هارنس ایمنی چیست؟

هارنس ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟

هارنس ایمنی چیست و در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟ در پاسخ به harness چیست باید بگوییم، نوعی کمربند ایمنی کار در ارتفاع است. این تجهیزات توسط مجموعه ای از تسمه های چرمی یا فلزی متصل به یکدیگر، ساخته می شود. جهت اطلاع از قیمت کمربند ایمنی ساختمانی با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این تجهیزات را مشاهده نمایید.

امروزه توجه به ایمنی، یکی از مهم ترین مسائل زندگی افراد به شمار می آید. بدون رعایت نکات ایمنی، امکان به اتمام رساندن فعالیت های مختلف توسط کارکنان، وجود نخواهد داشت. در این مقاله قصد داریم به بررسی سیفتی هارنس و آشنایی با انواع مختلف آن بپردازیم. پس تا انتهای مطلب هارنس ایمنی چیست با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

هارنس چیست

در ابتدای این مقاله، به پرسش کمربند هارنس ایمنی چیست پاسخ می دهیم. این ابزار ایمنی جهت حفظ تعادل و جلوگیری از سقوط افراد، در شرایط شغلی متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که می دانید، هر کاری به ایمنی خاص خود نیاز دارد. مسلماً امنیت انسان در برخی از شرایط کاری و دشوار، از اهمیت بالایی برخوردار است.

این ابزار ایمنی همچنین کارشناسان مخابراتی و افرادی که در زمینه ساخت ساختمان های بزرگ فعالیت دارند، از انواع مختلف هارنس استفاده می کنند. در نتیجه استفاده از هارنس برای تمامی افراد در موقعیت های گوناگون، اهمیت زیادی دارد. هارنس ایمنی تمامی نیم تنه افراد، دور کتف ها و همچنین ران ها را پوشش می دهد. این ابزار ایمنی همچون کوله پشتی، از قسمت پشت افراد پوشیده می شود.

از این رو این محصول پوشش دهی فوق العاده ای را در قسمت کمر فرد مورد نظر ایجاد می کند. همچنین شما می توانید انواع هارنس ایمنی را جهت بالا بردن امنیت پای خود، به ران ها متصل نمایید. استفاده از این وسیله هیچگونه دشواری ندارد و به راحتی مورد استفاده افراد قرار می گیرد.

لنیارد ایمنی چیست

لنیارد مجموعه ای از طناب و قلاب هارنس است. این تجهیزات شامل طناب هایی است که برای معلفق نگه داشتن افراد در ارتفاع استفاده می شود. به عبارتی بخش اصلی تشکیل دهنده هارنس های ایمنی است. به طور کلی با تجهیزات موجود بر روی کمربندهای کار، نگهداری افراد در ارتفاعات امکان پذیر می شود.

هارنس ایمنی چیست
هارنس ایمنی چیست

بیشتر بخوانید: ابزار ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنایی با انواع تجهیزات ایمنی


اجزای کمربند ایمنی هارنس

در طراحی و ساخت این ابزار کار در ارتفاع تجهیزات مختلفی به کار رفته است. اجزای هارنس با توجه به نوع و میزان استفاده از آن، متفاوت است. در لیست زیر شما می توانید مهم ترین و رایج ترین ابزار به کار رفته در ساخت انواع هارنس ایمنی را مشاهده نمایید:

  • تسمه های پارچه ای مخصوص
  • حلقه های D شکل
  • اتصالات تسمه ای
  • کمربندهای ویژه یا لنیاردهای قابل تنظیم

لنیارد یک محصول و ابزار ایمنی مهم به شمار می آید که کاربردهای گوناگونی دارد. بدون استفاده از لنیارد تقریباً تمامی مدل ها و ساختارهای مختلف هارنس ایمنی بدون کاربرد خواهند بود.

اجزای تشکیل دهنده هارنس
اجزای تشکیل دهنده هارنس

بیشتر بخوانید: خرید ابزار آنلاین چگونه است؟ انواع ابزارآلات و بهترین آن ها کدامند؟


انواع هارنس ایمنی

همانطور که پیش از این نیز به این موضوع اشاره نمودیم، هارنس ایمنی جهت محافظت از افراد در ارتفاعات مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار ایمنی براساس کاربرد به چند دسته کلی تقسیم می شود.

در این بخش از مقاله هارنس ایمنی چیست قصد داریم تا به معرفی  انواع گوناگون این ابزار ایمنی بپردازیم.

هارنس سیمبانی

این نوع هارنس ظاهری همانند کمربند شلوار دارد. این هارنس ایمنی به کمر فرد و ستونی که بر روی آن کار را انجام می دهد، بسته می شود. این کمربند ایمنی جهت استفاده افرادی که در دکل های برق مخابراتی مشغول به کار هستند نیز کاربرد دارد. به طوری که قلاب این هارنس به دور دکل متصل می شود و فاصله دکل با کاربر تغییر نمی کند.

هارنس کار در ارتفاع

هارنس کار در ارتفاع همانطور که از نامش مشخص است، جهت استفاده در ارتفاعات گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار ایمنی در موقعیت هایی مانند کوهنوردی، بانجی جامپینگ، چتربازی و … کاربرد دارد. همچنین کاربرانی که از هارنس کار در ارتفاع استفاده می کنند، دیگر ابزارآلات مورد نیاز کوهنوردی را نیز می توانند به آن متصل نمایند.

