دستکش ضد برش چیست و چه کاربردی دارد؟

دستکش ضد برش چیست و چه کاربردی دارد؟

در پاسخ به سؤال دستکش ضد برش چیست می‌توان گفت، این محصول نوعی دستکش ایمنی است. با استفاده از این دستکش تا حدود زیادی از وارد شدن آسیب به دستان، حین کار با ابزارآلات تیز و برشی، جلوگیری می‌شود. دستکش ضد برش توسط مواد مخصوص و با پوشش‌‌دهی مناسب، از دستان و انگشتان در برابر آسیب جلوگیری می‌کند. این دستکش‌ها با توجه به نوع فعالیت و میزان برش، در انواع مختلفی تولید می‌شوند.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

دستکش ضد برش چیست؟

دستان انسان‌ها از مهم‌ترین عضو بدن به شمار می‌آیند. احتمالاً می‌دانید که درصد بالایی از فعالیت‌های روزمره توسط دست‌ها انجام می‌شود. از این رو این عضو حساس، در معرض خطرات جبران‌ناپذیری قرار می‌گیرد. مشاغل بسیار زیادی وجود دارند که کارکنان در طی روز با ابزارآلات تیز و برشی در ارتباط هستند. جوشکاری، برشکاری، آهنگری، قصابی، شیشه‌بری و نجاری از مشاغل صنعتی به شمار می‌آیند که کارکنان مستلزم استفاده از دستکش کار هستند.

امروزه با تولید و عرضه دستکش‌های مقاوم در برابر برش، احتمال آسیب‌های جدی تا حد زیادی کاهش یافته است. با استفاده از دستکش مقاوم در برابر برش احتمال جراحت، بریدگی دست و قطع شدن انگشتان تا حد زیادی کاهش می‌یابد. انواع دستکش ضد برش با استفاده از مواد کامپوزیتی با مش فولادی ضد زنگ و نخ‌های مصنوعی تولید می‌شوند.

دستکش ضد برش چیست و چه کاربردی دارد
دستکش ضد برش چیست و چه کاربردی دارد

کاربرد دستکش ضد برش چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، استفاده از دستکش ایمنی ضد برش برای کار با ابزارآلات برشی و تیز مناسب است. در صورتی که کارکنان در شرایط خاص یا در معرض بریدگی دست قرار داشته باشند، باید از دستکش ایمنی مناسب استفاده کنند. به طور کلی استفاده از دستکش کار مقاوم در برابر برش در زمینه انجام فعالیت‌های صنعتی کاربرد دارد.

کار با ورق یا لوله‌های فلزی تیز، شیشه‌های شکسته، سرامیک، چاقو، تیغ اره و ابزارآلات برقی، ماشین‌آلات صنعتی و غیره از فعالیت‌های پرخطر محسوب می‌شوند. فعالیت‌های نام برده، احتمال افزایش بریدگی و زخم شدن دست کارکنان را افزایش می‌دهند. به همین دلیل، پیش از شروع کار باید از دستکش‌های ضد برش استفاده شود.


بیشتر بخوانید: اهمیت استفاده از دستکش ایمنی در مشاغل مختلف


این دستکش‌ها در برابر برش تیغه‌ها مقاومت بالایی دارند و در صورت استفاده صحیح، از ایجاد آسیب جلوگیری می‌کنند. برخی از انواع این دستکش‌ها در بازار موجود هستند که در برابر خطرات دیگری همچون ساییدگی و سوراخ شدن نیز مقاومت دارند.

انواع دستکش ضد برش و کاربرد آن در صنایع مختلف

به طور کلی این دستکش‌ها با استفاده از دو مواد اولیه تهیه می‌شوند:

دستکش ضد برش فولادی

دستکش فولادی ضد برش از الیاف فلزی فشرده زنجیری درهم تنیده، تشکیل می‌شود. متریال فولادی به کار رفته در ساختار این دستکش، از دستان کارکنان به خوبی در برابر برش محافظت می‌کنند. این نوع دستکش مقاوم در برابر برش مقاومت زیادی دارد و سطح مقاومت برش آن معادل 5 است. همچنین در محیط‌هایی که به استفاده از ابزارآلات برشی و تیز نیاز است، به کار می‌روند.

استفاده از این دستکش در صنایع تراش‌کاری، سنگ‌بری،دستکش جوشکاری، خودروسازی، قصابی، کار با ماشین‌آلات صنعتی و موارد مشابه کاربرد دارد.

دستکش ضد برش پلیمری

پلیمر با حرف اختصاصی PE شناخته می‌شود. این ماده پایداری شیمیایی فوق‌العاده‌ای دارد و به عنوان عایق نیز استفاده می‌شود. کف این نوع دستکش توسط یک لایه محافظتی پوشانده شده است. این لایه به طور معمول با استفاده از الیاف طبیعی یا مصنوعی تولید می‌شود. دستکش‌های پلیمری ضد برش مقاومت کمتری نسبت به نمونه‌های فولادی دارند.

