سنگ رومیزی چیست و چه کاربردی دارد؟

سنگ رومیزی چیست و چه کاربردی دارد؟

سنگ رومیزی چیست و چه کاربردی دارد؟ سنگ رومیزی یا ماشین سنگ زنی ثابت یکی از ابزارآلات برقی و کارآمد است. از کاربردهای اصلی سنگ رومیزی می توان به سایش، تمیزکاری و پولیش قطعات گوناگون در ابعاد متفاوت اشاره کرد. همچنین این ابزار برقی پرکاربرد جهت انجام کارهای صنعتی و نیمه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید انواع سنگ رومیزی
خرید انواع سنگ رومیزی

سنگ های رومیزی با توجه به کاربردی که دارند، در ابعاد و اندازه های گوناگونی تولید می شوند. هریک از انواع این محصول نیز از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. در ساختار این ابزار از یک موتور الکتریکی قوی استفاده شده است که در هسته سنگ رومیزی قرار گرفته است.

این موتور الکتریکی با چرخش خود می تواند سنگ اصلی را به حرکت در آورد. لازم به ذکر است که افراد می توانند از این محصول جهت انجام تراشکاری نیز استفاده نمایند. در مقاله سنگ رومیزی چیست قصد داریم تا به توضیح کاملی از کاربردها و معرفی انواع این محصول کاربردی بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد سنگ رومیزی

همانطور که پیش از این گفته شد، انواع سنگ رومیزی در موقعیت های مختلف کاربرد دارد. رایج ترین و اصلی ترین کاربرد این محصول، صاف کردن سطوح اجسام مختلف است. با استفاده از این محصول می توان ظریف کاری های گوناگون را بر روی انواع قطعات کار پیاده کرد.

لازم به ذکر است که این سنگ ها جهت برش فلزات نیز کاربرد دارند. در ادامه این بخش از مقاله سنگ رومیزی چیست به کاربردهای این ابزار خواهیم پرداخت:

  • تیز کردن چاقو و تبر
  • تمیز کردن رسوب از روی فلزات و ماشین آلات
  • شکل دادن به انواع قطعات
  • انجام عملیات سایش و پولیش
  • برداشتن براده های اضافی از سطح قطعه
کاربرد سنگ رومیزی
کاربرد سنگ رومیزی

انواع سنگ رومیزی

همانطور که در ابتدای مقاله سنگ رومیزی چیست به این موضوع اشاره کردیم، این ابزار در انواع متفاوتی تولید می شود و به فروش می رسد. در ادامه این بخش از مقاله سنگ رومیزی چیست به معرفی انواع این محصول می پردازیم:

دستگاه سنگ زنی تسمه ای

دستگاه سنگ رومیزی تسمه ای از انواع گوناگونی برخوردار است و با توجه به نوع تسمه استفاده شده در آن، تقسیم بندی می شود. این مدل سنگ رومیزی مصرف انرژی پایینی دارد و از قدرت بالایی برخوردار است. این ابزار جهت تراش انواع فلزات، آلیاژها و … مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که راندمان کاری این مدل 5 تا 20 برابر دیگر مدل ها است.

دستگاه سنگ زنی تخت

دستگاه سنگ رومیزی تخت به دو نوع اتومات و سنگ رومیزی دستی تقسیم می شود. در نوع دستی این محصول همانطور که از نامش مشخص است، بازدهی توسط نیروی فرد صورت می گیرد. در نوع اتومات این ابزار نیز عملیات سنگ زنی توسط دستگاه انجام می شود. از انواع دستگاه سنگ زنی تخت جهت صاف کردن سطوح تخت استفاده می شود.

دستگاه سنگ زنی گردسایی یا محوری

سنگ رومیزی محوری جهت سنگ زنی قطعات دایره ای شکل کاربرد دارد. این دستگاه با حرکت های دورانی و سرعت بالا، عملیات سنگ زنی را انجام می دهد.

دستگاه سنگ زنی پهن

دستگاه سنگ رومیزی پهن از پرکاربردترین انواع دستگاه سنگ زنی تسمه به شمار می آید. فرآیند سنگ زنی با این ابزار به گونه ای است که یک نوار پهن به شکل سنباده بر روی دستگاه قرار می گیرد. از اصلی ترین کاربردهای این ابزار می توان به سایش قطعات فلزی و فولادی زنگ زده اشاره کرد.

