاه‌های صنعتی فعالیت می‌کنند، در معرض خطراتی قرار دارند.

به همین دلیل تمامی افراد و کارکنان مشاغل صنعتی، مستلزم استفاده از ماسک صورت هستند. در ادامه این بخش شما را با رایج‌ترین و کاربردی‌ترین ماسک‌ها و کاربردی که دارند، آشنا خواهیم کرد.

ماسک صنعتی

ماسک صنعتی یا ماسک ایمنی جهت حفاظت از سیستم تنفسی افراد در برابر مواد شیمیایی و سمی استفاده می‌شود. امروزه این ماسک‌ها با نام رسپیراتور در بازار شناخته می‌شوند. ماسک‌های صنعتی به منظور جلوگیری از آلاینده‌های شیمیایی و سمی در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شوند. آلاینده‌ها و مولکول‌های سمی موجود در محیط‌های صنعتی بسیار ریز هستند و می‌توانند به سادگی وارد بافت‌های بدن انسان‌ها شوند.

همچنین این ماسک‌ها از ورود هرگونه گرد، غبار و آلودگی به داخل ریه جلوگیری می‌کنند. اسفاده از این محصول در محیط‌های پالایشگاهی، کارگاهی و کار در محیط‌های آلوده مناسب است. به همین دلیل، استفاده از ماسک ایمنی در محیط‌های صنعتی الزامی است. این ماسک‌های ایمنی در نمونه‌های مختلف دو فیلتره و تک فیلتره تولید می‌شوند.

به طور معمول قیمت ماسک صنعتی از ماسک‌های معمولی بیشتر است. هنگام خرید این محصول به قابلیت تعویض فیلتر ماسک توجه داشته باشید. برخی از مدل‌های این تجهیزات از قابلیت تعویض فیلتر برخوردار هستند و برخی دیگر، فیلترهای بدون تعویض دارند که پس از چند بار استفاده از ماسک، نمی‌توان از آن استفاده کرد.

انواع ماسک
انواع ماسک

ماسک تنفسی

ماسک‌های پزشکی با نام ماسک‌های جراحی شناخته می‌شوند. این ماسک‌ها محافظ خوبی در برابر ذرات معلق در فضا، به خصوص ذرات عفونی هستند. انواع ماسک تنفسی پوشش محافظتی مناسبی برای دهان و بینی پزشکان هستند. به طور کلی ماسک‌های تنفسی پزشکی، در برابر شیوع بیماری‌های عفونی و ویرو‌ها که در هوا وجود دارند، از مجرای تنفسی افراد محافظت می‌کنند.

ماسک‌های سه لایه جراحی نیز از دیگر انواع ماسک‌های تنفسی هستند و باتوجه به افزایش لایه‌هایی که نسبت به ماسک‌های جراحی دارند، به عنوان محافظ قوی‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ماسک فیلتر دار

ماسک‌های فیلتردار از دیگر انواع ماسک‌های صورت هستند و آنتی‌باکتریال مقاومی در برابر ذرات معلق در هوا دارند. پیش از ارائه و تولید ماسک‌های جراحی و فیلتردار N95، ماسک‌های فیلتردار تمام صورت مورد استفاده مردم قرار می‌گرفته است. ماسک‌های فیلتردار نیز از کاربردهای به‌سزایی در صنایع گوناگون برخوردار هستند و در انواع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • ماسک‌های محافظ سیستم تنفسی
  • ماسک هوا‌رسان اتمسفری و شلنگی
  • ماسک‌های با مخازن کپسول سرخود
  • ماسک فیلترکننده هوا
  • ماسک فیلتر کننده ذرات

ماسک ضد شیمیایی

ماسک ضد گاز شیمیایی از دیگر انواع ماسک‌های محافظتی است که به منظور محافظت از استنشاق آلاینده‌های موجود در هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از ماسک‌های محافظتی می‌توان در برابر گازهای خردل، کلر و غیره هستند. همچنین لازم به ذکر است که در بیشترین استفاده از ماسک‌های ضد شیمیایی، به زمان جنگ جهانی اول مربوط می‌شود.