همچنین لاتکس، نیتریل و پلی‌استر از رایج‌ترین موادی هستند که در ساختار این نوع دتکش‌ها به کار می‌روند. استفاده از دستکش پلیمری ضد برش برای بلند کردن  اجسام و در صورتی که امکان ایجاد برش بسیار پایین باشد، مناسب است.

ویژگی‌های دستکش ضد برش استاندارد

در این بخش از مطلب دستکش ضد برش چیست به بررسی ویژگی‌های این محصول پرداخته شده است:

  • استفاده از الیاف و مواد اولیه مناسب برای تولید دستکش
  • تولید انواع دستکش ضد برش در سایزبندی‌های متنوع برای تمامی کارکنان
  • برخورداری از انعطاف‌پذیری بالا و ضد لغزش بودن
  • برخورداری از نماد EN388 که نشان‌دنده تست دوام محصول است

جنس اغلب دستکش‌های ضد برش از چیست؟

روکش خارجی دستکش‌های ضد برش دوام بالایی دارند. قسمت‌هایی از روکش خارجی دستکش‌ها از لاستیک برجسته و مواد جامد تشکیل می‌شود. به طور معمول بخش‌های لاستیکی پشت دست قرار دارند و تمامی انگشتان را پوشش می‌دهند. وجود این لایه لاستیکی، کاربرد ویژه‌ای در برابر ضربه و برش دارد. این لایه ضد برش توسط ماده‌ای از لاستیک گرمانرم تولید می‌شود و ظاهری قطعه‌بندی شده به دستکش می‌دهد.

در لیست زیر از موادی که در ساختار دستکش‌های ضد برش استفاده می‌شوند، پرداخته شده است:

  • پلی‌استر: پلی‌استر یک نوع پارچه مصنوعی است. این ماده از دوام و استحکام بالایی برخوردار است و در برابر برش مقاومت بالایی دارد. این نوع دستکش برای استفاده در صنایع ساختمانی مناسب است و سطح مقاومت برش آن 3 است.
  • نایلون: پلاستیک‌ها از الیاف مصنوعی به نام پلی‌آمید تشکیل می‌شوند. دستکش ضد برش نایلونی جذب رطوبت اندکی دارد و سطح مقاومت برش آن نیز 3 است. استفاده از این نوع دستکش در زمینه انجام فعالیت‌های مونتاژ و جابه‌جایی اقلام جزئی مناسب است.
  • توری فلزی: این دستکش از حلقه‌های فولادی ضد زنگ به یکدیگر پیوسته تشکیل شده است. این نوع دستکش مقاومت بیشتری نسبت به مواد دیگر دارد.
  • کولار: این ماده یک الیاف آرامید مصنوعی است و مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. همچنین وزن سبکی دارد و سطح مقاومت برش آن نیز 3 است.
  • داینما: این ماده نوعی فیبر قوی ساخته شده از پلی‌اتیلن است و وزن مولکولی بالایی دارد. این ماده در برابر رطوبت، اشعه فرابنفش و مواد شیمیایی مقاومت زیادی دارد.
جنس اغلب دستکش‌های ضد برش از چیست
جنس اغلب دستکش‌های ضد برش از چیست

نکات کلیدی هنگام خرید دستکش ضد برش

پیش از خرید دستکش مقاوم در برابر برش بهتر است به نکات زیر توجه شود:

جنس و نوع دستکش

توجه به جنس و نوع دستکش از اصلی‌ترین پارامترهای مهم در انتخاب این محصول به شمار می‌آید. پیش از این با انواع دستکش‌های کار و مواد اولیه به کار رفته در ساختار آن‌ها آشنا شدید. توجه نمایید اگر در محیط شغلی خود به طور مداوم با ابزارآلات تیز و برشی در ارتباط هستید، باید نوع فولادی دستکش‌ها را انتخاب نمایید.

همچنین استفاده از نوع پلیمری برای استفاده در مشاغلی که افراد با آسیب کمتری روبه‌رو هستند، مناسب است. به طور کلی یک دستکش مناسب از الیاف باکیفیت و لایه‌های مرغوب تهیه می‌شود.

سایز محصول

توجه به سایز دستکش از دیگر موارد مهم در انتخاب این تجهیزات ایمنی است. تولیدکنندگان زیادی در ایران و سایر کشورها به ارائه انواع دستکش‌های ضدبرش می‌پردازند. تولیدکنندگان براساس سایز کف دست و اندازه مچ تا نوک انگشتان دست، سایزبندی‌های مختلفی از این محصول را به بازار عرضه می‌کنند.