انواع سنگ رومیزی
انواع سنگ رومیزی

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع فرز


مزایای استفاده از سنگ رومیزی

سنگ رومیزی از مزایای زیادی برخوردار است. در ادامه این بخش از مقاله سنگ رومیزی چیست به مزایای استفاده از این محصول می پردازیم:

  • انرژی مصرفی این دستگاه ها بهینه است و انرژی را هدر نمی دهد.
  • اندازه آنها مناسب است و هنگام کار با آن، مشکلی برای شما پیش نمی آید.
  • شرکت های تولیدکننده داخلی زیادی در زمینه ساخت آن فعالیت می کنند.
  • این محصولات به گونه ای طراحی شده اند که استفاده پربازده ای دارند.
  • با استفاده از آنها می توانید در تمامی صنایع، فعالیت های سایش و هموارسازی سطوح را انجام دهید.
مزایای استفاده از سنگ رومیزی
مزایای استفاده از سنگ رومیزی

راهنمای خرید سنگ رومیزی

برای خرید بهترین سنگ رومیزی شما باید با عوامل تأثیرگذار بر روی کیفیت این محصول آشنا باشید. سنگ های رومیزی طول عمر بالایی دارند اما انتخاب یک گزینه نادرست در هنگام خرید، از کارایی آن کم می کند.

در ادامه این بخش از مقاله سنگ رومیزی چیست به نکات مهمی که هنگام خرید این محصول باید در نظر داشته باشید، می پردازیم:

اندازه چرخ یا قطر سنگ

اولین مبحث مهمی که شما باید به آن توجه داشته باشید، اندازه چرخ مورد نظر است. چرخ های این ابزار در اندازه های گوناگونی تولید و به بازار عرضه می شوند.

اندازه چرخ این محصول به گونه ای تنظیم می شود که برای انجام فعالیت های مختلف مناسب باشد. پس شما باید به دنبال بهترین اندازه باشید. رایج ترین اندازه قطرهای این محصول در اندازه های 150، 200 و 250 هستند.

البته دستگاه سنگ رومیزی کوچک نیز به بازار ارائه می شود که قطر سنگ های آن کوچک تر است. لازم به ذکر است که اندازه چرخ بزرگ تر این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد تا به راحتی با قطعه مورد نظر کار کنند.

قدرت موتور

از دیگر نکات مهمی که هنگام خرید سنگ رومیزی باید به آن توجه داشته باشید، قدرت موتور است. اگر موتور الکتریکی این ابزار از قدرت بالایی برخوردار باشد، باعث می شود که کاربر حین استفاده از سنگ رومیزی، با مشکلی مواجه نشود. قدرت موتور این ابزار کاربردی برحسب توان محاسبه می شود. هرچه توان دستگاه بالاتر باشد، قدرت دستگاه نیز بالاتر خواهد بود.

لازم به ذکر است که اگر توان این دستگاه با کار شما تناسب نداشته باشد، سرعت چرخش سنگ حین انجام کار افت می کند. در نهایت با افت سرعت چرخش سنگ، سرعت کار شما نیز کاهش پیدا می کند. در نتیجه با توجه به کاربردی که از این دستگاه انتظار دارید، نوع مناسب آن را انتخاب نمایید.

سرعت موتور

سرعت موتور دستگاه از دیگر فاکتورهایی است که هنگام خرید این ابزار باید مورد توجه قرار بگیرد. سرعت، میزان چرخش موتور چرخ دنده را مشخص می نماید. سرعت موتور این دستگاه تحت عنوان دور در دقیقه یا RPM بیان می شود. در هر صورت سرعت بالاتر موتور باعث عملکرد بهتر این ابزار می شود.

همچنین دستگاه سنگ رومیزی از سیم کنترل سرعت متغیر برخوردار است که این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد تا به طور دقیق سرعت موتور را تنظیم نمایند. استفاده از این ویژگی زمانی کاربرد دارد که قصد داشته باشید بر روی مواد ظریف تر و یا نرم تر کار کنید.

کیفیت و دوام دستگاه

هنگام خرید این محصول توجه داشته باشید که از کیفیت و دوام مطلوبی برخوردار باشد. معمولاً دستگاهی که پایه های آن از جنس چدن ساخته می شوند، از دوام و استحکام بالاتری برخوردار است.