استانداردهای تنفسی ماسک صنعتی

  • FFTP1: این نوع از فیلترهای ماسک در برابر آیروسل یا گازهای جامد و مایع غیرسمی با تراکم 25 برابر از حد مجاز، مقاومت دارند.
  • FFTP2: این نوع از فیلتر ماسک ها نیز در برابر آیروسل های جامد و مایع که مقدار سمی بودن آنها کمتر است، مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین لازم به ذکر است که با تراکم 12 برابر حد مجاز مقاوم هستند.
  • FFTP3: این فیلتر ماسک ها نیز مانند دو نمونه قبلی، در برابر گازهای جامد و مایع غیرسمی با سمیت های زیاد و کم، با تراکم 50 برابر حد مجاز مقاومت دارند.
  • ماسک N95: این ماسک‌ها در دسته ماسک‌های FFP2 قرار می‌گیرند. این ماسک ایمنی قابلیت فیلتراسیون حداقل 95% از ذرات با سایز 0.3 میکرون و کمتر از این میزان را دارد.
  • ماسک N99: این ماسک‌ها قابلیت دارند حداقل 99% از ذرات با سایزهای 0.3 میکرون و کمتر از این میزان را فیلتر کنند.
استانداردهای تنفسی ماسک صنعتی
استانداردهای تنفسی ماسک صنعتی

انواع فیلتر ماسک صنعتی

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، فرآیند فیلتراسیون جهت کاهش استنشاق آلاینده‌های موجود در هوا و آلودگی‌های محیطی، انجام می‌شود. توجه داشته باشید که فیلتر ماسک‌ها باتوجه به نوع گاز موجود در محیط، حجم ماده جذب‌کننده و میزان تنفس فرد مصرف کننده طول عمر متفاوتی دارند. در لیست زیر به معرفی فیلتر ماسک‌های صنعتی پرداخته شده است:

  • AX: این نوع فیلتر ماسک جهت جذب بخارها و گازهای آلی با نقطه جوش کمتر از 65 درجه سانتی‌گراد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برچسب این فیلتر ماسک به رنگ قهوه‌ای است.
  • B: این نوع فیلتر ماسک به منظور جذب گازهای غیرآلی مانند دی اکسید کربن و مونواکسید کربن استفاده می‌شود. برچسب این نوع فیلترها نیز به رنگ خاکستری است.
  • E: این نوع فیلتر ماسک در برابر جذب گازها و بخارات اسیدی، مقاومت دارد. برچسب این فیلترها با رنگ زرد مشخص شده است.
  • K: استفاده از این نوع فیلترها به منظور جذب آمونیوم و گازهای مشتقات آن، گزینه مناسبی به شمار می‌آید. این نوع فیلتر ماسک با برچسب سبز رنگ مشخص می‌شود.
  • CO: به منظور جذب مونواکسید کربن می‌توان از این فیلترها استفاده نمود. برچسب فیلتر ماسک‌های CO به رنگ مشکی است.

لازم به ذکر است در برخی از مواقع به دلیل وجود گازهای موجود در محیط مورد نظر، فیلترهای گرد و غبار به صورت ترکیبی با فیلترهای گازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت ماسک تمام صورت با ماسک نیم صورت چیست؟

اطلاع از تفاوت‌های این دو ماسک هنگام تهیه هر یک از آن‌ها، تأثیر مفیدی در انتخاب شما خواهد داشت. در ابتدا لازم است بدانید تنها تفاوتی که این دو محصول را از یکدیگر متمایز کرده است، میزان پوشش‌دهی آن‌ها است. ماسک تمام صورت همان‌طور که از نامش مشخص است، به طور کامل صورت را پوشش می‌دهد. اما ماسک‌های شیمیایی نیم صورت، تنها نیمی از صورت افراد را می‌پوشانند.

لازم به ذکر است ماسک‌های نیم صورت به صورت یک یا چند فیلتره در بازار موجود هستند. همچنین از دهان و بینی افراد در برابر آلودگی‌ها محافظت می‌کنند. اما در مقابل، ماسک‌های تمام صورت علاوه بر محافظت از بینی و دهان کاربران، از پوست و چشم افراد نیز محافظت می‌کنند. همچنین موجب جلوگیری از وارد شدن صدمات احتمالی به چشم‌ها، سیستم تنفسی و پوست افراد نیز می‌شود.