لازم به ذکر است که در ساختار این نوع کمربند ایمنی از قلاب هایی استفاده شده است. این قلاب ها در قسمت جلوی بدن، پشت بدن و همچنین قسمت های کناری بدن قرار می گیرند. استفاده از این قلاب ها ایمنی کار را افزایش می دهد.

هارنس کوهنوردی

هارنس کوهنوردی چیست و چه کاربردی دارد؟ (Climbing Harness) جهت استفاده در موقعیت های کوهنوردی استفاده می شود. استفاده از این ابزار به راحتی انجام می گیرد. این نوع کمربند ایمنی با ساختاری نرم طراحی و تولید می شود. همچنین هنگام کار با هارنس ایمنی پتزل، فشار زیادی به قسمت های گوناگون بدن کاربران وارد نمی شود.

کارکرد این کمربند ایمنی به گونه ای است که وزن بدن افراد را میان کمربند و حلقه های موجود، به پا وصل می کند تا فشار به طور یکسانی تقسیم شود.

هارنس فول بادی

به این نوع از هارنس ها، سیستم جلوگیری از سقوط یا هارنس موقعیت دهی به کار گفته می شود. هارنس تمام بدن جهت استفاده افرادی که در موقعیت های بالا رفتن از دکل ها و مستقر شدن در قسمتی از سازه قرار می گیرند، کاربرد دارد.

به عبارتی این هارنس ها جهت انجام فعالیت های گوناگون در ارتفاعات استفاده می شود. اما این محصول جهت کار در ارتفاعات که به صورت معلق انجام می گیرد، طراحی و تولید نشده است. در واقع این هارنس جهت موقعیت دهی به کاربران، به طوری که دستان آنها آزاد باشد، تولید و به بازار ارائه می شود.

انواع هارنس ایمنی
انواع هارنس ایمنی

ویژگی های هارنس ایمنی

در ادامه این بخش از مقاله هارنس ایمنی چیست به ویژگی های این ابزار ایمنی اشاره خواهیم کرد:

  • همانطور که پیش از این نیز به این موضوع اشاره کردیم، استفاده از این ابزار ایمنی آزادی عمل کاربر را تحت تأثیر قرار نمی دهد.
  • این محصول نیروی واردشده ناشی از تسمه ها را به تمام قسمت های بدن منتشر می کند. از این رو مانع از آسیب و فشار بر روی ستون فقرات فرد می شود.
  • استفاده از این کمربندهای ایمنی کاربر را رو به بالا نگه می دارد و مانع از چرخش کاربر می شود.

تفاوت کمربند ایمنی و هارنس

همانطور که می دانید، هر دو ابزار به منظور نگهداری افراد در ارتفاعات استفاده می شوند. به طور کلی میزان ایمنی هارنس نسبت به کمربندهای ایمنی بیشتر است. کمربند ایمنی از ساختار ساده ای برخوردار است. این تجهیزات مانند کمربندهای معمولی، دور کمر را می پوشانند. این تجهیزات در صورت سقوط افراد، تا حدودی جان کاربران را حفظ می کند. همچنین به قرارگیری مجدد افراد در یک محیط امن کمک می کند.

در مقابل، هارنس مجهزتر و کامل تر از کمربندهای کار ساخته شده است. همانطور که می دانید، این تجهیزات بخش های مختلف بدن افراد را پوشش می دهند. نقطه اتصال طناب کمربند در هارنس های ایمنی، در قسمت جلو سینه و میان دو کتف است. لازم به ذکر است از هارنس های ایمنی در چتر نجات نیز استفاده می شود.

بهترین مارک هارنس ایمنی

شاید برای شما هم سؤال پیش بیاید که بهترین مارک هارنس ایمنی چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که خرید بهترین هارنس ایمنی باعث می شود تا شما امنیت خود را بهتر حفظ نمایید.

همچنین خرید از بهترین و معتبرترین برندها باعث می شود تا خیالتان از هر جهت راحت باشد. در ادامه این بخش از مقاله هارنس ایمنی چیست به محبوب ترین برندهای تولیدکننده هارنس ایمنی اشاره خواهیم کرد:

هارنس ایمنی البرز

برند البرز پوشش از برترین و محبوب ترین شرکت های تولیدکننده ابزارآلات ایمنی از جمله انواع کمربند ایمنی است. این شرکت با بهره گیری از تجربه های فراوان و خط تولید به‌روز، توانسته است محصولاتی با کیفیت مطلوب را تولید نماید. از محبوب ترین کمربند ایمنی تولیدشده توسط این برند می توان به هارنس ایمنی البرز پوشش مدل A242 اشاره نمود.

هارنس ایمنی پتزل

برند پتزل ار دیگر برندهای محبوب و معتبر تولیدکننده انواع ابزار ایمنی از جمله کمربند ایمنی است. محصولات تولیدشده این برند از قیمت مناسبی برخوردار هستند. همچنین سطح راحتی استفاده از هارنس های ایمنی این برند بالا است.


بیشتر بخوانید: بهترین برند ابزار ایمنی در ایران


بهترین مارک هارنس ایمنی
بهترین مارک هارنس ایمنی

امیدواریم که مقاله هارنس ایمنی چیست برای شما مفید واقع شده باشد و اطلاعات کاملی را دریافت کرده باشید. جهت خرید انواع کمربند ایمنی و هارنس ایمنی، با مراجعه به سایت راندنو می توانید با فروشندگان این محصول به طور مستقیم ارتباط برقرار نمایید.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزارآلات و انواع ابزار ایمنی است.