مادون قرمز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مادون قرمز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مادون قرمز چیست مادون قرمز یا اشعه فروسرخ نوعی موج و تابش الکترومغناطیسی است که بین دو ناحیه از امواج نور مرئی و امواج رادیویی قرار می گیرد. در پاسخ به سؤال مادون قرمز چیست باید گفت مادون قرمز یا IR نوعی امواج نامرئی است که دارای ویژگی های زیادی از جمله خواص درمانی است.

در طیف فرکانسی به موج هایی کمتر از طیف قرمز، مادون قرمز یا فروسرخ گفته می شود که این بازه براساس طول موج در دامنه 800 تا 1000 نانومتر قرار می گیرد. این اشعه در نور خورشید و منابع مصنوعی همچون لامپ مادون قرمز وجود دارد.

لامپ مادون قرمز که با نام Infrared Lamp نیز شناخته می شود، منبع مصنوعی است که تولید اشعه مادون قرمز یا اشعه فروسرخ را برعهده دارد. این لامپ به فیلترهایی مجهز شده است که اشعه ی مادون قرمز منتشر می کند و از حرارت و نوری که از این لامپ تولید می شود، در صنایع مختلف غذایی، پزشکی، گرمایش حیوانات و … استفاده می شود. اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده است که  نور مادون قرمز چیست یا اشعه فروسرخ چیست، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اشعه مادون قرمز

در پاسخ به سؤال مادون قرمز چیست باید گفت که در واقع این اشعه که به اشعه فروسرخ نیز مشهور است، به قسمتی از طیف امواج الکترومغناطیسی گفته می شود که طول موج مادون قرمز در مقایسه با نور مرئی بلندتر و در مقایسه با امواج رادیویی کوتاه تر است. علاوه بر این، از آنجایی که گستره طول موج این اشعه از طول موج قابل مشاهده برای انسان بیشتر است، پس این اشعه با چشم انسان قابل مشاهده نیست.

این اشعه علاوه بر این که در منابع مصنوعی بسیار زیادی وجود دارد و می توان از آن استفاده های مختلفی کرد، در نور خورشید نیز مقداری مادون قرمز وجود دارد. بزرگ ترین منبع طبیعی این اشعه در خورشید است و مقداری از پرتوهای آن جذب هوا می شوند.

اشعه مادون قرمز
اشعه مادون قرمز

اشعه ir چیست؟

منظور از اشعه ir همان مادون قرمز (Infrared) است. البته به این پرتو، اشعه قرمز نیز گفته می شود. این اشعه بین دو ناحیه امواج رادیویی فرکاس بالا و ناحیه مرئی قرار گرفته است. مادون در لغت به معنای پایین و قرمز نیز به رنگ مادون قرمز اشاره دارد.

تاریخچه مادون قرمز

تاریخچه مادون قرمز در واقع به سال 1800 میلادی بر می گردد. منجمی انگلیسی به نام ویلیام هرشل موفق به کشف نور مادون قرمز شد. این منجم در پی این بود تا بفهمد یک نور که از طیف های مختلفی تشکیل شده است، هر رنگ آن از چه دمایی برخوردار است.

بعد از انجام آزمایشات مختلف برای این اکتشاف، وی متوجه شد که افزایش دما از رنگ آبی به قرمز خواهد بود. علاوه بر این، هرشل یک آزمایش دیگر را نیز به کمک منشور و یک دماسنج انجام داد. وی از منشور برای شکستن نور خورشید و از دماسنج برای اندازه گیری دما استفاده کرد. با تلاش های پی در پی این دانشمند، امواج فروسرخ کشف شد.

تاریخچه مادون قرمز
تاریخچه مادون قرمز

بیشتر بخوانید: تاریخچه لامپ از ابتدا تا کنون


گستره اشعه مادون قرمز

در ادامه موضوع به سوال اشعه مادون قرمز چیست پاسخ خواهیم داد. اشعه فرو سرخ یک نوع اشعه امواج نامرئی است که کاربردهای زیادی دارد. در ادامه به بررسی گستره آن می پردازیم. گستره امواج فروسرخ خارج از طیف بینایی است و به طور کلی می توان محدوده آن را به سه دسته تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

  • طول موج NIR  که گستره آن از 700 تا 810 نانومتر است.
  • طول موج IR که گستره آن 810 تا 3000 نانومتر است.
  • طول موج FIR که دارای گستره ای از 3000 تا 100000 نانومتر است.
اشعه مادون قرمز
اشعه مادون قرمز

لامپ مادون قرمز

یکی از منابعی که به کمک آن می توان اشعه فروسرخ تولید کرد، لامپ هایی هستند که تحت عنوان لامپ مادون قرمز به فروش می رسند. این لامپ ها دارای حباب های شیشه ای هستند که فیلتر مخصوصی در آن ها قرار گرفته است و از این طریق اشعه فروسرخ را تولید می کنند.