نکات مهم و کاربردی هنگام استفاده از ماسک شیمیایی

در ادامه شما را با نکات مهمی که هنگام استفاده از ماسک صنعتی باید در نظر داشته باشید، آشنا خواهیم نمود:

  • همان‌طور که می‌دانید هدف اصلی استفاده از ماسک صورت، جلوگیری از انتقال ذرات آلوده به ریه افراد سالم است. در نتیجه استفاده از ماسک تنفسی برای افرادی که دچار علائم سرفه، تب، آبریزش بینی و موارد مشابه هستند، ضروری است.
    • توجه داشته باشید که نحوه استفاده از این ماسک‌ها به گونه‌ای است که باید از بالای بینی تا زیر چانه شما، توسط ماسک کاملاً پوشانده شود.
  • پرسنل مراکز درمانی، بهداشتی و کارکنان مشاغل صنعتی باید از نوع فیلتردار این محصول استفاده نمایند. زیرا استفاده از ماسک‌های فیلتر دار، مؤثرتر از ماسک‌های جراحی یا معمولی هستند.
  • توجه داشته باشید که اگر از ماسک‌های پارچه‌ای یا دست‌دوز خانگی استفاده می‌کنید، بهتر است پس از 2 الی 3 ساعت استفاده، آن را طبق اصول بهداشتی و با آب داغ بشویید و از ماسک جدیدی استفاده نمایید تا خشک شود.

نکات مهم در نگهداری از ماسک‌های شیمیایی نیم صورت

نحوه نگهداری از ماسک‌های شیمیایی نیم صورت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه به بررسی نکات مهم اصولی در حفظ و نگهداری از ماسک‌های شیمیایی نیم صورت پرداخته شده است:

نحوه تمیزکاری ماسک

همان‌طور که می‌دانید، ماسک‌های شیمیایی از مواد پلیمری و به صورت ضدآب تولید می‌شوند. برای تمیز کردن انواع ماسک نیم صورت و تمام صورت، تنها کافی است با یک دستمال بدنه آن را تمیز کنید.

تمیز کردن فیلترها

به طور معمول فیلتر این نوع از ماسک‌های شیمیایی به صورت یکبار مصرف تولید می‌شوند. اما برخی از فیلترهای این تجهیزات در بازار موجود هستند که برای دو یا سه بار استفاده نیز مناسب هستند. همچنین به منظور نظافت این قسمت، می‌توان بدنه خارجی آن را با یک دستمال نم‌دار تمیز کرد.

نکات مهم و کاربردی هنگام استفاده از ماسک
نکات مهم و کاربردی هنگام استفاده از ماسک

بهترین برند ماسک و فیلتر ماسک صنعتی

همان‌طور که می‌دانید ماسک و فیلترهای ماسک، باتوجه به کاربردی که دارند در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. همچنین شرکت‌های بسیاری به تولید انواع ماسک و فیلتر ماسک شیمیایی پرداخته‌اند. در ادامه به معرفی بهترین مارک‌های تولیدکننده این نوع از تجهیزات محافظتی خواهیم پرداخت:

هترمن

برند هترمن یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان انواع تجهیزات ایمنی در ایران است. این برند فعالیت خود را از سال 1380 آغاز کرد و محصولات باکیفیتی را به بازار عرضه می‌کند. تجهیزات آتش‌نشانی و ایمنی ارائه شده توسط این برند، طبق استانداردهای بین‌المللی تولید و عرضه می‌شوند. لازم به ذکر است ماسک جوشکاری هترمن یکی از محبوب‌ترین ماسک‌های صنعتی این برند است.

فیلتر ماسک اخوان

شرکت اخوان یکی از محبوب‌ترین برندهای تولیدکننده انواع تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی در ایران است. این شرکت در سال 1389 تأسیس شد و هم‌اکنون نماینده رسمی برندهای معتبر در ایران مانند Steelpro Safety و Marca Pl اسپانیا در زمینه تجهیزات ایمنی است. لازم به ذکر است که محصولات این برند از گواهینامه NEBOSCH و فوق لیسانس مدیریت HSE برخوردار هستند. ماسک اخوان مدل 320، ماسک دو فیلتر اخوان و … از پرکاربردترین محصولات تولیدشده توسط این برند به شمار می‌آیند.