توجه نمایید انتخاب دستکش کوچکتر و فشرده‌تر از سایز واقعی دستان شما، موجب خستگی شما می‌شود. همچنین دستکش بزرگتر از سایز واقعی دستان شما، تأثیر زیادی بر عدم تمرکز و نحوه کار شما دارد. در نتیجه بهتر است مناسب‌ترین سایز این محصول را با توجه به اندازه دستان خود خریداری نمایید.

برخورداری از طراحی مناسب

طراحی ارگونومی دستکش کار از دیگر ویژگی‌هایی است که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه نمایید. استاندارد بودن دستکش‌های ضد برش، معمولاً با علائم اختصاری EN388 مشخص می‌شود. این مشخصه، دوام محصول را در برابر برش نشان می‌دهد.

برخورداری از خاصیت ضد لغزش و انعطاف‌پذیری بالا

توجه نمایید وجود برخی استانداردها و تست‌ها، مشخص کننده نوع دستکش و قابلیت آن است. یک دستکش مناسب باید انعطاف‌پذیری بالا و قابلیت ضد لغزش داشته باشد.

برترین برندهای دستکش ضد برش

در حال حاضر شرکت‌های زیادی در داخل و خارج کشور به تولید این محصول پرکاربرد پرداخته‌اند. در این بخش از مطلب دستکش ضد برش چیست به معرفی بهترین تولیدکنندگان این تجهیزات پرداخته شده است:

دستکش ضد برش تانگ وانگ

دستکش ضد برش تانگ وانگ از بهترین دستکش ضد برش محسوب می شود. جنس پارچه آن از پلی استر است و کفی آن از لایه های ضخیم لاتکس تشکیل شده است. این دستکش ضد لغزش و ضخیم است، همچنین در برابر خراشیدگی، بریدگی و پارگی مقاوم است

دستکش ضد برش استادکار

کارخانه دستکش استادکار در سال 1356 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع دستکش ایمنی شروع کرد. اولین محصول تولیدی این برند، در ابتدای کار دستکش کار لاتکس بود. سپس با گذشت زمان و رشد روزافزون، توانست دیگر دستکش‌های کار را به خط تولید خود اضافه کند. تجهیزات این شرکت از کیفیت بالایی برخوردار هستند و براساس استانداردهای جهانی طراحی و تولید می‌شوند.

دستکش ضد برش ماتریکس

ماتریکس از دیگر تولیدکنندگان انواع تجهیزات ایمنی در جهان است. این برند علاوه بر تولید دستکش‌های ایمنی، تجهیزات دیگری همچون هارنس، عینک کار، کلاه ایمنی و دیگر تجهیزات را به بازار ارائه می‌کند. دستکش ضد برش ماتریکس مدل Dy Flex Plus یکی از بهترین مدل‌های این محصول است.

دستکش ضد برش گیلان

شرکت تولیدی گیلان در سال 1353 با مشارکت شرکت انگلیسی LRC تأسیس شد. هدف اصلی این شرکت تأمین نیاز داخلی و صادرات به کشورهای اروپایی بود. در نتیجه فعالیت خود را در زمینه تولید انواع دستکش خانگی و صنعتی آغاز کرد. این برند با بهره‌گیری از تکنولوژی روز جهان و نیروهای پرتلاش توانسته است جایگاه ویژه‌ای در بازار داشته باشد.

یکی از دستاوردهای این شرکت، شناخته شدن به عنوان اولین تولیدکننده دستکش‌های ایمنی دارای گواهینامه استاندارد در ایران است. دستکش ضد برش گیلان سری 1 از بهترین مدل این محصول به شمار می‌آید.

دستکش ضد برش بوفالو، استنلی، دلفین، هانیول، آروا، AB Safety، نفیس، میداس، ایران کار، رونیکس، تاپ کیت، اطلس و غیره از تولیدکنندگان این محصول هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله به طور کامل به بررسی کامل دستکش ضد برش پرداخته شد. همچنین با مواد اولیه به کار رفته در ساختار این تجهیزات و ویژگی‌هایی که دارد آشنا شدید. در نهایت نیز به معرفی بهترین شرکت‌های تولیدکننده این تجهیزات پرداخته شد.

شما کاربران گرامی جهت تهیه انواع دستکش ایمنی اعم از دستکش ضد اسید، دستکش جوشکاری و… می‌توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان ابزار ایمنی را مشاهده نمایید. سپس می‌توانید به صورت مستقیم با فروشندگان تجهیزات مورد نظر در ارتباط باشید و محصول مورد نظر را بدون هیچ واسطه‌ای خریداری نمایید. در راندنو نیز امکان تهیه دستکش ضد برش اره و دستکش ضد برش فرز به صورت مستقیم نیز امکان‌پذیر است.

امیدواریم که مقاله دستکش ضد برش چیست برای شما کاربران گرامی مفید واقع شده باشد. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع دستکش کار مقام در برابر برش و برقراری ارتباط بی‌واسطه با فروشندگان تجهیزات ایمنی را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می‌شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و تجهیزات ایمنی است.