از این اشعه در بسیاری از صنایع استفاده می شود. این لامپ ها به تسکین درد، ترمیم زخم، سلامت پوست، درمان عفونت های پوستی و … کمک می کنند. همچنین در صنایع مختلف همچون پزشکی، گرمایش ساختمان، مرغداری، تجزیه شیمیایی، اندازه گیری دی اکسید گوگرد و … نیز از این لامپ ها استفاده می شود.

لامپ مادون قرمز
لامپ مادون قرمز

بیشتر بخوانید: لامپ یو وی چیست؟


کاربرد لامپ مادون قرمز

کاربرد مادون قرمز و لامپ های آن متنوع است و در بسیاری از لوازم و تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از این کاربردها عبارتند از:

کاربردهای امنیتی

  • یکی از کاربردهای مهم این لامپ ها در دوربین دید در شب است. این دوربین ها با استفاده از لامپ های مخصوص مادون قرمز محیط اطراف را روشن می کنند و از این طریق امکان تصویربرداری در شب فراهم می شود.
  • از دیگر کاربردهای لامپ مادون قرمز می توان به استفاده از آن در دستگاه های ردیابی اشاره کرد که به کمک آن می توان ردیابی را انجام داد. در تشخیص اصالت کالاها و اصلی و تقلبی بودن مدارک و اسنادی همچون پاسپورت، مدارک شناسایی و … می توان از این لامپ استفاده کرد.

کاربردهای صنعتی

  • راه اندازی نوعی خاص از شبکه ها یکی دیگر از کاربردهای مادون قرمز است که انتقال داده به کمک این لامپ ها انجام می شود.
  • یکی از به صرفه ترین روش ها برای تولید گرما، استفاده از لامپ های مادون قرمز است که با این روش می توان در محیط مختلف از آن برای ایجاد گرما استفاده کرد. در مرغداری ها از لامپ مادون قرمز به عنوان یک منبع گرمایشی و مادر مصنوعی استفاده می شود.
  • از این لامپ ها برای یخ زدایی بال های هواپیما، سوناهای خشک و … استفاده می شود.
  • از دیگر کاربردهای لامپ مادون قرمز می توان به استفاده از آن در مخابرات اشاره کرد که از آن برای انواع ارتباطات و اینترنت های بی سیم استفاده می شود.

کاربرد اشعه مادون قرمز در پزشکی

  1. توموگرافی از دیگر کاربردهای مادون قرمز است. به کمک آن می توان تصویری از الگوی حرارتی بدن گرفت که در واقع درجه حرارت سطح بدن را ثبت و تفسیر می کند.
  2. استفاده از فیزیوتراپی و درمان درد مفاصل از دیگر کاربردهای این محصول است.
  3. به کمک مادون قرمز می توان زخم های پوستی و بیماری های سطحی پوست را درمان کرد.

کاربرد مادون قرمز در معماری

گاهی از این محصول در معماری و دکوراتیو برای ایجاد جلوه های بصری قرمز رنگ استفاده می شود.

کاربرد لامپ مادون قرمز
کاربرد لامپ مادون قرمز

بیشتر بخوانید: بلک لایت چیست | همه چیز درباره Black Light


خواص فیزیولوژیکی اشعه مادون سرخ

در قسمت های قبلی به موضوع مادون قرمز چیست پرداختیم. حال بهتر است با خواص مادون قرمز آشنا شویم. این اشعه علاوه بر کاربردهای گفته شده، کاربردهای درمانی بسیاری نیز دارد:

  • یکی از کاربردهای درمانی اشعه مادون سرخ استفاده از آن در فیزیوتراپی است که می تواند دردهای ماهیچه ها، مفاصل و … را کاهش دهد.
  • علاوه بر این، لامپ فروسرخ در درمان زخم ها، عقب انداختن روند پیری، بهبود جریان خون و … نیز مؤثر است.
  • این اشعه در رفع عفونت های پوستی همچون آکنه و جوش بسیار تأثیرگذار است و به روشن شدن پوست نیز کمک می کند.
  • این لامپ می تواند در درمان بیماری هایی همچون اگزما و … نیز مؤثر باشد.
خواص فیزیولوژیکی اشعه مادون سرخ
خواص فیزیولوژیکی اشعه مادون سرخ

انواع لامپ فروسرخ

امروزه استفاده از این لامپ ها در صنایع مختلف بسیار رواج پیدا کرده است. به همین دلیل انواع مختلفی از این لامپ ها به بازار عرضه می شود که مشهورترین آن لامپ مادون قرمز حبابی است.

