آشنایی با تجهیزات ایمنی جوشکاری | وسایل ایمنی برای جوشکاری را بهتر بشناسیم

آشنایی با انواع تجهیزات ایمنی جوشکاری

تجهیزات ایمنی جوشکاری در گستره متنوعی قرار گرفته اند. ابزار ایمنی از تجهیزاتی است که به منظور مراقبت از افراد در موقعیت های شغلی مختلف، مورد استفاده قرار می گیرد. جوشکاری یکی از فعالیت های شغلی است که افراد در معرض خطر قرار می گیرند. همانطور که می دانید حین انجام کار با دستگاه جوش جرقه ها و براده های حاصل از فعالیت مورد نظر، به اطراف می پاشند.

خرید ابزار ایمنیبه طور کلی لوازم ایمنی و جوشکاری رابطه مستقیم و تأثیرگذاری با یکدیگر دارند. از این رو جوشکاران در محیط شغلی خود باید از ابزار ایمنی جوشکاری استفاده کنند. با استفاده از این تجهیزات آسیب های وارده به افراد به حداقل می رسد. توجه نمایید با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست قیمت لوازم ایمنی جوشکاری را مشاهده نمایید. سپس می توانید به صورت مستقیم با فروشندگان محصول مورد نظر در ارتباط باشید.

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع وسایل جوشکاری در حوزه ایمنی بپردازیم. پس تا انتهای مطلب تجهیزات ایمنی جوشکاری با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

دستکش جوشکاری

در ابتدای بخش تجهیزات ایمنی جوشکاری به معرفی دستکش کار جوشکاری می پردازیم. همانطور که از نام این تجهیزات مشخص است، به منظور محافظت از دستان جوشکاران مورد استفاده قرار می گیرند. جوشکاری از مشاغل پرخطری است که افراد فعالیت مورد نطر را توسط دستان خود انجام می دهند. همچنین در این حیطه، پرش ذرات فلزات داغ و تماس با گازهای جوشکاری وجود دارد.

درنتیجه استفاده از این ملزومات ایمنی بسیار ضروری است. دستکش ها یکی از اصلی ترین تجهیزات ایمنی جوشکاری آرگون هستند. متریال های به کار رفته در این تجهیزات، مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند. به طور معمول در تولید این تجهیزات از چرم و انواع پوست استفاده می شود. لازم به ذکر است چرم بز یکی از مقاوم ترین چرم ها در برابر مواد آتش زا و حرارت است.

دستکش جوشکاری
دستکش جوشکاری

بیشتر بخوانید: ویژگی های دستکش ایمنی مناسب جوشکاری


عینک جوشکاری

عینک ایمنی از دیگر وسایلی است که نام آن در لیست تجهیزات ایمنی جوشکاری قرار می گیرد. همانطور که می دانید چشم یکی از مهم ترین اعضای بدن انسان است و مراقبت از آن حائز اهمیت است. جوشکاری نیز یکی از مشاغلی است که سلامت چشم افراد را مورد تهدید قرار می دهد. زیرا هنگام کار چشم ها به صورت مستقیم با براده های حاصل از جوش در تماس هستند.

همچنین برخوردر اشعه نور ناشی از جوشکاری قوس الکتریکی، می تواند سلامت چشم را به خطر اندازد. از این رو استفاده از عینک برای جوشکاری می تواند این خطرات را تا حد زیادی کاهش دهد.


بیشتر بخوانید: عینک جوشکاری اتوماتیک چیست؟ معرفی بهترین عینک های جوشکاری


لباس کار ایمنی یا پیشبند جوشکاری

از دیگر تجهیزات ایمنی جوشکاری لباس جوشکاری است. لباس کار مناسب جوشکاری باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد. این تجهیزات با استفاده از پارچه های نسوز و ضد مواد شیمیایی تولید می شوند. با استفاده از این لباس های مخصوص، از بدن افراد در موقیت های انجام جوشکاری محافظت می شود.

به طور کلی این لباس ها به صورت پیشبند تولید می شوند و کل بدن افراد را پوشش می دهند. لازم به ذکر است این لباس ها باید به گونه ای تولید شوند که کاربر حس سنگینی نداشته باشد. به عبارتی تمرکز آن بر کار مورد نظر کاهش نیابد و آزادی عمل داشته باشد.


بیشتر بخوانید: عوارض و خطرات جوشکاری


ماسک جوشکاری

ماسک تنفسی یکی از وسایل ایمنی در جوشکاری است. این تجهیزات ایمنی جوشکاری کاربرد به سزایی در مشاغل جوش و برش دارند. ماسک های تنفسی جوشکاری به منظور جلوگیری از نفوذ گازهای حاصل از فعالیت استفاده می شوند. کارایی این تجهیزات به گونه ای است که با عمل فیلتراسیون، از ورود گازهای مضر به ریه جوشکاران جلوگیری می کند.

لازم به ذکر است این محصول می تواند در لیست تجهیزات ایمنی برشکاری نیز قرار بگیرد.

ماسک جوشکاری
ماسک جوشکاری

بیشتر بخوانید: انواع ماسک جوشکاری و کاربرد آن ها


کلاه ایمنی جوشکاری

در این بخش از مقاله تجهیزات ایمنی جوشکاری به بررسی کلاه های جوشکاری می پردازیم. این تجهیزات در حوزه جوشکاری به منظور جلوگیری از برخورد حرارت با سر و گردن استفاده می شوند. لازم است بدانید برخی از انواع این تجهیزات در بازار موجود هستند که از ماسک برخوردار هستند. اگر از کلاه ماسک جوشکاری استفاده کنید، به ماسک های جوشکاری نیاز ندارید. کلاه های جوشکاری نیز از انواع مختلفی برخوردار هستند.


بیشتر بخوانید: علت داغ شدن کابل جوشکاری


کفش مناسب جوشکاری

کفش کار جوشکاری از دیگر لوازم ایمنی جوشکاری است. این تجهیزات ایمنی جوشکاری در برابر براده های مذاب مقاومت بالایی دارند. از این رو در صورت برخورد آنها با پاهای شما، احتمال سوختگی پای شما به صفر می رسد. کفش های ایمنی جوشکاری به گونه ای طراحی می شوند تا پاهای افراد دچار خستگی نشود.

محافظ گوش

محافظ گوش ها از دیگر وسایل ایمنی جوشکاری هستند. همانطور که می دانید در حین فعالیت جوشکاری، صدای زیادی از دستگاه جوش ایجاد می شود. افرادی که به طور مداوم با این دستگاه کار می کنند، به مرور زمان دچار کم شنوایی می شوند و گوش آنها آسیب می بیند. از این رو این تجهیزات ایمنی جوشکاری به منظور جلوگیری از آسیب به شنوایی افراد استفاده می شوند.

محافظ گوش ها از یک عایق فوم مانند برخوردار هستند که درون حفره گوش قرار می گیرد. این عایق می تواند تا حدود زیادی صدای موجود در محیط را کاهش دهد.

تجهیزات ایمنی جوشکاری
تجهیزات ایمنی جوشکاری

بیشتر بخوانید: نکات مهم ایمنی جوشکاری


امیدواریم که مقاله تجهیزات ایمنی جوشکاری برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو شما را با انواع وسایل ایمنی برای جوشکاری آشنا نمودیم. جهت اطلاع از قیمت دستگاه جوش با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان محصول مورد نظر را مشاهده نمایید.

همچنین خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.