سیستم خنک کاری

هنگام کار با این دستگاه جرقه هایی ایجاد می شود که در حال پرتاب شدن به اطراف هستند. این جرقه ها بر اثر اصطکاکی که سنگ با قطعه مورد نظر دارد، به وجود می آیند. این فرآیند در صورتی پیش می آید که دمای سنگ افزایش پیدا کرده باشد. همچنین در برخی از مواقع به دلیل افزایش بیش از حد دمای سنگ، قطعه کار تغییر شکل می دهد.

از این رو جهت جلوگیری از این اتفاق و خنک کاری دستگاه، از سیستم خنک کاری در ساختار این محصول استفاده شده است. این کار به این صورت انجام می گیرد که از یک مایع خنک کننده جهت جلوگیری از داغ شدن سنگ استفاده می شود.

اندازه و فرم دستگاه

شکل ظاهری و فرم این دستگاه از دیگر پارامترهای مهم در خرید سنگ رومیزی است. زیرا انتخاب یک دستگاه کوچک تر، فضای کمتری را اشغال می کند. در نتیجه فضای کاری بیشتری برای شما به وجود می آید.

صدا و لرزش

هنگام خرید این محصول به صدای ایجادشده توسط این دستگاه توجه نمایید. دستگاهی خوب و باکیفیت است که حین انجام کار، صدای کمتری از خود تولید کند. زیرا هرچه صدای ایجادشده توسط این ابزار کمتر باشد، تمرکز کاربر نیز افزایش می یابد و کار با دقت بالاتری انجام می شود.

ارگونومی در سنگ رومیزی

طراحی این ابزار باید به گونه ای باشد که کاربران چپ دست به راحتی بتوانند از این ابزار استفاده نمایند. همچنین طراحی دسته کمکی ضد لرزش باعث می شود هنگام استفاده از این ابزار، قطعه کار باکیفیتی را تحویل بگیرید.

از دیگر موارد ارگونومی این ابزار می توان به تعویض آسان صفحه سنگ اشاره کرد. با انتخاب بهترین سنگ رومیزی می توانید بدون استفاده از انواع آچار، صفحه سنگ جدیدی را جایگزین نمایید.


بیشتر بخوانید: ارگونومی ابزار چیست؟ و ابزار ارگونومیک چه ویژگی هایی دارند؟


نوع برق مصرفی

از دیگر نکات حائز اهمیت در انتخاب این محصول، نوع برق مصرفی سنگ رومیزی است. لازم به ذکر است که برخی از انواع این محصول با برق تکفاز و برخی دیگر با برق سه فاز کار می کنند.

ایمنی سنگ رومیزی

ایمنی یکی از پارامترهای مهم در استفاده از انواع ابزارآلات از جمله ابزار برقی است. از این رو اقدام به خرید دستگاهی نمایید که از کلاچ ایمنی برخوردار باشد. کلاچ ایمنی به گونه ای عمل می کند که از شکستگی و آسیب به صفحه سنگ جلوگیری می نماید.

به نوعی این قطعه مانند محافظی در برابر افراد عمل می کند. برخی از انواع این دستگاه از ترمز الکتریکی برخوردار هستند و این ویژگی تا حد زیادی ایمنی دستگاه را افزایش می دهد. استفاده از این کلید تعبیه شده به گونه ای است که پس از برداشتن دست از روی آن، صفحه سنگ از حرکت می ایستد.

راهنمای خرید سنگ رومیزی
راهنمای خرید سنگ رومیزی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرز


عوامل تأثیرگذار در کیفیت سنگ رومیزی

در بخش قبلی مقاله سنگ رومیزی چیست به نکات مهمی که هنگام خرید این ابزار باید در نظر داشته باشید، پرداختیم. حال در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به مهم ترین پارامترهایی که بر کیفیت دستگاه سنگ رومیزی تأثیرگذار هستند، اشاره نماییم:

  • قطر سنگ
  • سرعت محیطی سنگ
  • دقت محورهای دستگاه
  • سرعت دستگاه
  • برند تولیدکننده دستگاه
  • کیفیت اجزای دستگاه سنگ رومیزی و …
عوامل تأثیرگذار در کیفیت سنگ رومیزی
عوامل تأثیرگذار در کیفیت سنگ رومیزی

بهترین مارک سنگ رومیزی

امروزه برندهای داخلی و خارجی زیادی در زمینه ساخت سنگ رومیزی فعالیت می کنند. هریک از این برندها خدمات خود را با یک تعرفه خاص به مشتریان ارائه می نمایند. از همین رو، شما باید به دنبال بهترین برند باشید. در لیست زیر می توانید بهترین برندها را مشاهده کنید:

