اهمیت استفاده از دستکش ایمنی در مشاغل مختلف

اهمیت استفاده از دستکش ایمنی در مشاغل مختلف

اهمیت استفاده از دستکش ایمنی در محیط های شغلی گوناگون، اهمیت ویژه ای دارد. دستکش ایمنی از تجهیزات حفاظت فردی کاربردی است. این محصول به منظور مراقبت از دستان کاربران در شرایط کاری پرخطر استفاده می شود. همانطور که می دانید دست ها از کاربردی ترین اعضای بدن افراد هستند.

خرید انواع دستکش ایمنی
خرید انواع دستکش ایمنی

برخی از شرایط ناایمن محیط کار منجر به وجود اختلالات پوستی کارکنان می شوند. طبق آمارهای ارائه شده، بیش از 60 درصد حوادث موجود در محیط کار، به آسیب های وارده به دستان افراد مربوط می شود. دست کارکنان در برابر مواد شیمیایی، حرارت، ضربات مکانیکی و مواردی از این قبیل، مورد تهدید قرار می گیرد. جهت تهیه دستکش کار مناسب می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان این تجهیزات را مشاهده نمایید.

در این شرایط کاربران باید از دستکش کار متناسب با نوع فعالیت خود استفاده نمایند. در این مقاله قصد داریم به ضرورت استفاده از دستکش ایمنی بپردازیم. پس تا انتهای مطلب اهمیت استفاده از دستکش ایمنی با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

دستکش ایمنی چیست

همانطور که در ابتدا گفته شد، دستکش کار یکی از مهم ترین ابزار ایمنی است. این دستکش ها با هدف به حداقل رساندن آسیب های وارده حین انجام کار، استفاده می شوند. این دستکش ها از جنس های مستحکمی ساخته می شوند. همچنین در برابر عواملی مانند خطرات برق گرفتگی و سصوختگی از دستان کاربران محافظت می کنند.

به طور کلی این دستکش های کار از متریال های پلیمری، پی وی سی، پنبه، چرم، کتان و موارد مشابه ساخته می شوند. دست انسان ها از مهم ترین اعضای کمکی بدن افراد است. از این رو در صورت تماس با مواد شیمیایی و بیولوژیکی، برش، خراش و سوختگی به محافظ نیاز دارند.

دستکش ایمنی چیست
دستکش ایمنی چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستکش ایمنی


انواع دستکش های ایمنی

همانطور که در ابتدا گفته شد، اهمیت استفاده از دستکش ایمنی باتوجه به نوع شغل افراد تعیین می شود. دستکش های ایمنی باتوجه به نوع کاربری افراد در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. در ادامه به بررسی انواع دستکش ایمنی و کاربرد آنها می پردازیم.

دستکش های محافظ در برابر ضربات مکانیکی

این دستکش ها باتوجه به میزان تحرک انگشتان و صدمات احتمالی، در انواع مختلفی تولید می شوند. این دستکش ها در ضربات مکانیکی مقاومت بالایی دارند. دستکش برزنتی و اشبالتی از رایج ترین انواع این محصول به شمار می آیند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با دستکش برزنتی نسوز و کاربردهای آن


دستکش کار ضد آب

دستکش های ضدآب در برابر رطوبت و مایعات، از مقاومت بالایی برخوردار هستند. در ساختار این نوع از دستکش های کار از نایلون و پلاستیک استفاده می شود.

دستکش حفاظت در برابر مواد شیمیایی

این دستکش ها همانطور که از نامشان مشخص است، در برابر مواد شیمیایی مقاومت دارند. این دستکش ها به طور معمول از ترکیبات پلیمری مانند پلی وینیل کلرید ساخته می شوند. استفاده از این تجهیزات ایمنی در آزمایشگاه کاربردهای زیادی دارد.

دستکش کار ضد حرارت

این نوع از دستکش های کار در دو نوع مقاوم در برابر گرما و مقاوم در برابر سرما تقسیم می شوند. دستکش های ضد حرارت به طور معمول از جنس چرم، ساخته می شوند. همچنین مواد داخلی این تجهزات توسط متریال هایی مانند پشم شیشه، آلومینیوم، اشبالت و موارد مشابه پوشش داده می شود. لازم به ذکر است دستکش هایی که در برابر سرما مقاومت دارند، از جنس شیشه و آرامید تولید می شوند.