فیلتر ماسک دراگر

برند دراگر از دیگر تأمین‌کنندگان انواع تجهیزات ایمنی از جمله ماسک و فیلتر ماسک در جهان است. دراگر یک برند آلمانی است که به تولید و پخش انواع ست تنفسی نیز پرداخته است. دراگر یک شرکت فناوری سلامت است و در سال 1889 در آلمان، توسط هانریش دراگر تأسیس شد. محصولات این برند از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و براساس استانداردهای جهانی تولید می‌شوند.

از بهترین ماسک نیم صورت شیمیایی تولیدشده توسط این برند می‌توان به ماسک شیمیایی نیم صورت دراگر مدل X-Plore 3300 ،X-Plore 4340 ،X-Plore 4740 و مدل‌های دیگر اشاره کرد. ماسک و فیلتر ماسک دراگر از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و در میان کاربران، مصرف‌کنندگان زیادی دارند.

ماسک شیمیایی نورث

شرکت نورث از دیگر برندهای محبوب و مطرح در زمینه تولید انواع ماسک است. این برند نیز به تولید ماسک‌های نیم صورت شیمیایی می‌پردازد و تاکنون توانسته است رضایت مشتریان بسیار زیادی را جلب کند. ماسک شیمیایی نیم صورت نورث مدل 7700 یکی از برترین ماسک‌های شیمیایی ارائه شده توسط این شرکت است.

ماسک نیم صورت3M

شرکت 3M از برندهای محبوبی است که به تولید ماسک‌های شیمیایی می‌پردازد. این برند با بیش از 100 سال سابقه در زمینه تولید انواع ماسک و فیلتر ماسک، توانسته است جایگاه ویژه‌ای از بازار تجهیزات ایمنی را به خود اختصاص دهد. ماسک نیم صورت 3M مدل 7502، 6200 و مدل‌های دیگر از ماسک‌های شیمیایی نیم صورت تولیدشده توسط برند 3M هستند.

فیلتر ماسک تری ام

شرکت تری ام یک برند آمریکایی چند ملیتی است که بیش از 76000 کارمند در این حوزه به فعالیت مشغول هستند. این برند در بیش از 60 کشور جهان با 29 شرکت بین‌المللی، محصولات خود را تولید و ارائه می‌کند. لازم به ذکر است که این برند با بیش از 100 سال سابقه فعالیت در زمینه تولید محصولات دندان، مواد الکترونیکی و محصولات پزشکی توانسته است جایگاه ویژه‌ای در بازار تجهیزات ایمنی به خود اختصاص دهد. فیلتر ماسک 3M مدل 6003 از محبوب‌ترین محصولات ارائه شده توسط این برند است.

ماسک شیمیایی تمام صورت beasat

شرکت بعثت از دیگر برندهای مطرح در زمینه تولید انواع ماسک‌های شیمیایی است. محصولات این برند از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و با توجه به استانداردهای لازم تولید می‌شوند. ماسک شیمیایی تمام صورت Beasat مدل NS09MFT8 از محبوب‌ترین ماسک‌های شیمیایی تولیدشده توسط این برند به شمار می‌آید.

توجه نمایید بسیاری از تولیدکنندگان دیگر نیز به تولید و ارائه انواع تجهیزات حفاظتی می‌پردازند. از دیگر تولیدکنندگان محبوب و معتبر که در این زمینه فعالیت می‌کنند، می‌توان از بلوایگل، تری‌ام پلتور، هانیول، یووکس، تک‌پلاست و غیره نام برد.

بهترین برند ماسک و فیلتر ماسک صنعتی
بهترین برند ماسک و فیلتر ماسک صنعتی

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله راندنو به بررسی انواع ماسک و فیلتر ماسک پرداخته شد. همان‌طور که گفته شد، استفاده از ماسک و فیلتر ماسک در صنایع و کارگاه‌ها کاربرد دارد. به طور کلی این تجهیزات در نمونه‌های مختلف در بازار موجود هستند که با توجه به نوع فعالیت خود باید متناسب‌ترین نوع آن را خریداری نمایید.

امیدواریم که این مقاله برای شما کاربران گرامی مفید واقع شده باشد. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع ماسک ایمنی و برقراری ارتباط بی‌واسطه با فروشندگان تجهیزات ایمنی را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می‌شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزارآلات است.