لامپ حبابی مادون قرمز

یکی از انواع لامپ های فروسرخ، لامپ مادون قرمز حبابی است که در سال 2008 در انواع و مدل های مختلف با فریم ها و توان های متفاوت وارد بازار شده است. هرکدام از این لامپ ها ویژگی های مخصوص به خود را دارند و می توان از آنها استفاده های مختلفی کرد. لامپ مادون قرمز حبابی تشابه زیادی به لامپ های معمولی دارد. به همین دلیل استفاده از آن بسیار آسان است و برای راه اندازی آن دیگر نیازی به مدار و یا ترانس اضافه نیست.

این لامپ ها اغلب بزرگ هستند و دارای توان های 150 و 250 واتی هستند. این لامپ ها اغلب به رنگ قرمز و مایل به نارنجی تولید می شوند. این لامپ ها نه تنها امواج مادون قرمز، بلکه نور قرمز، نارنجی و زرد را نیز ساطع می کنند.

لامپ مادون قرمز ال ای دی

این لامپ ها از سال 2010 رواج پیدا کردند. این محصولات کم مصرف تر از سایر انواع لامپ های فروسرخ هستند. استفاده از تکنولوژی ال ای دی در ساخت این لامپ ها سبب افزایش کاریری آن ها شده است.

انواع لامپ فروسرخ
انواع لامپ فروسرخ

بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


مزیت ها و معایب اشعه مادون قرمز در راه اندازی شبکه

حال که دانستیم مادون قرمز چیست به بررسی مزایا و معایب آن در شبکه می پردازیم. یکی از کاربردهای مهم این اشعه، در راه اندازی شبکه است. استفاده از این اشعه در این صنعت مزایا و معایبی دارد. در شبکه برای افزایش سرعت انتقال داده ها از امواج نوری بهره می گیرند. این موج های نوری می توانند مرئی و یا نامرئی مادون قرمز باشند.

  • یکی از مزایای مهم استفاده از مادون قرمز در راه اندازی شبکه، سرعت و قدرت خوب آن است که معمولاً با افزایش تعداد تجهیزات متصل به شبکه سرعت آن کاسته نمی شود و همچنین این نوع راه اندازی شبکه در مقایسه با شبکه های دیگر از امنیت بیشتری برخوردار است.
  • نگهداری آسان از این سیستم از دیگر مزایای آن است. علاوه بر این، این اشعه از فاصله دو و نیم متری برای انسان کاملاً بی خطر است.
  • اما با توجه به تمام مزایایی که استفاده از مادون قرمز در راه اندازی شبکه دارد، استفاده از آن معایبی نیز به همراه دارد. مهم ترین آن این است که امواج مادون قرمز از دیوارها و اشیای مختلف عبور نمی کنند و از این جهت برای هر اتاق باید یک آنتن جداگانه نصب شود.

بهترین برندهای لامپ مادون قرمز

در این مقاله به سؤال مادون قرمز چیست پاسخ دادیم. این نوع لامپ ها توسط شرکت های مختلف و با برندهای متفاوت طراحی و بازار عرضه می شوند که از بهترین این برندها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

یکی از بهترین برندهای مربوط به لامپ مادون قرمز که در داخل کشور تولید می شود، مربوط به برند لامپ نور است. این شرکت تولیدکننده انواع لامپ ها و تجهیزات روشنایی است و لامپ های مادون قرمز آن از کیفیت بالایی برخوردار هستند. این محصولات طبق لیسانس اسرام آلمان تولید می شوند.

اما یکی از برندهای معتبر که در خارج از کشور تولید می شود و محصولی وارداتی به شمار می آید، مربوط به شرکت جنرال است که در توان ها و مدل های مختلف به بازار عرضه می شود.

در این مقاله به تحقیق در مورد مادون قرمز پرداختیم. همچنین پرتو مادون قرمز و کاربردهای آن را نیز بررسی کردیم. لطفاً در قسمت دیدگاه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.