  • دستگاه سنگ رومیزی محک
  • دستگاه سنگ رومیزی رونیکس
  • دستگاه سنگ رومیزی توسن
  • سنگ رومیزی ادون
  • سنگ رومیزی البرز

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین برند فرز


قیمت سنگ رومیزی

قیمت نهایی که شما باید برای خرید سنگ رومیزی پرداخت کنید، تحت تأثیر عوامل خاصی متغیر است. در لیست زیر، به بررسی عوامل مؤثر در قیمت سنگ رومیزی پرداخته ایم:

  • سرعت محیطی سنگ
  • برند سازنده سنگ
  • قدرت سنگ
  • قطر سنگ مورد نظر
  • دقت محورهای سنگ رومیزی
  • اندازه دیسک سنگ رومیزی
  • قدرت موتور سنگ رومیزی
  • نوع برق مصرفی
  • میزان صدا و میزان لرزش سنگ رومیزی
  • سیستم خنک کاری سنگ مورد نظر
  • اندازه اصلی دستگاه و فرم طراحی شده دستگاه

سؤالات متداول

در پایان این بخش از مقاله سنگ رومیزی چیست به سؤالات رایجی که امکان دارد برای شما پیش بیاید، اشاره خواهیم کرد:

  • عملیات سنگ زنی چیست؟

سنگ زنی (Grinding) یک فرآیند براده برداری محسوب می شود. با استفاده از این فرآیند می توان مواد اضافه بر روی قطعه مورد نظر را پاکسازی کرد. عملیات براده برداری همانطور که در ابتدای مقاله سنگ رومیزی چیست گفته شد، با سایش انجام می گیرد. به طوری که هریک از دانه های موجود در سنباده، باعث ایجاد تغییر بر روی سطح کار می شود.

به طور کلی، با استفاده از عملیات سنگ زنی می توان لبه ها و سطوح ناهموار سطح را توسط سایش یکدست نمود. به عبارتی سنگ زنی آخرین مرحله از ساخت قطعه موردنظر است و موجب افزایش کیفیت و دقت آن می شود.

  • عملکرد سنگ رومیزی چگونه است؟

عملکرد این ابزار هیچگونه پیچیدگی ندارد. تنها کافی است تا سنگ را بر روی آن نصب کنید و شکل دادن یا سایش قطعه مورد نظر را انجام دهید. به عبارتی این سنگ داخل میز فیکس می شود و دستگاه ثابتی در اختیار شما قرار می گیرد. در نتیجه قطعات را مطابق با نظر شما شکل می دهد.

  • آیا سنگ رومیزی برای کارهای ظریف و مینیاتوری استفاده می شود؟

پیش از این به توضیح مختصری از انواع سنگ رومیزی پرداختیم. به طور کلی این ابزار به 3 دسته دستگاه سنگ رومیزی چندکاره، شیلنگ و سه نظام تقسیم می شود. هریک از انواع این محصول از عملکردهای متفاوتی برخوردار است. دستگاه سنگ رومیزی شلنگی جهت انجام کارهای ظریف و مینیاتوری گزینه مناسبی به شمار می آیند.

لازم به ذکر است که اگر جهت انجام کارهای نجاری و آهنگری قصد استفاده از سنگ رومیزی را دارید، نوع سه نظام آن کاربرد دارد.

  • چه اطلاعاتی بر روی دستگاه سنگ رومیزی درج می شود؟
  • برند تولیدکنننده سنگ رومیزی
  • مواد استفاده شده در ساخت سنگ
  • درجه سختی مواد ساینده سنگ که نشانگر قدرت و طول عمر سنگ در برابر سایش است.
  • چسب استفاده شده در ساخت سنگ
  • قطر داخلی و قطر خارجی سنگ
  • سرعت محیطی مجاز
  • عرض پیشانی
  • شبکه بندی که نشان دهنده نحوه قرارگیری ذرات ریز و درشت است.
سنگ رومیزی چیست
سنگ رومیزی چیست

امیدواریم که مقاله سنگ رومیزی چیست برای شما بازده مطلوبی داشته باشد. جهت خرید سنگ رومیزی و اطلاع از قیمت انواع فرز می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع سنگ رومیزی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.