دستکش ایمنی محافظ در برابر پرتوهای رادیواکتیو

در این بخش به اهمیت استفاده از دستکش ایمنی مقاوم در برابر مواد رادیواکتیو می پپردازیم. این تجهیزات ایمنی همانطور که از نامشان مشخص است، به منظور مراقبت از دستان کارکنان در برابر این مواد پرخطر استفاده می شوند. لازم به ذکر است مواد رادیواکتیو در بلند مدت عوارض به شدت مخربی بر روی بدن افراد می گذارند.

دستکش ضد برش

استفاده از این دستکش ها در مشاغلی مانند شیشه بری و سنگ بری از کاربردهای به سزایی برخوردار است. به طور کلی استفاده از این ابزار ایمنی برای افرادی که به طور مستقیم با ماشین آلات سروکار دارند، توصیه می شود. این محصول از متریال های کتان، لاتکس، چرم و مواردی از این قبیل تولید می شود. همچنین در برابر پارگی و خراشیدگی مقاومت بالایی دارند.

لازم به ذکر است این محصول براساس نوع پوشش به سه دسته کلی تقسیم می شود. از انواع این تجهیزات حفاظتی می توان از دستکش ساق کوتاه که بر روی مچ را پوشش می دهد، نام برد. همچنین نوع متوسط این محصول در بازار موجود است و تا روی ساعد را می پوشاند. نمونه ساق بلند این تجهیزات نیز موجود هستند که تا روی آرنج را می پوشاند.

انواع دستکش های ایمنی
انواع دستکش های ایمنی

بیشتر بخوانید: بهترین برند دستکش ضد برش


ویژگی های دستکش ایمنی مناسب

در پاسخ به سؤال در چه هنگام نباید از دستکش استفاده کرد باید بگوییم در مواقعی که با مواد مضر و عوامل خطرساز در ارتباط نیستید، می توانید از دستکش استفاده نکنید. پیش از این به آشنایی با انواع دستکش های ایمنی پرداخته شد. در این بخش از مطلب اهمیت استفاده از دستکش ایمنی به ویژگی های این تجهیزات ایمنی می پردازیم.

  • برخی از انواع این محصول در برابر جریان برق عایق هستند.
  • در برابر دماهای مختلف، مقاومت دارند.
  • از عرق کردن دست ها جلوگیری کند.
  • در برابر مواد شیمیای از مقاومت مطلوبی برخوردار باشند.
  • ارتعاشات ناشی کار با لوازم مکانیکی را به حداقل می رساند.
  • لایه داخلی آن باید از متریال های ضدحساسیت ساخته شده باشد.
ویژگی های دستکش ایمنی مناسب
ویژگی های دستکش ایمنی مناسب

بیشتر بخوانید: ویژگی های دستکش ایمنی مناسب جوشکاری


موارد استفاده از دستکش های ایمنی

لزوم استفاده از کفش ایمنی به مشاغل خاصی محدود می شود. در مقابل اهمیت استفاده از دستکش ایمنی به مشاغل خاصی محدود نمی شود. زیرا دستان شما بیشترین فعالیت ها را در طول روز انجام می دهند. در ادامه به رایج ترین کاربردهای این تجهیزات ایمنی در مشاغل مختلف می پردازیم.

  • جهت انجام فعالیت های ساختمان سازی و عمرانی
  • استفاده در صنایع جوش و برش
  • جهت انجام امور تأسیسات و لوله کشی
  • انجام کارهای باغبانی
  • استفاده در صنایع چوب و نجاری و مواردی از این قبیل
اهمیت استفاده از دستکش ایمنی
اهمیت استفاده از دستکش ایمنی

بیشتر بخوانید: آشنایی با دستکش باغبانی


امیدواریم که مقاله اهمیت استفاده از دستکش ایمنی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به آشنایی با دستکش های کار و کاربرد آنها پرداخته شد. عموماً این تجهیزات ایمنی به منظور مراقبت از دست و انگشتان استفاده می شوند. لازم به ذکر است توجه به متریال استفاده شده در ساختار این وسایل ایمنی، اهمیت زیادی دارد.

جهت تهیه دستکش ایمنی می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان این تجهیزات را مشاهده نمایید. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.